Vriendinnetje te dik.

18-09-2014 11:19 19 berichten
Sinds kort ben ik bevriend geraakt met de moeder van het vriendinnetje van mijn zoontje (beiden vijf jaar).

Haar dochtertje heeft een flinke buik, haar moeder begint er voortdurend tegen mij over hoe dat nu kan?

Volgens haar eet ze echt niet veel. Ik vind het lastig om te reageren.

Haar dochter houdt van snoepen, uitdeelzakjes van een verjaardag eet ze onmiddellijk leeg en daarna vraagt ze om iets lekkers en krijgt dat dan.

Als haar moeder iets voor ons op tafel zet, eet dochter het op.



Nu is het haar dochter en haar opvoeding, maar elke keer begint ze weer over het formaat van haar dochter en dat ze niet begrijpt hoe het nu komt.



Hoe zouden jullie reageren?
Alle reacties Link kopieren
Je er verder niet mee bemoeien en geen mening geven. Maar wel zeggen: 'Als het je dwars zit kun je altijd met je dochter naar de dokter of diëtist.'
Zeg haar eens een week op te schrijven wat kind allemaal eet.

Dat je de ervaring hebt dat het altijd meer is dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
'Schrijf eens op wat ze eet en ga daarmee naar de huisarts of dietist'



Verder niet mee bemoeien.
Been there, done that, got the T-shirt.
Of je kan aangeven hoe jij het doet? 'Kinderen krijgen tegenwoordig ongemerkt zoveel binnen, ik geef mijn kind daarom niet x en x als hij/zij als iets lekkers heeft gehad' . Zo kan je haar misschien indirect aan het denken zetten.
Alle reacties Link kopieren
Als ze er zelf steeds over begint, zou ik mijn mening gewoon geven. Eventueel vriendelijk verpakt, dat je vertelt wat jouw zoon naast drie fatsoenlijke maaltijden nog aan fruit, snoep, snack's en koek krijgt en dat het je opvalt dat haar dochter veel meer snoept dan hij.
quote:savetheday schreef op 18 september 2014 @ 11:32:

Zeg haar eens een week op te schrijven wat kind allemaal eet.

Dat je de ervaring hebt dat het altijd meer is dan je denkt.Dit zou ik doen. Het zelf in laten zien ipv adviezen gaan geven als ze overduidelijk niet in de gaten heeft wat er gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Oh zo'n moeder. Ik ken er ook zo 1 van het plein. Hier staat er ook 1 met 2 dochters met overgewicht. Stond tegen me te mopperen dat mijn kind zo mooi dun was. En dat dat verschrikkelijk gemakkelijk moest zijn met kleding kopen. Nou nee want alles in haar maat zakt van haar kont. Maar goed even terug komen op het verhaal. Ik ben een tijd overblijfmoeder geweest en als ik dan zag wat er bij die meiden in hun broodtrommels viel mijn mond open van verbazing. Pannenkoeken een stuk of 4 PP met dikke chocolade erop. Snoep. Koude kipnuggets. En dat soort reut. Geen gezond voedzaam ding te vinden. Dan denk ik zijn die mensen nu zo stom dat ze dat niet snappen? En dan tegen mij gaan staan mopperen dat ik zo'n geluk heb met mijn dunne kind.
Als ze het je zo direct vraagt, dan kun je toch gewoon antwoorden wat jij ziet? En dan alsnog de tip geven om eens een week bij te houden wat ze eet, dan kan ze het ook zelf ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Soms weet je het gewoon niet.

Ik 2 ling moeder, waarvan 1 ook aanleg voor buikje.

Eten hetzelfde, bewegen hetzelfde.

Dunnere eet denk ik zelfs iets meer.
Alle reacties Link kopieren
Erfelijkheid speelt ook mee, dat zie ik bij mijn dochter. Ze beweegt heel veel, sport veel, snoept bijna niet, eet goed en gezond. Ze is 8 jaar. Ze is zeker niet te dik maar ze is ook geen magere den. Ze is mooi gevuld zal ik maar zeggen. Aan het einde van de dag zit er ook wel een behoorlijke buik hoor. Haar pech is denk dat ze klein is, als ze wat langer zou zijn zoals bij haar leeftijd zou horen dan zou ze slanker zijn. Als voorbeeld, er zijn kinderen uit groep 3 langer dan haar, ze zit in groep 5.
quote:savetheday schreef op 18 september 2014 @ 11:32:

Zeg haar eens een week op te schrijven wat kind allemaal eet.

Dat je de ervaring hebt dat het altijd meer is dan je denkt.Heel goed advies!
quote:savetheday schreef op 18 september 2014 @ 11:32:

Zeg haar eens een week op te schrijven wat kind allemaal eet.

Dat je de ervaring hebt dat het altijd meer is dan je denkt.Heel goed advies!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen wat je ziet. Dus dat dochter na het snoepzakje wat ze bij een feestje heeft gekregen leeggegeten heeft alsnog wat lekkers krijgt en dat als moeder voor jullie wat op tafel zet dochter het op eet. Dat ze dus helemaal niet weinig snoept.



Moeder vraagt er toch om. Dus dan help je moeder toch door het te zeggen. Wat voor zin heeft het om er om heen te blijven draaien.
Alle reacties Link kopieren
Als een kind iets anders mankeert, zeg je het toch ook gewoon - voor het bestwil van het kind? Overgewicht kan ook bij kinderen tot vervelende aandoeningen leiden, waar ze heel hun verdere leven last van houden, dus waarom dan je mond houden? Omdat praten over dik zijn "taboe" is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als je ronduit zeggen te eng vind kan je het ook in een vragende vorm doen. Bijvoorbeeld "zou het kunnen zijn dat ze overdag veel drinkt en tussendoortjes eet waardoor ze bij de maaltijden weinig trek meer over heeft?"

Dan heb je in ieder geval de goede richting op gehint en is het verder aan haar of ze daarnaar wil kijken of dat ze liever struisvogel blijft.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Ik zou haar eens tippen om het op het CB aan te kaarten, of bij de huisarts. Opschrijven wat ze allemaal eet vind ik ook een goede.
Het cb had al gezegd dat ze te dik was, inderdaad.

Ik vind het opschrijven wel een goede tip: een week structureel bijhouden wat het kind zoal eet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.myfitnesspal.com/nl



Dit heeft mij laten zien hoeveel ik soms onbewust binnenkreeg en hoeveel ik eigenlijk mocht eten/drinken



Ideaal om bij te houden hoeveel calorien.koolhydraten,eiwitten,suiker,zout ed je hebt binnengekregen en hoeveel je nog mag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven