Wat nu?? Vakantie: geen geld, puber ongelukkig...

29-07-2009 13:26 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net een botsing gehad met mijn puber. Hij voelt zich ongelukkig. Alle schoolmaatjes en vrienden zijn echt op vakantie. De een naar Tunesie, ander naar Toscane, nummer 3 naar Turkije...en ga zo maar door. Doordat ik de komende weken gewoon door moet werken (anders geen inkomen want nog oproepkracht) moet hij regelmatig op de jongste van 6 passen. Ik heb een laag inkomen en geen allimentatie. Hij is dus veel thuis, de jongste speelt makkelijk met buurtkinderen en vermaakt zich wel.

Nu ben ik een dagje vrij en hoopte iets leuks te gaan doen. Het is heerlijk weer dus ik dacht aan het strand. Dichtbij, lekker zwemmen, vertier in het zand..en bovenal GRATIS.

Puber ontploftte tot tranen aan toe..waarbij alle frustratie eruit kwam. Hij wil graag naar een leuk aktie/atraktiepark...lekker uitleven. En dat snap ik zowwwww goed. Alleen..ik kan de hoge entreeprijzen niet ophoesten. Hoe graag ik het ook zou willen. Hij snakt er naar om net als zijn vrienden lekker op vakantie: vliegen en twee weken genieten in het buitenland. Nieuwe plekken ontdekken enzo. Heb net mijn salaris gehad. Als ik alle vaste lasten eraf haal blijft er nog 250 euro over, en daar moet de maand mee door tot eind augustus.

En puber baalt er dus van om saai op het strand te hangen, zoals we al zo vaak doen. Niks nieuws, niks spannends..nu wil hij niks. "Want we kunnen toch niks doen". En ik vind het erg om alleen met de jongste wel te gaan en de oudste alleen thuis te laten. De komende dagen moet ik weer werken en zit puber zowiezo alweer thuis met jongste. De jongste wil ik het zwemmen niet onthouden, hij geniet nog van dit soort dingen. Wat moet ik nu?????

Kan zo laaiend jaloers worden op mensen die zoveel geld hebben dat ze niet meer weten wat ze er mee moeten...zou zowww graag eens kunnen onbezorgd kunnen gaan genieten met mn kids. Mijn hart breekt als ik telkens als ik de telleurgestelde koppie's zie: nee het kan niet want er is geen geld voor.

En de zomer duurt nog zo lang.

Moest het even kwijt.
Alle reacties Link kopieren




en om je een hart onder de riem te steken.. vroeger ( hoor oma hahahah ) gingen wij met ons gezin ook niet op vakantie.. heb er niets aan over gehouden...



kun je hem niet beloven dat je aan het eind van de zomer naar een pretpark van zijn keuze gaat?? ( en dan sparen ervoor?? ). Pretparken zijn inderdaad erg duur.

Mijn zusje en ik letten heel erg op aanbieding ( bv efteling via ah of airmiles ) enzo.
Alle reacties Link kopieren
Dag limegroen,



Je doet niets verkeerd hoor. Het is jammer dat je geen zakken vol met geld hebt, maar je kinderen zijn niet zielig.

Zelf ben ik vroeger nooit op vakantie geweest, ik mocht 1 maal met een vriendinnetje mee naar Belgie. Ik was niet zielig, ondanks dat ik ook wel eens dacht 'waarom gaan wij nooit?!'.

Oh en wij hadden het geld wel maar mijn moeder vond vakanties maar niks. Ik heb me prima vermaakt.



Dus, ga lekker zwemmen met z'n allen. Weet je wat veel mensen op vakantie doen? Zwemmen en aan het strand liggen.
kijk eens op marktplaats, vaak worden daar attractiepark bonnen aangeboden.



Spaar je airmiles? vaak kan je op die manier ook vrij goedkoop kaartjes krijgen.



hoe oud is je puber? kan hij geen krantenwijk nemen? bijbaantje? en daar lekker centjes mee verdienen? Als hij zoiets kan krijgen vind ik persoonlijk dat je voor je zoontje van 6, moet kijken of je andere oppas kan regelen. Ik kan me wel voorstellen dat hij daar af en toe van baalt.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend joh!

Hoe oud is je zoon? kan hij misschien zelf wat extra's verdienen door kranten bezorgen of grasmaaien ofzo? of oppassen... daar heeft hij ook ervaring mee door zijn broertje. Dan kan hij zelf sparen voor leuke uitjes.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is puber? In plaats van te miepen bij zijn moeder kan hij ook een vakantiebaantje nemen? Handen uit de mouwen, en niet zijn moeder een schuldcomplex aanpraten. Als ie iets wil, moet ie er iets voor doen. Zo ben ik ook opgevoed, en het heeft mij ver gebracht!
daarnaast wil ik nog zeggen dat je niets verkeerd doet. Het is ook allemaal schreeuwend duur.



Wij deden vroeger ook niet zoveel dingen hoor, daar was geen geld voor. Daarom heb ik zelf toen het kon, vaak altijd bijbaantjes gehad.
Alle reacties Link kopieren
En ik zou mooi met de jongste wel een leuke dag maken. Die hoeft niet de dupe te worden van die puberende oudste.
Alle reacties Link kopieren




Hartstikke lastig. Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is.



Aan de andere kant, het hoort ook een beetje bij het puber-zijn. Kan hij zelf een baantje nemen om wat te verdienen?



Het is nou eenmaal niet anders. Niet leuk voor je zoon, maar er valt weinig aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kitty elastic schreef op 29 juli 2009 @ 13:30:





en om je een hart onder de riem te steken.. vroeger ( hoor oma hahahah ) gingen wij met ons gezin ook niet op vakantie.. heb er niets aan over gehouden...



Maar vroeger waren er veel meer mensen die niet op vakantie gingen. Toen ik puber was, ging niemand met het vliegtuig op vakantie, ergo: mijn ouders hadden het financieel goed, maar wij hebben maar 1 gezinsvakantie gevlogen. Nu wordt dat veel meer gedaan en daar kijkt de puber naar. Niet naar hoe zijn ouders op vakantie gingen, maar hoe zijn leeftijdsgenoten gaan. En ik vind het inderdaad heel rot voor jullie dat het financieel niet gaat en dat de puber het echt als een gemis ervaart. De omstandigheden zijn niet anders, maar in je vakantie vaak op je kleine broertje (of zusje dat ben ik even kwijt) passen is ook niet altijd even leuk als je vrienden in Turkije zitten.
is hij handig in een bepaald vak? bijles geven aan andere kinderen?

handig met de computer? briefjes ophangen bij de supermarkt en zijn kennis aanbieden voor een zakcentje?



heitje voor kaweitje? bij buren? oudere mensen etc?
Als ik deze puber was, zou ik zelf 'n betaald baantje zoeken zodat ik daar mijn vakantievertier van kon betalen. Lijkt me idd enorm frustrerend dat ie door jou als gratis oppas wordt gebruikt en dat daar helemaal niets tegenover staat, niet eens 'n dagje pretpark. Waar is de vader van deze kinderen? Kan die ze niet mee op vakantie nemen of naar pretparken?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!

Natuurlijk weet ik dat ze er niets aan overhouden als we nergens heen gaan. Wat ik zo moeilijk vind is ..hij hoort en ziet anderen glunderend vertellen over hun vakantieplannen en spiegelt zich daaraan. Hij wil ook zo graag vanalles. Wat ik dus heel goed snap.

En zeker probeer ik te sparen zodat we een keer iets fatsoenlijks kunnen doen. In een vorig topic kwam ook airmiles tip waar ik ook toen blij mee was. Ik heb zonder dat ik er aan dacht een beetje korting gespaard...daar wil ik ook zeker gebruik van gaan maken ergens eind augustus.
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig dat je er zo mee zit. Onthoud wel dat het een PUBER is. Tuurlijk heeft hij terechte argumenten, maar soms zijn die erg overtrokken. Grote kans dat als je wel in Italie was, de caming stom was geweest oid.



Voor wat betreft de attractieparken: ik spaar zelf de actiepunten die je ergens bij krijgt of gebruik mijn air miles ervoor. Want de entreeprijzen zijn echt belachelijk hoog. Je kunt hen ook beloven te gaan in het naseizoen. Bij de Efteling zijn de prijzen dan lager.

Nu krijg je bij de Kruidvat 2e kaartje gratisvoor Walibi. Misschien dat iemand zo'n kaartje voor je heeft?



Heeft je puberzoon geen familie die zoiets met hem willen doen?



Alle reacties Link kopieren
De vraag is al gesteld, hoe oud is je zoon?

Kan hij zelf niet een baantje nemen, bijv. kranten of folders rondbrengen? Zo kan hij zelf voor leuke uitjes sparen!
quote:kerriebredsjo schreef op 29 juli 2009 @ 13:33:

Hoe oud is puber? In plaats van te miepen bij zijn moeder kan hij ook een vakantiebaantje nemen? hij wordt door z'n moeder al gebruikt als babysit zonder dat ie daar wat voor terugkrijgt, lijkt me dat moeder maar iets anders moet regelen voor jongste kind zodat puber idd zelf geld kan gaan verdienen om wat leuks van te kunnen doen
Alle reacties Link kopieren
De oudste moet zeker kunnen begrijpen dat de situatie nou eenmaal is zoals ie is.

Er zullen altijd mensen zijn die meer, verder, duurder kunnen.

Je helpt hem er ook niet echt mee, door het als 'zielig' te bestempelen, wat dat is het in mijn ogen ook niet. Het is gewoon de realiteit.



En dat pubers lopen te balen, hoort er ook wel een beetje bij.

Ik weet zeker dat de vriend(in) die nu in Toscane zit ook loopt te balen als pa en ma 'zonodig naar een stadje moeten'; ik zie die puber al zichtbaar balend 5 meter achter de ouders aan sjokken met een blik op onweer!

Maw: relativeer!!!



Inderdaad: laat hem zelf wat bijverdienen, goed voor z'n eigenwaarde en het biedt hem de mogelijkheid iets extra's te doen.

Kan de jongste niet een keer een dag of een aantal uren bij iemand anders gaan spelen, zodat de oudste zelf wat kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 13 jaar mogen ze een folderwijk, is dat iets voor hem?
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie gaan is een extra iets waar veel mensen hard voor moeten werken,geen recht vind dat je dat je puber duidelijk moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat hij niet blij is met het oppassen. Heeft hij wel de gelegenheid om dat niet te doen en naar vrienden te gaan?



Zeg hem ook dat hij geld kan gaan sparen en als hij genoeg heeft, zelf wat kan gaan ondernemen. Een leuk uitje of als hij oud genoeg is, gaan interrailen bijvoorbeeld. Trein is goedkoper dan vliegtuig maar dat kan echt met een vriend heel gezellig zijn.
quote:elninjoo schreef op 29 juli 2009 @ 13:39:

[...]



hij wordt door z'n moeder al gebruikt als babysit zonder dat ie daar wat voor terugkrijgt, lijkt me dat moeder maar iets anders moet regelen voor jongste kind zodat puber idd zelf geld kan gaan verdienen om wat leuks van te kunnen doenIk ben geloof ik de enige, maar ik ben het helemaal met je eens. Ik lees ook veel 'puber 'moet' thuisblijven', 'puber 'moet' oppassen' etc. etc. Ik vind niet dat 'puber' hiervoor moet opdraaien. Hij heeft inderdaad vakantie, maar buiten het feit dat hij niet op vakantie gaat 'heeft' puber helemaal geen vakantie. Puber heeft namelijk een baan als oppas, maar dan met gesloten knip.... ik denk niet eens dat puber tijd heeft voor een 'baan die wel betaalt' omdat dat mijns inziens moeder ook totaal niet uitkomt. Want waar moet ze dan een oppas vandaan halen....
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 29 juli 2009 @ 13:38:

Als ik deze puber was, zou ik zelf 'n betaald baantje zoeken zodat ik daar mijn vakantievertier van kon betalen. Lijkt me idd enorm frustrerend dat ie door jou als gratis oppas wordt gebruikt en dat daar helemaal niets tegenover staat, niet eens 'n dagje pretpark. Waar is de vader van deze kinderen? Kan die ze niet mee op vakantie nemen of naar pretparken?Helaas heb ik geen kennissen of familie in de buurt die kan oppassen. De vrienden die ik heb werken zelf ook of zijn zelf op vakantie. En betaalde opvang is veel te duur. Ja de belastingdienst vangt een gedeelte op, maar dan nog...als die rekening er ook nog vanaf zou moeten is het 250,- mín de rekening van de opvang..dus nóg minder te besteden. Hij krijgt van mij iedere maand 50,- zakgeld+ beetje extra ivm het oppassen. Ik werk wisselende diensten, dus het is voor puber erg moeilijk om vaste afspraken te maken deze weken. Daarbij: hij is net 14, voor vakantiewerk moet je 15 zijn.
Alle reacties Link kopieren
je doet wat je kan toch meer gaat gewoon even niet!



Ik snap dat je ervan baalt dat je hem niet kan geven wat hij graag wil maar soms is het nu eenmaal zo.

wij gaan dit jaar ook niet op vakantie en de rest om ons heen wel...jammer maar helaas zo is het nu eenmaal.

Vroeger gingen wij ook nooit op vakantie en zelden naar pretpark maar daar zijn we nooit iets minder om geworden hoor.

Verder hebben we ( mijn man..) maar een week vakantie dus veel meer als naar het zwembad gaan zit er hier ook niet in.

Zoonlief ( ook puber ) heeft ( beetje gedwongen haha) een baantje waar hij 3 weken mee zoet is en hij vind het hartstikke leuk.



En mensen die zoveel geld hebben dat ze niet meer weten wat ze ermee moete? ik denk niet dat dat er veel zijn.

Wel zijn mensen verwend en stellen steeds hogere eisen aan alles en dus ook vakanties.

Mensen gaan hierdoor vaak ook verder weg.



Ik zou gewoon met de jongste inderdaad gaan zwemmen ed en als puber mee wil ..prima zoniet jammer dan ( zou mijn redenatie zijn) pubers zijn over het algemeen natuurlijk al dwars tegen de draad in als iets niet gaat zoals zij het graag willen.

Probeer hem met voorstellen te laten komen wat hij graag zou willen doen ( en wat weinig tot niks kost) al zal dat niet meevallen om er nu nog iets zinnigs uit te krijgen.



succes
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij geen maatje waarmee hij kan gaan kamperen bijvoorbeeld, ergens redelijk in de buurt. Leen een tent, kunnen ze gaan vissen, zwemmen, voetballen weet ik veel wat.



Dit zal wel niet goed genoeg zijn maar he, beter dan niets.
Alle reacties Link kopieren
Is er kwa oppas niet iets te regelen met ouders van klasgenoten van de jongste? Maar weinig ouders werken de volle 5 dagen in de vakantie, meestal regelen ze daar wel iets voor zodat kind niet 5 dagen naar de bso hoeft en dus een van de ouders in ieder geval 1 dag thuis is. Ik zou ook denken aan een bijbaantje (desnoods in de avond) voor de oudste. Maar hij moet wel de gelegenheid krijgen het geld uit te geven en niet zijn hele vakantie op te passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven