hoeveel borstvoeding bij kind van 7,5 maanden?

21-08-2014 15:31 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 7,5 maanden. Tot afgelopen week zag zijn voedingsschema er zo uit:

ontbijt: borstvoeding

rond 11 uur: fruit en borstvoeding

rond 14 uur: boterham en borstvoeding

rond 16 uur: rijstewafel oid

rond 17.30 uur: prakje

rond 18.30 uur: borstvoeding

Samengevat kreeg hij dus nog 4x borstvoeding. Probleem was dat hij heel weinig vaste voeding at en de laatste paar weken ook 's nachts weer wakker werd en dan weer een volledige voeding wilde (en kreeg). Om hem meer vast voedsel te laten eten suggereert het CB dat ik de BV van 11 uur er af haal en dan extra granen door het fruit doe en verder dus geen BV meer geef in de nacht. Hij mag tussendoor wel gewoon water natuurlijk. Ik vraag me alleen af of hij dan niet te weinig melk krijgt. En daarnaast zie ik als ik zelf kijk naar voorbeeldmenu's altijd staan dat babies na het avondeten 's avonds nog een fles of bv krijgen. Hoe laat is dat bij jullie? Wij geven hem dus eigenlijk vrij snel na het avondeten omdat we hem er ook om 19 uur in willen hebben.
Mijn dochter ging met een jaar pas echt vaste voeding eten en kreeg daarvoor nog 6x per dag melk. Ook 's nachts. Ik voedde ik verzoek, dat werkte heel prima eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom om 19.00 al?



Verder gewoon op verzoek voeden. Maar eerst bijv fruit aanbieden, dan pas BV
Alle reacties Link kopieren
Ziet er uit als een prima schema! Mijn baby van 8 maanden moet maar 3x 150 cc melk binnen krijgen. Geef wel flesvoeding. Hij krijgt 3 x 180 dus krijgt genoeg binnen.



Hij krijgt:



7.00 fles met granen

10.00 fruit

12.00 boterham en fles

15.00 rijstenwafel met een flesje thee of water

17.00 avondhap

19.00 fles met granen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker op verzoek blijven voeden. Het is zijn vocht hè, ik bedoel hij krijgt niks anders dan borstvoeding te drinken en zolang jij het nog trekt zou ik er lekker niks aan veranderen en niks gaan forceren. Ik had een zelfde schema als jij, heb borstvoeding gegeven tot mijn zoon 1 jaar was en zat ook nog aan de nacht vast. Soms maar 1 keer maar met tijden ook weer vaker.

Die van mij ging ook om 19.00 uur naar bed :D
The road to hell is paved with good intentions
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 21 augustus 2014 @ 15:41:

Waarom om 19.00 al?

Hij slaapt vaak 's middags niet of anders maar een klein uurtje en ik merk dat hij gewoon op is. Soms gaat hij daarom ook al iets eerder naar bed, maar ik ben benieuwd of jullie kind dan op blijft of dan slaapt tussen avondeten en laatste voeding..
Alle reacties Link kopieren
Nou dat is het ook een beetje, ik voel me heel moe door de borstvoeding dus ik ben zelf wel blij met minder voedingen en daarnaast heb ik dus gemerkt dat doordat ik hem 's nachts op verzoek voedde hij steeds vaker ging komen en dan steeds aan de borst wilde. Dat begon mij op te breken. Daarom nu dus dit besproken met CB en ik geef hem nu 's nachts alleen nog water (met de hoop dus dat hij dan overdag meer eet, met als resultaat dat hij minder vaak 's nachts wakker wordt). Maar ik wil hem natuurlijk ook niet te kort doen! En ik merk dat ik toch wel onzeker word omdat ik overal weer iets anders lees.
Alle reacties Link kopieren
quote:stokske schreef op 21 augustus 2014 @ 15:44:

Ziet er uit als een prima schema! Das fijn om te horen. Het lijkt ook erg op dat schema van jou, alleen geef jij nog extra granen 's avonds
Alle reacties Link kopieren
Je kan er ook nog voor kiezen om voordat jij gaat slapen nog een voeding aan te bieden. Dat deed ik zelf.ook zodat we daarna allemaal door konden slapen.



Verder kan van alles natuurlijk een reden zijn voor een baby om net even meer of minder te drinken. Vast eten hoeft nog helemaal niet een verzadigd gevoel te geven.
Verani, waarom denk je dat het de bv is waardoor je zo moe bent?

Je schrijft namelijk ook dat hij overdag weinig slaapt maar wel moe is (wat suggereert dat je weinig rust hebt overdag). Dat op zich klinkt ook vermoeiend. Bv kost wel energie, maar heeft ook voordelen. Even 's nachts aanleggen kan (kan! Het hoeft niet), minder vermoeiend zijn dan water aanbieden, als je kind bijvoorbeeld eigenlijk geen water wil. BV kost absoluut ook energie, maar weet je zeker dat de oplossingen die je nu zoekt voor je vermoeidheid niet nóg meer energie kosten?
Alle reacties Link kopieren
Ja een avondvoeding zou ook nog kunnen inderdaad.



@miffy: Ik weet niet zeker of dat het is, maar ik heb bij de huisarts via bloedonderzoek alles laten checken en er is niets mis. Nu kan ik de vermoeidheid wel plaatsen doordat zoonlief dus 4x per nacht wakker wordt, maar daarvoor sliep hij van 19 tot 6 en was ik ook heel erg moe. Ik heb er al eens eerder een topic over geopend en daar waren toch wel meer mensen die dat herkenden.
Alle reacties Link kopieren
Rond die leeftijd kreeg zoon 5x op een dag, sliep ook een uurtje overdag (2x 30 min) en dan 'snachts een uur of 13-14. Ik zie er niet zo veel mis mee qua schema, hooguit zou je kunnen proberen of hij overdag (bijvoorbeeld bij zijn rijstwafel) nog water of lauwe thee zou willen drinken. Als hij eenmaal voldoende eet én drinkt is het makkelijker om de bv af te bouwen.



Bied je wel eerst het eten aan en dan pas borstvoeding? Misschien kun je iets meer calorieën aanbieden door bijvoorbeeld een stuk avocado door/ bij het fruit aan te bieden, een theelepeltje olie of een klein klontje boter door groente, eventueel een klein beetje rijstebloem erdoor.



Verder: zorg voor jezelf: neem rust als hij ligt, ga op tijd naar bed, neem een multivitamine, eet gezond en genoeg, maak wat tijd vrij om ook te gaan sporten. En tot slot: leg je er bij neer, het is een intensieve tijd.
Alle reacties Link kopieren
Hij slaapt overdag wel goed hoor, hij is om 6 uur op, maar slaapt dan weer van 8 tot 10 en rond half 12 tot half 2 ofzo. Alleen 's middags slaapt hij vaak niet meer. En verder allemaal goede suggesties, die ik eigenlijk ook al wel toepas. Ik geef hem natuurlijk overdag wel water naast zijn voeding en borstvoeding en we hebben gelukkig een zolder, dus daar kan een van ons even bijtanken als het nodig is 's nachts. (Vandaar dat water geven wel iets minder vermoeiend is, want dat kan mijn man ook doen ). En hij lust graag avocado en olie en boter doen we ook door het eten/op het brood. En multivitamines slik ik ook, ik duik er op tijd in en alleen het sporten heb ik geen puf voor
Alle reacties Link kopieren
Och jemig, kind slaapt nog hartstikke veel overdag! Ik dacht dat je 'gewoon' bedoelde dat hij tussen +/- 7:00 en 19:00 maar een uur sliep. Dáár werd ik best moe van namelijk...
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker doen wat je al doet. Je zoontje gaat vanzelf meer vaste dingen eten. Hij moet er ook aan wennen hoor.



Mijn dochter is nu 8 maanden en krijgt ongeveer hetzelfde. Ik merk nu dat er steeds wat meer structuur in komt.

Heel grof is dit zo'n beetje ons schema aan het worden. Maar het scheelt ook of ik werk of thuis ben. In het laatste geval krijgt ze meer bv.

6:00 bv

7:00 paar hapjes pap (met opvolgmelk aangemaakte bambix, maar ze vindt het niet echt wat)

10:00 fruithapje en een paar slokjes water of bv

12:30 broodje met boter en bv

15:00 bv en/of fruitje of liga (nu een keer gehad) en thee of water

17:00 bv

18:00 groentehapje

19:00 bv en naar bed

En dan drinkt ze 's nachts ook minimaal een keer, vaak twee keer, soms drie.

Dit is mijn derde en ze hebben het allemaal zo gedaan. Het cb heeft ook wel eens gezegd dat ze nog veel voedingen krijgt. Ja, dus? Ze groeit prima, is een blij kind. Als jouw zoontje blij is, goed groeit en jij het ook prima vindt, gaat het toch goed? Het ritme wordt steeds meer dat van grote mensen :-).
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij nog wel een keer of zeven/acht op die leeftijd. En nog weinig vaste voeding. Dat kwam later pas. Het advies van CB is eigenlijk een afbouwadvies, gebaseerd op flesvoeding. Dat geeft niet, als dat is wat je wil. Het kan slecht zijn voor je productie. (hoeft niet). En wat betreft nachtvoedingen kun je je inderdaad afvragen of water geven minder moeite kost dan bv. Bij mij werkte het zo dat ik zelf weer sneller en dieper in slaap viel door het geven van bv.

Overigens gaf ik tot 11 maanden geen ander drinken bij overdag (ook mede ivm het risico op productieproblemen).
Alle reacties Link kopieren
Als je zo moe bent, kun je beter eerst eens proberen meer te slapen! Vier voedingen is volgens mij heel normaal, maar het vergt wel wat van je lijf en energie. Niet zo gek dus dat je wat meer slaap nodig hebt.

Dus: komende week elke avond op tijd naar bed en elke middag gaan liggen zodra hij slaapt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 21 augustus 2014 @ 18:51:

Och jemig, kind slaapt nog hartstikke veel overdag! Ik dacht dat je 'gewoon' bedoelde dat hij tussen +/- 7:00 en 19:00 maar een uur sliep. Dáár werd ik best moe van namelijk...Ja snap ik, daar hebben we gelukkig geluk mee
Alle reacties Link kopieren
quote:nansie schreef op 22 augustus 2014 @ 09:31:

elke middag gaan liggen zodra hij slaapt!

Mmm ik weet niet of mijn manager daar nou zo blij van wordt

maar het positieve nieuws is wel dat het toch wel z'n vruchten af lijkt te werpen; hij eet meer van de vaste voeding en was nog maar 1x wakker vannacht en is met speentje zonder water of borstvoeding na een minuutje weer lekker gaan slapen

Wil nog niet te vroeg juichen, maar hopelijk gaat het de goede kant op. Op de creche kreeg ik ook te horen dat 'ie weer lekkerder in zijn vel lijkt te zitten, dus we houden deze lijn nog maar aan, maar ik ga op basis van wat iedereen hier schrijft dus ook niet moeilijk doen over extra borstvoeding als ik denk dat hij er behoefte aan heeft
Alle reacties Link kopieren
Met 7,5 maanden gruwde mijn jongste zoon nog van fruit en groente. Alle goedbedoelde prutjes, prakjes en stukjes belandden steevast in mijn haar, in de gordijnen of op de grond. Overal, behalve in zijn buik.



Om niet te veel weg te gooien, at hij maar gewoon met de pot mee (zonder te veel zout, suiker en kruiden). Dus als ik een boterham nam, kreeg hij er ook een, at zijn broer fruit, dan hij ook. En de rest van de dag dronk hij borstvoeding op verzoek. Zo gingen we langzaam naar helemaal met de pot meeeten.



Als ik naar jouw schema kijk, zou ik je kind als ontbijt nog een boterham of pap geven. Ik maakte mijn kind ook nog wakker voordat ik ging slapen, dan sliep hij daarna meestal wel door (van 19u tot 7u is wel lang, ik maakte mijn zoon om 23u nog een keer wakker).
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel bv hij krijgt ligt aan waar hij behoefte aan heeft.

Maar misschien kan het je geruststellen dat het fantastisch is dat hij via jou al zijn voedingstoffen binnen krijgt welke hij nodig heeft. (Zelfs tot een jaar) je kan dus daarnaast hem gewoon met jullie mee laten eten en als hij niet wil oid je geen zorgen maken!

In die periode voede ik. S ochtends s middags en voor slapen gaan. Gaf mijzelf ook rust.

Juist vanwege oxytocine aanmaak in je lijf!!!

Rond die tijd had mijn dochter ook wel eens dat E wakker werd maar ik had voor mijelf altijd twee minuten regel. Als ze nar twee minuten nog huilde ging ik eruit.

Vaak was dat niet eens nodig.



En wel dan voor je eigen rust juist wel beetje bv. Maar niet Perse hele voeding.
Alle reacties Link kopieren
Jouw schema lijkt best veel op wat ik mijn 7mnd1week baby geef, maar dan hier in flesvoeding. Wij voeden op verzoek, maar het komt ongeveer neer op:

- Ontbijt - Fles

- 11:00 - fruit (geen fles)

- 14:30 - fles (geen boterham)

- 18:00 - prakje

- 23:00 - fles

- Tussendoor een broodkorst o.i.d.



bij ons is 'prakje' dus wat later, en de laatste fles ergens tussen 22:00 en 0:00 uur. Vervolgens slaapt ze tot ongeveer 7:00-7:30.
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van 8 maanden.

Eigenlijk geen ritme/schema.



Krijgt per dag tussen de 4-7 voedingen. Heel soms een nachtje zonder, maar meestal 1-2 nachtvoedingen.

Liggend in bed, zodat ik altijd hoop snel weer in slaap te vallen (helaas niet altijd het geval).



Verder eet ze inmiddels een heel fruithapje op een dag. Soms in een keer, soms in twee keer. Avondeten begint een beetje te komen. Broodkorst eet ze ook.



Weigert de fles, dus alleen bv. Probeer soms met een bekertje wat kv of water te geven, begint ook te komen.



Rond 10 uur doet ze een powernap van 20/30 minuten. 's Middags rond een uur of 13.00-14.00 kan ze langer slapen (áls ik er naast ga liggen), anders ook maar een uurtje.

Soms 's avonds nog een powernap van 20 minuten. Meest gaat ze rond 21.30-22.00 echt naar bed.

Verder is ze de hele dag lekker wakker:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven