levelwerk kleuters

01-10-2014 10:14 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een kleuter die levelwerk of uitdagender werk krijgt aangeboden op school?

Wat is de reden hiervoor?



Onze zoon van 5,5 zit in groep 2.

Hij leest, Soms hakkend en plakkend, soms moeilijke woorden als stoomtrein.

Schrijft veelal alles wat hij wil, wel zoals iets klinkt.

Weet ook alle cijfers t/m sowieso honderd, daarna draait hij nog weleens om-107 word 700. Heeft het aantal begrip ook: 30 blokjes telt hij. Rekent ook tot 20.

Dit kan hij niet sinds kort, maar meeste al voor groep 1.



Hij is kleuter, dus met leren heb ik me tot nu nu niet zo bezig gehouden. Van juffen hoorde ik altijd: hij komt leuk mee, is een fijne leerling. Goed om te horen!

Onlangs hadden we een infoavond in de groep.(vorig jaar gemist, dus was 1ex) Daarin hoorde ik voor eerst dat ze in groep 2, 2 letters en 1 cijfer t/m 12 leren. Was lichtelijk verbaasd, maar raak steeds verbaasder omdat zoonlief steeds vaker uit spelen gaat. Van die ouders(veel mensen doen dat toch uitzichzelf blijkbaar) hoor ik goh, ze moeten wel veel in groep 2 hoor, maar hij gaat ook snel: kent nu bijna alle cijfers, letters begint ook wat te komen. Meer in die trand. Van sommigen verneem ik dat ze juist level werk krijgen want hij/zij loopt zo voor, kent de cijfers al, begint korte woordjes te lezen.



Excuus voor lange verhaal, maar eerste kind, eerste kennismaking met school, kleuterschool, dus geen idee. Maar nu ik dat sinds kort allemaal wel weet,heb ik me er eens in verdiept.



Nu vraag ik mij dus af: als mijn kind meer kan dan de gemiddelde kleuter, is uitdagender werk, om te leren leren, dan altijd nodig?

Word het alleen aangeboden aan de probleemgevallen: als ze moeilijk gedrag vertonen, thuis of op school? Als ze echt op alle vlakken, dus ook sociaal/emotioneel voorlopen?



Hoe meer ik erover lees hoe meer verhalen ik tegenkom dat kinderen vastlopen en zich vervelen in groep 3 omdat ze b.v een hele week over het woordje oog doen. Moet ik hierin alert zijn?



Juf heeft nog nooit zoiets aan hem gemerkt in de klas, en zegt dat hij er dan ook geen behoefte aan heeft om er meer mee te doen. Heeft veel plezier in buiten spelen en liedjes zingen.

Heel fijn en begrijp me hier niet verkeerd: dit is zijn laatste kleuterjaar, dus laatste jaar waarin hij lekker mag spelen. Wil niks pushen, ben alleen bang dat mijn kind wellicht op school niet helemaal word gezien zoals hij is.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw zoon veel plezier beleeft aan spelen en zingen dan wil je toch niet dat hij in de tijd dat andere kleuters zingen en spelen extra leerwerkjes moet doen?



Wel lijkt het mij dat als ze bezig gaan met serieuze werkjes dat je kind dan wel iets te doen krijgt wat op zijn niveau is.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer wordt hij 6?
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Wat is het beleid van de school op het gebied van begaafden? Is er een beleidsplan? In een beleidsplan staat aan welke eisen een kind moet voldoen om voor Levelwerk in aanmerking te komen. Ik zou het nog eens goed bespreken met de leerkracht.



In groep 3 wordt trouwens echt wel rekening gehouden met kinderen die al kunnen lezen. Daar is meestal een speciaal programma voor
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij heel goed om niet naar andere kinderen te kijke maar vooral naar jouw kind en dan met name hoe het met hem gaat. Zit hij lekker in z'n vel, gaat hij met plezier naar school? Als dat allemaal zo is, dan zou ik niet gaan vragen om extra werk. Hij verveelt zich niet en dat hij zo vlot is hoeft niet te betekenen dat hij extra dingen of ondersteuning nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 01 oktober 2014 @ 10:18:

Als jouw zoon veel plezier beleeft aan spelen en zingen dan wil je toch niet dat hij in de tijd dat andere kleuters zingen en spelen extra leerwerkjes moet doen?



Wel lijkt het mij dat als ze bezig gaan met serieuze werkjes dat je kind dan wel iets te doen krijgt wat op zijn niveau is.



Nee, dat ik zeker niet willen. die werkjes zal hij echt niet gaan maken als de andere kinderen gaan zingen e.d. Word aangeboden als iedereen een werkje krijgt te maken, maar dan een net iets moeilijker werkje heb ik begrepen. Ze gaan op geen manier buitengesloten worden van de groepsactiviteiten.



En, nee vergelijken is niet nodig, maar alleen door die vergelijking begon ik te beseffen dat hij misschien toch wat meer kan. Anders had ik nog steeds gedacht dat alle kleuters dit gewoon op school leerden.



Als hij in groep 3 wel aangepast werk nodig heeft, dan zou het toch wel van belang zijn dat de juffen op tijd weten dat dat nodig is: bij aanvang groep 3, dus niet halverwege groep 3?



Dat zou alleen kunnen als de huidige juf er ook op tijd van weet,(in ieder geval gelooft dat hij het kan, als het er nu op school niet uitkomt, dan lijkt me de kans groot dat het ook later niet gebeurt. Zou de juf dan niet wat meer aan hem mogen "trekken". Net zo goed als je ook bij kinderen doet die niet goed meekomen, gewoon omdat het nodig is om van elk kind een helder beeld te hebben?)



Maar hij zit lekker in zijn vel, dus voor nu heb ik geen zorgen.

In april word hij 6.



Zoveel verschil in kinderen, vandaar de vraag: wie heeft een kind dat wel levelwerk krijgt aangeboden en wat was de reden ertoe?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinders kwamen ook lezend van de kleuterschool af.

Het 100 bord konden ze zeker al eind 1e groep en rekenen in tientallen.

Toch zijn ze echt niet speciaal of meer begaafd.

Er zijn ook gewoon nog leergierige en of slimme kinderen.

Ik heb mezelf alleen maar bezig gehouden of mijn kinderen blij waren op school.



Soms heb ik het idee dat als een kind iets makkelijker stof oppakt dan het andere dat er snel gezocht en wel door de ouders wordt naar meer uitdaging terwijl het kind daar misschien niet eens behoefte voor heeft.



Als jullie zoon gewoon blij is op.school zou ik het zo laten.
Het is bij kleuters best lastig inschatten hoe hun niveau is. Zeker in groep 2 zijn er altijd kinderen die al kunnen lezen, rekenen en schrijven. Mijn zwakbegaafde zoon ging met aviv 4 naar groep 3. Heeft nooit gehakt en geplakt kon vloeiend lezen, terwijl mijn gemiddelde dochter alleen deed wat aangeboden werd en niets meer dan dat. De jongste kon ook al vlot lezen, hij is van groep 1 naar 3 gegaan, maar is gewoon een gemiddelde leerling die volgend jaar naar de mavo zal gaan. Ik denk dat zolang een kind lekker in zijn vel zit en geen tekenen van verveling vertoont, ik er niets mee zou doen. Je kan het altijd met de juf bespreken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Haha!, Nou ik denk zeker niet dat hij speciaal of hoogbegaafd is ofzo. en aan de Mavo, havo what-ever, denken we nog lang nog niet.

We vinden ook dat niet alles van leerprestaties moet afhangen: misschien kan hij later goed leren maar vind hij het niet leuk en werkt liever met zijn handen, dan stuur je hem toch niet naar vwo.



Nee, maar goed. Als ik(steeds vaker) om heen hoor van kinderen die levelwerk krijgen aangeboden(en niet iedereen vertoont verveling of anders/moeilijk gedrag=info van de ouders zelf dus correcte info). Als je weet dat die kinderen minder weten dan je eigen kind, zitten in dezelfde groep, zelfde juffen, dan ga je het je toch afvragen?

Wat iemand zegt; je alleen bezig houden met of je kind blij naar school gaat? In die zin is deze vraag toch ook van belang?

Blijft hij blij naar school gaan? Kunnen er problemen van komen?

Op dit moment niet, maar alert blijven bij je eigen kind is toch alleen maar in het belang van je kind, zodat hij blij naar school kan blijven gaan? Juf(fen) in klas met 33 kinderen kan ook dingen over hoofd zien.



Blij dat ik deze vraag gestel heb, Dank voor jullie antwoorden.

Bevestigd wel wat wij als ouders zelf ook vonden; hij is blij, vind school leuk. heeft veel vrienden, we laten het(voor nu) fijn zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat hij graag naar school gaat, dat is natuurlijk heel belangrijk. Mijn zoon vond school als kleuter wel leuk maar hij deed wat hij wilde: hele dagen kleien, zingen tijdens het kringgesprek, onder de tafel zitten etc. In groep 3 viel het kwartje en ging hij als een speer. Was zonkind (op hoogste niveau lezen, rekenen etc.) en had optioneel pluswerk maar als iets optioneel is doet hij het niet.



Ik zou even afwachten hoe het straks in groep 3 gaat, doorgaans zijn er wel niveauverschillen die opgevangen worden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelf heel gemakkelijk werkbladen maken op alle niveaus op

www.worksheetworks.com

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Deze vragen kun je heel goed op school stellen.

Mijn ervaring:

Kinderen komen vaak vol verwachting in groep 3, want dan gaan ze écht leren. En dan kan dat heel erg tegenvallen voor de kinderen die al kunnen lezen.

Verveelt je kind zich niet, en heeft hij plezier in school, dan hoeft levelwerk niet per se.



Heeft je zoon een goede werkhouding? Maakt hij alles netjes en snel, of gooit hij er met de pet naar? Durft hij moeilijkere taken aan?

Kinderen die meer kunnen, komen wel eens in de valkuil terecht dat ze niet weten hoe ze een moeilijke taak aan moeten pakken en het al snel opgeven. Dat is wel iets om in de gaten te houden. Levelwerk kan zeker helpen bij de werkhouding en het 'leren leren.

Vaak is groep 3 daar vroeg genoeg voor.



Hou je kind in de gaten, praat erover op school. Vraag eens wat hun visie is in het geval van jouw zoon. Maar maak je geen grote zorgen, als hij het leuk vindt op school.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel even reageren. Mijn oudste zoon is bijna even oud en zit ook in groep 2. Hij doet het ook goed, en scoort bijna foutloos op de cito's. Hij heeft het gelukkig erg naar de zin op school. Wij hebben het wel besproken met de juffen en zij hebben hem ook wel goed in de gaten. Hij krijgt heel beperkt soms wat moeilijker werk. (Bijvoorbeeld bij een plakwerkje, dan moeten er net zoveel plaatjes geplakt worden als het getal of stippen op de dobbelsteen. Zijn werkje is dan, plak er eentje meer of minder, dan het aantal wat je ziet.) Maar voor veel kleuteractiviteiten is dit moeilijk. Overigens is hij helemaal niet zo creatief. Maakt het liefst een voorbeeld na.



Ik heb het gevoel dat mijn zoon nog veel aanbod krijgt, en soms ook gewoon een moeilijkere vraag van de juf. (Niet bijv, welk dier is dit, maar is dit dier een nachtdier?) Zo haalt juf toch veel meer uit hem. Overigens ziet hij zichzelf helemaal niet als slim, hij zegt altijd, ik weet nog zoveel dingen niet.



Daarbij doen we thuis veel leuke, maar ook leerzame dingen, gaan bijv op zoek naar tandwielen, doen raadsels en veel spelletjes, en doen bijv veel zoekboeken (waar is wally). Overigens laat ik dit helemaal aan hem over, vaak ontstaan de vragen of ideeën als we zitten te eten.



Wij gaan wel op eigen verzoek nu binnenkort naar een orthopedagoog, omdat zoon soms erg angstig is. Hij beseft gevaar soms veel te goed. Hier zoeken we balans hoe we hem daarmee kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie ook bedankt voor de reacties.



Heb het natuurlijk met de juf besproken, of poging tot.

Zij gaat er niet op in en wijst erg op buitenspelen e.d.

Verder wil ik er dan ook niet op ingaan, 1: lijkt me dan niet nodig en 2: dan voel ik me een pushende en opschepperige ouder.



Dat is wel waar ik nu beetje over in zit voor later, dat hij het dan wel opgeeft als moeilijker word. Nu vind hij alles een makkie.

Gisteren vertelde hij moesten ze om de beurt een spelletje met de hulp juf doen; cijfers aanwijzen op een papier. Oh, tot 10 maar zei hij, makkie.

Als juf zou ik wel willen weten tot hoe ver een kindje dan kan...



Wat activiteiten thuis betreft.

Heb hem nooit heel slim ofzo gevonden. is meer begonnen met school en verhalen van andere ouders.

Denk ook niet dat dat iets uitmaakt, hoe je kind ook is, je speelt toch altijd in op zijn/haar behoeftes en interesses?

Schoolse werkjes gaat me voor thuis wat te ver of hij moet er naar vragen. Leren doe je op school toch?

Kan me zo voorstellen dat die hersentjes wel een beetje lui/makkelijk worden, als je de hele week b.v. cijfer 9 moet oefen en je weet al wat 98 is. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij op andere vlakken niet meer te leren heeft!

Denk dat de juf gewoon niet erg door heeft wat hij al weet. Uit zichzelf zal hij niet meer vertellen dan nodig is.



Uitjes naar musea en dierentuinen vind hij altijd erg leuk.

Houd van treinen en vissen, de onderwaterwereld.

Als hij 6 word mag hij een echt aquarium(pje).



Hoop dat de orthopedagoog uitkomst bied voor jullie, lijkt me naar voor hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven