een kleine erbij, impact op de oudste?

17-09-2014 00:22 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een aantal weekjes verwachten wij ons 2e kindje. Onze oudste is 2 jaar. We hopen natuurlijk dat dit zo rustig en "makkelijk" mogelijk verloopt.



Onze situatie was als volgt.

Oudste was altijd bij 1 van de ouders thuis. We konden dit zo afwisselen met ons werk.

Per december gaat de oudste 2 ochtenden naar het kinderdagverblijf. We denken dat het goed is om hem eerst 2 maanden bij de jongste te houden 1. Zodat hij kan wennen 2. Zodat hij niet denkt weg te moeten door komst van de jongste.



Na mijn verlof, half/eind januari zal mijn moeder 2 dagen oppassen. (De dagen dat hij ook naar de opvang gaat) door het hebben van een andere functie kunnen we het niet zonder oppas geregeld krijgen.



Graag tips adviezen of bevestiging wellicht teveel onrust of zien we dingen over het hoofd
Zoon 2 is nu bijna 4 maanden en zoon 1 is net drie. Zoon 1 was gelijk stapelgek op zijn broertje en ik zie geen jaloezie oid. Hij heeft wel een aantal maanden gestotterd, vanaf drie maanden voor de geboorte tot ongeveer drie maanden erna. En ook werd hij vaak 's avonds laat huilerig "wakker". Hij leek een nachtmerrie oid te hebben en als we bij hem kwamen dan leek hij daar niet goed uit te komen, hij bleef een beetje in slaapmodus hangen. Pas als we hem echt wakker maakten dan kwam hij eruit en stopte met huilen.



Dat wijst er op zich op dat hij toch wel stress heeft ondervonden van de komst van het broertje. Zoon 1 is overigens ook heel erg gevoelig voor mijn state of mind. Als ik me ergens ook maar enigszins druk over maak, dan kan ik er vanuit gaan dat hij slecht slaapt.



Het ging beide over toen ook broertje naar het kdv ging.



Persoonlijk zou ik voor twee hele dagen kdv gaan, dat went veel makkelijker en volgens mij is het voor kinderen van 2 en ouder veel leuker om de hele dag op het kdv te zijn ipv een halve.



Als ik jou was dan zou ik hem tijdens je verlof de normale dagen naar de ouders brengen (als ze dat willen) en daarna allebei tegelijk naar het kdv, beide voor twee hele dagen.

Hem niet naar je ouders brengen maar thuis houden is in eerste instantie misschien voor hem beter, maar wellicht niet voor jou en voor de nieuwe baby, en daarom uiteindelijk toch ook niet beter voor je oudste.



Zoon 1 ging bij mij tijdens mijn verlof gewoon naar het kdv (drie dagen per week) en dat had ik echt nodig en hij daardoor uiteindelijk ook. Ik denk zelf dat de kans groot geweest was dat hij wel vervelende gevoelens over de komst van zijn broertje had gehad als ik hem thuis had gehouden.
Ik zat de eerste 8 weken eigenlijk zo in mijn "babybubble" dat er bij mij geen ruimte was om zoon 1 echt te geven wat hij nodig had. Bij het kdv konden ze dat wel en op de overige dagen kon mijn man dat wel.



Het fenomeen "babybubble" was ik allang vergeten tegen de tijd dat ik beviel van nr 2. Maar misschien is "babybubble" wel iets van mij hoor en werkt dat bij anderen heel anders, dat zal haast wel.



Ik bedoel met "babybubble" de periode dat mijn focus eigenlijk alleen maar op die baby was en de buitenwereld me eigenlijk nauwelijks interesseerde.
Alle reacties Link kopieren
Ons kind van 2 was er uiteindelijk niet erg van onder de indruk. Kon de eerste maanden heel boos: mama baby! roepen, met een wegduw-gebaar erbij en trok veel naar vader toe, maar dat is 4 maanden later helemaal bij getrokken. Ik heb hem wel veel uitgelegd, dat ik soms wat minder tijd heb, dat ik heel veel van hem hou, dat de baby niet zijn plek komt innemen etc.
Mijn oudste was vooral onder de indruk van cadeautjes en visite. Verder was ze dol op haar zus. Al snel over gegaan tot de orde van de dag. Toen de middelste 3 weken was ging de oudste voor het eerst naar de psz. Dat vond ze heerlijk, ze voelde zich heel groot. Het was iets helemaal voor haar.

De komst van dochter 3 ging helemaal makkelijk, dochters waren inmiddels 5 en 2. En nummer 3 ging moeiteloos mee in het ritme van het gezin. Geen babybubble, want alles voor dochter 1 en 2 ook door.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat dus je oudste naar het KDV brengen en je jongste naar oma?

( als je verlof afgelopen is?)



Ik zou je oudste nu al naar het KDV brengen zodat hij gewend is om te gaan voordat er een zusje of broertje bij komt. Anders moet hij opeens na twee maanden thuis weg.

Dus Ook gewoon brengen in je verlof.



En later als je verlof afgelopen is, beide kinderen naar het KDV en je moeder als back-UP gebruiken.



Als je een KDV te groot en druk vind voor zo'n kleintje zou ik beide kinderen naar een gastouder brengen of beide kinderen gewoon bij oma en later evt. PSZ
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het even niet. Jongste blijft thuis en oudste gaat naar kdv? Mag ik vragen waarom? (geen veroordeling, puur interesse. Bij ons is het nml precies andersom: de baby gaat naar het kdv en de oudste twee niet naar bso maar opa/oma komt oppassen).
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de oppas van de twee oudste overigens maar 1 middag in de week. Baby gaat straks 2 dagen naar het kdv.



Maar wat betreft je vraag:

Alles is overkomelijk! Waar je ook voor kiest, het zal misschien wat strubbelingen geven, maar uiteindelijk komt het gewoon helemaal goed. In de meest ideale situatie gaat je zoontje al naar het kdv voordat de baby er komt. Dan is het misschien minder oorzaak -> gevolg. Mijn oudste reageerde behoorlijk heftig op de komst van zijn broertje. Hij was toen ook 2. Maar dat is niet altijd zo. Ik hoor verhalen van mensen waarbij de tweede er geruisloos bij kwam.
Alle reacties Link kopieren
Oeps ik zie dat ik n foutje heb geschreven. Oudste gaat 2 ochtenden naar de psz ipv kdv. Reden is dat hij daar er aan toe is om lekker te spelen met andere kinderen en we denken dat t bijdraagt aan de ontwikkeling.



jongste zal dan inderdaad 2 dagen worden opgevangen door oma.

oudste gaat 1.5 maand voordat mijn verlof afloopt starten op de psz. Gastouder lijkt me onlogisch aangezien mijn moeder bereid is om op te passen, daarnaast verkiezen we dan n psz boven een gastouder.



Fijn om de verschillende reacties en tips te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk het is niet en en.

Wat fijn dat je moeder gaat oppassen en je oudste ook haalt en brengt dan!

Psz boven gastouder verkiezen snap ik dan niet zo, je kind gaat naar oma en de psz.

Als het naar een gastouder zou gaan, gaat hij naar de psz en de gastouder.
Bij ons kwam de tweede er redelijk geruisloos bij. Maar mijn dochter is ook al ruim vier en ik blijk eenhandig te kunnen loomen, dus alles gaat gewoon zijn gangetje
Alle reacties Link kopieren
Maar een psz is ook een heel ander verhaal (vind ik). Dat is juist leuk voor jouw zoontje! Gewoon doen! Ik zie hier geen enkel probleem in. Hij gaat gewoon een paar uurtjes lekker spelen.
Alle reacties Link kopieren
Zusenzo persoonlijke voorkeur denk ik ;)



Bedankt.. ik heb er zin in. Ben zo benieuwd hoe het straks gaat lopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven