Welke chips en "snoep" het minst slecht voor kinderen?

29-10-2009 08:55 56 berichten
Nu mijn zoontje bijna 3 is krijgen leeftijdgenootjes steeds vaker chips of snoep. Van mij krijgt hij dit eigenlijk niet.

Nu hij nog klein is is dat prima te doen, hij heeft nog niet door dat andere kindjes iets krijgen dat misschien wel lekkerder is dan wat hij krijgt, maar op een gegeven moment ontkom je er denk ik niet aan. Geeft ook helemaal niet natuurlijk, maar dan wil ik hem wel zo gezond mogelijk laten snoepen.

Nu geef ik als chips van dat gedroogde appel en ander fruit van de markt, zonder toevoegingen etc. Echt snoep heeft hij nog nooit gehad, hij krijgt alleen af en toe rozijntjes of een mariabiscuitje of een lange vinger zonder suiker.



Maar nu vraag ik me af, wat is nou het minst slecht van alles wat er te koop is? Ik zie vaak van die Pom-beer chips bij kinderen, is dat minder slecht dan gewone chips? Of van die Nibbits? en wat voor snoepjes dan bijvoorbeeld? Die suikervrije van Truly (??) ofzo? Of iets van Zonnatura? Ik heb al een aantal keer wat ingredienten zitten lezen op verpakkingen, maar daar wordt ik niet echt wijzer van!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er meer om gaat hoe vaak hij iets krijgt. In principe zijn alle chips natuurlijk even ongezond(want vaak veel vet en zout. Maar zolang hij het maar af en toe krijgt is er geen probleem vind ik. Zoon krijgt hier misschien eens in de twee weken zo'n minizakje paprikachips en vind dat geweldig. Hetzelfde geldt naar mijn mening voor ander snoep. Zoon krijgt heel af en toe iets van een snoepje, maar is net zo tevreden met een kaakje of fruit. Die ene keer dat hij dan een snoepje krijgt, let ik niet echt op wat. Kijk ben je van plan om hem elke dag snoep/chips te geven dan is het goed om te letten op de ingredienten, maar zolang het om af en toe gaat, vind ik dat niet noodzakelijk
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en suikervrij snoep zit vaak vol met aspartaam en dergelijke. Behalve dat je kind daar behoorlijk van aan de schijterij kan gaan, zijn er ook onderzoeken die vermoeden dat aspartaam niet al te gezond is. Nu zal het wel om grote hoeveelheden zijn, maar je kan dan mijns inziens gewoon voor een normaal snoepje kiezen en het aantal snoepmomenten beperken.
Alle reacties Link kopieren
Suikervrij zou ik niet snel kiezen, daar zitten vaak suikervervangers in. En dat lijkt me niet zo goed voor een kleintje. Maar verder denk ik dat je gewoon met mate heus wel wat lekkers kunt geven. Ik denk dat je bij de natuurwinkels wel winegums en koekjes kunt krijgen met natuurlijke grondstoffen. Verder sluit ik me aan bij Gizz, wat 'ongezonds' moet af en toe gewoon kunnen.
Haha, bij nummer 1 lukt dat nog om snoep en chips ernstig te beperken. Wacht maar tot er andere kids volgen!



Trouwens...hier zijn de haaiensnaaien niet te versmaden.

Staat op de verpakking dat ze verantwoord zijn, jaja.

Snoep? Ach zo af en toe een droppie, hartje of mentosje in de auto. Niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Wat snoep je zélf, Sweetandcute?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
In een snoepje of koekje zitten net zoveel suikers als in gedroogd fruit of rozijnen, dus daar hoef je het niet voor te laten..



Belangrijke regels bij snoepen: eet en drink niet vaker dan 7 keer per dag iets, dat beperkt het aantal "zuurstoten" op je tandglazuur. Leer je kinderen om met aandacht te eten. Ga aan tafel zitten, eet en/of drink wat en dan weer klaar. Niet gedachteloos met chips op de bank tv kijken, bijvoorbeeld. Verder maakt het niet zoveel uit wat je geeft, als de porties niet te groot zijn en het niet te vaak gebeurt, is een snoepje of een chipje echt niet erg.
Alle reacties Link kopieren
Volledig eens met Gizz...



En als je je kindje toch wat vaker wat lekkers wil geven zijn misschien de volgende dingen een idee;



Idd, Rozijntjes of Maria Biscuitje

Rijstwafels

Snack-a-Jack wafels Caramel

Danoontje oid

Schijfjes Komkommer

Blokjes of Plakjes kaas (20+)



Voor wat betreft die laatste twee:

Mijn neefje en nichtje kun je hier echt blij mee maken.

Ze vinden het hartstikke lekker en de 'grote mensen' zetten dat ook op tafel, dus dan horen ze er helemaal bij!



Vaak versier ik ook gezondere dingen voor ze.

Dan vinden ze het belangrijker dat het er leuk uitziet en dan vergeten ze dat ze een snoepje wilden ipv dat gezonds waar ik weer mee aan kom zetten... :o)
Vroeger ( en ook nu nog maar inmiddels kopen ze zelf ook snoep) ' verkocht ' ik rijstwafels als snoepje, crackers, cornflakes in een bakje. Ze vinden het nu nog een lekker tussendoortje trouwens.

Verder panda dropjes ( is een merk ) en voor de rest met snoep niet te veel momenten i v m continu zuur aanval op de tanden.

Ik probeer ze een beetje mee te geven over hoe je goed omgaat met je gebit. Zelf snoep ik weleens chocolade en dat weten ze maar bijv frisdrank nemen we nooit inhuis behalve met feestjes en ook geen trommels snoep zijn er bij mij te vinden, wel hebben ze hun eigen trommel om eigen snoep en gekregen snoep in te bewaren.
Idd, Rozijntjes of Maria Biscuitje

Rijstwafels

Snack-a-Jack wafels Caramel

Danoontje oid

Schijfjes Komkommer

Blokjes of Plakjes kaas (20+)





Bovenstaande is echt niet te vergelijken met een zakje paprika chips of een spekkie. Wanneer ze een jaar of 10 zijn en je zet ze dit voor bij een verjaardag rent de hele club gillend weg!!!



Voor een 3 jarige wel o.k.
Alle reacties Link kopieren
Niks mis mee om er verstandig mee om te gaan, maar je moet er ook niet te "spastisch" over doen ; dan worden het van die kinderen die bij vriendjes zeggen " vraag jij eens aan je mama om snoep " , of ze slaan door als ze zakgeld krijgen. Je moet snoepen ook niet té bijzonder maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
dat ken ik bgb, vriendinnetjes van mijn dochter vragen altijd via mijn dochter aan mij om snoep, soms zovaak, irritant?
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 29 oktober 2009 @ 09:17:

Idd, Rozijntjes of Maria Biscuitje

Rijstwafels

Snack-a-Jack wafels Caramel

Danoontje oid

Schijfjes Komkommer

Blokjes of Plakjes kaas (20+)





Bovenstaande is echt niet te vergelijken met een zakje paprika chips of een spekkie. Wanneer ze een jaar of 10 zijn en je zet ze dit voor bij een verjaardag rent de hele club gillend weg!!!



Voor een 3 jarige wel o.k.





Nee oke, een verjaardag vind ik ook iets heel anders...

Ik neem aan dat je dan ook de taart niet weghaalt als de kaarsjes uit zijn... :o)



En de kids waar ik het over heb zijn 2 en 4 en zij eten dit idd graag!
Alle reacties Link kopieren
Precies, zo'n kind was ik namelijk. Ik kreeg altijd abrikozen en amandelen en rozijntjes e.d. als snoepjes, maar als ik bij anderen was en zodra ik zakgeld kreeg ging ik echt los. Ik had hele bérgen achter mijn bed liggen en ben in die tijd zeker tien kilo aangekomen waar ik nu natuurlijk weer vreselijk spijt van heb want hoewel ik nu heel gewoon en gezond eet gaat het er bijna niet af.



Mijn voornemen is om later mijn kinderen een à twee keer per dag de keuze te geven uit een klein snoepje uit de snoeptrommel en dan dus bijvoorbeeld een dropje of een spekje ofzo. Zolang het daar bij blijft is er volgens mij niks aan de hand.
Wat is voor de lange termijn je bedoeling van alleen maar gezond snoep geven?

Ik wil graag dat mijn (ons, mijn man denkt er hetzelfde over) kind opgroeit tot een zelfstandige volwassene, die zijn eigen keuzes kan maken. Daar hoort ook bij dat hij leert op een verantwoorde manier met voeding, inclusief de ongezondere varianten, om te gaan. Dat bereik ik denk ik niet door snoep helemaal bij hem weg te houden. Mijn kind (bijna 2) krijgt dus als wij iets lekkers eten, ook wat. Als we taart hebben, krijgt hij er ook wat van, als we een koekje eten, eet hij mee. Hopelijk leert hij zo dat ongezonde dingen lekker kunnen zijn, maar dat je je er niet ongans aan hoeft te eten.

Wat BGB zegt: wat snoep je zelf? Ik zou je kind daar gewoon van mee laten snoepen.
Alle reacties Link kopieren
Neem gewoon een vast dag in de week dat er een bakje chips gegeten mag worden.



Gezellig met zijn allen op de zaterdag een fimpje kijken bv onder het genot van.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn dochter (4 jr) wel eens bakje met chocopops of die andere van gepofte tarwe met honing, dat vindt ze net zo lekker en is een stuk gezonder dan chips. Ze vindt het gelukkig net zo fijn om olijven, komkommer, wortel en bloemkool stukjes te eten als dat ik haar een bakje chips voor zet. Gewone noten (amandel, hazel- en walnoten) en pompoen- en zonnebloempitjes vindt ze ook heerlijk.
*Zusenzo ff tussendoor hè...wat heb jij een enge avatar! In het kader van een boze uitgemergelde next topmodel? *
Een doosje rozijntjes is net zo goed snoep.
Alle reacties Link kopieren
Heroine sjiek look noemde iemand het ook al, het is voor halloween, maar geloof dat dat niet helemaal duidelijk is
Daphne D. goes halloween!!!
quote:Star schreef op 29 oktober 2009 @ 09:34:

Een doosje rozijntjes is net zo goed snoep.



Nee, niet mee eens. Een doosje rozijntjes is een doosje rozijntjes.

Snoep is





Is hetzelfde als je een gehaktbal krijgt en je roept heel hard, "voila, een heeeeeerlijke biefstuk!!!"
Alle reacties Link kopieren
Suiker is geen vergif. Mits met mate, krijgen kinderen (zonder allerlei allergieeen dan) daar echt niks van.

Ik hanteer wel de regel dat er gesnoept mag worden, als er goed gegeten wordt. Als ze amper eet, dan vind ik snoepen ook niet nodig.



Eeens met BGB, niet te spastisch mee omgaan. Mijn dochter mag één of twee keer per dag wat snoepen en dan kiest ze vaak net zo lief een rijstwafel of een bakje aarbeien. Er staat hier ook een bak met winegums bij de voordeur, als iemand weggaat (groot of klein) krijgen ze vaak iets lekkers mee. Mijn dochter zit daar nooit stiekem uit te snaaien. Woesdagmiddag vaak een klein bakje chips en verder vraagt ze daar nooit om.



En idd, hier staan ook altijd kinderen te jengelen om snoep....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Haha 2Italy2, helemaal gelijk. Wij kregen vroeger altijd een bakje chips op zaterdag, FEEST! Maar toen ik zakgeld kreeg en later op kamers ging, ging ik helemaal los, omdat ik nu zelf snoep/chips kon betalen en zelf bepalen hoeveel ik at. Ben vele kilo's aangekomen, echt zonde.

Het is natuurlijk ook het aard van het beestje, maar door iets wat zo makkelijk verkrijgbaar is zo speciaal te maken, kan het averevhts werken!
Alle reacties Link kopieren
Waar je vooral op moeten letten zijn transvetten als je kinderen hebt Ze worden aangegeven op de verpakking. Doordat kinderen doorgaan veel snoepen krijgen ze ook deze vetten binnen. Zit vooral in chips,koekjes,snoep,margarine en er zit onzettend veel in gefrituurd voedsel Transvetten wordt ook aangeduid als gehydrogeneerde vetten of olie of gehard vet.

Transvetten worden gemaakt van olie waar de vitamine en mineralen wordt uitgehaald daarna wordt het onder hele hoge druk gezet en wordt er een alminium/nikkel katalysator erin gestopt om het hard te maken. Deze vetten zijn echt heel slecht. Het is al verminderd,maar vermoed toch dat kinderen er teveel van binnen krijgen.

Nog wat tips

ipv chips kun je papadums geven. Is gemaakt van linzen.

Te koop bij Albert Heijn van Patak.Doe ze 60 a 70 seconde in de magnetron. Er zit ongeveer 40 calorien per pannekoekje.





Je kunt er gezonde sausje bij maken.



Ook kun je inderdaad worteltjes met komkommer geven. Stukje kaas met augurkjes. Zorg dat het gezellig eruit ziet. Dan gaat hij dit soort dingen makkelijker en smakelijk te eten.

Appelchips kun je zelf maken van schil van de appel,doe wat kaneel op en doe dit in de oven. En uiteraard ook het andere gedeelte van de appel kun je gebruiken. Ik doe het 20 minuten in de oven op 180 graden soms kan het wel eens wat langer duren,maar ligt aan het soort appel.[

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven