leuke activiteiten peuter/kleuter

20-06-2012 23:01 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn dochtertje van bijna vier is meer dan een half jaar ziek geweest. Het lijkt erop dat ze nu weer een beetje de oude aan het worden is.



Ze gaat nog niet naar de peuterspeelzaal, dat betekent dus dat ze nog elke dag thuis is en zich met ons of datgene wat wij haar aanbieden moet vermaken.



Maar ik ben er echt een beetje uit geloof ik. Voorheen deed ze altijd nog een middagslaapje. Dat is er nu af. Een hele dag in te vullen dus.



Ik vroeg me af hoe jullie je dagen met een peuter/kleuter invullen. Welke activiteiten binnenshuis/buitenshuis. Houden jullie een beetje een vast ritme aan of elke keer anders? Ben vooral op zoek naar concrete tips, hoop dat er dingen tussen zitten die ik zelf nog niet had bedacht of die ik uit het oog verloren ben.... echt alles is welkom, van knutseltips tot uitjes. Maar vooral de simpele dingen waar ik nu waarschijnlijk even niet op kom.



Wat we nu zo'n beetje doen is:



Binnen:

kleien

verven

stickeren

verkleden

duplo

dansen

poppen

tv

was opvouwen etc.



Buiten:

speeltuintje, maar stelt niet zoveel voor

kinderboerderij, maar ze vindt de dieren eigenlijk best eng

boodschapjes doen

fietsje
Eerst: wat fijn dat 't beter met haar gaat!



Kan ze niet een keertje spelen met een ander kindje? Iemand uit de buurt, een nichtje...



Ik zou wel een vast ritme aanhouden, daar voelden mijn kinderen zich altijd het prettigst bij.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wat rot dat je dochter zo lang ziek geweest is!

Wat dingen die mijn dochter graag doet, ze is wat jonger, maar voor 4 jaar moet het denk ik ook wel leuk zijn:



Cakejes/ koekjes bakken en versieren en voorsl opeten, keukentje spelen, thee drinken, schoonmaken (zij eigen emmertje en doekje) hut bouwen, tent bouwen onder tafel, haren kammen en met speldjes rommelen, foto's kijken, naar opa en oma toe, boekjes lezen, collages maken van oude bladen en stichers etc...
Computer says nooooo
koekjes bakken, brooddeeg maken, behangrol volkleuren (elke dag een stukje), slingers maken van rondjes papier
Alle reacties Link kopieren
Ioni!!!
Alle reacties Link kopieren
eendjes voeren

hut bouwen

picknicken (binnen of buiten)

steppen

stoepkrijten

helpen met koken en klusjes

naar het zwembad

naar de bibliotheek

cake bakken

cupcakes versieren

een hindernisbaan maken

schommelen

een zandbak in de achtertuin

met water spelen

eigen klein keukentje

juf spelen

verstoppertje

gekke bekken trekken en dan foto's maken, die uitprinten en in een zelfgemaakt lijstje doen en dan aan papa geven
Alle reacties Link kopieren
Wat peutermeis heel leuk vind is: cupcakes versieren. Cakepops maken.

Fietsen. En naar t strand of bos. (ook als t regent, dan juist. Monstertje)
Alle reacties Link kopieren
O, en fotolijsten versieren.

Dus van die goedkope houten dingen van de action of xenos.

En dan allerlei stikkers ed. En daarmee de lijst mooi maken.

Meestal pakken we die dan in, en geven ze kado aan mensen
Alle reacties Link kopieren
Bij lekker weer: aanrommelen met (zwembadje) water...

Er zijn ook leuke boekjes te koop met activiteiten voor deze leeftijdsgroep. Een tijd geleden een aantal gekocht bij de slegte, voor een paar euro. Zowel thematisch (muziek, speciaal voor peuters, etc.) als algemeen "voor kinderen".

Zal zo even kijken of ik ze hier zo snel kan vinden en er wat concrete tips in staan.
Alle reacties Link kopieren
Eendjes voeren

museum

hinkelbaan

met duploo/ barbie / etc. in een teiltje water/ bad/ bij het aanrecht laten spelen

koken

kralen rijgen

verstoppertje / tikkende eierwekker verstoppen

ikzieikziewatjijnietziet

met een bolletje wol een spinnenweb maken in de kamer en spin spelen

met een stuiterbal op de trap

met een ballon spelen

sjoelen

kaarten

ander spelletje

de tuin doen

de tuin " verven " met grote kwasten en een emmertje afwassop

bellen blazen

knikkeren
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad al een hoop leuke dingen waar ik even niet opkwam en ook een paar die ik was vergeten op te schrijven. Ik hoop nog meer "vergeten" activiteiten tegen te komen
Wat vervelend dat je dochter zo ziek is geweest en fijn dat ze nu opknapt.



Ik vind dat je al aardig wat op je lijstje hebt (peuters/kleuters houden van herhaling!). Wat ik nog mis is wat meer educatieve activiteiten (maar ik ben leerkracht dus misschien wat beroepsgedeformeerd )



Een bibliotheek en dan daar een boekje lezen en boeken uitzoeken voor thuis. Thuis (op vaste momenten?) een boekje voorlezen en daarover praten. (Boekje over de boerderij voordat je daar naartoe gaat bijvoorbeeld)



Er is ook vaak een voorleesuurtje in een wat grotere bibliotheek.

Zie je meteen andere kinderen.



Je dochter is oud genoeg voor bijvoorbeeld Peutergym, maar ik kan niet goed inschatten of ze hier ook fysiek aan toe is nu ze zo ziek is geweest.



Muziek op schoot is ook een activiteit met meerdere kinderen, maar daar kun je bij blijven als ouder en is ook wat rustiger van karakter dan gym



Peuterzwemmen, kan ook net zo inspannend zijn als je zelf wilt en ben je ook bij als ouder.



Spelletjes: memory, kleurentorentjes, domino, bambino loco.



Zand/watertafel binnen/buiten (kan luxe aquaplay maar een teil met zand en een met water is ook fantastisch).



Verstoppertje

Fietsen in de buurt, met jou natuurlijk.
Tekenen op een rol behang (vooral leuk als je je kind erop laat liggen en omtrekt)

Laag scheerschuim op tafel spuiten en daarmee tekenen

Koken

Spel knutselen en uitproberen (bijvoorbeeld oude flessen beplakken of schilderen en daarmee kegelen)

Naar de markt

Met water kliederen in de tuin

Moestuintje aanleggen (samen plantjes en zaden halen, bordjes maken om erbij te prikken en onderhouden)

Ansichtkaarten maken en samen posten

Samen de ramen lappen

Voetenbadje nemen en nagels verzorgen (leuke stickertjes erop plakken bijvoorbeeld)

Dagboekje halen waarin ze samen met jou elke dag een tekstje schrijft en tekening maakt
met oude pannen in de tuin laten "koken" met zand en water

voorleesverhalen luisteren (hoef je niet zelf altijd voor te lezen)
Alle reacties Link kopieren
http://www.speelidee.be/list.php?SID=4f ... &subject=5
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.peuteren.nl/speelhoek/peuter ... euters.php



computeren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De boekjes die ik bedoel kan ik niet vinden, wel "het creatieve kind - dr dorothy wonin". Een boek over de (creatieve) ontwikkeling van kinderen van 2 t/m 6 jaar... met ook veel concrete tips voor allerlei activiteiten. Koste toen 4euro ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Vingerverfen vond ik altijd superleuk om te doen met mijn neefjes , kan zelfs zijn dat ik het leuker vond hihi

Muziek maken , kan al met en pan en pollepel

Stoepkrijten , beetje water en een bezem en het is weer weg





Heb je zelf een achtertuin ? Dan kan je natuurlijk een glijbaan aanschaffen vanaf 20 euro heb je er al 1 bij Toys xl vaak actie's



En met mooi weer samen naar het park , kleedje mee eten en drinken mee en wat speelgoed natuurlijk en je hebt een hele leuke middag
Alle reacties Link kopieren
Nog meer leuke tips. Dank jullie wel!



Ze gaat trouwens nu niet naar de psz omdat ze nog erg vatbaar voor virussen is, dus activiteiten met een grotere groep kinderen kan nog niet. Ze speelt wel met buurtkindjes.
Alle reacties Link kopieren
@gsleutel: dank je wel voor de boekentip.

en

@BGB voor de websites. Kon zelf vanavond niet echt een uitgebreide website vinden.
Alle reacties Link kopieren
Oja! Foto's maken. Peuter maakt ze nu vooral met m'n telefoon. Grappige foto's zijn t. Maar ze krijgt straks n kindercamera.
Alle reacties Link kopieren
Misschien peuterplace.nl? Daar pluk ik nog wel eens het een en ander af...



Ik zit het boek nu een beetje door te bladeren (ooit voor een opleiding aan moeten schaffen) maar het is echt best wel interessant :p waar simpele dingen als: van de trap af springen, over een touwtje lopen of sokken sorteren al niet goed voor zijn :p
Pittig hoor, dat je dochter zo ziek was.



Misschien wil ze helpen met het eten bereiden, wat dingetjes pakken, helpen snijden etc?



Mijn zoontje helpt graag in de tuin, onkruid dat wij eruit halen weggooien, aardbeien en besjes oogsten (en opeten natuurlijk).



Boodschappen doen, zij met haar eigen karretje en lijstje (al dan niet met plaatjes).



Stapels maken van duplo of megablocks en dan kegelen.



Je hebt, als je dan toch in de bibliotheek bent voor boekjes voor haar, ook een afdeling met boeken met spelletjes voor peuters/kleuters.



Mijn zoontje vindt het ook erg interessant om af en toe achter de pc te oefenen met de muis. Er is een site met een op leuke en leerzame spelletjes, maar kom er even niet op hoe die heet.



Beterschap met haar in ieder geval, hopelijk is ze gauw voldoende opgeknapt om ook de dingen te doen die nu nog niet gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:allis schreef op 20 juni 2012 @ 23:09:

eendjes voeren

hut bouwen

picknicken (binnen of buiten)

steppen

stoepkrijten

helpen met koken en klusjes

naar het zwembad

naar de bibliotheek

cake bakken

cupcakes versieren

een hindernisbaan maken

schommelen

een zandbak in de achtertuin

met water spelen

eigen klein keukentje

juf spelen

verstoppertje

gekke bekken trekken en dan foto's maken, die uitprinten en in een zelfgemaakt lijstje doen en dan aan papa geven



Wow, wat een hoop goede tips.



Pop in bad doen.

Maisdoolhof bezoeken.

Moestuintje aanleggen en mee laten helpen.

Meehelpen met plantjes poten, snoeien (takken sjouwen) e.d.

Voetballen buiten

Stuiterballen binnen (alleen op bepaalde plekken zoals in de gang)

Voorlezen.

Luisterboeken afspelen en uitbeelden wat er gebeurt.

Meehelpen koken (aardappels wassen, boontjes doppen)

Leren steppen.

Meehelpen schoonmaken, vloer dweilen, stoffen.

Plantjes water geven.

Bieb bezoeken.

Kindertheater bezoeken.

Afspreken met andere kindjes.

Badje buiten met mooi weer.

Muziek maken met pannen en pollepels.

Op station naar treinen kijken.

Andersom dag hebben: kleren binnenstebuiten, beginnen met toetje en als laatste die dag ontbijt eten...
Alle reacties Link kopieren
En heel fijn te horen dat ze de goede kant op gaat Ioni!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven