Welk recept is bij jouw peuter een groot succes?

02-05-2008 22:24 18 berichten
Hallo,



Op het moment is eten een vrij groot drama hier. Alles wat mijn peuter van 3 eerst lekker vond is nu vies, of wordt gewoon niet gegeten.

Ik dacht misschien is het leuk om met elkaar succes nummers uit te wisselen.



Hier is nog steeds een groot succes: Pasta penne met courgette, spinazie en kip, met een beetje creme fraiche erdoorheen.



Verder zijn tosti's met kaas/tomaat of kaas/ananas ook een succes (toch weer wat vitaminen naar binnen)
Hartige taart met spinazie is hier nog steeds favoriet. In de variant met gehakt een geraspte kaas er door heen, of in de variant met rauwehamreepjes en verkruimelde blauwschimmelkaas erdoorheen.



Verder pasta met roomkaas saus en spekjes, champignons courgette en ui.



Of pasta met spinazie, champignons, tonijn en ook weer roomkaas saus



(spinazie is hier favoriet)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters (5,5 en bijna 2 jaar) zijn werkelijk dol op Macaroni met kaas en dan de alleraleersimpelste versie.

Blikje smak in kleine dobbelsteentjes, macaroni koken, de boel door mekaar mengen. Opscheppen en dan geraspte kaas, beetje ketjap en beetje ketchup erover.

Ikzelf vind het niet echt je van het, maar die meiden vinden het lekkerder dan patat, pannenkoeken of wat dan ook. Ideaal, want het is ook nog in een klein kwartiertje klaar.
Alle reacties Link kopieren
Alle pasta's vind ze bij mij heerlijk (dochter 3 jr) wat ik er ook door gooi als het maar gemixt wordt met een roomsausje of tomatensaus.



Alle andere dingen aardappel etc eet ze niet, sinds een week elpt ze met schillen, snijden en dan zien hoe het kookt etc en ze proeft ondertussen al wat... Opgebakken aardappels vind ze ook heerlijk, tartaar, gehaktbal.



Anders kan je bijv bloemkool bereiden en dan pureren en een ovenschotel maken van aardappelschijfjes gehakt en de gepureerde bloemkool erover met kaas; ze ziet niet dat het bloemkool is en ze vind het om te smullen; maar als die bloemkoolroosjes netjes op haar bordje liggen dan gaat ze die echt niet eten..!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook mac&cheese maar dan wel de Amerikaanse uit een pakje :)



Bedenk eigenlijk net dat ze zelfgemaakt ook errug lekker vinden. Laatst had ik pasta met een zelfgemaakt kaassausje op tafel gezet en om zoonlief aan te moedigen gezegd dat het mac&cheese was en hij at braaf z'n bordje leeg.



Maar Smak of Spam eten ze echt niet! Dat spul stinkt ook vreselijk, net hondenvoer.



En vis, garnalen enz. Dat gaat er ook altijd wel in.
citronella hoe maak jij die hartige taart precies, heb het namelijk nog nooit gemaakt :-$



Ovenschotels ga ik ook wat meer maken.



De macaroni-cheese variant, doen jullie nog iets van groente erdoorheen, of wordt het dan al weer minder gewaardeerd? :-]



Laatst aardappelpuree gemaakt, werd altijd gegeten. Nu uiteraard niet. Toen ik rollie (de wals van bob de bouwer) op de grond zag staan heb ik gezegd dat rollie het speciaal voor hem had gewalst. Dat vond ie zo mooi, dat het wel naar binnen ging @-( X-D



Nog meer tips?
Tortellini met alleen kaas (yuk). Pasta met spinazie-boursinsausje, roerbakmie (opgeleukt met kroepoek, schijfjes banaan, gebakken uitjes en een eitje), spaghetti met mijn eigen verse tomatensausje, ovenschotel met gehakt, gepureerde tomaat, puree en wortel (uit Opperdepop).



Ze zijn ook gek op komkommer, olijven, pijnboompitjes, feta, paprika e.d. Dat heb ik altijd in huis. En wat hier goed helpt is net voor het eten een bakje rauwkost of fruit te geven. Als ze dan echt niet willen eten hebben ze in ieder geval iets gezonds binnen. Ik doe over eten trouwens helemaal niet moeilijk, willen ze niet dan mogen ze een boterham en ze krijgen ook altijd een toetje. Voor dochter werkte dat erg goed, ik maak nog maar zelden een boterham voor haar en ze wil alles proeven (ze is bijna 5). Zoon eet alles en heeft dat ook altijd gedaan (vrij ongewoon voor een 2,5jarige :)).
Alle reacties Link kopieren
Die van mij is dol op broccoli. Dus we eten het zo met aardappels of krieltjes en een stukje vlees. Ook wel eens in een hartige taart (bladerdeeg uit de vriezer, springvorm ermee bekleden, broccoli koken (niet te gaar) spekjes of gehakt bakken (wat je zelf lekker vindt) uitje bakken, beetje knoflook erdoor en broccoli erdoor scheppen, vervolgens in de springvorm doen en een mengsel van geraspte kaas, melk en eieren eroverheen gieten en een half uurtje a drie kwartier in de oven ztten. Heerlijk!



Verder is pasta ook hiet favoriet: kip bakken met een uitje en champignons, afblussen met paddestoelen bouillion, creme fraiche en knoflook erbij en evt. binden met maizena.



Ook zet ik kleine bakjes op tafel met komkommer, worteltjes, druiven oid en laat hem zelf pakken. Zo gaan er vaak toch no gwat vitamientjes naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en vis uit de oven met spinazie gaat er ook wel in hier!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef de kinderen bij het eten een eigen bakje gomasio bij het eten. Kunnen ze lekker dippen, en das natuurlijk zó interessant, dat ze vergeten dat ze eten. (Gomasio kun je kopen bij een natuurvoedingswinkel en is gemalen sesamzaad, met een zoutige smaak)



En anders eten ze maar niet, maar dan ook geen toetje.



Overdag voer ik altijd worteltjes en appels tussendoor (Of ander fruit), zodat ik ieg weet dat ze gezonde dingen krijgen.



En ipv zoete koekjes geef ik een bakje naturelchips. En geen snoepjes, en normaal beleg, dus geen chocola of vruchtenhagel.



Mijn kinderen zijn nu 3 en 1,5 en tot nu toe gaat dit prima!





Laten helpen met koken, fruit schillen etc kan mss ook helpen? Zelf zou ik ieg nooit mijn eten (Op deze manier dan..)aanpassen op mijn kind, want jij bent toch degene die bepaald wat er gegeten wordt, en niet je kind??
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk lust die van mij (net 2) alles, maar hoe uitgesprokener de smaak, hoe lekkerder ze het vindt. 'Gewoon' eten zoals aardappels en groente vindt ze lekker, maar dingen als hartige taart met geitenkaas, rijst met pittige saus, en pasta zijn hier een ontzettend succes.



En hoe meer kleurtjes er op haar bord liggen hoe beter, want dat vind ze leuk en dus eet ze er veel van. Broccoli heet hier 'bloemetjes' en verder is het eten vooral erg leuk.



Ik zou me zelf niet zo aanpassen naar wat een peuter wel of niet eet. Ik kook gewoon, als ze eet, dan eet ze, zo niet dat gaat haar bord weg tegelijk met dat van ons, eten we een toetje en klaar. Geen gezeur over bordjes leegeten en kindjes in Afrika en gezond en dergelijke. En dat werkt hier prima. Soms eet ze dagen wat minder, en soms eet ze weer wekenlang prima.
ik zie genoeg leuke ideeen!



Ik pas me ook zeker niet aan hem aan, omdat ik prima doorheb dat het gezeur en uitgeprobeer is en hij voorheen eigenlijk alles luste. Nu we daar in beland zijn merk ik wel dat ik vaker kies voor de groenten waarvan ik weet dat dat er wel in gaat.

Maar zoals hartige taart maakte ik eigenlijk nooit en vind ik wel een goede tip.

Het helpen koken ga ik ook meer introduceren.
Hier ook een 3 jarige die eigenlijk alles lust en lekker vind. Maar Taco's met extra mexicaanse groenten (mais, kidneybonen, rode en groene paprika) en sla zijn het allerlekkerste, zou ze rustig iedere dag willen. Minst populair zijn wat flauwere gerechten, hoe kruidiger (pittig of heet helemaal geweldig) hoe liever ze het heeft.



Simpel en snel succesrecept is hier kerrierijst met gemarineerde kip en mais/doperten. Rijst gewoon koken, kip marineren in ketjapmarinade (mix, fles of zelfgemaakt), kip bakken, uitscheppen en een klein beetje boter en een bouillonblokje toevoegen, rijst daarin opbakken en naar eigen smaak kerrie, hot curry en indiaase wereldkruiden toevoegen. Kip er weer doorheen scheppen, mais en doperwtjes erbij en alles een minuutje of twee opbakken. Staat in 20 minuutjes op tafel en wordt hier altijd erg gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
Kreta schreef op 03 mei 2008 @ 12:46:

En anders eten ze maar niet, maar dan ook geen toetje.

Ik wil me helegaar nergens mee bemoeien maar dit wordt altijd afgeraden. Toetjes moeten niet gebruikt worden als "chantage"middel bij het eten.
Alle reacties Link kopieren
Pannenkoeken.
Alle reacties Link kopieren
peppie schreef op 03 mei 2008 @ 17:46:

[...]



Ik wil me helegaar nergens mee bemoeien maar dit wordt altijd afgeraden. Toetjes moeten niet gebruikt worden als "chantage"middel bij het eten.
Wij doen dat hier wel hoor (dochter 3 jaar): bord niet leeg, of op zijn minst niet goed haar best gedaan om te eten = geen toetje en dat werkt erg goed hoor. De volgende dag eet ze wel haar bord leeg en vraagt dan: krijg ik nou wel een toetje?
Alle reacties Link kopieren
Gelden gummiberen ook als succesrecept? Het is namelijk wel altijd een succes!
=

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven