basisschool trubbels

29-08-2014 15:35 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een klein dorpje en mijn dochter van 4 heeft haar 1e basisschool week erop zitten. In 1 woord: DRAMA!



Wij hebben bewust onze dochter pas enkele maanden geleden ingeschreven omdat door vele fusies van kleine schooltjes bij ons in het dorp, wij eerst wilde weten hoe zich dat zou ontwikkelen. Toen wij enkele maanden geleden gingen oriënteren zag het erg enorm gezellig uit. Kleine klasjes en de sfeer was goed.



Onze dochter stond afgelopen maandag te springen om naar school te gaan. Wat was ze enthousiast. Dit is ook haar aard. Het is een lief, sociaal en enthousiast kind.

Op school aangekomen bleken de kleuterklassen samengevoegd te zijn tot een klas van ongeveer 40 kleuters variërend in leeftijd van 4 t/m 6.



Mijn dochter kwam maandag uit school als een zombie. Kwam geen woord uit en sindsdien is het huilen, huilen en nog eens huilen. De hele dag en nacht gilt ze dat ze niet naar school wil.... Ze is boos en verdrietig. Op school zeggen ze dat we het even de tijd moeten geven, maar eerlijk gezegd...Als ik 's ochtends in die heksenketel van 40 kleuters met ouders terecht kom dan is dat best intens.



En nu de hamvraag..Wat nu? Natuurlijk gaan we doorzetten. Maar ik kan niet ontkennen dat we al voorzichtig praten over wat als het over een paar weken nog zo is...Overstappen? Ik ben op zich geen overbezorgde moeder, mijn kinderen zijn kinderdagverblijf gewend en logeren geregeld ergens anders. Wereldvreemd zijn ze niet.



Ik herken soms mijn eigen kind niet. Vandaag was ze doodmoe. Viel in de auto naar school zowat in slaap. Ze mag van mij best een dag thuisblijven om bij te komen maar ik heb dat vandaag bewust niet gedaan omdat het drama maandag anders groter wordt.



Iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Wow 40 kinderen? Als het zo blijft gaan kun je toch gewoon overtsappen? Zij went wel gezien haar leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Veertig kleuters lijkt me echt veel te veel. Hoe gaan ze dat doen als er in de loop van het jaar nieuwe kleuters instromen? Wordt de klas dan wel gesplitst? Dan is het het wellicht wel waard om af te wachten, maar anders zou ik nog eens even heel goed kijken naar andere opties.



Hier begint een klas met zo'n 22 kleuters en eindigt met 30.
Een eerste week lijkt mij even aftasten en wennen. Maar 40 kinderen?? Kan mij voorstellen dat je begint te twijfelen. Misschien halve dagen oid? Of de korte dagen thuis blijven? En ondertussen verder kijken naar andere scholen? En tegelijkertijd ook verder kijken of ze het nou echt niet haar zin heeft of dat het een geval van wennen is.
Ja heel herkenbaar!

Mijn zoon (nu bijna 16) stond te trappelen om naar school te gaan. Het werd ook een drama.

Maar dat is niet zo gek. Al die moeders of vaders s'morgens erbij in de klas, die allemaal de aandacht willen van de juf. Hoe druk is dat niet voor de kinderen?

In de klas met 40 kinderen en even zoveel ouders maakt 80 personen in een klas!! Juf (die eigenlijk de aandacht bij de kinderen zou moeten houden) heeft haar handen vol aan ouders die de aandacht willen.



Mijn zoon zette ik binnen op de stoel, gaf hem een kus en liep naar buiten. De eerste dag. Daarna niet meer, want juf was te druk met ouders en had geen oog voor de kinderen. Dat resulteerde erin dat zoon de klas uit glipte. Gelukkig heeft een bekende van ons hem gevonden. Op de drukke weg!!!



De dag daarna ging ik pas weg als de bel ging. Toch zag zoon kans te ontsnappen en was eerder thuis als ik. Vreselijk!

Gesprekje gehad met de juf (na schooltijd!) en gelukkig hield ze hem toen in de gaten.



Ook zoon was zo moe, en dat is niet zo gek. Hem thuis houden heb ik nooit gedaan omdat ik bang was dat hij daar dan een soort van misbruik van zou gaan maken. Na een paar weken was het over. Maar het was echt even consequent volhouden hoor.



In groep twee ging het fantastisch. Daar was een meester die ouders niet in de klas wilde hebben. Hij was mijn held!



Succes, het komt goed, echt waar.
Alle reacties Link kopieren
Ja 40...bizar....Ze willen op zich de klas groot houden maar een blik stagiaires opentrekken die in kleine groepen taakjes gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst een open gesprek met school aangaan, want als ik het goed begrijp wist je niet dat het zo zou zijn en had je wellicht niet voor deze school gekozen.

En als deze samenstelling blijft zou ik heel snel juist op zoek gaan naar een andere school. Je kent je kind, ik geloof in wennen maar het klinkt alsof haar reactie niet is wat je normaal had verwacht.

Volg je gevoel en ga op zoek naar een school waar ze zich wel happy voelt. Misschien projectie hoor, maar ik heb nog steeds spijt dat ik zo lang heb volgehouden met m'n zoon op de psz onder de noemer wennen en doorzetten. Achteraf voelde hij zich daar echt ongelukkig en ging het op de basisschool meteen goed. Sommige kinderen zijn veel gevoeliger voor sfeer en dan 40(!) verschillende kinderen om je heen. Poeh!
Each morning we are born again. What we do today matters most.
Alle reacties Link kopieren
40 kleuters... Is het de bedoeling dat dat zo het hele schooljaar blijft?

In dat geval zou ik zo snel mogelijk wisselen van school. Nu is je dochter nog niet gewend, het is even een omzwaai, maar ik zou denken dat het het waard is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu je aanvulling en zou zelf meteen beslissen om te gaan.

Stagiaires zijn prima maar moeten ook juist aangestuurd worden.
Each morning we are born again. What we do today matters most.
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn gevoel en verstand zeggen ook wisselen. Ik wist idd niet dat dit zou gebeuren. Het samenvoegen van de klassen. Als ik dit wist was ze hier zeker niet naartoe gegaan. En ja die 40 blijven de komende 2 jaar zo...



De school staat wel goed aangeschreven overigens.



Maar goed, nu is het weekend. We hebben met dochterlief afgesproken dat we het in het weekend niet over school gaan hebben. Dit heeft haar zichtbaar gekalmeerd en nu speelt ze heerlijk buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:breinaald schreef op 29 augustus 2014 @ 15:42:

Ja 40...bizar....Ze willen op zich de klas groot houden maar een blik stagiaires opentrekken die in kleine groepen taakjes gaat doen.Dan zou ik een andere school zoeken. Prima dat ze dat van plan zijn, maar dan zonder mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
We hebben woensdag trouwens een gesprek op school.
Mag dat wel zoveel kinderen in 1 klas? Volgens mij is het maximum 31 op 1 leraar.



raar ook dat je niet bent geïnformeerd van tevoren.
Véértig kinderen?! Klinkt als een bezuinigingsmaatregel.



Toen mijn zoon vorig jaar startte was de klas 14 kinderen groot en dat groeide naar 27 kinderen, de Max hier. 40 is absurd!
Alle reacties Link kopieren
Wow, 40 kleuters?! Met nieuwe instroom erbij zit je dan zo op 55 kinderen! Dat is echt veeeeeel te veel. (Zijn daar trouwens geen wettelijke regels voor ofzo?)



Mijn dochter is ook net begonnen. Op een school met 4 groepen 1/2 van elk ca 22 kinderen. Wordt dan later 30. Ze klinkt net zo enthousiast en leergierig als jouw dochter en ook al is de eerste week heftig, ze vindt het vooral heel leuk. Is wel moe hoor. En het is een heksenketel met al die kinderen en vooral ook ouders. Maar het is goed te behappen en ze went snel.



Het klinkt alsof jouw dochter echt niet lekker in haar vel zit door de school en ik vind het beleid heel vreemd klinken. Ik zou direct een gesprek aanvragen met de directeur en aangeven dat je voor eind september (liever zsm) overstapt als de klas niet gesplitst wordt.

De kans dat het de komende jaren een probleem blijft is nl best groot en als je snel overstapt beperk je de schade. En misschien ben je niet de enige met klachten en willen zd wel splitsen.



Hebben jullie goede alternatieven gezien? Of was dit de enige goede optie?
Alle reacties Link kopieren
pfff, 40! hemel...

Wij hebben bewust voor onze basisschool gekozen omdat er kleine klassen zijn tm groep 4. De basis is 20-24 leerlingen per klas. aan het eind van het jaar kan een kleuterklas iets meer hebben. Mijn dochters eindigden vorig jaar met 28 in de klas en dat was al veel.

Nu is mijn dochter van 4 in een klas van 20, maar daar komt nog wel wat bij. Mijn dochter van 6 zit in groep drie met 21 kinderen en dat blijft zo tm groep 4.



Ik zou zeker niet blij zijn met deze klas, en zou voor ons zeker een reden zijn een andere school te zoeken wanneer ze dit niet aan zouden passen. Kan mij niet voorstellen dat de andere ouders hier ook blij mee zijn...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
40 kinderen? Dat is toch veel te veel! En dan ook nog stagiares, de juf zal totaal geen tijd hebben voor de kleuters.

Nee ik zou snel een gesprek aangaan of dit zo blijft en anders zou ik de kinderen naar een andere school laten gaan.

Wat ik we; vreemd vind is dat je dit niet wist, is het ineens een nieuw beleid van school?

Sterkte met je dochter, niet leuk om haar zo te zien
Alle reacties Link kopieren
Zou ook m'n gevoel volgen en volgens mij betekent dat in jouw geval overstappen.

Weet niet of het, zolang je nog bezig bent met een evt overstap, een optie is je dochter alleen de ochtend naar school te brengen. Dan heeft ze wel de regelmaat, maar is het misschien net wat beter te overzien voor haar?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn op het einde van het vorige schooljaar 5 leerkrachten overgeplaatst naar andere scholen in de regio ivm teruglopende kindaantallen. De fusies van de scholen in het dorp heeft hier ook mee te maken. Hoe alles eruit kwam te zien was toen niet bekend gemaakt. En ik zit qua info verstrekking bij het vuur want zowel manlief als ikzelf zitten in de OR van de overkoepelende organisatie.
Een blik stagiaires? Dan krijgt de juf het nog drukker! Voor een goede begeleiding is één stagiaire per leerkracht meer dan genoeg. School heeft meer aan een goede onderwijsassistent! Die kan direct aan de slag, en hoeft alleen maar aangestuurd te worden en niet opgeleid! En die blijft dan ook het hele jaar, heeft geen opdrachten waar de juf dan ruimte voor moet maken. Die geeft ruimte aan de juf!
Alle reacties Link kopieren
@saar5: Ja daar denk ik wel over...Om haar wel gewoon naar school te laten gaan maar dan halve dagen. Wij hebben nu besloten om het gesprek van woensdag af te wachten en dan direct actie te ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben overigens al een alternatief. Een andere dorpsschool, met ook veel kleuters, maar verdeeld over 4 klassen van ongeveer 20 kinderen.



Dus we kunnen direct schakelen. Ik wil alleen niet meteen de handdoek in de ring gooien.
Alle reacties Link kopieren
Gaat ze meteen hele dagen naar school?

Die van ons is ook net begonnen, voorlopig halve dagen (ook op advies van de school zelf)... en zelfs dan is ze nog gesloopt.
Alle reacties Link kopieren
40 is echt veel teveel. Als je de mogelijkheid hebt zou ik overstappen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gingen allebei meteen hele dagen en ze waren soms wel moe, maar zeker niet gesloopt. Ik heb ze nooit een dag of een middag thuisgehouden, dat was echt niet nodig. Ik denk dat die drukte van 40 kinderen daar toch ook iets mee te maken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven