Wat kan een kind van 9?

29-07-2010 09:56 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een rare vraag, maar ik heb oprecht geen idee. Ik weet niet of mijn stiefzoontje van 9 bepaalde dingen niet doet omdat het hem thuis niet geleerd wordt of omdat hij gewoon een jong kind is dat gewoon nog aan het leren is. Contact met zijn moeder is dusdanig slecht dat mijn vriend niet weet wat hij bij haar wel of niet moet doen of leert te doen. Ik heb een baby, en heb geen enkele ervaring met oudere kinderen.

Het valt me op hij zijn eigen boterham niet smeert, zijn bestek niet normaal vasthoudt en dus ook niet fatsoenlijk met mes en vork eet, om drinken vraagt en zuchtend en steunend een glas water pakt (na om drinken te hebben gevraagd) maar dan toch om hulp vraagt. Hij eet uberhaupt niks maar das weer een heel ander verhaal .Kleren aantrekken doet hij zelf maar loopt dan de hele dag met zijn kleren binnenstebuiten. 'S ochtends tanden poetsen,snoet wassen en even haren kammen kent hij niet. Hetzelfde geldt voor 's avonds. Hij doet het uiteindelijk onder protest. Werkelijk alles (van de boterham tot even iets vasthouden tot eten en fietsen) gaat met gezucht,gesteun en de opmerking "dat kan ik niet".Ik kan me herinneren dat ik al vrij vroeg hielp met de tafel dekken en afruimen, ik zelf het badkamerritueel uitvoerde,een boodschapje deed,een boterham pakte en mijn kamer een beetje opruimde (hij doet dat bij zijn moeder voor een 1¤)

Ok, lang verhaal. Mijn vraag is: wat kan ik hier thuis van hem verwachten? Wat laten jullie je kind van die leeftijd doen en wat kunnen ze echt nog niet zelf? Ik ben geen kwaaie stiefmoeder, maar een beetje medewerking moet toch wel al kunnen?
Een kind van negen kan zijn stiefmoeder zo bespelen dat ze denkt dat hij niets kan
Volgens mij zijn dat allemaal dingen die een kind van 9 wel zou moeten kunnen.

Is het een idee om hem enorm te prijzen als hij iets zelf doet?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



het zou mijn zoon (8) kunnen zijn... Ook het eten was zo..

Bij hem bleek dat hij idd een probleem had en daar heeft hij medicatie voor...



Mijn dochter (9) is juist weer een heel ander verhaal, die kan alleen niet zoeken maar weet zich goed te kleden, hoef niks te zeggen.



Zou het dan ook jongens eigen kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Die optie durfde ik er nog niet bij te zetten
Alle reacties Link kopieren
Wat is eigenlijk je echte vraag?

Je zegt namelijk zelf dat hij alles uiteindelijk, onder gezucht, wel doet. Dus je weet dat hij het kan.



Medewerking krijg je onder andere door gezamenlijke doelen, een goede band etc. Daarin is een kind niet anders dan een volwassene.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
gmkp:Niet willen douchen en een boterham geserveerd willen krijgen tijdens het DS'en zou ik nog wel in de categorie "jongens eigen" willen plaatsen. De rest weet ik dus niet. Mag ik vragen wat voor probleem jouw zoontje heeft?
Alle reacties Link kopieren
Van een kind van 9 kan je wel verwachten dat soort dingen te kunnen.



Stiefdochter pakte ook nooit zelf drinken, deed ook over veel dingen moeilijk. Maar had meer met luiheid en makkelijkheid (vader deed alles voor haar en is niet streng) te maken dan met iets anders. Bij haar moeder is ze niet zo...
Perfectionisme is niet perfect...
Ik moet mijn kinderen ( zonen) ook elke dag opnieuw vertellen dat ze hun tanden moeten poetsen, schoon ondergoed aan moeten trekken etc Dochterlief ( jongste van het stel) doet dit al zelf vanaf dat ze een jaar of 3, 4 is. Zit in mijn geval in de aard van het beestje, ze vinden het totaal niet belangrijk.



Liever lui dan moe
Gezucht en gesteun: pubertijd in aantocht? Zeker bij een stiefmama is het goed uitproberen. Misschien toch maar weer de kinderachtige dingen van stal halen: regels stellen, consequent zijn en belonen. Wat doet vader?
Alle reacties Link kopieren
quote:ezeltjeprik schreef op 29 juli 2010 @ 10:14:

gmkp:Niet willen douchen en een boterham geserveerd willen krijgen tijdens het DS'en zou ik nog wel in de categorie "jongens eigen" willen plaatsen. De rest weet ik dus niet. Mag ik vragen wat voor probleem jouw zoontje heeft?



Mijn zoon heeft het beruchte stempeltje ADHD, hij is niet druk (wat men meestal verwacht hierbij) maar hij is erg impulsief.



Dit hoeft voor jou stiefzoon absoluut niet zo te zijn, mijn zoon had op school ook problemen, hij sloeg, hield de stof niet bij, nu met medicatie heeft hij 2 vriendjes ipv wisselend en loopt hij in op zijn klas.



Nogmaals, ik ben geen arts en kan niet door de pc heen kijken maar, hier denk ik wel aan dan...
Ook jongensgedrag. Ze kunnen het wel maarwaarom als een ander het ( meestal) doet of je er toch aan herinnerd.

Haren kammen en wassen is hier niet favoriet. Ik verwacht dat ze dit uit zichzelf doen. Met als resultaat dat als ik het niet controleer of stuur ze het gewoon niet doen. Als ze logeren elders- gaan ze zeker niet vrijwillig in bad gewoon kwestie van prioriteit van een 9jarige ?
Alle reacties Link kopieren
Lolapaloeza: mijn vraag is vrij duidelijk lijkt mij. Dat hij het onder gezucht en gesteun doet, doet mij afvragen of ik iets vraag wat hij eigenlijk nog niet kan. Ik ben dol op hem en prijs hem als hij wél meehelpt, maar ik vind protest moeilijk om mee om te gaan.

Ik ben ondanks dat het mijn huis is met mijn regels terughoudend in mijn opvoedende rol omdat ik zijn moeder niet ken. Ik wil niet over grenzen gaan. Slappe hap misschien, maar ik vind het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
Ezeltjeprik, stiefmoederschap is nu eenmaal moeilijk Al pik ik het gezucht en gesteun van stiefdochter niet. Best als vader dat pikt, maar bij mij kan ze het niet doen. Zijn nml mijn normen en waarden enzo en van nichtjes e.d. zou ik het ook niet pikken...
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Antwoord op "dat kan ik niet" = "Dan probeer je het maar".

Antwoord op gezucht en gesteun = "Ooo ooo ooo, wat heb je het toch zwaaar, wat heb je het toch moei-je-lijk. Weet je wat, je mag er gerust de rest van de middag over doen."

En kleren binnenstebuiten = normaal, bij een kind van 9.



Tenminste, zo deed mijn moeder het toen ik een kind van 9 was
Ik heb een zoon van 9, die zijn eigen brood smeert, zichzelf aankleedt, zich doucht én afdroogt, koffie zet en stofzuigt als hij me wil helpen en ga zo een poosje door...



Durft het bijna niet te vragen maar eeeh, is het niet een kwestie van opvoeden?
Alle reacties Link kopieren
Hij is je duidelijk aan het bespelen. Natuurlijk kan hij het, hij is negen. Hij wil het alleen niet.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Ezeltjeprik,als ik zo over jou stiefzoon lees dan lijkt het mij gewoon een normale jongen,maar wél een waar nog aan geleerd moet worden dat hij de dingen die hij zélf kan ook gewoon maar moet doen.Dat heet verantwoordelijk voor jezelf zijn.

Maar gewoon blijven herhalen en het gewoon echt niet overnemen van hem ,laat hem lekker met zn kleren achterstevoren lopen ,hij krijgt echt wel door dat het kinderachtig gevonden wordt.

En hij kan jou er alleen mee sarren als je er aanstoot aan neemt en er wat van zegt.

Mijn eigen zonen zijn ook liever lui dan moe.

Het gebeurt (gebeurde moet ik zeggen, gaat nu wel goed) ook wel eens dat als ik een paar uurtjes niet thuis ben ,ze gewoon geen drinken pakken ,met als gevolg dat ze gewoon hoofdpijn van de dorst krijgen.En dan stug volhouden"ik had geen zin om te pakken ".

! Ik zeg gewoon "mij heb je er niet mee !"'



Geduld met je stiefzoon hebben ,.juist als je hem als een volwaardig persoon behandeld zal hij zich gewaardeerd voelen.
Dat hij bij jou de grote is, is ook wel leuk, praat tegen de baby over " je grote broer " waar hij bij is, het zal hem ook groter maken bij jouw thuis

ik heb 2 stiefzonenwaarvan 1 thuiswonend bij ons. Bij ons thuis gelden gewoon onze afspraken, dan weet ik waar ik t over heb en ik denk dat mits het redelijke afspraken zijn die je met de andere gezinsleden net zo goed maakt ( in mijn geval dan ) het een kwestie van tijd is dat hij er aan went.

Verder; zn gedrag vind ik niet raar. Ik probeerde ook op mijn9e niet te douchen en wilde gewoon los ongekamd haar en geen gepluk aan mijn lijf.

En ik ben keurig opgevoed maar het zat er gewoon toen niet in, voor mij waren andere dingen belangrijk. Ik zie dat ook terug bij mijn kinderen en als ze in bad moeten en zulk soort dingen gaat het echt niet uit zichzelf.

Ik vind het nu wel hun verantwoordelijkheid en spreek hen er op aan.

Verder kijk naar hoe jij zelf bent, ik help ze bijv graag en moet dus soms bewust stap terug doen in mijn natuur dus dan laat ik ze het expres zelf uitzoeken want je kan niet blijven sturen.

De schroom die je voelt als stiefouder is weer een ander punt, mn eigen kind kan ik soms veel duidelijker aanpakken, daar is hij niet blij mee. Mijn stiefzoon laat ik soms door mijn man benaderen. Krijg je ook niet " jij bent mijn moeder niet. Sfeer. En soms vinden ze dat ook beter, dat ze daardoor de gesprekken met hun echte ouder terugkrijgen want jii en de baby en alle romslomp van het gezinsleven maakt dat contact met papa soms ook wat minder 1 op 1.
Alle reacties Link kopieren
Ah, enigszins bekend komt het me wel voor.

Mannen (jongens) zijn liever lui dan moe.



Onze oplossing: een kan water/ranja in de ijskast met bekers erbij (Tupperware).

Kleding leg ik 's morgens klaar en douchen/aankleden/tandenpoetsen etc moet hij zelf doen.

Gel in haren begin ik alleen als ik vind dat het netjes moet. Hoe hij er op school bijloopt is zijn probleem.



Boterhammen 's morgens en voor school regel ik. In de weekenden doen ze het zelf. Dan hebben we ook tijd om te ontbijten en aan tafel te zitten. Duurt even, maar dan heb je ook wat.



Helpen in huishouding vind ik ze nog te jong voor. Hun eigen zooi opruimen vind ik weer een heel ander verhaal. Dus bordjes in de vaatwasser, bed even opmaken (en afhalen als het in de was moet), kamer opruimen (dan poets ik meteen), de kruimelzuiger gebruiken als er gekruimeld is, de wc netjes achterlaten en de wastafel uitvegen als ze de tanden hebben gepoetst, schoenen in de kast etc.



Dat moet wel lukken.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoon van 9. En alle dingen die je hier beschrijft gaan hem prima af. Hoewel het onberispelijk met mes & vork eten nog wat te wensen overlaat. Voor zover ik dit kan beoordelen, zijn z'n vriendjes ook best zelfstandig .

Echter als meneer een bokkepruik opheeft, gaat zelfs onder de douche staan moeizaam...



Wat vast al eerder is gezegd, ik denk dat je een beetje in de maling word genomen. En misschien baalt hij wel zo van de situatie dat hij daarom onbewust-bewust aan het saboteren is.. Wellicht dat zijn vader hier een rol in kan spelen?

In ieder geval sterkte
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt ook heel erg per kind. Ik heb twee zoons, 9 en 11. Beide hebben een vorm van autisme, oudste ernstiger dan jongste. Mijn jongste is vaak liever lui dan moe, mijn oudste heeft bij veel dingen hulp nodig die jongste allang alleen kan.

Drinken inschenken kunnen ze bijv wel, maar vooral jongste vindt het wel prettig als ik het doe. Nu doen we het afwisselend. 's Ochtends doet ie het zelf, 's middags hoe het uitkomt, 's avonds doe ik het.

Kleren binnenstebuiten gebeurt hier niet, volgens mij is dat bij een 9-jarige niet meer nodig.



Oudste kan niet alleen een boodschap doen, jongste wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Nellebelletje schreef op 29 juli 2010 @ 11:01:

Mannen (jongens) zijn liever lui dan moe.

Wat een onzin. Sommige kinderen zijn liever lui dan moe, of het nu jongens of meisjes zijn. In ieder geval gaat die stelling niet op voor mijn jongens en ook niet voor mijn man.



Wat TO noemt doen de Pebbeltjes (6 en 8) allemaal zelf, daarnaast willen ze me dolgraag overal mee helpen en fietsen met gemak zelf mee naar mijn zusje, 10 km verderop, en weer terug.



Het is gewoon gemakzucht en vooral een kwestie van opvoeding denk ik. Kan me niet herinneren wanneer ik mijn jongens voor het laatste heb moeten helpen met aankleden en kleding heeft ook zo goed als nooit achterstevoren of binnenstebuiten gezeten.



En je eigen kind geld geven omdat het een normaal klusje doet, tsja... Vriendje van mijn oudste krijgt dat ook, waarop mijn oudste mij ook wilde helpen voor geld. Ik heb hem uitgelegd dat dat onzin is, dat je ook zomaar dingen voor elkaar kunt doen en toen was het weer goed. En helpt hij nog steeds graag mee.



Ik wens je sterkte, want ik denk dat het er bij de moeder nogal anders aan toe gaat en ook de leeftijd is niet de gemakkelijkste om nog aan dit stukje opvoeding te beginnen. Misschien inderdaad nog een beloningssysteem invoeren, alleen ben ik -naarmate ze ouder worden- altijd bang dat het dan nog geen gewoonte wordt en dat ze in oude gedrag terugvallen zodra je met beloningssysteem stopt.
Alle reacties Link kopieren
ha, ha, ha! Hier ook heel herkenbaar bij een meisje van 8 jaar. Een half jaar geleden heb ik duidelijke afspraken met haar gemaakt. En weet je? Dan is het opeens geen probleem meer en kan ze het allemaal wel zelf.



Ze weet nu wat er van haar verwacht wordt, ze weet wat haar taken zijn en die doet ze ook goed. En tuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen en schenk ik drinken in. Er zijn ook momenten dat ze aan ons vraagt of wij ook wat willen drinken. Het gaat over en weer en dat was ons doel.



Alleen tandenpoetsen doe ik bij haar. De tandarts heeft verteld dat kinderen tot 10 jaar dat niet alleen kunnen door de motoriek die nog niet volledig ontwikkeld is. En omdat ik het gebit belangrijk genoeg vindt, doe ik dat voor haar. Ik wil er geen risico mee nemen.
Volg je hart. Dat klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven