Wat allemaal regelen na geboorte?

20-10-2014 11:23 22 berichten
Wat moet je allemaal regelen na de geboorte van je kind, qua instanties enzo?

Ik heb het idee dat ik dingen vergeet, kunnen jullie met me meedenken?



Het volgende heb ik al:



- Aangifte gemeente

- Bijschrijven zorgverzekering

- Bijschrijven uitvaartverzekering

- Aanmelden bij WA-verzekering

- Voogdij

- Gegevens kind doorgeven aan kinderopvang ivm contract

-
Alle reacties Link kopieren
Eventueel het gezag voor vader aanvragen bij de rechtbank (als je niet getrouwd bent en je partner het kind erkend heeft)
Aanvragen kinderbijslag (krijg je geloof ik bij aangifte papieren voor), aanvragen kinderopvangtoeslag, melden bij je werkgever dat je bevallen bent ivm einddatum verlof, eventueel ouderschapsverlof aanvragen...
Alle reacties Link kopieren
Geboortekaartjes
Alle reacties Link kopieren
http://www.allesoverkinderen.nl/ne_zwanger_regelen.htm
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 20 oktober 2014 @ 11:32:

Aanvragen kinderbijslag (krijg je geloof ik bij aangifte papieren voor), aanvragen kinderopvangtoeslag, melden bij je werkgever dat je bevallen bent ivm einddatum verlof, eventueel ouderschapsverlof aanvragen...Kinderbijslag hoeft niet meer, hier niet in ieder geval, hier geeft de gemeente het automatisch door aan de SVB (Juli bevallen)
Alle reacties Link kopieren
Aanmelden bij de huisarts.
Als het kan dan kan het, als het niet kan dan kan het niet.
Alle reacties Link kopieren
Een levensverzekering, zodat er geld genoeg is, mocht jij of de vader komen te overlijden.
Kraamzorg?
quote:ana_isabel schreef op 20 oktober 2014 @ 13:11:

Kraamzorg?



Dat moet je voor de bevalling al regelen

En gedurende de bevalling belt de verloskundige de kraamzorg, hoef je zelf op dat moment niets aan te doen.
quote:suzyq007 schreef op 20 oktober 2014 @ 11:40:

Aanmelden bij de huisarts.



Verschilt misschien per regio, maar hier geeft de verloskundige de geboorte door aan de huisarts.

Waarna je een kaart krijgt van de huisarts om nog wel even het bsn nummer van het kind door te geven. Maar het aanmelden bij de huisarts hoefden wij niet zelf te doen.
Dank voor alle reacties!



Geboortekaartjes en kraamzorg, haha, kind is er al

Bedoel ook echt de dingen die ik absoluut niet mag/moet vergeten.

Lees al wat nuttige dingen, zoals de kinderbijslag en kinderopvangtoeslag. Wist van die eerste niet dat je dat zelf moet aanvragen, en van die tweede niet dat dat vooraf al moet.



Verder ben ik getrouwd met de vader, scheelt weer regelwerk ;)
quote:_blabla_ schreef op 20 oktober 2014 @ 13:14:

[...]





Dat moet je voor de bevalling al regelen

En gedurende de bevalling belt de verloskundige de kraamzorg, hoef je zelf op dat moment niets aan te doen.Vroeg in de zwangerschap zelfs
Alle reacties Link kopieren
Kinderbijslag gaat automatisch, ik geloof dat wij alleen een brief kregen over het rekeningnummer.

KOT moet je aanvragen binnen drie maanden na start opvang, op z'n laatst dus als kind een maand of vijf is. Ik gok dus dat je nog wel even hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hier moesten we ook bellen om een afspraak te maken voor de hielprik en de intake van het CB. Maar dat hield de kraamzorg erg goed in de gaten, we kregen niet bepaald de kans om het te vergeten.

(Dat is ook in iedere regio weer net even anders geregeld.)
Alle reacties Link kopieren
Kinderbijslag kreeg ik een brief over met een retourformulier of digid instructies, dus hoefde daar idd niet zelf over na te denken.



Huisarts kreeg ik een gefeliciteerd kaartje van, ik neem aan dat huisarts nu geregeld is toch?



Bijschrijving WA is handig, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Van de gewone zorgverzekering kreeg ik ook een invulkaart.
Ik kan me niet herinneren dat er naast de aangifte bij de gemeente nog iets actief geregeld moest worden. Volgens mij heeft de assistente in het ziekenhuis de huisarts en verzekeraar geïnformeerd, en ook van de SVB kreeg ik automatisch bericht over de kinderbijslag. WA-verzekering lijkt me het enige wat nog moet, hoewel je vaak al een gezinspolis hebt als je met twee volwassenen bent.
quote:_blabla_ schreef op 20 oktober 2014 @ 13:14:

[...]





Dat moet je voor de bevalling al regelen

En gedurende de bevalling belt de verloskundige de kraamzorg, hoef je zelf op dat moment niets aan te doen.Klopt 😊ik dacht; ik doe ook ff een duit in het zakje...
quote:Lariba schreef op 20 oktober 2014 @ 13:23:

Kinderbijslag gaat automatisch, ik geloof dat wij alleen een brief kregen over het rekeningnummer.

KOT moet je aanvragen binnen drie maanden na start opvang, op z'n laatst dus als kind een maand of vijf is. Ik gok dus dat je nog wel even hebt.

Oh, dan heb ik zeker nog even, kind is 3 weken :D



quote:Lariba schreef op 20 oktober 2014 @ 13:31:

Hier moesten we ook bellen om een afspraak te maken voor de hielprik en de intake van het CB. Maar dat hield de kraamzorg erg goed in de gaten, we kregen niet bepaald de kans om het te vergeten.

(Dat is ook in iedere regio weer net even anders geregeld.)

Dit is allemaal al achter de rug, ging inderdaad allemaal vrij automatisch. Hielprik door de verloskundige en door het CB werden we gebeld.



quote:Mevrouw75 schreef op 20 oktober 2014 @ 13:34:

Kinderbijslag kreeg ik een brief over met een retourformulier of digid instructies, dus hoefde daar idd niet zelf over na te denken.



Huisarts kreeg ik een gefeliciteerd kaartje van, ik neem aan dat huisarts nu geregeld is toch?



Bijschrijving WA is handig, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Van de gewone zorgverzekering kreeg ik ook een invulkaart.

Ben benieuwd of ik dan ook een brief over de kinderbijslag krijg. Ik ga het in ieder geval in de gaten houden.

Misschien moet je nog het BSN nummer doorgeven aan je huisarts?

Ik ga wel even contact opnemen met de mijne. Geen idee of die al iets weet van de geboorte.
Je moet ze eten geven, af en toe een schone luier en veel liefde. Van harte gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!



Ik sprak laatst met de bank over onze inboedel verzekering, die dame zei dat we het moeten doorgeven en als we kinderen krijgen...
Erger je niet, verwonder je slechts.
quote:zomermeiske schreef op 20 oktober 2014 @ 14:08:

Gefeliciteerd!



Ik sprak laatst met de bank over onze inboedel verzekering, die dame zei dat we het moeten doorgeven en als we kinderen krijgen...



Dank je!

Serieus? Zoveel meer is de inboedel toch niet geworden lijkt me. Weet je ook waarom?



@monalisalove: dank je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven