Zoon prinses op de erwt?

13-03-2013 08:32 200 berichten
Goedemorgen,



Als ik 's ochtends mijn zoon aankleed, heeft ie op alles iets aan te merken. Het T-shirt is te klein, die trui zit niet lekker, de broek zit te strak of hij zakt af, gezeur over het randje van de sok bij de tenen. En hij is ook nog eens heel aanhoudend (dus niet van: hop, nu zit de sok wel goed, nee: 'dat randje zit nog steeds niet goed, mama!') Ik kan heel erg slecht tegen dit gezeur, vooral in de ochtend. Het kost al moeite een kind iedere dag met schone, passende, enigszins leuke kleren de deur uit te gaan, zonder dat je ook nog eens in moet gaan op al deze kritische noten. Vaak verlies ik halverwege mijn geduld en laat ik mijn man het verder afmaken.



Herkent iemand dit en/of is er een betere manier hiermee om te gaan? Dat ik halverwege geïrriteerd aftaai, is voor ons allebei niet leuk.
Wat heeft je kind er aan als je standvastig bent in het dragen van skinny jeans tov een normaal model? Het gaat hier niet om broek of geen broek, maar om modestatement van moeder tov wens van kind lekker zittende kleding aan te mogen.



Mode lijkt me nou juist iets om niet al te standvastig mee om te gaan, volgens mij is dat ook helemaal niet hip
quote:guirne schreef op 13 maart 2013 @ 13:22:

[...]





Ik wil niets in het extreme trekken. Het valt me alleen zo op dat veel ouders pas standvastig worden als het over dit soort extremen gaan. Standvastigheid in de opvoeding is een mooi goed en juist dát kan het leven zo simpel maken. Als ouder besluiten dat je kleuter gewoon een trui aan doet is geen kindermishandeling maar gewoon standvastigheid.

Simpel.



Goed, laten we daar eens op voortborduren.



Ik ken een kind dat inderdaad niet naar school wil. Wat doe je dan?



PS. Mooie avatar.
Alle reacties Link kopieren
quote:guirne schreef op 13 maart 2013 @ 13:35:

[...]





.

Ik zeg: wees standvastig, dat scheelt je een hoop gezeur.Je kan ook standvastig zijn en tegelijkertijd toch rekening houden met je kind.
Alle reacties Link kopieren
In de winter geen zomer kleding aan, punt, duidelijk. Maar een kind kleding aantrekken ie hij/ zij niet lekker vind, compromis.

En zo kan ik van alles verzinnen, hoe belangrijk vind jezelf iets en hoe leer je je kind eigen keuzes maken, waar mogelijk. Dit is niet verwennen oid, maar je kind opvoeden en dus eigen keuzes leren maken en zichzelf leren kennen.

Sommige dingen moeten, sommige dingen mogen.......
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind mag dus zelf kiezen, binnen mijn grenzen: heel, schoon, juiste seizoen, passend. Die zomerjurk is bij mij dus gewoon geen optie, maar er is verder een hele kledingkast om uit te kiezen. Dat is toch ook standvastig? Zo hoef ik hem niet in kleren te dwingen die hij echt niet aan wil, zijn de kleren wel geschikt voor het seizoen, en oefent zoon met de verantwoordelijkheid om zelf keuzes te maken. Inderdaad: geen battle, geen dwang, geen discussie. Terwijl als ik zoon in een skinny en sokken zou dwingen (dingen waar hij een hekel aan heeft) kan ik nog zo standvastig en congruent zijn, een battle wordt het dan echt wel. Want dan voelt hij zich onprettig, en daar legt hij zich echt niet zomaar bij neer. Als ik dan toch nog mijn zin door blijf drijven (als een klein kind die geen rekening houdt met de gevoelens van anderen...) dan lost zoon het zelf wel op: hij trekt zijn sokken uit en verstopt ze. Waar ik dan weer wat van moet vinden, en zo worden die onbelangrijke sokken een 'ding' wat eindeloos strijd oplevert. Nou, en dan los ik het dus liever anders op. Als mijn zoon ergens zo'n duidelijke mening over heeft, dan kijk ik graag hoe we tot een oplossing kunnen komen die voor ons allebei werkt. Dan maar niet standvastig.
Alle reacties Link kopieren
Wat sugarmiss zegt dus, al heeft zij er natuurlijk minder woorden voor nodig
quote:guirne schreef op 13 maart 2013 @ 13:35:

[...]





Maar dat is het juist niet, geen battle.

Kijk, als een kind door het rode stoplicht wil lopen hou je hem tegen. En wel op zo'n manier dat er geen twijfel of discussie mogelijk is.

Dat komt omdat je achter je woorden staat, je bent congruent. Kind zal dan niet aan je twijfelen. Als je op diezelfde wijze aankondigt dat het vandaag nu eenmaal geen weer is voor een zomerjurk maar eerder voor een broek dan is er geen discussie. Dat bedoel ik met standvastig.

Geen battle - geen discussie - geen dwang > het is gewoon zo.

Heel verhelderend. Ik ken helaas een paar moeders die gewoon niet durven door te pakken, die naar hun kinderen luisteren in plaats van andersom. Die moeders durven wel te waarschuwen voor rood licht maar niet voor een zomerjurk als het sneeuwt.

Ik zeg: wees standvastig, dat scheelt je een hoop gezeur.En als je het hem/haar proefondervindelijk laat uitzoeken, dan heb je de discussie daarna nooit meer. Heel zelfstandig kiezen ze hier en als ze twijfelen vragen ze om advies! Zomergoed berg ik overigens 's winters wel op, dus dat overkomt ze niet. Maar op een koude zomerdag, tja dan zoeken ze het zelf maar uit!
Doe ik ook Sandt. In de kast hangt alleen passende kleding. Dus Dochter heeft niet de mogelijkheid om een korte broek aan te trekken als het -6 graden is, en ze kan ook geen dikke wollen trui aan trekken als het +25 is. Alles wat te klein is verdwijnt.



En als ze dan eens een shirt aantrekt terwijl het toch echt weer is voor een vestje, dan komt ze dat gauw genoeg halen.



Alleen toen ze maandag op de fiets moest, heb ik haar wel gezegd een thermolegging aan te trekken onder haar jeans. Ze moet 13 km en het was -5 met een ijzige wind. Die discussie wordt niet eens gevoerd, dat doet ze gewoon.
quote:Exces schreef op 13 maart 2013 @ 14:12:

Doe ik ook Sandt. In de kast hangt alleen passende kleding. Dus Dochter heeft niet de mogelijkheid om een korte broek aan te trekken als het -6 graden is, en ze kan ook geen dikke wollen trui aan trekken als het +25 is. Alles wat te klein is verdwijnt.



En als ze dan eens een shirt aantrekt terwijl het toch echt weer is voor een vestje, dan komt ze dat gauw genoeg halen.



Alleen toen ze maandag op de fiets moest, heb ik haar wel gezegd een thermolegging aan te trekken onder haar jeans. Ze moet 13 km en het was -5 met een ijzige wind. Die discussie wordt niet eens gevoerd, dat doet ze gewoon.Ja, dat vind ik ook zo mooi, als ze met te koude kleding naar school wilden dan zei ik altijd wel dat het me niet verstandig leek. Niet boos, niet dwingend, gewoon zo in het loopje door. Nu weten ze dat ik altijd gelijk heb. Zoon van dertien zei pas tegen vriendje; 'Heb jij geen handschoenen mee? Wil je een paar van mij? Als mijn moeder zegt dat je handschoenen nodig hebt, dan is dat zo, geloof het of niet, ze heeft altijd gelijk.' En daar gingen jut en jul, zoon met zíjn handschoenen en vriendje met handschoenen uit de la met weesjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook van 'Pick your battles'. Dochter heeft vanaf ongeveer 2,5 jaar een fase gehad waarin ze het liefst een legging of majo/mayo/malliot (hoe schrijf je dat?) aanwilde met alleen een shirt of longsleeve erboven. Als ik daar dan een rokje of jurk/overgooier bij aan wilde trekken, moest ik echt een fysieke strijd gaan leveren. Dat werd dan een gevecht met veel gekrijs en een rokje trok ze dan onmiddellijk weer uit. Dat was het me niet waard hoor, dan maar geen rokje/jurkje.

Ondertussen, een jaar later, wil ze gelukkig wel rokjes en jurkjes aan en ze vindt het fantastisch om haar eigen kleren uit te zoeken. Ik probeer het wel wat te sturen, maar soms leidt het wel tot merkwaardige combinaties. Dan wil ze haar (wisselende) lievelingslegging, lievelings longsleeve en lievelingsrokje aan, maar dan wordt dat dus een combi van stippels, strepen en lieveheersbeestjes o.i.d. Vooral als haar vader haar helpt bij het aankleden, want die vindt het allemaal best . Ik hoop dat ze op deze manier wat eigenheid en creativiteit ontwikkelt die ook zelfverzekerdheid met zich meebrengt.



Ik koop ook geen dure kleding voor haar, want het niet-draagrisisco is me te groot, ik koop liever iets leuks dat er nog goed uitziet tweedehands.



Zoontje van 2,5 begint ook al, hij wil alleen nog maar laarzen aan en het liefst de veel te grote roze sneeuwlaarzen van zijn grote zus . 's avonds wil hij het liefst zijn kleren niet uit, kan hij geen afstand van doen.



Overigens heb ik een tante die haar kinderen in afschuwelijke, goedkope, tweedehandse kleding aankleedde. Wat bij ons in de zak naar Polen zou zijn gegaan, moesten die kinderen dragen (en dan was mijn moeder ook niet erg modegevoelig). Ze zagen er altijd anders uit dan andere kinderen en dan niet op een creatieve manier, maar op een lullige manier. Ik probeer dus, ookal is het tweedehands, wél leuke items in de kast te hebben. De kinderen zijn nu nog te jong om ermee gepest te worden, maar eens komt het moment dat het andere kinderen opvalt en het een reden zou kunnen worden om mee te pesten.
Alle reacties Link kopieren
quote:guirne schreef op 13 maart 2013 @ 13:35:

[...]





Maar dat is het juist niet, geen battle.

Kijk, als een kind door het rode stoplicht wil lopen hou je hem tegen. En wel op zo'n manier dat er geen twijfel of discussie mogelijk is.

Dat komt omdat je achter je woorden staat, je bent congruent. Kind zal dan niet aan je twijfelen. .Ik denk persoonlijk dat langsscheurende auto's meer impact hebben dan achter je woorden staan hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:guirne schreef op 13 maart 2013 @ 13:22:

[...]





Ik wil niets in het extreme trekken. Het valt me alleen zo op dat veel ouders pas standvastig worden als het over dit soort extremen gaan. Standvastigheid in de opvoeding is een mooi goed en juist dát kan het leven zo simpel maken. Als ouder besluiten dat je kleuter gewoon een trui aan doet is geen kindermishandeling maar gewoon standvastigheid.

Simpel.

En als dat kind last heeft van het kriebelende labeltje, of van de kriebelende stof, of van de te strak zittende col, dat moet je dan allemaal maar negeren? Daar moet dat kind maar aan wennen?

Rare ideeën hebben mensen toch.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 13 maart 2013 @ 13:43:

[...]





Goed, laten we daar eens op voortborduren.



Ik ken een kind dat inderdaad niet naar school wil. Wat doe je dan?





Ik ben zo'n vreselijke moeder die dan gaat uitzoeken waarom dat kind niet naar school wil.

Toevallig is mijn jongste vandaag voor het eerst sinds 2 maanden weer naar school geweest.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De maatschappij draait nu eenmaal op uiterlijk.





Eh ja en nee. Ik denk dat een ongeintereseerde verveeld kijkende persoon in een armani pak minder scoort dan de frisse jongeman met open blik in zijn wibra spijkerbroek. Het uiterlijk van deze stelling is het niet het pak of het dure horloge maar hoe iemand zich opstelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 13 maart 2013 @ 15:19:

[...]



Ik ben zo'n vreselijke moeder die dan gaat uitzoeken waarom dat kind niet naar school wil.

Toevallig is mijn jongste vandaag voor het eerst sinds 2 maanden weer naar school geweest.

Hier nog een. Ik ga dan uitzoeken waarom niet.

Niet bij het gewone protesteren dan het te vroeg is en dat hij nog wil slapen ed. Maar bij échte aversie... is er iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 13 maart 2013 @ 15:21:

[...]



Hier nog een. Ik ga dan uitzoeken waarom niet.

Niet bij het gewone protesteren dan het te vroeg is en dat hij nog wil slapen ed. Maar bij échte aversie... is er iets.

Ja, en kleding vind ik dus echt geen issue. Jongste hier draagt uitsluitend joggingbroeken. Niet mijn smaak, maar hij voelt zich daar prettig in. Prima hoor.

Heeft weinig met standvastigheid te maken, alles met prioriteiten. Ik vind kleding echt zo ontzettend oninteressant.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 13 maart 2013 @ 15:24:

[...]



Ja, en kleding vind ik dus echt geen issue. Jongste hier draagt uitsluitend joggingbroeken. Niet mijn smaak, maar hij voelt zich daar prettig in. Prima hoor.

Heeft weinig met standvastigheid te maken, alles met prioriteiten. Ik vind kleding echt zo ontzettend oninteressant.Zolang hij maar wel weet dat er wel gelegenheden zijn dat ander kleding wel gepast is. Dat gaat goed.
quote:Pipoo schreef op 13 maart 2013 @ 15:11:

Ik ben ook van 'Pick your battles'. Dochter heeft vanaf ongeveer 2,5 jaar een fase gehad waarin ze het liefst een legging of majo/mayo/malliot (hoe schrijf je dat?)maillot
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 13 maart 2013 @ 15:26:

[...]



Zolang hij maar wel weet dat er wel gelegenheden zijn dat ander kleding wel gepast is. Dat gaat goed.Nee, dat leert hij niet van mij. Ik draag altijd en overal een spijkerbroek. Helaas, een enorme tekortkoming in de opvoeding.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:nina1966 schreef op 13 maart 2013 @ 15:21:

[...]



Hier nog een. Ik ga dan uitzoeken waarom niet.

Niet bij het gewone protesteren dan het te vroeg is en dat hij nog wil slapen ed. Maar bij échte aversie... is er iets.



Ik stelde de vraag, omdat ik iemand ken wiens dochter (13 jaar, brugklas atheneum) niet naar school wil. Er is wel wat achtergrond informatie maar dat is te herkenbaar, dus dat laat ik even achterwege.



Kind wil niet naar school. Ze wordt niet gepest, het niveau is niet te hoog. Huiswerk is geen probleem, dat maakt ze zo, dus zonder de lessen, en goed ook.

Ze vindt school gewoon ´niet leuk´.



Kind is naar school gebracht met de auto. Opgevangen door de mentor. Na een uur zat ze weer thuis. Simpel weggelopen.



Weer naar school gebracht. In de pauze in de lerarenkamer moeten blijven. In de les gevraagd of ze even mocht plassen, tjoep, weg. Weer naar huis.



Nog weer een poos later ging ze braaf op de fiets naar school, hoorde de moeder later van een kennis dat ze het kind in de stad had gezien.



Zeg het eens. Hoe dwing je een 13-jarig meisje om naar school te gaan. En daar ook te blijven.



Met standvastigheid heeft het niet veel te maken, op andere punten zijn er geen opvoedingsproblemen en de andere kinderen doen ook normaal.



Overigens denkt mijn dochter dat dit meisje misschien geen vriendinnen zal hebben en het moeilijk vindt om aansluiting te vinden. Maar het schijnt dat ze wel aansluiting heeft bij een paar klasgenootjes en dat die haar ook opvangen als ze een keer haar neus laat zien.



Ze is gelukkig wel intelligent genoeg om de toetsen in de proefwerkweek goed te maken, de cijfers zijn dus het probleem ook al niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik stel wel grenzen aan wat wanneer kan.

Bijvoorbeeld een maillot met alleen een truitje zou ik niet goedkeuren. Dat staat gewoon niet.

Naar de kerk in een joggingboek vind ik ook niet goed. Buitenspelen in een lichte ribbroek ook al niet.

Ik vind het prima als mijn zoontje een rode trui aan wil vandaag en niet een blauwe trui maar er zitten wel grenzen aan wat mag en kan.

Volgend weekend hebben we bijvoorbeeld een bruiloft en als mijn zoontje dan een joggingbroek of spijkerbroek aan wil dan heeft hij toch echt pech gehad.



Binnen het redelijke geef ik hem een stem maar daar buiten beslis ik toch echt.
Alle reacties Link kopieren
Exces, mijn zoon (12, brugklas Havo/VWO) vindt school ook 'niet leuk'. En dat is jammer, want hij moet nu eenmaal wel naar school. Van de wet, niet van mij.

Maar nu ging het met hem op school ook nog es heel slecht, hij had een verschrikkelijke mentor en kwam regelmatig overstuur thuis.

Toen heb ik hem thuisgehouden.

En nu is hij begonnen in een andere klas, zelfde school, zelfde niveau, andere mentor.



Echt leuk gaat hij het niet vinden, maar het is nu wel beter dan het was.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:selah01 schreef op 13 maart 2013 @ 15:32:

Nou ik stel wel grenzen aan wat wanneer kan.

Bijvoorbeeld een maillot met alleen een truitje zou ik niet goedkeuren. Dat staat gewoon niet.

Naar de kerk in een joggingboek vind ik ook niet goed. Buitenspelen in een lichte ribbroek ook al niet.

Ik vind het prima als mijn zoontje een rode trui aan wil vandaag en niet een blauwe trui maar er zitten wel grenzen aan wat mag en kan.

Volgend weekend hebben we bijvoorbeeld een bruiloft en als mijn zoontje dan een joggingbroek of spijkerbroek aan wil dan heeft hij toch echt pech gehad.



Binnen het redelijke geef ik hem een stem maar daar buiten beslis ik toch echt.

Wij gaan alleen naar gelegenheden waar je in een joggingbroek/spijkerbroek heen kunt. Nooit naar de kerk, maar daar zou ik toch geen andere kleren voor aantrekken.

Bruiloft mss wel, maar in mijn kringen trouwt er niemand, dat helpt wel.

Ik denk dat ik voornamelijk verkeer in kringen waar kleding functioneel moet zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:selah01 schreef op 13 maart 2013 @ 15:32:

Nou ik stel wel grenzen aan wat wanneer kan.

Bijvoorbeeld een maillot met alleen een truitje zou ik niet goedkeuren. Dat staat gewoon niet.

Naar de kerk in een joggingboek vind ik ook niet goed. Buitenspelen in een lichte ribbroek ook al niet.

.Maar zou je dan ook een fysieke strijd aangaan? want zonder een worsteling lukte het me niet om haar een jurkje of rokje aan te trekken. Maar ik wil niet vechten met mijn kind om iets voor elkaar te krijgen en overhalen/afleiden lukte echt niet hoor. Gewoon naar het kdv vond ik ook niet zo erg. Naar de kerk gaan we niet, maar dan zou ik waarschijnlijk toch wel weer geneigd zijn tot die strijd .
Alle reacties Link kopieren
Pas toen het afgelopen winter gesneeuwd had vond ik dat mijn kind toch echt zijn sandalen niet meer aan mocht. Tot die tijd moest ie het wat mij betreft echt zelf weten hoor, hij had de koude voeten, niet ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven