Zwaar gehandicapt kindje afstaan?

02-08-2012 13:54 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je bevalt van een kindje, waar je de afgelopen 9 maanden van dacht dat er niks mis mee was. Echter blijkt dit kind na een tijdje zwaar geestelijk gehandicapt te zijn, met naast een zeer laag IQ ook nog autisme en andere problemen. Zou je het kindje dan houden? Of is het, voor jou, de mogelijkheid dat je het af staat (en kan dit eigenlijk in dit land?)



Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. Het lijkt me zo heftig als je je eigen leven moet opgeven om te zorgen voor zo'n kindje. Ik zeg je eerlijk: ik kan dat niet.



Een kindje met een fysieke handicap, of een kindje met het Down Syndroom dat niet al te zwaar gehandicapt is trek ik nog wel. Maar als het zo zwaar en meervoudig gehandicapt is als die Jeroen... ik kan dat gewoon niet.



Wat vinden jullie?
Kuikentje, waar heb jij toch in vredesnaam last van? Je opent het ene rare doemdenkt topic na het andere. Waar hou jij je mee bezig?!
Sorry hoor maar jij bent gek, dit valt me echt even verkeerd.

Nee ik zou mijn eigen kind niet afstaan, nooit, al heeft het de meeste ernstige handicaps.

In de 9 maand dat je je kindje bij je draagt bouw je er al een band mee en dan geef je hem of haar echt niet zo maar weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet gek hoor, ik denk gewoon na over serieuze dingen in het leven in plaats van me bezig te houden met Estelle Gullit zoals op de voorpagina.
quote:mamajs schreef op 02 augustus 2012 @ 13:57:

Sorry hoor maar jij bent gek, dit valt me echt even verkeerd.

Nee ik zou mijn eigen kind niet afstaan, nooit, al heeft het de meeste ernstige handicaps.

In de 9 maand dat je je kindje bij je draagt bouw je er al een band mee en dan geef je hem of haar echt niet zo maar weg.Laat je niet opnaaien, tis kuikentje maar
Alle reacties Link kopieren
Nee zou ik niet doen, trouwens autisme zie je niet op prenatale screenings en ook niet als je baby net geboren is (ben geen deskundige, maar volgens mij wordt autisme pas veel later vastgesteld)
Alle reacties Link kopieren
poooook pok pok pok pok
Waarom afstaan dan? Dan moet iemand anders dus mijn probleem oplossen. Daar zou ik niet eens opkomen.
Kuikentje, heb je zelf kinderen?



Ik zou nooit en dan ook echt nooit mijn kind afstaan! Gezond, autistisch, spastisch, meervoudig gehandicapt of wat dan ook, het is MIJN kind dat in MIJN buik heeft gezeten!



Het idee alleen al...
Nee, ik zou niet minder van mijn kind houden, omdat hij gehandicapt is.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:00:

Ik ben niet gek hoor, ik denk gewoon na over serieuze dingen in het leven in plaats van me bezig te houden met Estelle Gullit zoals op de voorpagina.



Want iedereen die zich niet met zulke onderwerpen als jouw zware vraagstukken bezighoudt is druk met Estelle?



O.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo denkt, is het beter gewoon niet aan kinderen te beginnen. Want de KANS is er altijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:istar_ schreef op 02 augustus 2012 @ 14:02:

Nee, ik zou niet minder van mijn kind houden, omdat hij gehandicapt is.



Hier sluit ik me bij aan.



Kuikentje, en als je kind op 8-jarige leeftijd een ongeluk krijgt en daardoor zwaar gehandicapt wordt? Wat doe je dan?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:00:

Ik ben niet gek hoor, ik denk gewoon na over serieuze dingen in het leven in plaats van me bezig te houden met Estelle Gullit zoals op de voorpagina.







Sorry hoor, maar je houdt je vooral bezig met het oorderelen over en het veroordelen van andere mensen de laatste tijd. Dat dat nog niet tot je is doorgedrongen zegt alleen nog maar meer over jou.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb geen kinderen.



Het gaat niet om houden van, maar ik kan gewoon niet mijn hele leven opgeven voor een kind. Je neemt toch kinderen met de veronderstelling dat ze na een jaar of 20 op hun eigen benen staan.
Alle reacties Link kopieren
Nee als ik een zwaar en meervoudig gehandicapt zou krijgen zou ik mijn kind niet afstaan..
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:00:

Ik ben niet gek hoor, ik denk gewoon na over serieuze dingen in het leven in plaats van me bezig te houden met Estelle Gullit zoals op de voorpagina.

Hou je dan bezig met zaken waar je wat mee kunt en niet van dit soort rare hypothetische zaken.



Dit is echt een vraag in het genre, Als je van een flatgebouw af springt, zou je dan onderweg spijt krijgen?
Tuuuuuuuuuuuuurlijk! Dan maken we gewoon een nieuwe........



vraag jij je dit serieus af?
Alle reacties Link kopieren
quote:StabiloBoss schreef op 02 augustus 2012 @ 14:06:

[...]



Hou je dan bezig met zaken waar je wat mee kunt en niet van dit soort rare hypothetische zaken.



Dit is echt een vraag in het genre, Als je van een flatgebouw af springt, zou je dan onderweg spijt krijgen?Sorry, hier moet ik even heel hard om lachen
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mening dat als je voor het ouderschap kiest, je ook kiest voor een kind dat een psychische en/of een lichamelijke afwijking heeft. Als je daar zo paranoia voor bent, dan moet je niet voor kinderen kiezen.



En er zoveel 'ergere' afwijkingen dan het Down Syndroom, die je niet doormiddel van een vlokkentest en dergelijke andere testen kunt zien.

Liever een kindje met Down, dan een kindje met een anti-sociale gedragsstoornis in ontwikkeling en zonder gewetensontwikkeling..



Maar ook die laatste kan, da's het risico van kinderen krijgen.

En die risico's zal ik er voor lief bijnemen..
Alle reacties Link kopieren
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:04:

Nee, ik heb geen kinderen.



Het gaat niet om houden van, maar ik kan gewoon niet mijn hele leven opgeven voor een kind. Je neemt toch kinderen met de veronderstelling dat ze na een jaar of 20 op hun eigen benen staan.Ik denk dat jij beter niet aan kinderen kunt beginnen als je er zo in staat.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:04:

Nee, ik heb geen kinderen.



Het gaat niet om houden van, maar ik kan gewoon niet mijn hele leven opgeven voor een kind. Je neemt toch kinderen met de veronderstelling dat ze na een jaar of 20 op hun eigen benen staan.

Nou, eigenlijk heb ik me daar niet zo mee bezig gehouden, toen ik een kind kreeg.

Ik hou van hem en hij gaat boven mijn eigen wensen en eigen geluk. Niet uit zelfopoffering, maar omdat ik zielsveel van mijn kind houd en van niemand zoveel kan houden als van mijn kind.

En voor mijn kind dus heel erg ver zal gaan om zijn geluk te waarborgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Juultje schreef op 02 augustus 2012 @ 14:04:

[...]





Hier sluit ik me bij aan.



Kuikentje, en als je kind op 8-jarige leeftijd een ongeluk krijgt en daardoor zwaar gehandicapt wordt? Wat doe je dan?Dat is anders. dan heb je al een band met zo'n kind, dan heb je hem/haar ook gezond meegemaakt en dan is het zwaarder.
Ik zou gewoon helemaal stoppen met leven, stel je voor dat..!
De meeste vrouwen worden per ongeluk moeder, sommige door een bewuste keuze, enkelen door sociale druk en enkele doordat het zo hoort. Dit jaar alleen al, zullen er bijna 100.000 vrouwen zijn die moeder worden van een gehandicapt kind. Heb jij je wel eens afgevraagd hoe die worden geselecteerd??? Op de een of andere manier stel ik me voor, dat God over de aarde zweeft om de vrouwen uit te zoeken, met de grootst mogelijke zorgvuldigheid! Terwijl Hij ze observeert, geeft Hij een engel instructies om het op te schrijven in een enorm groot boek!



“Ärmstrong, Beth; een zoon met als beschermheilige Matthew.”



“Forrester, Majorie; een dochter met als beschermheilige Cecelia.”



“Rudledge, Carrie; een tweeling met als beschermheilige ….. geef haar Gerard maar. Want hij is gewend aan godslastering.”



Tenslotte geeft hij een naam door aan de engel en glimlacht. Geef haar maar een gehandicapt kindje.



De engel is nieuwsgierig. “Waarom een gehandicapt kindje voor haar?? Ze is altijd zo gelukkig en blij.”



“Juist daarom!” lacht God.



“Als ik een gehandicapt kindje over zou laten aan een moeder die niet weet wat geluk en blijdschap is, dat zou pas wreed zijn!”



Maar heeft ze ook geduld?” vraagt de engel.



“Ik wil niet dat ze te geduldig is, want dan zou ze verdrinken in zelfmedelijden en wanhoop. Als zij eenmaal over de eerste schrik en teleurstelling heen is, kan ze het aan. Ik heb haar vandaag eens gadegeslagen en ze is eigenwijs en onafhankelijk. Ze zal haar kind moeten leren leven in haar wereld en dat zal niet gemakkelijk zijn!! “



“Maar Heer, ik denk dat ze niet eens in U geloofd!”



God lacht. “Dat is niet zo erg, daar is iets aan te doen. Deze vrouw is precies goed. Ze is net egoïstisch genoeg.”



De engel snakt naar adem, “Egoïsme? Is dat een goede eigenschap??”



God knikt. “Als zij zich niet af en toe kan losmaken van het kind, zal ze het nooit redden. Ja, dit is een vrouw die ik wil zegenen met een kind dat niet helemaal perfect is. En ze beseft het nu nog niet, maar zij is degene om jaloers op te zijn. Ze zal namelijk nooit het gesproken woord zomaar voor lief nemen. Ze zal nooit een stap in de ontwikkeling van haar kind als vanzelfsprekend zien. Wanneer haar kind voor de eerste keer “Mama” zegt weet ze dat het een wonder is en het ook zo zien! Wanneer zij een boom of zonsondergang aan haar blinde kind probeert uit te leggen, zal zij het zien zoals maar weinig mensen mijn schepping zien”.



“Ik zal haar de dingen laten zien zoals ik ze zie --- naïviteit, wreedheid en vooroordelen--- en ik zal haar de kracht geven er boven te staan. Ze zal nooit alleen zijn. Ik zal naast haar staan, elke minuut, elke dag van haar leven, omdat ze mijn werk doet. En daarom zal zij ook altijd aan mijn zijde zijn.”



“En wie word dan haar beschermheilige?” vraagt de engel, zijn pen door de lucht balancerend.



God lacht. “Een spiegel zal voldoende zijn!”



Bron: Erma Bombeck

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven