Vrije opvoeding

20-04-2014 09:35 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je een ouder die vind dat kind met vallen en opstaan leert ?



Wat kan nog en wat gaat te ver ? Vraag hier om raad. Boomklimmen, ballen uit sloot vissen etc.



Ik trap af ; mega kleine tuin. Kind van 8 en 10 willen op plat ca. 225 cm hoog schuurdak. Via goede ladder. Bloemen daar verzorgen. Liggen in de zon. Staan af en toe op. Grote brede lange schuur. Mogen van mij niet bij rand staan, enkel onder permanent toezicht in het midden rustig lopen. En enkel met hun hoofd bij rand als ze liggen. Verantwoordelijke kinderen. Moet wel of niet kunnen ?



Indachtig dat bomen klimmen en op dakjes en touwladders speeltoestellen ook vrij hoog zijn... Maar ik vind dat ook eng haha maar denk dat het wel kan...? Wachten tot ik hekwerk of voldoende bloembakken heb gespaard of me niet aanstellen en ze alvast lekker laten ?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat een schuurdak daar niet op gebouwd is, om bloembakken op te zetten en om op te lopen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lekker staccato bericht. Snap er weinig van.
Beetje ingewikkeld verhaal. En mogelijk te beoordelen; ken de situatie niet én de kinderen niet. Maar kun je zomaar op zo'n schuurdak lopen? Dan maak je hem toch lek? Ik zou het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Is er wel op gebouwd, meer doen het hier al jaren, als dak terras gebruiken met stoeptegels op rubber (wat de architect zo heeft neergelegd voorheen plastic loop tegels wat ik te glad vindt) maar mijn buren laten de kinderen veel vrijer dan ik. Ben ik te voorzichtig het eng te vinden ?
Alle reacties Link kopieren
Ieder kind leert met vallen en opstaan, sowieso. En onder een vrije opvoeding versta ik iets anders dan al dan niet op het dak van de schuur mogen spelen.

Ik zou me inderdaad vooral afvragen of het dak wel stevig genoeg is. Verder kunnen ze zich best bewust zijn van de hoogte waarop ze zitten, maar zijn ze dat nog wanneer ze gaan stoeien of ruzie hebben? Hangt dus echt van de kinderen af.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zei ze zijn erg verantwoordelijk. Maar ik vind een boom klimmen of boomhut al eng haha
Alle reacties Link kopieren
Batterij bijna leeg reageer later weer. Maar zouden jullie het bij verantwoordelijke kinderen mits dak erop berekend zelf aandurven of niet ? Er is ook een talud en hoog speel toestel vlakbij nog hoger het talud, veel klim. bomen, spelen veel nog wat jongere kinderen.
Alle reacties Link kopieren
En als ze er dan af flikkeren, wat hebben ze dan geleerd?



Een collega van mij is ook van een schuur af gevallen met een zware hersenbeschadiging tot gevolg. Die kan nooit meer werken en ook niet meer op een schuur klimmen.

Maar hij heeft wel geleerd dat je voorzichtig moet zijn, als je op een schuur staat.
Alle reacties Link kopieren
Dat bedoel ik
Alle reacties Link kopieren
Joh als je er zo over twijfelt dan laat je ze er toch niet op spelen.
Alle reacties Link kopieren
Maar men vindt mij te behoudend
Alle reacties Link kopieren
1% batterij, later !
Alle reacties Link kopieren
Kinderen leren door vallen en opstaan. Maar kinderen kunnen nog niet alle risico's goed inschatten. Meestal zullen ze hun grenzen wel kennen (wat ze niet kunnen, durven/doen ze niet), maar dit gaat niet altijd op. Het is de taak van de volwassene om het risico in te schatten en het kind wel of niet te laten gaan.



Ik zu mijn kind van vier bijvoorbeeld nooit dichtbij diep water laten spelen. Kind kan dat wel leuk vinden, maar zonder zwemdiploma is het risico te groot, vind ik. Maar dat mijn kind van vier keihard racet met z'n loopfietsje en dan ergens tegenaan knalt en een flinke schaafwond oploopt, dat vind ik acceptabel. Leert ie van.
Van het dak vallen, vind ik te grote consequenties hebben, bal uit het water laten vissen vind ik prima. (zeker met zwemdiploma en onder toezicht)
quote:lizzie84 schreef op zondag 20 april 2014 09:57 Kinderen leren door vallen en opstaan. Maar kinderen kunnen nog niet alle risico's goed inschatten. Meestal zullen ze hun grenzen wel kennen (wat ze niet kunnen, durven/doen ze niet), maar dit gaat niet altijd op. Het is de taak van de volwassene om het risico in te schatten en het kind wel of niet te laten gaan.



Ik zu mijn kind van vier bijvoorbeeld nooit dichtbij diep water laten spelen. Kind kan dat wel leuk vinden, maar zonder zwemdiploma is het risico te groot, vind ik. Maar dat mijn kind van vier keihard racet met z'n loopfietsje en dan ergens tegenaan knalt en een flinke schaafwond oploopt, dat vind ik acceptabel. Leert ie van. Dit dus.
Wat heeft dit met vrije opvoeding te maken?
Alle reacties Link kopieren
Je moet als ouder het juiste gevaar inschatten. Dus als je kind er hoogstens een buil en blauwe plek aan over houdt, lekker laten proberen. Maar ik vind het je verantwoordelijkheid om ze te wijzen op reële gevaren en ze te leren die zelf ook in te schatten. Beschermen indien nodig, loslaten waar kan.



Misschien had ik even moeten F5-en...
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
Een speeltoestel is erop gebouwd dat kinderen erin kunnen klimmen. Ik denk ook niet dat er om dat toestel stoeptegels staan (mochten ze eruit vallen). Ik vind dit gewoon onverantwoordelijk. Schuurdak kan instorten of ze kunnen eraf vallen. Ga je dan zeggen onder het mom van vrije opvoeding: "zo, lesje geleerd?"

Je mag best een keer nee zeggen hoor, jij voelt je er zo te lezen ook niet lekker bij anders had je dit topic niet geopend.
Some flies are too awesome for the wall
Wie is 'men'? En waarom trek je je daar wat van aan?



Jij vind het eng, jij bent de moeder en jij bepaalt of je je kinderen op het dak van de schuur laat
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende schrijfstijl heb jij TO, is het zo moeilijk om gewone zinnen te maken?



En natuurlijk is het geen goed idee om kinderen op een ruim 2 meter hoog dak te laten spelen!
Komt wel goed, schatje!
Alle reacties Link kopieren
Hups kids op zitzakken achter de spelcomputer. Kan er tenminste niets mis gaan!



Ach kids, zijn nog van rubber gemaakt, letterlijk. Die stuiteren gewoon terug het dak op als ze ervan af vallen.



Jullie als volwassene zijn onverantwoordelijk! Weet je hoe broos die botten van jullie inmiddels zijn? Imminent death en wekenlange ziekenhuisopnames bij elke trapje dat je tegenkomt.
Al vallend en opstaand leert men ja. Je kunt je alleen afvragen of ze nog op staan als ze van ruim 2 meter naar beneden vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op elfjarige leeftijd naar beneden gevallen van een dak van vier meter hoog. Schedelbasisfractuur, hersenkneuzingen, bloedingen, spoedoperatie, vijf dagen op het randje op de intensive care. Ik had zwaar gehandicapt kunnen eindigen, maar ik heb veel geluk gehad en ben er ongeschonden uitgekomen. Ik zou het niet goed vinden. Als het misgaat, kan het goed misgaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er niet zoveel zinnigs over zeggen eigenlijk, want mijn oudste is pas bijna 4 en die laat ik echt nog niet op een schuurdak spelen ;)



Maar goed, ik denk niet dat je ze zelf uit moet laten testen wat het is om van 2.5m hoogte op een betonnen tegel te kletteren. Wat je misschien kan proberen om ze (onder jouw toezicht) zelf van het dak te laten springen, kijken of dat lukt (maar daar zijn ze misschien nog te klein voor?)



Maar als je het niet wilt, dan moet je ze gewoon verbieden erop te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven