Werkloos en kinderopvangtoeslag???

02-08-2008 00:12 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend zit sinds 2 maanden zonder werk. Ik werk echter nog wel en onze kinderen gaan 2 dagen per week naar kdv/bso.

Mijn vriend doet wel zo af en toe een klus en is op zoek naar nieuw werk. Verder gebruikt hij de tijd voor de verbouwing van ons huis.

Nu vroegen wij ons vandaag opeens af of wij, nu hij niet meer werkt, nog wel recht hebben op de kinderopvangtoeslag.

Ik ga maandag wel even contact opnemen met de belastingdienst, maar weet iemand hier toevallig hoe dit zit?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het niet omdat je man dus geen inkomen uit werk heeften dus de gedachte is dat hij dus wel tijd heeft om op de kinderen te passen ;-] Nadere regelgeving kan je vinden op TOESLAGEN.NL

Daar kan je de exacte voorwaarden lezen en een proefberekening maken :nerd: succes
Alle reacties Link kopieren
Jij werkt, en maakt gebruik van de kinderopvang. Voor zover ik weet krijg je de toeslag omdat je aan deze twee voorwaarden voldoet.



Hier vind je de voorwaarden, zo te zien heb je er gewoon recht op. Nu jullie (vermoedelijk) minder inkomen hebben, heb je waarschijnlijk zelfs recht op een hoger bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je hebt nog recht op kinderopvangtoeslag. Je vriend heeft dit toetsingsjaar inkomen uit werk. Op welke dagen hij precies heeft gewerkt en hoe lang en in welke periode dan doen allemaal niet ter zake. Het enige wat van belang is, is dát hij werkt / heeft gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
wat qwertu zegt klopt. Je hebt gewoon recht op de toeslag voor het hele jaar.
Alle reacties Link kopieren
Qwertu heeft helemaal gelijk. Wen niet.

Het gaat erom dat beide ouders inkomen uit tegenwoordige arbeid hebben in het lopende jaar en daar voldoen jullie aan.



Overigens zou deze regeling dit jaar al veranderd worden, maar dat is niet doorgegaan.
Alle reacties Link kopieren
Kijk hier eens...



Heb een tijdje geleden eenzelfde topic geopend.
Alle reacties Link kopieren
Het is te bidden van niet, hij zit toch thuis, hoeft dat kind ook niet de deur uit....
Alle reacties Link kopieren
Miele wat is dat nou voor lompe opmerking? Wel eens nagedacht over de wachtlijsten? Als ze nu hun kind van het kdv halen kan hij voorlopig niet aan het werk want dan is er geen plek meer op het kdv.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met Miele eens.

Waarom naar het kinderdagverblijf al hij werkeloos is?

Ik ben blij dat de overheid dit eens gaat aanpakken. Het KDV is toch geen oppas omdat je even van je kind af wil!!
Alle reacties Link kopieren
Ach Josephine, laat toch!

Zoals mijn oma zaliger zei "men praat, naar men verstand heeft".
Alle reacties Link kopieren
Pauline65 schreef op 02 augustus 2008 @ 10:34:

Ach Josephine, laat toch!

Zoals mijn oma zaliger zei "men praat, naar men verstand heeft".
Pauline je hebt gelijk ;-) Mooie uitdrukking.
Alle reacties Link kopieren
Blind Guardian schreef op 02 augustus 2008 @ 10:34:

Helemaal met Miele eens.

Waarom naar het kinderdagverblijf al hij werkeloos is?

Ik ben blij dat de overheid dit eens gaat aanpakken.




Kinderopvang kan ook juist een goed zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Juist ook als er onvrijwillige werkloosheid is, iets dat vaker voorkomt bij mensen met psychische problemen, een lage opleiding etc. -wil niet zeggen dat dit bij TO het geval is hoor, en wil ook niet zeggen dat mensen met een lage opleiding hun kind niet op kunnen voeden o.i.d-.



Ook geeft het mensen meer mogelijkheid zich bij te scholen, vrijwilligerswerk te doen, kortom te zorgen datze zo snel mogelijk weer een baan krijgen.



Beetje investeren in mensen, hebben we allemaal iets aan als maatschappij.
Toeslag blijf je gewoon krijgen hoor. Vriend is een jaar werkloos geweest, maar werd wel doorbetaald. Toen is kind gewoon naar kdv geweest. Ook toen hij na een jaar nog vijf maanden in de ww zat.
Alle reacties Link kopieren
Fachat, je moet wel zo snel mogelijk de inkomenswijziging doorgeven aan de Belastingdienst. Maar dat hoor je maandag wel als je belt. Wie weet krijg je mij wel aan de lijn....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook nog geen ervaring mee Pauline ;-)



Maar uit de info van de Belastingdienst kon ik niet opmaken dat je beiden moet werken (of betaald krijgen door een werkgever) om de toeslag te krijgen. Hoe zit dat nu dan?
Maar ondanks dat wij er gebruik van hebben gemaakt, vind ik het een rare regeling, als ik er zo over nadenk.
Alle reacties Link kopieren
fleurtje schreef op 02 augustus 2008 @ 12:11:

Maar ondanks dat wij er gebruik van hebben gemaakt, vind ik het een rare regeling, als ik er zo over nadenk.
het gekke vind ik, wij maken er ook gebruik van, ik ben tussen 2 banen in 4 maanden soort van werkeloos geweest, en kind is toen gewoon wel naar de creche gegaan, maar omdat ons inkomen minder in vergelijking met wanneer ik wel werk, is de toeslag dus hoger. Dat vind ik raar. Maar inderdaad, ivm wachtlijsten is het geen goed idee je kind van de creche te halen, bovendien kan ik pas werk zoeken als ik weet welke dagen kind naar de creche gaat.
Alle reacties Link kopieren
Je inkomenswijziging doorgeven zou ik nog niet doen, als hij weer werk heeft stijgt je inkomen weer, en dan moet je misschien terugbetalen.



Overigens ben ik zelf ook al 6 maanden werkloos en gaan mijn kinderen ook gewoon 2 dagen per week naar het KDV. Ten eerste omdat de wachtlijst anders meer dan 1 jaar is en ik dus helemaal niet meer aan een baan kom.

Ten tweede omdat ik het goed voor ze vind om te gaan en ze het leuk vinden en ze anders weer helemaal opnieuw moeten wennen als ik werk heb.

Ten derde omdat ik anders knettergek word van het 24/7 thuiszitten met de kinderen.

Die 2 dagen 'voor mezelf' gebruik ik om afspraken in te plannen voor sollictatiegesprekken, brieven te sturen, dingen als tandarts en dokter voor mezelf, en fysio voor zoon, zodat ik dochter niet hoef mee te slepen en ik kan even uitblazen van de rest van de week en het huishouden doen. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf mijn baan opgezegd en werk sinds maart niet meer buitenshuis in een baan. Dat wil niet zeggen dat ik niets doe en kinderopvang gaat dan ook gewoon door bij ons. Wel anders; tot maart ging de jongste naar een dagverblijf. Dat was meer gedoe en geregel dan het vaak opleverde, het was aan de andere kant van mijn woonplaats en meestal had ik geen auto. Met de fiets brengen, 'afleveren' en weer naar huis of kantoor kostte drie kwartier. Bij wijze van spreken kon ik dan gelijk alweer door om de oudste van school te halen.

Nu heb ik een oppas aan huis. Ik ben toch weer bezig werk te zoeken en niet eens zo heel fanatiek, maar wat een tijd dáár al in gaat zitten. Keer een gesprek in Utrecht, dan weer in Amsterdam, enzovoort.

De regeling opvangtoeslag is zo dat je maar een uur gewerkt hoeft te hebben in het jaar en je hebt er recht op. Dat klinkt aan de ene kant krom; als een ouder thuis is, is het toch niet nodig zou je zeggen. Maar wat dan? Je plaats in het dagverblijf maar opzeggen en als je weer werk hebt... oeps, dan is die plaats vergeven en mag je op de wachtlijst voor weet ik hoe lang.

Het is misschien voor sommige mensen die hier een reactie gepost hebben toch eens goed daar ook over na te denken.

Goede opvang is gewoon schaars en als je die eenmaal hebt, kun je die niet zomaar overboord zetten.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje dubbel; mijn kinderen gaan op woensdag en vrijdag naar een kdv en donderdag naar mijn moeder. Nu heeft mijn moeder sinds 2 maanden lymfklierkanker en kan dus niet meer oppassen. Nu staan de kinderen op een wachtlijst voor de donderdag en tot die tijd is het een hoop geregel.

Ik vind het dan best 'zuur' dat er dan misschien kinderen op donderdag gaan waarvan een ouder gewoon thuis is.



Maar ik snap ook dat je je plek niet zomaar opgeeft. Nu weet ik dat maandag, dinsdag en donderdag de meest gewilde dagen op het kdv zijn. Zouden jullie dan bv je kind wel op woensdag en vrijdag laten plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
Dat een ouder thuis is wil niet zeggen dat het niet nodig is, dus wat boeit het of er geen plek is door een ouder die thuis is en op zoek naar werk of een ouder die al werkt? Wordt het daar minder vervelend van?
Blind Guardian schreef op 02 augustus 2008 @ 10:34:

Helemaal met Miele eens.

Waarom naar het kinderdagverblijf al hij werkeloos is?

Ik ben blij dat de overheid dit eens gaat aanpakken. Het KDV is toch geen oppas omdat je even van je kind af wil!!




En dan maar zeiken als mensen met een uitkering niet solliciteren.

Lijkt me niet echt handig solliciteren met kinderen bij je.
Alle reacties Link kopieren
Star schreef op 02 augustus 2008 @ 16:34:

[...]





En dan maar zeiken als mensen met een uitkering niet solliciteren.

Lijkt me niet echt handig solliciteren met kinderen bij je.
Inderdaad. We hebben het hier toch niet over mensen die het gewoon vertikken om te werken en toch toeslag vangen voor het KDV lijkt me. Het is al lastig genoeg om sollicitatiegesprekken in te plannen op de 2 dagen dat het mij uitkomt. Heb geen oppas in de buurt overdag, en manlief kan toch ook niet elke keer als ik een sollicitatiegesprek heb een vrije dag opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Eowynn_ schreef op 02 augustus 2008 @ 12:26:Die 2 dagen 'voor mezelf' gebruik ik om afspraken in te plannen voor sollictatiegesprekken, brieven te sturen, dingen als tandarts en dokter voor mezelf, en fysio voor zoon, zodat ik dochter niet hoef mee te slepen en ik kan even uitblazen van de rest van de week en het huishouden doen. Heerlijk.




Dit doe ik op mijn vrije dagen. En dan zijn mijn kinderen gewoon thuis dus als ik iets moet doen dan vraag ik daar mijn schoonmoeder/zus/vriendin voor. En uitblazen? @-( Ja, idd heerlijk...

Vorig jaar was ik ook op zoek naar een andere baan en deed sollicitaties op mijn vrije dagen. Moest ik ook iemand vragen om op te passen, dat je daar een kdv voor nodig hebt vind ik kul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven