Vrije School ervaringen en hoe vang je je kleuter op?

12-01-2012 00:19 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi , wij zijn min of meer om voor de vrije school voor onze peuter van bijna 3, het leven met de seizoenen, aandacht voor de natuur en creativiteit spreekt ons erg aan.



Wij gaan hem dus zo goed als zeker inschrijven om er vanaf de kleuterklas heen te gaan.

Ik begrijp pas nu dat de kleuterklas van de vrije school alleen maar 's ochtends is en dat er verder aan de school wel een BSO verbonden is die de kinderen kan opvangen.

Maar nu vroeg ik me af hoe je dat dan financieel moet regelen?

Wordt het dan niet heel duur?

Weet niet zo goed waar ik mijn informatie vandaan moet halen vandaar even hier die vraag.

Verder zijn alle ervaringen positief en negatief welkom , vooral over het 6 jaar lang dezelfde leerkracht hebben, want dat is één van de weinige punten die me niet helemaal lekker zit aan het vrije school onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Als je het uurtarief van de BSO hebt en het nodige aantal uren

Kan je met jullie salarisgegevens online een proefberekening kinderopvangtoeslag maken bij de belastingdienst.



Hou er wel rekening mee dat de bso de hele middag ot sluitingstijd rekend aan uren.
Alle reacties Link kopieren
Een kleuter op de Bso? Bij ons zie je echt geen kinderen uit groep 1. Die hebben genoeg aan school. Wel eens over nagedacht dat die school daarom alleen maar ochtenden doet? Omdat een kind dan genoeg heeft?

Bij mijn dochter op school gaan ze wel smiddags maar pas na een tijdje. Overblijven tussen de middag weer later. Allemaal omdat het erg veel is voor een kleuter.

Dus huur lekker een fijne oppas die je kind mee naar huis neemt zodat ie niets " hoeft" smiddags.



Wat de prijs Bso betreft : er van uit gaande dat de Bso tot 19.00 open is en de school om 12.00 uitgaat, betaal je dan 7 uur per dag. Ook al haal je m om 16.00 op. Je betaalt de volle 7 uur...
Alle reacties Link kopieren
Tja neele, als je werkt zul je je kind toch ergens onder moeten brengen?



Zelf op de vrije school gezeten en vond het fantastisch! Maar ik weet niet of ik het met mijn eigen kind zou doen. Merkte namelijk wel dat toen ik naar een reguliere middelbare school ging zowel ik als de andere kinderen die van die school waren gekomen toch wel een kleine achterstand hadden. We gingen met 5 naar die school en slechts 3 konden echt die achterstand inhalen.
Alle reacties Link kopieren
Eh nou nee, kleine is pas 3 en heb over het hele concept school nog helemaal niet zoveel nagedacht, wij zijn jonge ouders en van onze vriendenkring beetje de eerste met kids dus ook niet veel gezinnen om dingetjes bij af te kijken zeg maar

Ik dacht dat naar school gaan gewoon vanaf 4 jaar was en dan hele dagen.

Maar hoe doen andere ouders dat dan die fulltime werken?



BSO is toch gewoon buitenschoolse opvang?

Gaan de meeste kleuters dan maar halev dagen naar school?

Dat wist ik echt niet.. kan me dat ook niet herinneren uit mijn eigen schooltijd maar misschien ben ik dat gewoon vergeten...
Alle reacties Link kopieren
Ruza, dat van die achterstand dat heb ik op meerdere fora gelezen, maar ik geloof aan de hand daarvan dat dat toch voornamelijk een probleem was wat vroeger aan de orde was en tegenwoordig wel is rechtgetrokken op de meeste VS scholen.
Neele01, als je kind al gewend is om op een goed kinderdagverblijf te zitten, dan is dit toch geen verschil of ze nu ook school en bso zijn, of de gehele dag op het kdv? ik heb het idee dat op de kinderopvang waar mijn dochter zit, ze meer 'doen' dan in groep 1. 1 leidster per drie of vier kinderen hier, die mega veel met ze doet. Ik heb het idee dat mijn dochter de basisschool makkelijker aan zou kunnen, juist omdat ze het kdv met veel andere kinderen, activiteiten en prikkels gewend is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet groeneweg. Ik ben uit 89 en ben in 2002 naar regulier onderwijs gegaan. Zou er wel goed over nadenken want het is zo sneu als je kind het wel kan maar een solide basis mist. Ik heb zelf met wat moeite de achterstand in kunnen halen maar niet iedereen dus.
Groeneweg, het staat bij mij van mijn broertjes dat als kinderen in groep 1 niet kunnen wennen, of wanneer een hele dag school simpelweg te veel is voor een kind, ze halve dagen naar school gaan.

Anders gewoon hele dagen hoor. Dit lees ik ook in de schoolbrouchures ( dochter is ook drie)



Ik zou wel als je dochter naar school gaat, zo mogelijk vakantieweken opnemen. Het is toch allemaal nieuw, dat zou ik niet 'even snel' willen bespreken na het werk, studie etc. Dat ze rustig kan wennen. Zit ineens te twijfelen of ik nu wel dochter heb gelezen ipv zoon, als ik een pagina terug ga op mobiel dan is mijn tekst foetsie, dus sorry als ik verkeerd zit
Ik refereer hier btw aan je tweede post, kan niet quoten. Ik begrijp uiteraard dat op de school van je keuze de schooltijden anders zijn.
Mijn dochtertje van 4 gaat nu naar de vrije school. Die heeft een continu rooster van 830 tot 1315. Na de 3'e klas gaan ze tot 1430. Ze heeft ook op de psz van deze school gezeten en ik ben erg enthousiast. Inderdaad, de achterstand is achterhaald. In mijn stad is zelfs een vrij gymnasium.



Wij hebbeb ervoor gekozen dat mijn man huisman is geworden, omdat nso te lang, te duur en te ingewikkeld zou worden.
Ik hoor nog steeds wel over achterstanden, maar weet dat niet uit persoonlijke ervaring maarslechts van vrienden-en kennissen. Om die reden alleen al zou ik mijn kind er niet op willen doen. Ik weet ook nog wel van vroeger, toen ik ging studeren, je de "VS" kinderen er zo kon uitpikken. Los van de achterstand leken ze ook minder zelf discipline te hebben, ze vielen dan ook met bosjes uit het eerste studiejaar, is ook niet meer goedgekomen. Een aantal is naar het hbo gegaan toen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe ze dat doen, want ze zullen aan een bepaald aantal uren moet voldoen. Hier een zoon van net vier die 5 dagen in de week naar school gaat (3 hele dagen 2 halve dagen. en op 2 lange dagen ook naar de BSO. Gaat prima. Is soms vermoeiend, maar daar houden ze op BSO goed rekening mee. Heb wel eens gevraagd of hij een ochtend of middag thuis wilde blijven om uit te rusten, maar hij wil niets missen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Amsterdam en hier is de vrije school een drama! Antroposofisch geneuzel maar leren , ho maar.... Slechte uitkomsten van onderzoeken onderwijs inspectie!



Patricia, er is echt verschil tussen kdv en basisschool met daarna bso hoor.

Mijn dochter zat ook op een kdv en was daar druk in de weer maar heeft toch enkele maanden behoorlijk moeten wennen op school. Ze was kapot! Niet van het knutselen en zingen an sich maar van alle indrukken, van een grote klas, van zelf op je tas met boterhammen letten, zelf je uit en aankleden met gym, je eigen jas ophangen etc etc. Kleine dingen die heel groot lijken.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt heel erg aan de school en de leerkracht is mijn ervaring. Een aantal jaar geleden is het onderwijs officieel heel erg veranderd en de ene school/leerkracht heeft dat meer verwelkomd dan de ander. Maar ze moeten tegenwoordig ook gewoon voldoen aan de kerndoelen en gebruiken gewoon methodes en cito-toetsen.



Kijk heel goed naar de leerkracht waar je kind komt te zitten, vraag naar ervaringen. Op de school waar ik heb gezeten zijn er een paar die heel goed zijn in differentieren en elk kind tot zijn recht laten komen maar een paar ook niet. Net als in het reguliere onderwijs eigenlijk.

Op deze school gaan de kleuters overigens ook drie dagen in de week gewoon tot half drie.



Het kleuteronderwijs vind ik nog steeds beter dan op een gewone school, kinderen hoeven nog niet zoveel. In het reguliere onderwijs moeten kinderen vanaf groep 1 al taakjes doen en daar ben ik geen voorstander van. Bovendien leren de kinderen veel zingen, bewegen en spelen en vinden dat vaak heel fijn. Maar je moet wel goed kijken wat er bij je kind past.
quote:Groeneweg schreef op 12 januari 2012 @ 01:11:

Eh nou nee, kleine is pas 3 en heb over het hele concept school nog helemaal niet zoveel nagedacht, wij zijn jonge ouders en van onze vriendenkring beetje de eerste met kids dus ook niet veel gezinnen om dingetjes bij af te kijken zeg maar

Ik dacht dat naar school gaan gewoon vanaf 4 jaar was en dan hele dagen.

Maar hoe doen andere ouders dat dan die fulltime werken?



BSO is toch gewoon buitenschoolse opvang?

Gaan de meeste kleuters dan maar halev dagen naar school?

Dat wist ik echt niet.. kan me dat ook niet herinneren uit mijn eigen schooltijd maar misschien ben ik dat gewoon vergeten...

op gewone scholen gaan alle kinderen in principe hele dagen naar school. Het kan per school echter nog wel verschillen of ze de vrijdagmiddag wel of niet vrij hebben t/m groep 4.

Op de VS gaan de kleuters inderdaad alleen ochtenden.



Ik heb geen persoonlijke ervaring verder met de VS maar ken wel verhalen van vrienden en kennissen die hun kinderen erheen doen. Tja, sommige dingen vind ik vreemd en/of vergezocht. Dat de kinderen tot een bepaalde leeftijd alleen met waskrijt mogen tekenen, dat ze geen zwarte kleding mogen dragen, dat ze pas mogen leren lezen en schrijven als ze hun eerste tand hebben gewisseld. Het is allemaal antroposofisch onderbouwd hoor, maar ik krijg er jeuk van als ik dat hoor.

Laatst was er hier een topic waarin er flink geklaagd werd over de VS omdat het schoolgeld nogal duur is (in mijn situatie -laag modaal- zou ik 70 euro per maand aan schoolgeld betalen, voor mij is dat best veel geld) en dat er van ouders heel veel inbreng wordt verwacht (helpen met tuinieren, knutselen, uitjes begeleiden etc). Maar wie weet verschilt dat erg per school.

Anyway, VS was voor ons sowieso geen optie omdat ik geen trek had in 15 km fietsen elke dag.
Dealbreaker wat mij betreft. Dan maar naar een ietsje minder vrije school. Dalton, Jenaplan, Montessori, ook leuk.
Ik had mijn kind in eerste instantie ook aangemeld op een Vrije School, maar begon steeds meer te twijfelen. Alhoewel ik veel dingen van de Vrije School erg goed vind, zoals het benadrukken van de seizoenen en de natuur, het lang kind blijven, muziek en dans, creativiteit, het extra stimuleren van de persoonlijkheid, etc., waren er toch ook dingen die ik minder vond.



Bijvoorbeeld dan ook juist weer dat extra benadrukken van de persoonlijkheid; in hoeverre moet je met een kind meegaan dat bijvoorbeeld (over)gevoelig op bepaalde dingen reageert? Moet je het niet juist (ook) leren dat het er in de 'echte' wereld anders aan toe gaat en stimuleren met een 'kom op je kan het, echt!' i.p.v. alleen maar 'goh joh, rot voor je, hoe komt dat, hoe voelt dat, wil je een kop thee?' Ik vond dat de Vrije School wel erg ver van de werkelijkheid af staat.



Verder denk ik dat het erg van het kind afhangt of het op een Vrije School zal gedijen. Naar mijn idee moet het kind behoorlijk zelfstandig zijn en echt zelf dingen willen (leren), want van het antroposofische leersysteem komt het niet. Als je niet wil, nou prima, dat mag. En daar dan ellenlang over praten. En inderdaad ook het feit dat je alle jaren dezelfde leerkracht houdt, vind ik een minpunt. Wat als het niet goed klikt?



Toen ik zelf les ging geven op een Vrije School (wel voortgezet onderwijs) en ik zag hoe de dingen daar opgepakt werden (ellenlange gesprekken met leerlingen over redenen van wangedrag en gevoelens bijvoorbeeld, pfff áánpakken die hap zeg! ) heb ik mijn kind definitief afgemeld en aangemeld op een Daltonschool, waar ik zeer tevreden mee ben (nu in groep 2).
Alle reacties Link kopieren
Had je er ook al over nagedacht dat de ouderbijdrage/schoolgeld inkomensafhankelijk is en dus erg hoog kan uitpakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Groeneweg schreef op 12 januari 2012 @ 01:11:

Eh nou nee, kleine is pas 3 en heb over het hele concept school nog helemaal niet zoveel nagedacht, wij zijn jonge ouders en van onze vriendenkring beetje de eerste met kids dus ook niet veel gezinnen om dingetjes bij af te kijken zeg maar

Ik dacht dat naar school gaan gewoon vanaf 4 jaar was en dan hele dagen.

Maar hoe doen andere ouders dat dan die fulltime werken?



BSO is toch gewoon buitenschoolse opvang?

Gaan de meeste kleuters dan maar halev dagen naar school?

Dat wist ik echt niet.. kan me dat ook niet herinneren uit mijn eigen schooltijd maar misschien ben ik dat gewoon vergeten...Op reguliere scholen hebben kinderen meestal les van 8.30 of 8.45 tot 15.00 of 15.15 volgens mij. Dat is dan een continurooster. De woensdagmiddag vrij vanaf 12.00. En om de week vrijdags vrij. Zo is het hier op de openbare basisschool. Maar er zijn ook genoeg scholen waar de kinderen tussen de middag anderhalf uur naar huis gaan. Alleen op de vrije school hebben de kleuters zulke korte dagen.
Maximama een continuerooster kent echt kortere dagen dan tot 15:00 of 15:15 uur hoor. Dat is een gewoon rooster met overblijven.
Hier (Dalton) is het tot groep vier ma-di-do van 08:30-12:00 uur en van 13:00-15:00 uur. Op woensdag en vrijdag tot 12:00 uur. Vanaf groep vier ook op vrijdagmiddag naar school.



Een continurooster betekent dat de kinderen allemaal standaard op school lunchen en dat ze daardoor eerder uit zijn, rond een uur of 14:00 uur.
Alle reacties Link kopieren
quote:maximamma79 schreef op 12 januari 2012 @ 09:18:

Had je er ook al over nagedacht dat de ouderbijdrage/schoolgeld inkomensafhankelijk is en dus erg hoog kan uitpakken?Is toch vrijwillig?
Alle reacties Link kopieren
Continurooster hier is inderdaad van 8.30 tot 14.30, dat hebben ze o.a. op de montessorischool waar mijn vriendin haar kind zit. Dat andere is met opverblijven tussen de middag op een gewone school.
Alle reacties Link kopieren
quote:zusenzoo schreef op 12 januari 2012 @ 09:29:

[...]





Is toch vrijwillig?Maar niet heus. Er wordt echt wel van je verwacht dat je dat bijdraagt hoor. Ik heb een vriendin die haar kids op de vs heeft en die vertelde dat. Vrijwillig staat er op papier, maar in de praktijk wordt er verwacht dat je betaalt. Ze vragen je inkomen en maken dan een berekening van wat zij redelijk vinden, en dat is veel als je redelijk verdient.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven