Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 08:10.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Kinderen
  4. alle onderzoeken en echo's goed, maar dan ineens..

Dit onderwerp heeft 1388 reacties, en bestaat uit 56 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 56.
De laatste reactie is geplaatst op 21-03-2012 07:22.

[ alle onderzoeken en echo's goed, maar dan ineens.. - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel
Tags:
luuk

1. Hoi allemaal

ik ben nu 32 weken zwanger van ons eerste kindje. tot nu toe waren alle testen en echo's goed (ook combinatietest, 20 wkn echo, en 30 wkn groeiecho). Door een medische indicatie zijn we vrij intensief onder controle van de gyn. in week 31 moest ik me weer bij haar melden. ze had al eens eerder opgemerkt en in het dossier genoteerd dat ik wel ruim vruchtwater had. de echoscopiste van de 30wkn echo heeft dit verder niet opgemeten, maar bij deze controle meette de gyn het wel op en ze vond dat ik over de bovengrens was gegaan.
    Ze stuurde ons door voor een uitgebreide echo in het ziekenhuis en die vond afgelopen maandag plaats.

Wij gingen er vrij onbevangen heen maar kwamen dus helemaal geshockeerd terug. onze kleine jongen had een leeg maagje, ook na weer een uur wachten en opnieuw echoën. Maar dat was niet alles, ondanks de storing/het slechte echobeeld door het vele vruchtwater, dacht de arts-echosopist geen goede 4kamerverdeling van het hartje te zien.

Hij heeft daarna een ernstig gesprek met ons gevoerd. dingen als mogelijke trisomie, evt een niet met het leven verenigbare vorm enz. zijn daarbij aan de orde gekomen. Zijn advies: een vruchtwaterpunctie.

komende maandag gaan we daarvoor weer naar hem toe. hij zal eerst weer een uitgebreide echo doen, waarbij hij hoopt eea toch nog duidelijker in beeld te krijgen. daarna hebben we een overlegmoment en daarna zal de punctie plaatsvinden. omdat ik dus te veel vruchtwater heb is door de punctie het risico op vroeggeboorte wel verhoogd. dus de dagen erna moet ik mezelf erg in acht nemen, niet werken, niet tillen enz.

ik zie er erg tegenop, ben de afgelopen dagen jaren ouder geworden. heeft iemand hier misshcien soortgelijke ervaringen?

tot nu toe is bij ons nog niets echt zeker. alleen dat guppie niet kan slikken durfte de arts echt met zekerheid te beweren. de rest is nog allemaal open, maar de arts keek denk ik niet voor niets zo zorgelijk.

7/2/09 - 24/2/09 Luukje*.. http://luukjonah.vlindersite.nl/

1. Och arc, wat vreselijk voor jullie!! Ik heb er geen ervaring mee. Ben zelf 19 weken zwanger en kan me een heeeel klein beetje proberen in te beelden hoe dat voor jullie moet voelen. Ik wil je alleen even een grote knuffel geven in deze onzekere tijd. Ik hoop voor jullie op positief nieuws.

2. veel sterkte in deze onzekere en spannende tijd.....pfffff :hug:

3. Wat een vreselijke onzekerheid, wat zul jij je ongelofelijk naar voelen nu. :flower:
    Ik wens je heel erg veel sterkte het komende weekend en maandag met de punctie! Ik help jullie hopen dat de uitslag daarvan goed is.

oh that purrrrrrrrrfect feeling

4. ook ik heb hier geen ervaring mee, maar toen ik je verhaal las wilde ik je een virtuele knuffel geven. Want ohh wat zijn dit zware tijden voor jullie :hug:

5. Beste Arc, wat zullen jullie vreselijk geschrokken zijn. Bij mijn 1e zwangerschap werd bij de 20-weken echo een hartafwijking geconstateerd. Een afwijking die voornamelijk voorkwam bij kindjes met Downsyndroom (trisomie 21) en om die reden adviseerde de arts ons toen ook een vruchtwaterpunctie, om in ieder geval duidelijkheid te hebben - nog los van wat we met dat gegeven wilden.

De punctie zelf is mij erg meegevallen. Het deed bij mij haast geen pijn, maar ik vond het wel erg spannend omdat je via de echo de naald naar binnen ziet gaan in je baarmoeder. Dat gebeurt uiteraard met de grootste zorgvuldigheid, zo ver mogelijk van de plek waar je kindje zich op dat moment bevindt. Wij hadden de uitslag na drie dagen; het kan dus wel snel, als er een aanleiding voor is. Dring daar op aan als het nodig is, want het wachten op de uitslag duurt voor je gevoel toch al eeuwen, dus hoe sneller je het weet hoe beter. In de week na de punctie heb ik lichamelijk volledige rust gehouden omdat ik erg bang was voor een miskraam. Letterlijk de hele week op de bank gelegen met een boek.

Helaas was bij ons de uitslag niet goed, ons dochtertje had inderdaad Down en is inmiddels overleden als gevolg van een hele reeks medische complicaties. Wij zijn vanuit het ziekenhuis erg goed begeleid, we hadden telkens dezelfde gyn en echoscopiste en een prettige maatschappelijk werkster.

Ik ben altijd blij geweest dat we destijds de punctie hebben laten doen, want de onzekerheid en onduidelijkheid vond ik slopend, vooral omdat je al snel in je hoofd allerlei 'wat als - scenario's' zit te bedenken. Ik had ook gelijk heel veel vragen in de categorie 'wat als'. Mijn gynaecoloog heeft me toen de gouden tip gegeven: ga er stap voor stap doorheen. Je kunt van te voren toch niets beslissen, pas als je zekerheid hebt weet je hoe dat écht voelt en kun je er iets mee. Deze tip heeft mij heel erg geholpen. Bij alle moeilijke dingen die mij op een gegeven moment te wachten stonden dacht ik steeds: stap voor stap.

Ik leef met je mee en wens je veel kracht :rose: .

6. Geen ervaring maar ik wil je heel veel sterkte wensen de komende weken! Wat een onzekerheid allemaal zeg! Ineens is je onbezorgde zwangerschap niet meer zo onbezorgd, heel heel veel sterkte!

7. dank jullie wel allemaal. ja het is inderdaad zoals jij zegt, angel07, het onbezorgde is ineens helemaal weg. ik zat net nog foto's te kijken die 2 weken geleden gemaakt zijn en daarop zie je hoe happy ik was. nou dat is inderdaad helemaal weg.

panda: wat vreselijk van jullie kleine. ik heb altijd geroepen een down is welkom, niet realiserend dat zo'n kindje niet alleen anders is, maar ook allerlei ernstige lichamelijke afwijkingen kan hebben.
    ik zal alvast een boek klaarleggen voor mijn week op de bank. ik moet echt heel voorzichtig doen. want ik ben dan al 33 weken zwanger plus er staat hele grote druk op de baarmoeder door die grote hoeveelheid vruchtwater. dat is dus net een naald in een ballon steken. maar de gyn heeft ons echt doordrongen van de noodzaak van deze test. als ze beter weten wat er precies aan schort kunnen ze bij de bevalling zorgen dat er een heel dramteam aan artsen klaarstaat (mits blijkt dat het om een levensvatbare aandoening gaat).

we moeten ons maandag om 8u melden voor de punctie. dan kan het mee met de spoedprocedure en dan hebben ze woensdag uitslag, de arts zal deze dan aan ons laten weten via de telefoon.

mijn hele lijf doet zeer van de spanning nu :'-(

8. Geen ervaring hiermee; ben nu 29 weken zwanger en op de 20-weken echo zag alles er ook nog goed uit. 30-weken echo is hier niet standaard.

Kan me heel goed voorstellen dat jullie nu heel bezorgd zijn... en dat blijven tot woensdag. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.

9. Wat een verschrikkelijk rot nieuws.
    Heel veel sterkte de komende tijd. Ik hoop voor jullie op goede uitslagen.

Let en be live.

10. Ik vind het heel erg voor jullie, en hoop dat het alleemaal snel duidelijk word. De onzekerheid is ook erg verschrikkelijk en minuten lijken uren te duren.

Ik duim voor jullie en wens jullie heel veel sterkte!!

11. ach meis, wat een toestand.
    stap voor stap hier doorheen lijkt mij de beste optie, maar ik spreek niet uit ervaring.
    sterkte! :hug:

Nee, dat klopt ja.

12. Ik hoop voor jullie op een goede uitslag. Sterkte! :hug:

Alles is mooi wanneer het echt is. (Sara Kroos)

13. Wat verschrikkelijk voor jullie. Sterkte! :flower:

14. Heel veel sterkte maandag en de dagen daarna!
    Hoop op een goede uitslag.
    x

15. Tjee, wat een schrik! :hug: Heel veel sterkte de komende periode.

Hier alleen ervaring met een goede 20-weken echo, geen verdere prenatale screening gehad. Bij geboorte bleek echter dat de blaas van zoon niet gesloten was, en dat er nog wat zaken niet in orde waren die op een later moment aan het licht kwamen. Achteraf gezien had het gezien kunnen zijn met de 20 weken echo, dit is dus niet gebeurd.

De tip van Panda om er stap voor stap doorheen te gaan lijkt me een gouden. En probeer ook niet op internet heel veel informatie te zoeken: het is een schat aan informatie, maar je vindt er (helaas) heel vaak de slechte verhalen en daar zit je nu denk ik niet op te wachten.

You don\'t think I would let a Hippopotamus get into my bed... But I think there\'s one in yours...

16. Ook van mij een dikke :hug: en heel veel sterkte toegewenst.

Ik heb ervaring met een vruchtwaterpunctie (na een helaas niet goed echo bij 20 weken). Het viel me mee, tuurlijk doet het wel een beetje pijn, maar het is absoluut te doen. Ik kreeg wel in de loop van de dag een heel zwaar gevoel in mijn buik, dus leg dat boek inderdaad maar klaar en pak je rust.
    Ik hoop op heel erg positief nieuws voor jullie!

17. dank jullie wel.
    nog maar 1 nachtje slapen, pfff...
    en dan morgen vroeg op, we moeten er om 8u zijn.

een 30 weken groei-echo is hier ook niet standaard, maar ik heb medische indicatie en dan dus blijkbaar wel. of misschien vond ze dat het moest ivm het eerder geconstateerde ruime vruchtwater (toen het nog binnen de grens lag).
    ik heb wat dat betreft wel 1 ding om me aan vast te houden: ons guppie was aan de grote kant, liep qua groei een ruime week voor. en bij de beschrijving van de trisomie aandoeningen staat bij alle 3 (13, 18, 21) dat ze meestal gepaard gaan met groei achterstand.

op internet vind je inderdaad de meest gruwelijke verhalen.. ieks.

18. Hoi Arc, dat klopt van die groeiachterstand. En nu voor de rest dus maar niet meer internetten hè, je zou er gek van worden. Veel sterkte voor morgen! Wel fijn dat het meteen aan het begin van de dag is, anders zit je er maar tegenaan te hikken...

19. Arc, hier gelukkig geen ervaring maar ik wil je heel veel sterkte wensen, dit is echt de nachtmerrie voor iedere zwangere en ik hoop dat de punctie meevalt en je een goede uitslag krijgt.
    En inderdaad niet meer op internet zoeken, want daar word je akelig van. De verhalen waarbij het wel goed gaat lees je meestal niet op internet.

20. Sterkte morgen :hug:.
    Ik duim voor een goede afloop.

21. Duim alsjeblieft nog maar even verder.
    het hartje blijkt inderdaad afwijkingen te vertonen. de punctie is genomen.. het deed wel zeer zeg. ik had van iedereen gehoord dat het niets voorsteld maar dan ben ik zeker weer die uitzondering op de regel.
    en nu horen we woensdag pas meer..

22. Oh Arc, wat erg...

(Ik had het al niet tegen je gezegd, maar mij viel die punctie toen ook behoorlijk tegen, dus je bent niet de enige).

:hug:

23. Natuurlijk blijven we voor je duimen Arc :hug: . Vervelend dat het tegenviel. Word je gebeld woensdag, of moet je naar het ziekenhuis?

Hebben ze toegelicht wat er aan de hand is met het hartje?

24. wel eens een arts horen praten? pffff.. zelfs als je hem aan een kruisverhoor blootstelt dan komt er nog weinig concreets uit.
    maar goed, helemaal een zotje ben ik ook niet en er was sprake van flow door het septum. google de google en je weet dat septum de scheidingswandjes zijn tussen kamers en boezems en flow is doorstroom dus er zit een gat in de scheidingswandjes. en volgens mij tussen de boezems.
    dan wordt de kreet "hartafwijking" alweer wat duidelijker. met het googlen ben ik er ook achter gekomen dat ze op een gegeven moment een "color doppler" deden, dan kunnen ze dus de flow zien.

woensdag worden we gebeld en donderdag wil de arts ons dan weer zien.

ik ga nu even liggen want ik voel me echt heel naar nu.

x