hoe daag ik mijn peuter uit?

23-08-2014 17:20 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een peutertje van bijna 2. Voor mijn gevoel loopt ze flink voor in haar ontwikkeling ( dit niet om te pochen oid) nou is het af en toe best lastig hoe ik haar kan blijven stimuleren. Hebben jullie goede ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me nogal liggen aan haar interesses. Peuters, net mensen...



Ter inspiratie kun je natuurlijk kijken naar speelgoed vanaf 2,5- 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heel lieve peuter van bijna 2. Ok heb het gevoel dat ze qua ontwikkeling wat voor loopt. Hoe kan ik haar zo goed mogelijk blijven uitdagen?

Veel speelgoed is al te makkelijk enZo.
Alle reacties Link kopieren
Sorry twee keer geplaatst andere duurde even voor dat die geplaatst Weerd graag tips op andere
Alle reacties Link kopieren
Speelgoed wat te makkelijk is? Dat is toch om mee te spelen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mee laten draaien in huis. Samen was sorteren, spullen opruimen, vegen. Samen boekjes lezen. Samen dansen en zingen. Figuurtjes knippen en dingen plakken. Als je buiten loopt alle planten en vogels samen benoemen en waar je ze aan herkent. Automerken noemen. Kleuren benoemen etc.
Alle reacties Link kopieren
Geen enkel kind loopt op alle gebieden voor.



Is je kind heel erg pienter maar motorisch niet zo sterk dan zou ik juist met haar naar buiten gaan naar een speeltuintje (of een indoorspeeltuin) zodat ze ook lekker kan klimen en klauteren en spelen met een bal.



Is ze juist een klimmer en klauteraar dan zou ik juist met hasr gaan puzzelen en voorlezen.





Is ze nu
Qua speelgoed: teken- en knutselmaterialen, constructiespeelgoed, rollenspel-spul (poppen, keukentje, werkbank). Kan ze het zo moeilijk of makkelijk maken als ze wil.

En laat die leeftijdsaanduidingen los. Die zijn gebaseerd op gemiddelden, maar geen wet van meden en perzen of zo.



En verder: volg haar interesses. Vindt ze beestjes leuk, ga dan naar buiten om samen beestjes te zoeken en praat intussen over het leven van die beestjes. Heeft ze interesse in kleuren en vormen, ga dan in huis samen op zoek naar die kleuren en vormen of maak bollen en kubussen van klei... noem maar op.
quote:Fame schreef op 23 augustus 2014 @ 17:26:

Speelgoed wat te makkelijk is? Dat is toch om mee te spelen?Nou het kan hoor. Veel speelgoed tegenwoordig is gemaakt met het oog op een bepaald 'leerdoel' (hoe belachelijk ook) en dan wordt er ook nog een leeftijdscategorie aan opgehangen in de catalogus. En tja, dan kan het gebeuren dat een kind op die leeftijd dat 'leerdoel' al voorbij is. Ik kocht dan ook nooit van dat soort speelgoed, ik was meer van de klei, de lego en de voetbal .
Alle reacties Link kopieren
Beste Annestoel,



Aangezien er in beide topics al reacties stonden, heb ik ze samengevoegd



met vriendelijke groet,



Junior
Oh, en boeken: veel bibliotheken verkopen tegenwoordig hun afgeschreven boeken voor een heel klein bedragje, en daar zitten vaak heel veel prenten- en voorleesboeken tussen. Zo kun je voor een klein prijsje alvast een voorraadje aanleggen, ook met de 'hogere niveaus'.
Kijk eens op pinterest. Als je als zoekterm 'Toddler activity' intoetst, krijg je een berg aan inspiratie om te doen met je kind.
Alle reacties Link kopieren
Puzzels: niet naar leeftijd kijken maar naar wat ze kan en dan op dat niveau en net wat moeilijker aanbieden.

Loco: is nog van vroeger, zijn diverse varianten op.

Tekenen en kleuren kan nooit te makkelijk zijn, vooral niet als je er verven bij aanbied

Mijn kinderen vonden ontdekkingsprogramma's op de computer erg leuk. Dat was een paar jaar geleden Robbie Konijn, wie weet is het er nog en anders zijn er genoeg andere uitdagende programma's, welke op leeftijd gebaseerd zijn maar kijk dan naar het niveau dat jouw kind nodig heeft.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Loopt ze motorisch voor? Geef haar grote strijkkralen en zo'n plankje, of klei en laat haar dingen namaken.



Loopt ze voor wat betreft taal? Laat haar het alfabet leren, en de letters van haar naam.



Loopt ze voor wat betreft tellen? Geef haar eenvoudige sommetjes of laat haar de appels (oid) tellen die je in de supermarkt koopt.
Zeker bij zo'n jonge peuter heb je nog volop keuze. Gezelschapsspelletjes zijn altijd leuk (memory), puzzels, en ik had zo'n kleuter spelcomputer (V Tech en Dora) die ze ook heel leuk vonden. Als ze wat ouder is een knikkerbaan, goed voor het ruimtelijk inzicht.
Een puzzel met 1000 stukjes is vast nog een uitdaging voor haar.



Dus speelgoed is te makkelijk gaat niet op.
Alle reacties Link kopieren
mijn oudste "helpt" graag in huis. Met koken, de vaatwasser uitruimen, de was inruimen. Was sorteren (zoekt dan alle sokken voor me bijvoorbeeld), maar ook met een stofdoek achter me aan hobbelen en poessen (zoals ze het zegt)



We spelen samen memory (nou ja we oefenen met dezelfde plaatjes zoeken)



En de andere dag loopt ze weer rond met haar pop (en haar kleinere zusje met haar eigen beebie (pop)) en dan kookt ze in haar keukentje taart



Ik bied gewoon aan waarvan ik denk dat ze het leuk vind.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
overigens kijk ik niet meer naar leeftijd met speelgoed. Ze spelen beide (de jongste is 1) met kinetisch zand en de watertafel (die is vanaf drie jaar volgens de doos).



Zolang je een beetje in de gaten houdt of het goed gaat/veilig is komt het goed



Zo hebben wij ook Schleck dieren, daar spelen ze ook allebei mee, Ook onverwoestbaar (tenzij hij van de kast komt vallen)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Veel leeftijdsaanduidingen hebben in mijn beleving vooral te maken met de grootte van de onderdelen.

Lego/duplo, poppenhuis om na te spelen.

Interactie met andere kinderen, maar ik weet niet of je daar een leeftijd aan moet koppelen.

Op YouTube filmpjes van zandkasteel, hoela hoep vallen bij mijn bijna tweejarige erg in de smaak.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind's absolute favoriet is zijn loopfiets. Daarna zijn tractor met aanhanger (merk Bruder) en een graafmachine om mee rond te rijden en andere speelgoedjes in te vervoeren.







Duplo, little people, klei zandbak, keukentje (liefst met mijn pannen en daar dan zijn plastic eten in 'koken') Diverse varianten van verven en kleuren. Magisch schilderen van de Hema is een leuk begin bijvoorbeeld





Zelf verhaaltjes verzinnen gaat hier heel goed aan de hand van deze boerderij:



De beestjes in de tractor, of op een rijtje zetten, allemaal over de leuning van de bank laten rijden, weer in de boerderij te stoppen (weltruste koe, weltruste poes)



Nog een uitdaging zijn zijn stepje, voetballen, memory en bij frustratie niet alles van de tafel smijten.
Alle reacties Link kopieren
oooh die boerderij moet ik (euhm de dames ook)



favoriet is hier ook stickers plakken. Bij de action hebben ze klein stickerboekjes met mini stickers en die plakt ze dan in een boekje (of op tafel, haar zusje, mama, haar haar etc). Nu plakt ze tegenwoordig dezelfde stickers naast elkaar
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Naast speelgoed is liedjes zingen, leren tellen, samen op de fiets benoemen wat je ziet en wat het 'doet' (de auto's rijden, de koetjes zeggen boe, de bomen, met blaadjes eraan, wat waait het hard hé, wind door de haartjes) natuurlijk ook allemaal uitdagend.



En leren luisteren: naar op de stoep lopen, wachten op mamma, een handje geven bij het oversteken, speelgoed weer opruimen voor je iets nieuws pakt, dat je wél madeliefjes maar geen bloemen uit de tuin mag plukken, de trap veilig opklimmen, geen speelgoed in de vuilnisbak gooien, van het aanrecht afblijven, niet met je spullen gooien, niet met je stoel naar de koekjes klimmen, de tafel is niet om op te zitten, dingen die je wil moet je vrágen, niet eisen.... Ik kan daar de dag best mee vullen.
Geef eens voorbeelden TO, want we kunnen nu wel van alles gaan roepen, wij weten niet waar ze zoal al klaar mee is.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 23 augustus 2014 @ 17:28:

Geen enkel kind loopt op alle gebieden voor.*kuch*
Alle reacties Link kopieren
oh en zelluf doen dat is het allerleukste. Dus loopt je kind met een onderbroek om haar nek in haar luier door het huis.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven