Voor het vierde jaar beginnen op de basisschool?

13-01-2012 14:33 56 berichten
Zijn er hier ouders die hun kind vervroegd op de basisschool hebben laten beginnen? Dus bijvoorbeeld met drie jaar tien maanden? Ons kind is geboren in oktober en we vroegen ons af of ze direct na de zomervakantie zou kunnen beginnen of dat ze moet wachten tot ze echt vier jaar is.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je gewoon wachten tot ze 4 is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hier moet je wachten, mag wel een paar middagen komen oefenen.
Hier moest zoon, geboren in september en het schooljaar begon half augustus, dit jaar gewoon wachten tot hij 4 was.
Hangt van de school af, maar volgens mij moet je meestal wachten.

Ik heb een juli-kind, en hij gaat waarschijnlijk dus pas een dikke maand na zijn verjaardag naar school.

Oh, heb het even nagekeken: de zomervakantie begint dat jaar een dikke week na zijn verjaardag, en pas ruim anderhalve maand na zijn verjaardag zal hij dus beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Meestal mag je kind 2 weken voor de vierde verjaardag beginnen met wennen voor bijv. 2 hele dagen of juist enkele ochtenden per week. En dan gaan ze vanaf de 4e verjaardag de normale schooltijden meedoen. Lees anders even het net geopende topic oktoberkind, advies gevraagd, dat gaat hier een beetje over.
..
Bij ons mogen ze niet voor hun vierde verjaardag naar school, er zijn vaste maandelijkse instroomdata. Wennen doen ze bij ons ook niet aan, ze draaien meteen mee in het gewone schoolrooster.



Wel mag je ze in de beginweken regelmatig een middagje thuis houden als ze het niet trekken.
Alle reacties Link kopieren
netjes wachten tot 4.. Wel vaak van te voren even wennen..

Waarom zo'n haast ? Kind zit nog lang genoeg op school ..
Alle reacties Link kopieren
Kans lijkt me klein dat ze al direct na de zomervakantie begint hoor!

Mijn dochter is een week eerder begonnen omdat ze dan gelijk na de zomervakantie kon starten, maar ik vond dat niet aan te raden.

Het is dan al best heel druk in de klas, iedereen is hyper en moet z'n draai gaan vinden. Voor de meeste kinderen is het rustiger als je gewoon op je 'eigen moment' in kan stromen, dan heeft de juf vaak ook net iets meer aandacht voor je dan aan het begin van het schooljaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is van 29 september en mocht vanaf begin 3 dagen meedraaien op school. Na zijn verjaardag gewoon alle dagen.



Staar je niet blind op eerder beginnen. Ze kijken sowieso per kind dat na begin schooljaar jarig is of het door kan stromen naar 1 jaar groep 1 of dat het nog een jaartje over moet doen.



Zo begonnen ze er bij mijn zoontje ook over om groep 1 over te doen (vond ik erg vroeg dat ze dat in december al konden zien. Kind zat amper 3 maand op school). Dus dat bij een datum in oktober ook wel zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ze kunnen het wennen na het 4e jaar alleen ontmoedigen lijkt me, met 4 jaar zijn ze niet leerplichtig dus mag je ze thuishouden hoeveel je wilt...
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je je kind eerder wilt laten beginnen ?



Heel soms wordt (in overleg met school en peuterzaal) besloten om een kind met drie jaar en negen maanden in te laten stromen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Je kind mag niet eerder, dit heeft oa te maken met de verzekering van de school, mocht er wat gebeuren dan zijn ze niet verzekerd.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag dit nergens in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:lughnasadh schreef op 13 januari 2012 @ 14:46:





Wel mag je ze in de beginweken regelmatig een middagje thuis houden als ze het niet trekken.



Totdat ze vijf jaar oud zijn mag je ze thuishouden. Ze zijn nog niet leerplichtig he!



Er zijn scholen die HB kinderen eerder laten beginnen dan hun vierde jaar.
quote:donsje1 schreef op 13 januari 2012 @ 14:52:

Je kind mag niet eerder, dit heeft oa te maken met de verzekering van de school, mocht er wat gebeuren dan zijn ze niet verzekerd.

Oh, oké, duidelijk.

Het is ook nog niet aan de orde, want ze wordt volgend jaar pas vier. We vroegen het ons af omdat ze snel gaat in haar ontwikkeling, ze begint nu bijvoorbeeld al met lezen. Mogelijk heeft ze over een jaar niet meer genoeg uitdaging op het kdv/ de psz en we zoeken manieren om dat te ondervangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 13 januari 2012 @ 15:00:

[...]





Totdat ze vijf jaar oud zijn mag je ze thuishouden. Ze zijn nog niet leerplichtig he!



Er zijn scholen die HB kinderen eerder laten beginnen dan hun vierde jaar.Met vier jaar kun je nog geen HB vaststellen. Er wordt dan gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:sosofie schreef op 13 januari 2012 @ 15:00:

[...]





Totdat ze vijf jaar oud zijn mag je ze thuishouden. Ze zijn nog niet leerplichtig he!



Er zijn scholen die HB kinderen eerder laten beginnen dan hun vierde jaar.Dat weet ik. Maar het lijkt me niet raadzaam om dat te pas en te onpas te doen, is de school hier ook niet blij mee.
Alle reacties Link kopieren
k werk met peuters en kleuters, en heb de laatste tijd twee keer gehoord dat kinderen een maand of twee eerder op school mochten beginnen. Maar dat was dan wel omdat de kinderen er echt heel erg aan toe waren en zich stierlijk verveelden op het KDV. Niet omdat het logistiek handiger of logischer was.



Edit: Realiseer je je ook dat je die extra maanden mogelijk een opvangprobleem hebt? Een kind dat nog geen vier is mag namelijk nog niet naar de BSO, maar als het al naar school gaat kan het KDV ook niet meer. De ouders die ik hierover sprak hadden hiervoor zelf extra middagen vrij genomen in die tijd.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook een hb zoon.. die is toch echt pas begonnen op zijn 4e jaar..

En dat je kindje vlot is, wil niet zeggen dat het hb is..



Uiteindelijk van groep 4 naar groep 6 gegaan met de nodige toestanden maar dat is weer een heel ander verhaal.. maar dat had beslist niet ondervangen geweest als hij eerder op school gestart was..
quote:snoesje666 schreef op 13 januari 2012 @ 15:02:

[...]





Met vier jaar kun je nog geen HB vaststellen. Er wordt dan gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong.Klopt. Ze zijn mijn dochter(bijna 5) nu aan het testen, maar over HB wordt niet gerept, ze heeft een (mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong.
quote:Lariba schreef op 13 januari 2012 @ 15:05:

Edit: Realiseer je je ook dat je die extra maanden mogelijk een opvangprobleem hebt? Een kind dat nog geen vier is mag namelijk nog niet naar de BSO, maar als het al naar school gaat kan het KDV ook niet meer. De ouders die ik hierover sprak hadden hiervoor zelf extra middagen vrij genomen in die tijd.Een opvangprobleem is waarschijnlijk niet aan de orde, want mijn man is bijna altijd bij huis. We houden haar het liefst gewoon tot vier op het kdv maar mocht dat problemen opleveren dan is het goed om te weten wat de opties zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij zoon op school mag alles wat voor de herfstvakantie vier wordt na de zomer beginnen, alles wat voor de kerstvakantie jarig is , begint na de herfstvakantie en is dan ook gewoon verzekerd(is echt onzin dat dat niet zo zou zijn). Men kiest hiervoor om niet steeds onrust te hebben door kinderen die een paar keer komen om te wennen (hier hadden ze dit jaar veel kinderen die in aug, sept, okt vier werden). Iedereen begint aan begin schooljaar. En dat gaat eigenlijk heel goed. Zoon draaide meteen mee in ritme en vindt het geweldig. Hij was ook echt aan school toe. Als ze moe zijn mogen ze een keer thuisblijven, maar dat mogen ook de kindjes die wel al vier zijn. School maakt hier geen probleem van, ook niet bij de vijfjarig.
Alle reacties Link kopieren
Overigens mocht zoon ook gewoon naar de BSO op de twee dagen dat hij normaal naar creche ging. Gevraagd, was geen probleem (ook gewoon verzekerd). Bij zoon ging het om anderhalve maand)
Alle reacties Link kopieren
quote:cicely schreef op 13 januari 2012 @ 15:01:

[...]



Oh, oké, duidelijk.

Het is ook nog niet aan de orde, want ze wordt volgend jaar pas vier. We vroegen het ons af omdat ze snel gaat in haar ontwikkeling, ze begint nu bijvoorbeeld al met lezen. Mogelijk heeft ze over een jaar niet meer genoeg uitdaging op het kdv/ de psz en we zoeken manieren om dat te ondervangen.

Ik heb wel eens een leerling gehad die eerder instroomde, ook vanwege voorsprong in ontwikkeling.

Dit gaat altijd in samenspraak met de peuterspeelzaal. Kaart dit aan in een gesprek met de peuterspeelzaal en vraag naar hun visie. Zien zij ook een ontwikkelingsvoorsprong? Is dit volgens hen ook het geval, dan kan een kind eventueel eerder aangemeld worden bij een school en eerder beginnen. Bij mij ging het ook om een oktoberleerling met ontwikkelingsvoorsprong.

Het kind is dan ook gewoon verzekerd, wanneer het via de officiële kanalen is gegaan.
miepje1971 wijzigde dit bericht op 13-01-2012 15:13
Reden: toevoeging
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven