bijvoeding icm zuigelingenmelk of opvolgmelk?

21-12-2007 20:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is nu 6 maanden geweest. Hij krijgt Nutrilon Pepti 1 (vanwege koemelkallergie). Nu was ik vorige week bij het cb en de arts daar zei dat ik nu over kon gaan om Pepti 2. Nu ben ik zelf ook niet van gisteren en zie ook wel op de verpakking staan dat dat vanaf 6 maanden mag. Maar, mijn zoon krijgt nog maar nauwelijks bijvoeding. Ik begin nog maar net met de introductie van fruit 's morgens en ga nu ook beginnen met groente.

Hij krijgt 4x 230 ml melk, met in de laatste fles rijstebloem.



Wat ik nu ergens heb gelezen: als je kindje nog meer dan 700 ml aan melk krijgt, dan mag je nog geen opvolgmelk geven, want dan zou je kindje teveel aan voedingsstoffen krijgen. Pas als je kindje dus minder melk gaat drinken, en meer vaste voeding (dus ook brood en aardappel en vlees en yoghurt en dergelijke) kun je opvolgmelk gaan geven.



Arts op het cb zegt dat de hoeveelheid melk niet in relatie staat met Pepti 1 of Pepti 2.

Ook moest ik volgens haar (eigenlijk zo snel mogelijk) toewerken naar een schema, waarin ook brood, warme hap (inclusief vlees enzo) yoghurt en alles staat. (blijkbaar vind ze dat je prima yoghurt kan geven als je kindje koemelkallergie heeft.......)



Ik krijg hier nogal een opgefokt en naar gevoel bij. Ze reutelt maar een standaard schema op, wat ik zou moeten geven, maar kijkt daarbij totaal niet naar mijn persoonlijke situatie. Ik voel me een beetje 'zweven', en volg mijn eigen gevoel maar.



Maar toch zou ik graag wat ervaringen van jullie horen hoe jullie dat hebben aangepakt met de overgang naar opvolgmelk en de vaste (bij) voeding.



Ohja, zal er vast bijzeggen dat ik ook nog contact opneem met een dietiste, maar die is met vakantie nu.
Alle reacties Link kopieren
wat ik van de standaard nutrilon weet is dat er iets inzit wat kindjes als ze nog geen 6 maanden zijn niet mogen hebben. Ik meen iets van ijzer, maar dat weet ik niet zeker.



Met de standaard nutrilon zou je dus gewoon over kunnen stappen naar nr 2. Ik denk haast dat dat met pepti hetzelfde is.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik heb zelf borstvoeding gegeven, dus kan je daarin geen raad geven.

Maar heb borstvoeding gegeven tot 14 maanden en de bijvoeding rustig opgebouwd naar mijn eigen inzicht en niet die van het cb.



Nu heb ik een heel leuke vrouw als cb-arts en die is gelukkig vrij flexibel net als ik.

Zij vertelde mijdat een kindje heel lang op gewoon melk kan leven en iedereen veel te spastisch over bijvoeding doet en vaak te vroeg begint.

Kinderen geven zelf aan door middel van smakken met de mond dat ze toe zijn aan vast voedsel.



En ik zou pas overgaan op de Pepti2 als je inderdaad zover bent om minder melk te gaan geven. (kinderen kunnen inderdaad dik worden van teveel opvolgmelk)



ik ben begonnen met het geven van fruit, groentehapjes volgens het basiskookboek van AH voor kinderen, is erg leuk, makkelijk en gevarieerd.

brood heb ik een tijdje mee gewacht, dat kreeg hij niet weg in het begin.

Als je eenmaal begonnen bent met geven van vast voedsel dan gaat het eigenlijk vanzelf, net als flesvoeding komt ook vast voedsel in je patroon en voor je het weet zit hij aan de spagetti!



Op basis van soja kun je ook yoghurt krijgen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Miesteph schreef op 21 december 2007 @ 21:18:

Hmm, ik heb zelf borstvoeding gegeven, dus kan je daarin geen raad geven.



Kinderen geven zelf aan door middel van smakken met de mond dat ze toe zijn aan vast voedsel.



.
Dat meen je toch niet. Hoe zit het dan met de argumenten van bijvoedende ouders dat hun 4 maanden oude dochter hun het eten van het bord kijkt en door smakken aangeeft dat ze ook wil. Is dat kindje eraan toe?
Alle reacties Link kopieren
Schijnbaar?

maar dan heb ik weer een tegenargument dat bijvoeding voor kinderen onder de 6 maanden niet goed is, het spijsverteringsysteem kan dat nog niet verwerken oid.

ken ook niet gehele technische kant, vertel alleen maar wat ik van heb horen zeggen, zelf gelezen of uit eigen ervaring weet.(wat vaak beste werkt)



Geloof dat je dat smakken pas serieus moet gaan nemen als je kindje ouder is dan 6 maanden.



En dan heb je ook van die ouders die graag overdrijven als het hun eigen kind betreft. Zo'n kind van 4 maanden die bovenop het eten van pa en ma zit, tuurlijk kijkt ze er dan naar.En dan wordt geroepen: o, mijn kind wil al macaroni! blablabla
Miesteph schreef op 21 december 2007 @ 21:18:





Op basis van soja kun je ook yoghurt krijgen trouwens.




Kinderen met een KMA mogen het eerste jaar zeker geen sojaprodukten, omdat juist de sojaboon voor hele erge allergische reacties kan zorgen.



O ja, Pepti2 mag je gewoon met 6maanden geven. Ieder kind die deze melk gebruikt krijgt heel langzaamaan bijvoeding aangeboden. In de opvolgmelk zitten voedingstoffen die baby's van 6 maanden nodig hebben.
anoniem_5439 wijzigde dit bericht op 22-12-2007 08:38
Reden: toevoeging over de Pepti2
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mette Mare schreef op 22 december 2007 @ 08:35:

[...]





Kinderen met een KMA mogen het eerste jaar zeker geen sojaprodukten, omdat juist de sojaboon voor hele erge allergische reacties kan zorgen.

Het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes zegt vanaf 10 maanden bij KMA, en volgens mijn dietiste is zelfs dat aan de voorzichtige kant. Ze stappen er steeds meer vanaf om voedingsstoffen uit te stellen omdat onderzoeken er op lijken te wijzen dat dat niet het gewenste effect heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mette Mare schreef op 22 december 2007 @ 08:35:

[...]





Kinderen met een KMA mogen het eerste jaar zeker geen sojaprodukten, omdat juist de sojaboon voor hele erge allergische reacties kan zorgen.



O ja, Pepti2 mag je gewoon met 6maanden geven. Ieder kind die deze melk gebruikt krijgt heel langzaamaan bijvoeding aangeboden. In de opvolgmelk zitten voedingstoffen die baby's van 6 maanden nodig hebben.




En hoe zit het dan met dat je je kind van de opvolgmelk niet meer dan 700 ml mag aanbieden? Weet iemand dat?

Want als dat zo is, kan ik dus nog niet daarmee beginnen, want zoon krijgt nog 4x 230 ml per dag!
Lika schreef op 22 december 2007 @ 08:45:

[...]





Het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes zegt vanaf 10 maanden bij KMA, en volgens mijn dietiste is zelfs dat aan de voorzichtige kant. Ze stappen er steeds meer vanaf om voedingsstoffen uit te stellen omdat onderzoeken er op lijken te wijzen dat dat niet het gewenste effect heeft.
Onze kinderarts doet een onderzoek in heel Nederland (met meerdere artsen) naar KMA en sojaprodukten en hij zegt dat de sojaboon juist in het eerste jaar hele erge allergische reacties kan veroorzaken. Vooral bij de kinderen die al een allergie voor koemelk hebben.
anoniem_5439 wijzigde dit bericht op 22-12-2007 09:08
Reden: foutje ingeslopen
% gewijzigd
Vivalina, dan krijgt je kind idd behoorlijke flessen. Ik weet niet hoe dat dan zit met de overgang naar opvolgmelk.
Alle reacties Link kopieren
Valt toch op zich wel mee? Ja ik heb ook een behoorlijke zoon :) (bij 6 maanden: 9 kilo en 75 cm) Ik hoor wel vaker dat kindjes van 6 maanden 4x 230 krijgen. We zijn trouwens al iets geminderd, want toen hij nog 5 flessen kreeg, kreeg hij er dus 5x 200 ml. Een liter dus.



Is iedereen dan bij 6 maanden meteen over gestapt op de opvolgmelk? En doe je dat dan geleidelijk (mixen misschien?) of meteen alleen maar opvolgmelk?
Wat ik weet is dat je soya niet mag geven aan een kind met kma onder een jaar, omdat kindjes met een koemelkallergie een enorme kans hebben om een soya-allergie op te bouwen. En over een soya allergie groei je niet heen.



Ik heb geen idee hoe het zit met hoeveelheden kunstvoeding, maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik kan het me eerlijk gezegd ook niet zo voorstellen: het is BIJvoeding, nog geen vervangvoeding. Dus het hoeft nog geen melkvoeding te vervangen.



Bij bv geldt (en die hoeveelheden gelden ook voor kv, lijkt me) dat een kindje tussen de 6 en de 8 maanden zo'n 800 ml melkvoeding nodig heeft, vanaf 8 maanden, als het goed vaste voeding eet 500 ml, en na een jaar 300 ml per dag.



Kan je anders niet gewoon op de pakken kijken wat het verschil is? Ik denk dat er een verschil zit in de minerale samenstelling, of de vitamines, maar niet in de calorien. Ik denk echt dat je pepti 2 zo kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Vivalina, mijn dochter is 6,5 maand en ik ben (op advies van CB) onlangs overgestapt op Nutrilon 2. Ik heb het oude pak 1 langzaamaan steeds meer gemengd met nr. 2, zodat de verhouding steeds 'zwaarder' werd.



Mijn dochter krijgt ook nog niet zoveel bijvoeding. Wel dagelijks fruit, maar groente etc. vind ze niet zo lekker. Ze krijgt dus ook nog gewoon 4 flessen van ca. 210 cc. (7,5 kg bij 6 mnd). Ik volg haar tempo en mijn eigen gevoel met bijvoeden. Ik heb nooit gehoord van theorieën over opvolgmelk en niet meer drinken dan 700 cc (maar dat wil niet zeggen dat daar geen theorieën over zijn).



Tips in ontvangst nemen en je eigen gevoel daarin volgen
.
What matters most is how you see yourself
Alle reacties Link kopieren
Vivalina, volgens mij kun je zo overstappen op Pepti 2, ik ben bij mijn dochter ook gewoon overgestapt op Nutrilon 2. Ik heb niet moeilijk gedaan met mengen etc.met Nutrilon 1. Ik heb het idee dat de voeding echt niet 'zwaarder'is als Nutrilon 1, alleen zit er o.a. meer ijzer in. Qua hoeveelheid denk ik dat je gewoon dezelfde hoeveelheid kunt aanhouden als wat je deed met Pepti 1. Op het pak Nutrilon 2 staat dat een kindje van 6-8 maanden 3-4 voedingen van 200 ml per dag mag hebben, probeer dat eerst eens, als je kindje echt niet minder wil kun je hem altijd nog extra geven toch?

Overigens staat er op het pak dat het opvolgmelk is en gegeven dient te worden als onderdeel van een gevarieerde voeding. Dus zul je toch de hoeveelheid bijvoeding op een gegeven moment moeten opvoeren. Met yoghurt zou ik nog even wachten, sowieso tot 7 maanden, ik weet niet hoe het zit met kma, wellicht kan iemand anders met een baby met kma je hierover adviseren?
Met een kma moet je geen yoghurt geven. Tenzij je wilt provoceren om te kijken of ie nog kma heeft.
Ik ben wel benieuwd naar hoe de stand van zaken met die onderzoeken nu is. Want bij mijn oudste (7) moest absoluut heel voorzichtig geintroduceerd worden, maar toen ik met de jongste (4) bij de kinderarts kwam, zei ze al dat de inzichten aan het veranderen waren (naar wat Lika zegt, dus juist wél vroeger introduceren dan we nu doen bij kinderen met een kma, om kinderen als het ware te sensibiliseren). Dat is nu dus 4 jaar geleden, ruim, maar ik heb nog geen nieuwe richtlijnen voorbij zien komen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dietiste zegt ook niet langer dan 6 maanden te wachten, en je hoeft ook niet 1 soort heel lang aan te bieden. Variatie schijnt goed te zijn. Wel per voedingsmiddel introduceren.
Alle reacties Link kopieren
Vivalina: van KMA wet ik weinig, dus daar kan ik je niet mee helpen.

De bijvoeding is gewoon erbij. Alle kinderen eten in het begin maar een klein beetje en voor je het weet zitten ze ineens op 3 maaltijden vast voedsel per dag.

Je kunt gewoon Pepti 2 geven, ook als je dochtertje nog weinig eet. Als je het pak Pepti 1 eerst wilt opmaken is dat ook geen probleem en je kunt 1 en 2 ook mengen.



Bij Nutrilon 2 staat dat een kindje ongeveer 3-4 voedingen per dag moet krijgen. Mijn zoontje zat met 6 maanden nog op 5, maar dat is geen probleem. Een paar weken later was het overigens vanzelf bijgetrokken en zat hij op 4 (nu met 7,5e maand op 3).



Succes!
Meave, voor zover ik weet is het pas provoceren bij een jaar. En voorzichtig, dus niet meteen een hele fles melk, maar 10 of 20 cc, en dan kijken hoe het gaat.

Dus ik zou niet bij een baby van 6 maanden yoghurt gaan introduceren.
Onze dochter is heeft twee keer een dagopname in het ziekenhuis gehad om de KMA vast te stellen.



We gaan idd nu ze een jaar is provoceren met koemelk.
Alle reacties Link kopieren
tilalia2 schreef op 22 december 2007 @ 09:20:

Wat ik weet is dat je soya niet mag geven aan een kind met kma onder een jaar, omdat kindjes met een koemelkallergie een enorme kans hebben om een soya-allergie op te bouwen. En over een soya allergie groei je niet heen.

Volledig off topic, maar ik heb serieus van de kinderarts een voedingsintroductie schema meegekregen waarin het wel mag bij KMA en ook al reageert zoon nu al op soya (maar heel licht) moet ik wel gewoon soya blijven eten, zolang het maar in hele kleine beetjes is... Ik ga de kinderarts de volgende keer dus toch nog maar een keertje aan de tand voelen ....
Alle reacties Link kopieren
tilalia2 schreef op 22 december 2007 @ 15:30:

Meave, voor zover ik weet is het pas provoceren bij een jaar. En voorzichtig, dus niet meteen een hele fles melk, maar 10 of 20 cc, en dan kijken hoe het gaat.

Dus ik zou niet bij een baby van 6 maanden yoghurt gaan introduceren.
Volgens mij had Meave het ook over de soya Tilalia, en niet over de yoghurt. Ik moet overigens van de kinderarts ieder half jaar provoceren, dus voor het eerst weer als hij 8 maanden is.
Ik provoceer de hele tijd per ongeluk: als ik qua dieet weer eens de mist in ga en bij anderen verkeerd brood eet, of verkeerde margarine. Of als ik geheel recalcitrant twèè chipito-chipjes heb gegeten, zit het joch weer onder de vlekken.



Ik eet trouwens zelf wel soya, maar geef het niet aan Jommetje. Pas na een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag pas bij een jaar weer koemelk gaan provoceren...
Alle reacties Link kopieren
bizar hoe anders die artsen er in zitten eigenlijk ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven