eerste verkoudheid; tips en trucs ziekige baby

23-09-2010 08:28 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje gaat al weer richting de 7 maanden, maar nu heeft hij toch zijn eerste verkoudheid te pakken... Aangestoken door mamma.

Ik ben er zelf 4 dagen mee bezig, waarvan ik de eerste 2 echt beroerd was (keelpijn, loopneus, hoofdpijn etc). Nu kan ik alleen geen liedjes zingen omdat mijn stem weg is, en ik heb hier en daar knalgroen snot.



Vannacht werd mijn zoontje een keer heel hard huilend wakker (dit ging nog een paar minuten door toen ik hem vast had) en daarna was hij nog 2x kort wakker; zijn neusje begon een beetje te reutelen.



Nu heb ik preventie al een hele kinderapotheek in huis; zoutoplossing, babyotrivin, neuspeertje, paracetamol. Maar wat gebruik je wanneer? En hebben jullie nog handige tips? Wat doe je nou eigenlijk met zo'n neuspeertje?



En als je kind ziek is of zelfs koorts heeft, mag je hem dan niet mee naar buiten nemen? Hij wordt door mijn man verzorgd (ik werk) en hij gaat 2x per dag mee naar het bos als mijn man de honden uitlaat... Kan dat nog (niet bij een lichte verkoudheid maar bij koorts of verhoging)?
Bij een gewone verkoudheid zou ik alleen zijn neus af en toe met zoutoplossing sprayen. En ook bij koorts geef ik niet zo snel paracetamol. Eigenlijk alleen als zoon of dochter er echt zielig van is, niet als ze gewoon lekker tegen me aan willen hangen. Met koorts mogen kinderen wel naar buiten, dacht ik (maar 38.5 is wel wat anders dan 40.3 natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Wat hier wel helpt, is het hoofdeind van het bedje omhoog zetten. Wij leggen meestal een paar dikke buiken onder de poten van het bed. Als ze erg veel last heeft van een verstopte neus, spray ik wat zoutoplossing erin. Verder helpt een warm bad soms (niet te warm natuurlijk). Ik heb ook zo'n neuspeertje, maar daar doe ik nooit wat mee.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik spray alleen met zoutoplossing.

Zetpillen heb ik haar nog nooit gegeven.

Als er veel snot in haar neusje zit proveer ik dat met een doekje een beetje weg te halen, verder niet.

Of ze naar buiten mogen weet ik niet.

Zou het zelf niet zo snel doen.
Ik heb trouwens deze zoutoplossing, dat zijn erg handige pipetjes. Koop je bij de apotheek.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig! Mijn dochter (8mnd) heeft vanmorgen voor het eerst verhoging (38,4). Ze heeft al twee nachten vreselijk liggen spoken, doordat ze niet kon slapen van een dichte neus.

Wat ik zelf doe als de kindjes verkouden zijn: neusspray (2 of 3x per dag, ik bewaar het voor het slapengaan) Luuf (een soort baby-vicks, weet niet of het werkt, maar het is wel lekker voor ze, en bij koorts een zetpilletje.

Kindjes met een hogere temperatuur mogen best even mee naar buiten. Buitenlucht is juist wel lekker voor ze.



Verder een tip die echt werkt, maar die ik persoonlijk onwijs smerig vind: een doorgesneden ui naast het bedje houdt de neus open. Alleen het stinkt zo... blegh.
Volledig off topic, maar Tinus, komt jouw motto uit Sunday bloody sunday? Dan moet het zijn "how long must we sing this song" .
Alle reacties Link kopieren
een doorgesneden ui inderdaad! Helpt hier super goed. (de volgende dag wel goed luchten...)
Bij verkoudheid is naar buiten gaan juist goed! Zoutoplossing werkt niet echt, je kan beter het neuspeertje gebruiken als er echt veel snot in de neus zit.

Gebruiksaanwijzing: knijp het peertje zoveel mogelijk in, stop het tuutje in een neusgat en laat dan het peertje los. Zo zuig je snot uit het neusje.

Met koorts naar buiten kan ook prima, zo lang je kindje nog niet heel erg hangerig en jengelig is.



Beterschap!
quote:Garden_of_Sarah schreef op 23 september 2010 @ 08:50:

Zoutoplossing werkt niet echt, je kan beter het neuspeertje gebruiken als er echt veel snot in de neus zit.

Het verschilt volgens mij, bij veel snot idd een neuspeertje, maar zoutoplossing werkt juist heel goed als de neus echt dicht zit, zes maar.
Alle reacties Link kopieren
ik was ook helemaaal niet van de parazetpillen, maar ze hebben bij de flinke griep van zoontje (3 mnd toen) wel goed geholpen. Hij was dan ook helemaal futloos, afwezig etc. (uiteindelijk met hem in het zhuis beland en aangezien het een virus bleek uit bloedonderzoek konden ze alleen maar parazetpillen geven)

wij gingen wel gewoon naar buiten, vond ie wel lekker....
Alle reacties Link kopieren
Is lang geleden dat ik in de baby's zat, maar destijds had je spullen die je in het badje kon doen. Volgens mij gewoon van Natusan of Zwitsal, in ieder geval zeker weten te koop bij ETOS. Dat werkte altijd heerlijk voor mijn kinderen als ze snotterig waren.
Alle reacties Link kopieren
quote:magica schreef op 23 september 2010 @ 08:45:

Volledig off topic, maar Tinus, komt jouw motto uit Sunday bloody sunday? Dan moet het zijn "how long must we sing this song" .Noop! Hij komt uit '40':

40
Alle reacties Link kopieren
Als de kids erg verkouden zijn (en bij ons zelf trouwens ook) doe ik altijd 2 druppeltjes tocotolin op de punten van het kussen.

Bij baby's kan je het op het matras of op de slaapzak druppelen, werkt echt om vrijer te ademen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens ook van de vloeibare sinaspril. Mijn zoon van 3,5 wenst geen dingen in zijn kont, dus vandaar... Babies mogen dat ook al hebben.
quote:magica schreef op 23 september 2010 @ 08:54:

[...]



Het verschilt volgens mij, bij veel snot idd een neuspeertje, maar zoutoplossing werkt juist heel goed als de neus echt dicht zit, zes maar.Volgens de KNO helpt zout niet En ik ga graag mee met hem (want merk dat bij mezelf ook). Vanaf dat ze 2 zijn mag je 0,5% xylometazoline gebruiken, dus dat doen wij ook. Daarvoor altijd neuspeertje. Maar goed, ik gok zo dat het ook nog wel per kind kan verschillen, wat wel en niet werkt
Alle reacties Link kopieren
Zoutoplossing juist wel gebruiken zodra ze verkouden zijn, 3x daags, helpt nl oorontsteking te voorkomen! (=tip van kinderarts). Luuf schijnt niet zo goed te zijn voor kinderen, maar weet niet meer waarom ook alweer niet.

Doorgesneden ui op de kamer zetten werkt inderdaad super!

En verder gaf ik alleen pctmol als ze zich echt rot voelde of pijn had. Let dan wel op dat je het iedere 8 uur geeft, anders kan ze een koortsstuip krijgen.

En volgens de kinderarts mag je met koorts gewoon naar buiten, mits je ze goed aankleedt.
quote:Garden_of_Sarah schreef op 23 september 2010 @ 09:02:

[...]



Volgens de KNO helpt zout niet En ik ga graag mee met hem (want merk dat bij mezelf ook). Vanaf dat ze 2 zijn mag je 0,5% xylometazoline gebruiken, dus dat doen wij ook. Daarvoor altijd neuspeertje. Maar goed, ik gok zo dat het ook nog wel per kind kan verschillen, wat wel en niet werkt

Oh da's gek



Ik merk echt wel verschil, nu zoon heel verkouden is kan hij slecht aan de borst drinken omdat hij gewoon geen lucht krijgt. Beetje zoutoplossing en het gaat een stuk beter. Zouden baby's ook al last hebben van het placebo-effect?



Tinus, mooi liedje! Die kende ik nog niet .
Ghehe Poppie, hier dus de KNO die gewone neusspray adviseert tegen oorontsteking... Zo zie je maar weer dat je gewoon moet doen wat jij denkt dat het beste is



@Magica; goed vraagstuk!
Alle reacties Link kopieren
Zoutoplossing werkt hierook niet, gebruikliever baby otrivin, tijdelijk want verslavend...naouja verslavend, bij te veel gebruik kan je neus niet meer vrij ademhalen zonder.



Mastras aan kopskant iets omhoo (wij doen kussen eronder) luuf op borst en matras, uitje bij bed (wekt echt heel goed)



Bij erge koorst of tergend nachtbraken kleine zetpil.



Naar buiten mag, niet te warm aankleden, hitte moet ergens heen.

bij niet eten, appelmoed, fruithapje, joghurt etc etc

Voor het slapen lekker in bad, alle snot eruit weken.



En voordat je het weet heeft je kind nergens meer last van en ben jijzelf aangestoken of in geval van TO iemand anders in gezin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Garden_of_Sarah schreef op 23 september 2010 @ 09:17:

Ghehe Poppie, hier dus de KNO die gewone neusspray adviseert tegen oorontsteking... Zo zie je maar weer dat je gewoon moet doen wat jij denkt dat het beste is



@Magica; goed vraagstuk! Ik geloof ook direct dat neusspray beter werkt dan zoutoplossing (is bij mezelf nl ook zo). Maar volgens mij is neusspray voor baby's niet in de winkel te koop toch? Heb het nl 1x op doktersvoorschrift bij de apotheek moeten halen toen dochterlief heul ziek was en opgenomen was geweest. Verder heb ik altijd zoutoplossing gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken bij verkoudheid ook Otrivin spray. Luuf op de borst en rug. Doorgesneden en ingesneden ui naast het bed.

Ik zou zelf niet zo snel een zetpil geven maar misschien wel bij echt hoge koorts of pijn. (Alhoewel pijn moeilijk te zien is, natuurlijk)

Verder lekker naar buiten, zorgen dat hij voldoende drinkt en natuurlijk veel knuffelen en aandacht.



Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
De neusspray voor baby's werkt hier wel goed. Is het niet vanwege de zoutoplossing, dan wel vanwege de krachtige stroom vloeistof die meteen een hele lading snot naar buiten doet stromen .



Als mijn dochter zielig is (snikken, huilen, algehele malaise), krijgt ze een paracetamol. Als ze alleen maar koorts heeft niks (behalve extra liefde) en als ze een loopneus heeft een puf neusspray voor het eten, anders eet ze niet.



Als ze heel erg koorts heeft blijven we gewoon binnen - ik projecteer graag en ik lig zelf ook liever op de bank als ik ziek ben. Maar als je een kind goed inpakt kun je volgens mij gewoon naar buiten.



Letje is nu ziek en zielig, dus ze ligt nu met een paracetamol te tukken. Kan ze een beetje bijtanken van haar slapeloze kdv-dag gisteren
Ik heb eigenlijk nog nooit wat tegen verkoudheid gebruikt bij mijn kinderen. Is gewoon kwestie van uitzieken toch? Zelf gebruik ik ook nooit wat tegen een verstopte neus ofzo nu ik er over nadenk. Maar ook geen oorontstekingen enzo hier bij de kinderen, dus ik heb denk ik makkelijk praten.



Ik laat ze wel gewoon naar buiten gaan enzo (jongste dochter van 2.5 had tot voor deze zomer chronisch een snotneus, dus dan had ik haar wel altijd binnen kunnen houden).
Alle reacties Link kopieren
Een doorgesneden uit op de kamer is echt een super oplossing. Inderdaad jammer dat het kamertje enorm meurt, maar een goede nachtrust voor kind (en moeder) is ook wat waard
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven