@Vivadebbs: Ik kreeg tijdens de bevalling AB. Zoon werd ook ziek geboren. Blauw, lage apgar-score, en na onderzoek van kinderarts meteen mee naar kinderadeling. Hij is érg ziek geweest. Daar kreeg hij direct AB. Waar bij mij weten wel direct bloed word afgenomen. Om na de uitslag gerichter AB te kunnen geven.
Uit dat onderzoek kwam dus e-coli naar voren. Geen GBS.
Maar jou tip neem ik ook weer mee in mijn verhaal voor de gyn/vk. Dat zoon wellicht wel GBS had?
Zoon werd overigens met 37 weken geboren. Hij woog 3440 gram. Mmm niet echt een kleintje. Door onduidelijkheid qua zwangerschapsduur zou het net zo goed 38/39 weken kunnen zijn geweest,.
Die langdurig gebroken vliezen zijn een feit. En dat ik GBS draagster ben ook.
Máár bij mijn eerste zwangerschap word je als gezonde zwangere nergens op getest. Ik beviel toen van een gezonde dochter. 11 dagen te laat en ze was heel flink.
Dochter had niets. En is ook niet ziek geweest. Ik ook niet.
En dát bedoel ik dus.
GBS word ontdekt omdát er een reden is die op dat moment van belang is. Als die niet aanwezig is dan?
Daar blijf ik mee zitten.
Vivadebbs (f) ik zit eigenlijk het voor mijzelf duidelijk te krijgen zodat ik straks bij een vk/gyn niet dichtklap. Ik wil alle ins-outs weten. Ik heb natuurlijk al alle sites over GBS gelezen.
De ene site heeft de andere weer gekopieeerd. Dat is dan wel jammer! Voor mij gevoel blijft het een zéér eenzijdig verhaal die ik op die sites lees.
Ik vraag mij nog meer af. Als ik die gebroken vliezen niet zou hebben gehad dan zou ik nooit te weten hebben gekomen dat ik draagster ben. En zou er dus 'niks aan de hand' zijn.
Het is geen voldongen feit dat je je kind besmet.
Sterker nog, het valt onder de risico's die een bevalling met zich meebrengt. Net zoals bijv. heel veel bloedverlies tijdens bevalling; hoeft niet te gebeuren..Kan wel.etc.
Ik denk -en gezien de reactie van huisarts- zal een vk ook zo'n redenatie geven. Als ik zoiets van haar zou horen zou ik ook zeggen:
''ooooh, jaaaa. Nee laat dan maar die AB..''

Terwijl dat niet goed is natuurlijk!
Ik werd toen bij zoon na 1 week opname weer naar huis gestuurd. ''Mevrouw, u heeft geen gebroken vliezen.''

Dat was door een testje 'bevestigd'. Later bleek dat dit testje nooit werd gebruikt in mijn eigen ZH omdat deze test als zeer onbetrouwbaar bestempeld werd. Erg toch!
Ohoh heb zóveel medische missers meegemaakt toen. Ga nooit af op wat de dokter zegt maar wees zelf ook alert weet ik nu. Ik vertrouw eerlijk gezegd niemand meer..(vk/gyn/huisarts..)
Soms denk ik dat het veiliger is als ik zo min mogelijk met ze te maken krijg.
Ze beginnen met AB, maar voor je het weet is 10x dramatischer.
Een ZH maakt alles zieker lijkt wel.