bemoeizuchtige schoonouders

01-09-2014 11:24 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op zich heb ik al jaren een goede band met mijn schoonouders maar de laatste tijd loopt het allemaal niet zo lekker en daar baal ik van.



Ze bemoeien zich overal mee en ik weet even niet zo goed hoe ik hier het beste mee om kan gaan want ik wil geen ruzie.



Mijn schoonouders zijn een leuke opa en oma voor onze kinderen, ze zijn geen oppas maar de kinderen worden wel verwend in positieve zin en onze kinderen zijn dol op ze.



Om voorbeelden te noemen van de dingen waar ik me aan stoor: wij zijn voor een nieuw bankstel aan het kijken: ik krijg dagelijks foto's van mijn schoonmoeder met diverse bankstellen. Daar bedank ik ze dan voor want het zal echt wel goed bedoeld zijn maar als we daar dan zijn begint ze weer over die bankstellen. Ze dringt dingen op dat we die echt niet moeten aanschaffen en dat zij het wel zou weten wat ze zou kopen en dat we gek zijn als we het door haar uitgezochte bankstel niet kopen. Op dat punt haakt mijn man in en zegt dat hij het spuuglelijk vindt en dat we zelf heel goed een bankstel kunnen uitzoeken. Vervolgens krijg ik s avonds weer een foto via de mail van een ander bankstel. Ik heb hier niet meer op gereageerd. Als we daar dan weer komen begint de discussie weer en eindigt hij weer doordat mijn man boos wordt en dan hebben wij het gedaan.



Vervolgens zoekt ze weer iets anders om zich mee te bemoeien. Momenteel is het een kinderfeestje waar wij 5 kindjes voor hebben uitgenodigd en we gaan naar een indoorspeelparadijs. Ik heb dit zo lang mogelijk verzwegen omdat ik vreesde voor bemoeid en discussies maar onze dochter vertelde het gister enthousiast aan oma en oma vind het maar niks. Vijf kinderen is veel te weinig, het thuis vieren is veel leuker en goedkoper volgens haar. Ik

ben hier niet eens op in gegaan. Ik heb gezegd dat we al hebben gereserveerd en daarmee klaar. Maar dan krijg ik vandaag weer dingen in mijn mail over een clown met ballonnen aan huis.



Ik negeer het maar weer maar zelfs het negeren kost me moeite.



Mijn man heeft haar al meerdere malen zowel boos als rustig aan gesproken dat wij zelf bepalen hoe we onze leven inrichten. Dan hebben we dus meteen ruzie en is de sfeer enorm gespannen bij het eerst volgende bezoek.



Hoe kan je hier het beste mee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Negeren zoals je al doet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het helemaal. Je kunt het alleen maar negeren, want anders komt er ruzie. Volgens mij heeft je schoonmoeder ook niet echt een eigen leven, of wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou spontaan de hele klas uitnodigen, voor een feestje, bij haar thuis
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je input, we nemen het mee in onze overwegingen.



Vind ik ook altijd zo'n mooie doodddoener waar niets tegenin te brengen is door de aanbrenger van ongevraagd advies (in mijn geval mijn moeder. Na negen jaar krijgt ze nog steeds ditzelfde antwoord als ze zich ergens tegenaan bemoeid, en het bord voor haar kop is nog geen millimeter dunner geworden Is tegenwoordig daarom echt een gniffelmoment als ik hem weer eens kan sturen ).
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad negeren. En zoals met dat bankstel: als dergelijk dingen in de toekomst nog eens spelen, niks zeggen. Dus niet vertellen van "We willen een nieuw bankstel/nieuw behang/nieuw vloerkleed" of wat dan ook. Je gaat rustig met je man winkelen, zoekt iets uit naar je eigen smaak en pas op het moment dat het in huis staat, laat je het aan je schoonouders zien. Klaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Lieve schoonmoeder, ik doe de dingen die ik doe omdat ik me daarbij goed voel. Dat jij dat anders ziet: dat mag, maar wil niet zeggen dat ik het fijn vind steeds maar commentaar te krijgen, dat geeft een nare sfeer en is erg vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Juist niet negeren. Schoonmoeder denkt waarschijnlijk dat je blij bent met haar hulp. Je hebt haar immers vrienddlijk bedankt voor die plaatjes van de bankstellen. Hoe moet zij dan weten dat je het niet op prijs stelt.



Je man heeft dan wel gezegd dat hij het niet leuk vind maar dan heeft zij waarschijnlijk zoiets van wij vrouwen onder elkaar moeten elkaar helpen. Zij denkt nu dat je onder de plak zit bij hasr zoon.



Wees eens duidelijk en doe wel je mond open. Stop met bedanken voor plaatjes die je niet wil. Stop met zeggen het is al geboekt(ANDERS HAD IK GRAAG JE TIPS AANGENOMEN)



Maar wees duidelijk en zeg dat je haar tips niet hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Niet meer zeggen als je iets aan het regelen bent of iets zoekt. Pas na afloop.



Mijn toenmalige vriend vertelde zijn moeder dat ik mijn strohoed was kwijtgeraakt op het strand. De volgende dag stond zij met een strohoed op de stoep.

En zo ging het dus constant.



Echt, het helpt enorm als je veel minder informatie geeft.
Alle reacties Link kopieren
Jaha, dergelijke buren heb ik. Die kan je echt niets vertellen en moet je afhouden / voor voldongen feiten stellen. Dan maar geïrriteerd dat ze niet overal haar neus in kan steken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Van sommige mensen is dat lief en goed bedoeld maar een beetje hardhorend voor respons.



Helpen zit hen dan een beetje in het bloed. Het voelt voor hen dan natuurlijk aan om "vrijblijvend" van alles voor je te gaan ondernemen, alleen, ze denken niet na. Nemen onvoldoende afstand.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als het verder fijne (schoon)ouders/opa en oma zijn is liefdevol afkappen, eerlijk zijn en soms negeren het beste wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op 01 september 2014 @ 11:39:

Lieve schoonmoeder, ik doe de dingen die ik doe omdat ik me daarbij goed voel. Dat jij dat anders ziet: dat mag, maar wil niet zeggen dat ik het fijn vind steeds maar commentaar te krijgen, dat geeft een nare sfeer en is erg vervelend.



^ Dit dus.

En klaar ermee.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Laat je man er lekker wat van zeggen. Ik ben van mening dat in een relatie iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen ouders. Als mijn ouders lastig doen zeg ik daar wat van.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips. En zeker is het ook aan mij om zo min mogelijk informatie over ons leven en onze keuzes met ze te delen.



Mijn man kiest altijd mijn partij hij vindt het ook irritant maar hij zegt ook vaak vertel dat dan niet.



Ik zal haar ook niet meer bedanken voor die foto's maar vond dit de meest volwassen reactie.



Nu met het kinderfeestje, dit zal net zolang doorgaan tot het feestje is geweest. Mijn man zegt dat ik gewoon die opmerkingen moet negeren maar ze stelt ook vragen: bijvoorbeeld wat nu als er een kind bij zit wat het niet leuk lijkt? Kijk maar uit dat een kind zich niet bezeerd want daar heb je grote kans op. Straks wordt er nog eentje ziek door dat drukke gedoe. Doodvermoeiend om iedere keer daar tegen in te gaan.



Mijn man zegt reageer hoe jij wilt; ik sta toch wel achter je. Er continu tegenin gaan levert strijd en normaal gesproken hoef ik mijn gram niet te halen maar dat gedoe met dat kinderfeestje trek ik me persoonlijk aan. Als ik boos wordt of aangeef dat ik het niet op prijs stel vrees ik dat het echt flink bonje wordt.
Alle reacties Link kopieren
En ook zoiets als mijn man er iets van zegt reageert ze met hoezooooo?? En dat ze het allemaal goed bedoelt. Puntje bij het paaltje heeft mijn man het gedaan en is iedereen in de familie boos omdat hij lelijk heeft gedaan tegen zijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
TO, als het zo erg is (heb ik zelf geen ervaring mee) dan zou ik dit geheel door mijn man met zijn ouders laten uitonderhandelen. En ze komen er dan niet in voordat de lucht is opgeklaard.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Beste mama, we vinden jullie ontzettend aardige en hartelijke mensen [noem een aantal positieve eigenschappen, dat maakt iemand toegankelijk], maar waar we ons voortdurend vervelend door voelen is als jullie [vul maar in]. Graag zouden we [..]



Alleen defensief kijven gaat niet werken. Ze merkt daaraan dat jullie niet tegen haar opkunnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als het echt zo erg is, toch een keer niet negeren maar duidelijk uitspreken dat zowel je man als jij deze adviezen niet waarderen. Dus 'het feestje is al geregeld dus ik wil er geen advies of commentaar meer over' en 'we hebben een andere smaak dan jij dus graag geen bankstellen meer mailen'. Dat is de enige manier om het af te leren. En dan is de sfeer maar gespannen, is het nu ook al.
Persoonlijk denk ik dat het handiger is om zoiets te bespreken voordat je aan iets begint. Dus niet boos reageren in het moment, maar van te voren.



Vertel dat je op zoek gaat naar nieuwe xxxx en vertel er gelijk bij dat ze niet mee hoeven te zoeken, geen plaatjes hoeven te sturen etc.



Ik herken het wel een beetje, mijn schoonouders hebben geen computer dus ik krijg geen berichtjes etc. Maar toen ik vertelde dat dochter per dit schooljaar in X naar school gaat en dus met de trein gaat, kreeg ik allemaal goed bedoeld advies over de OV-chipkaart. Nou weten schoonouders daar niet heel veel van want ze zijn al zeker tien jaar niet met bus of trein meegeweest. Wat ze weten, hebben ze van horen zeggen, en is zelden positief.



Ik zeg meestal dat ze zich geen zorgen hoeven te maken, dat ik het allemaal al heb uitgezocht/ga uitzoeken. En dat het prima voor elkaar komt.
Gewoon niet meer van tevoren vertellen maar achteraf. Dus bank lekker laten zien als die er staat, kun je daarna prima kletsen over wat zij allemaal mooi vindt maar die bank is er al dus klaar.



Zelfde met partijtjes/vakanties/etc. En als het er een keer toch doorheen glipt, vind ik de zin van kabinet ('Bedankt voor je input, we nemen het mee in onze overwegingen') de perfecte afkapper.



Ik ben het trouwens ook eens met het principe 'ieder verantwoordelijk voor eigen ouders' dus zou het sowieso bij je man laten liggen.
Oh en je kunt een ander niet veranderen. Alleen je eigen reactie op die ander kun je veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder heeft daar ook een handje van, maar soms zijn haar tips ook best handig.

Als ik het echt irritant vind of haar tips niet nodig heb zeg ik 'nee ik doe het op mijn manier, maar toch bedankt', of 'nee dat vind ik echt lelijk' of 'nee hoor, ik heb al uitgezocht wat ik wil'.



Gewoon duidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je m'n schoonzus niet bent? mijn schoonmoeder doet precies hetzelfde! Bloed irritant, zeker de "ach, ze bedoelt 't goed" reactie van m'n man!
Alle reacties Link kopieren
Jouw schoonmoeder zou mijn moeder kunnen zijn. Eerst een tijd "ja en amen" zeggen op alles. Daarna doen alsof mijn neus bloed. Daarna "nee" zeggen en mijn eigen gang gaan. Dat zo af en toe afwisselen met gewoon "ja" zeggen en doen en nou is iedereen blij.



Het is ook niet dat mijn moeders wil wet is maar ze wil gewoon graag meedenken met alles wat er in mijn leven gebeurd. Soms is dat fijn, soms is het minder. Over het algemeen ben ik gewoon blij dat ik nog een moeder heb en dat maakt het weer minder erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven