Verstopping bij peuter van bijna 3. Iemand tips?

30-12-2008 21:07 55 berichten
Mijn zoon van bijna 3 jaar (nog niet zindelijk overigens) heeft sinds een jaartje bij tijd en wijlen erge last van verstopping. Hij poept dan een aantal dagen niet en daarna een aantal dagen lang 6 -7 keer per dag hele kleine beetjes. Hij lijkt niet echt pijn te hebben, maar het zit hem duidelijk wel dwars en zijn buik is dan ook keihard en enorm dik.



Tot nu toe konden we het redelijk onder controle houden met middeltjes als Roosvicee Laxo (vindt hij erg lekker gelukkig) en een kiwi op de nuchtere maag. Maar in plaats van beter wordt het eerder minder.



Op aanraden van de huisarts zijn we nu gestart met Lactulose-siroop. Maar nu, na een week, zie ik eigenlijk nog totaal geen resultaat.



Eigenlijk hoop ik dat iemand hier wellicht ervaring heeft met dit probleem(pje) en wellicht ook tips. Misschien is er op voedingsgebied nog winst te behalen? Op zich eet hij volgens mij wel redelijk gezond (op het avondeten na, maar dat is volgens mij normaal voor een 2jarige ). Ik zal zijn dagmenu even opschrijven, om een idee te geven.



Ontbijt: 2 volkoren boterhammen, 1x hartig (worst, smeerkaas, smeerleverworst), 1 x zoet. Bij erg verstopping eerst nog een kiwi. Glas melk.



10 uurtje: fruit (kan van alles zijn: sinaasappel, kiwi, appel, peer. Banaan maar heel af en toe, tot zoons spijt).



Lunch: 3 boterhammen, 1 x hartig, 2 x zoet. Glas melk.



15 uur: iets lekkers: meestal plak ontbijtkoek, soms ook een koekje. Drinken: glas Roosvicee Laxo



Avondeten: rauwkost (tomaat en komkommer), verder nog groenten, aardappelen en vlees/vis. Hoeveelheden variëren nogal.

Volle yoghurt met scheutje vanillevla toe. Drinken: water, melk of roosvicee Laxo.



Iemand nog tips voor laxerende voedingsmiddelen? Of andere tips? Mijn oudste dochter van 4 jaar eet hetzelfde en heeft juist altijd en eeuwig diarree, dus ik weet het ook niet helemaal meer.
Zoon hier (nu bijna 2,5) heeft dit ook een hele poos gehad. Destijds hebben we een scheutje zonnebloemolie door de pap of fles melk gemikt, dat hielp heel goed. Inmiddels heeft ie er niet echt veel last meer van. Alleen wel eens een dag niet poepen en dan de volgende dag idd twee keer Maar das niet zo "extreem" als jouw peuter....

Misschien eens proberen met een lepeltje zonnebloemolie per dag?
Alle reacties Link kopieren
Hey Anky,

Mij werd een tijdje geleden aangeraden om een klein beetje lijnzaad door de yoghurt te doen. Is gewoon een natuurproduct dus niet schadelijk (bij reformwinkel wel te koop)

Succes
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het om je zoontje wat meer (water) tussendoor te laten drinken. Verder zou je gedroogde pruimen kunnen weken en door de yoghurt kunnen geven.

En geef de lactulose wat meer tijd.
Lijnzaad en zonnebloemolie staat genoteerd!



Gedroogde pruimen weigert hij helaas categorisch (zelf vind ik ze wel lekker).
Alle reacties Link kopieren
Bij onze zoon hielp zonnebloemolie niet. Hij kreeg ook lactulose en we moesten er echt om denken dat hij veel dronk. Als hij dat niet deed zat hij gillend op het toilet als hij na een paar dagen moest poepen. Succes ermee, het is erg vervelend...
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me net als degene boven me, wat weinig vocht, als het bekers van 150 cc zijn dan komt hij op 600 cc, hij mag wel tot een liter hebben. Helemaal omdat hij best wel vezelrijk eet, dat werkt alleen wanneer je er voldoende bij drinkt.

Sóchtend lauw water wekt bij sommigen ook laxerend.

Geen banaan, verstopt bij velen.

En net als hierboven al geschreven werd, een lepeltje olie door eten of drinken, zonnebloem, olijf.



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Hij eet zeker vezelrijk zeg! Misschien wel te veel vezels voor zijn leeftijd. Dit zou je eens moeten berekenen op www.dieetinzicht.nl Als dat wat je opgeschreven hebt alles is wat hij drinkt vind ik het ook wel wat weinig, zeker bij deze vezelrijke voeding. Vezelrijk werkt inderdaad alleen als er voldoende bij gedronken wordt, anders werkt het juist tegen en vormen al die extra vezels nog eens een extra harde bal in de darmen. Vezels hebben veel vocht nodig om op te zwellen en soepel te worden.



Dus ik zou zeker nog even wachten met extra lijnzaad toe te voegen, want dan geef je nog meer vezels. Een hele snelle berekening vertelt me dat jouw zoontje zo'n 25 gram vezels binnenkrijgt (maar nogmaals, bereken het even op genoemde website) en dat is meer dan veel volwassenen binnen krijgen!



En als laatste, het banaanfabeltje wil ik meteen even ontkrachten. Banaan is gewoon een zeer vezelrijke fruitsoort en verder niets. Geen extra stoppende kwaliteiten aan toe te dichten, geldt gewoon hetzelfde voor als bij de rest van de vezelrijke voeding: genoeg bij drinken.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
lijkt mij idd weinig vocht bij het vezelrijke voedsel. Misschien wat vaker een bekertje water tussendoor?
Hmm....Sarahzoon eet op 1 boterham na en de rauwkost savonds, vrijwel hetzelfde maar drinkt inderdaad véél meer! Ik denk zeker wel een beker of 4 a 5 ranja (roosvicee) of water, náást hte glas melk en het glas thee bij het ontbijt smorgens.
Drinken is dus een probleem, ik doe mijn best er zoveel mogelijk vocht in te krijgen, maar zoon is niet gek op drinken. Veel meer dan 500 ml vocht gaat er op een dag niet in vrees ik.



Ik ga inderdaad toch eens wat meer op vocht letten.



En die lactulose: hoe lang duurt dat voor het aanslaat? Volgens de bijsluiter een dag of 2, maar ik merk, na ruim een week nog helemaal niets. Tijdelijk ben ik even gestopt met de roosvicee Laxo (ik was bang voor een iets té goede werking), maar dat ga ik denk ik toch maar weer geven. Zoon begint nu ook weer duidelijk minder te eten dan normaal (hij is nogal een goede eter normaal) en dat is meestal een teken dat het hem behoorlijk dwars zit (hetgeen ik me kan voorstellen na een dag of 10 niet of nauwelijks poepen ).
Alle reacties Link kopieren
helemaal gelijk over de banaan supersmollie, maar vind het geen aanrader bij iemand die al geconstipeerd is, vandaar dat ik hem noemde.
Alle reacties Link kopieren
Geen gedroogde pruimen, dan pruimen vers of op siroop,en siroop op laten drinken! Sinasappelen werken ook laxerend. Verder werkt zuivel ook laxerend, en het schijnt dat die adez ook goed helpt, verder dingen eten met vezels dat prikkelt de darmen, en opzich is het niet erg als een kind/volwassenen een aantal dagen niet hoeft, alleen daarna 7x op een dag is wel wat veel. Wat je ook kan doen is zijn buik masseren, je masseerd dan mét de klok mee ( want zo lopen je darmen) als je dan lichte druk uit oefend dan stimuleerd dit ook, werkt ook erg goed als ie buikkrampen heeft.
Alle reacties Link kopieren
dag of 10? ouchh!

Toch echt meer laten drinken of minder vezelrijk laten eten, want deze combi is niet goed, 500cc bij zoveel vezels, denk dat dat de reden is dat hij niet/te weinig poept.
Ik ga even op de genoemde website kijken.



Het wordt een beetje een ranzig verhaal (overslaan maar als je net aan de oliebollen zit ), maar de ieniminibeetjes die hij poept, zijn van die velletjespoep. Ik moet het met een washand van zijn billen poetsen, zo vast zit het. Zou dat kunnen duiden op veel vezels (en weinig vocht)?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Anky,



Als ik jou was zou ik een verwijzing vragen naar een goede diëtist. Dat je zoon goed eet is ook wel zo belangrijk, nietwaar? Een goede diëtist kan met jou samen berekenen hoeveel vezels bij jouw zoon goed werkt voor een goede stoelgang en je adviseren wat je anders kunt doen. Zo zou je voor nu bijvoorbeeld niet al die 5 boterhammen volkoren hoeven te geven, maar misschien ook eens een witte of een gewone bruine.

Verder moet je misschien even zoeken naar hoe je je zoontje beter aan het drinken kunt krijgen. Misschien lust ie wel heel graag thee? Lekker warm, zeker met dit weer. Of bied het eens op een andere manier aan. Mijn stiefkinderen hebben van die vlagen dat ze weinig drinken, maar als we dan weer een of ander kek waterflesje tevoorschijn toveren drinken ze ineens meer dan Smolman en ik bij elkaar. Ik denk ook dat in dit geval het drinken het allerbelangrijkst is en wat dat dan is is even minder interessant. Dus gewoon dingen die hij lekker vindt, melk, water, limonade, als hij van roosvicee laxo houdt dan vindt hij gewone roosvicee ook lekker, en misschien kun je het dan wat minder aangelengd doen. Ik weet niet of het nog bestaat, maar je had ooit van die siroop die je met warm water aan moest maken. Warme melk? Warme chocomel? Spa rood? Leuk, met belletjes. Denk aan wat meer yoghurt, ook meer vocht, zoek het ook in die richting.
anoniem_37704 wijzigde dit bericht op 30-12-2008 21:48
Reden: taal...
% gewijzigd
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
je kan vocht ook verstoppen in eten, bv melk met iets er in, dingen met veel vezels,pap,vers fruit bevat ook vocht b.v. watermeloen,sinasappelen,pruimen,perziken,druiven etc etc



Ik vond vroeger water echt verschikkelijk om te drinken maar kreeg er dan een heel klein beetje ranja in zodat het een smaakje had en dan vond ik het wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Mmm.. vervelend.. misschien een idee om ijsvormpjes te kopen (Xenox bv) en daar zelf waterijsjes mee te maken? Appelsap/ander vruchtensapje erin en je hebt alweer wat vocht winst.. (het lijkt een traktatie maar is dus gewoon bevroren vocht.. en zoonlief lust dat ook bij min 10..)

ik bedoel die ijsjes op een stokje.. (voor de duidelijkheid..)



en werkt ontbijtkoek niet ook licht stoppend?
Alle reacties Link kopieren
quote:Amy27 schreef op 30 december 2008 @ 21:42:

helemaal gelijk over de banaan supersmollie, maar vind het geen aanrader bij iemand die al geconstipeerd is, vandaar dat ik hem noemde.



Daar heb jij dan weer helemaal gelijk in! Gezien de hoeveelheid vezels is een banaan niet ideaal, maar een kiwi bevat volgens mij net zo veel vezels of bijna net zo veel (niet zo heel scherp, sorry, want voor het eerst sinds tijden een ieniemienie glaasje wijn op en word er al helemaal daas van...). In elk geval, Ankyzoon moet meer drinken en minder vezels eten en dus idd af en toe die banaan laten staan, maar ik lees ook dat hij die al zo weinig krijgt terwijl hij die zo lekker vindt.



Hee, heb je niet van Nesquick een of ander ranzig poeder met bananesmaak... Misschien is dat nog iets om hem wat meer aan het drinken te krijgen? Niet ideaal gezien suiker enzo, maar op dit moment is drinken echt prio nr 1 denk ik...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas, hier een ervaringsdeskundige. Mijn zoontje wordt in maart 4. Vanaf de zomer (mei-juni) zijn we wat bezig met zindelijk worden. Je kent het wel. Op de camping, hup luier af en gaan met die banaan. Vanaf toen was ik dus zo ver ik terug kan denken hier bewust mee bezig en merkte ik dat het niet beter ging maar minder. Hij poepte vaak op een dag. Vaak hele kleine beetjes. Kon makkelijk 8 luiers op een dag hebben. Kon als hij een dag niet poepte ook makkelijk een dag zonder luier en droog blijven qua plas. Dus hij kon het wel. Maar met poepen dus niet. De hele dag door had hij aandrang en bleef op de grond knallen om te poepen. En steeds maar een klein beetje poep. Ondertussen begon hij steeds meer over buikpijn te klagen en minder te eten. Een roosvicee laxo was niet meer afdoende. Uiteindelijk werd zijn gedrag ook heel pittig. Obstinaat, gefrustreert wat zich uitte in woede buien. Drama. Huilen, gillen en niet kenbaar kunnen maken (of ik vatte hem nog niet) wat er was. Mede door die gedragingen ben ik uiteindelijk toch maar naar de arts gegaan. Na een aantal huis tuin en keuken pilletjes en clysma's doorverwezen naar het ziekenhuis. In eerste instantie naar de kinderarts en anders de poeppoli.

Moest op maandag in het zh zijn. Daar foto's van darmen laten maken. Zou een wek later terug gebeld worden. Werd de volgende ochtend al gebeld met de mededeling dat hij helemaal vol poep zat. Zo erg dat hij dus zelfs ook nooit, nooit zelf zindelijk had kunnen worden. En hij moest wel heel veel pijn hebben, kon niet anders. Het was zo erg dat ze het niet nog een week langer wilde aan laten tobben. In 4 dagen tijd moesten we de zakjes movicolon (die we toch al in huis hadden) opvoeren zodat de ontlasting los zou komen. Helaas lukte dit niet en is hij dat weekend tot 3 keer toe terug geweest voor een klysma. En die is niet leuk. Maar goed ik had wel binnen een week een heel ander jongetje terug. Weg buien !! Heerlijk lief !! Langzaam aan ging de ontlasting ook naar minder vaak. Ondertussen ben ik zoveel weken verder en heb ik vorige week een afspraak gehad bij een bekkenbodemfysio. Zij zou tips geven over hoe met de zindelijkheid om te gaan en hoe hem op de wc te krijgen. Helaas kan ze nu niks voor ons betekenen omdat Timo ondertussen weer terug is in zijn oude patroon van min 6 keer per dag ontlasting. Steeds weer een beetje. Ik zal na de vakantie weer bellen met de kinderarts. Kijken wat haar oordeel is.



Natuurlijk probeer je eerst allerlei middelen die bij anderen goed helpen. Maar zo zie je dat dat niet altijd voldoende is en je goed in de gaten `moet' houden of het wel medisch verantwoord is.



Trouwens krijg ik heel vaak de vraag of Timo wel goed eet. Nou nee. Wat hij eet is wel goed (appel, bruin brood en met gods gratie een hap groente) maar er mist natuurlijk wel het 1 en ander. Maar ja, het is en blijft een obstandige peuter/kleuter die nu niet eet 's avonds. Kan het er ook niet in prakken. Dingen zoals pruimen hoef ik echt niet mee aan te komen.



Timo had trouwens geen harde of dikke buik tijdens dit alles.



Mocht dat lactulose siroopje niet voldoende zijn (of de andere dingen die je aangedragen kreeg), ik geloof dat movicolon een veel voorgeschreven middel is bij verstoppingen. Degene die ik ken met een vertsopte kleuter gebruiken dat. Het maakt de ontlasting zachter zodat het makkelijker gaat.



Succes !!
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 30 december 2008 @ 21:46:

Ik ga even op de genoemde website kijken.



Het wordt een beetje een ranzig verhaal (overslaan maar als je net aan de oliebollen zit ), maar de ieniminibeetjes die hij poept, zijn van die velletjespoep. Ik moet het met een washand van zijn billen poetsen, zo vast zit het. Zou dat kunnen duiden op veel vezels (en weinig vocht)?



Ben benieuwd wat er uit komt als je daar de voeding invoert, volgens mij krijg je er een richtlijn bij met hoeveel vezels hij binnen zou moeten krijgen. En als je dat niet kunt vinden kan ik dat beslist morgen of zo ergens vandaan toveren (lukt vanavond echt niet meer, ik zeg nogmaals proost, maar helderder word ik er echt niet van...).



En ja, die velletjespoep duidt op vezels, maar niet per definitie op te weinig vocht. Dat ie niet kan poepen terwijl ie zo veel vezels eet, dat duidt op te weinig vocht...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft eigenlijk altijd last van obstipatie. Sterker nog, vanaf de dag dat ik zwanger van haar was had ik het ook;)



We proberen vanalles, fruit, vezels, zonnebloemolie, veel drinken.. maar het blijft een probleem. Ik had het idee dat veel druiven eten nog het meest hielp. Brood eet ze prima, drinken gaat ook goed. Ik heb het opgegeven om het met alleen eten te bestrijden omdat ze er echt veel mee bezig was. Niet alleen om het kwijt te raken maar ook alle verhaaltjes waar maar een drolletje in voorkwam moest ik steeds voorlezen, ze praatte er steeds over.. Ik was bang dat het een psychisch verhaal zou worden. Inmiddels heeft ze poeder van de huisarts. Macrogol, ik gebruik het wanneer ik merk dat ze moeite heeft met haar ontlasting kwijt te raken. De dag daarop lukt het dan meestal wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je openingspost nog geeneens helemaal gelezen. Maar ik heb begrepen tijdens mijn opleiding verpleegkunde dat bij jonge kinderen het geven van koffie (verstopt in iets, want vaak vinden ze de smaak niet lekker. Dus bijv. warme chocokoffiedrank) erg goed laxerend werkt. Bij de meeste volwassenen werkt het al als een tierelier, zelfs als je het langdurig drinkt. Dus ook bij kinderen kan dit de darmen genoeg prikkelen om naar de wc te kunnen. Niet geven als vaste drank he, gewoon alleen als het nodig is.

Lijkt me niet fijn voor je zoontje.
Alle reacties Link kopieren
Weer niet alles gelezen, inmiddels wel je openingspost. Ik persoonlijk vind dat je kind veel zuivel binnenkrijgt. Nu ben ik daarin niet helemaal objectief, dat weet ik. Maar zuivel kan erg veel darmproblemen geven. Zowel richting diarree als constipatie.
Alle reacties Link kopieren
Net als jouw zoon at Timo als hij goed verstopt zat ook bijna niks meer. Zat letterlijk helemaal vol. Nu na die weken is zijn eetlust ook weer terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven