naar de wc in groep 3

01-09-2014 21:03 65 berichten
Oudste is net 2 weken in groep 3 begonnen. Hij vind het leuk en is gemotiveerd wat ook logisch is na 2,5 jaar kleuteren ( hij is 6,5 )

Maar nu stuiten we op een probleem; hij komt meerdere dagen per week thuis met behoorlijk vieze billen. Naast dat ik het vies vind is het natuurlijk ook niet normaal.

Ik vraag hem waarom dat is, ik dacht eerst hij poept op school en veegt mss zijn billen niet goed af. Maar nee, hij zegt vaak net te moeten poepen op het moment dat het stoplicht op rood staat. Dan mogen ze dus blijkbaar niet naar de wc maar moeten ze werken aan een schrijf of reken opdracht.

Ik snap de logica want ze moeten leren om een bepaalde tijd stil te zitten en te werken.

Aan de andere kant; als je moet dan moet je.



Hij gaat het dus nu zitten ophouden met gevolg de vieze broek en geeft aan later ( als het weer mag) niet meer te hoeven.



Bij de kleuters mocht hij altijd naar de wc waardoor wij dit nooit hadden. Hij is niet bekend met stoelgang problemen.



Vandaag had hij tot 2 keer toe aangegeven dat hij moest maar tot 2 keer toe mocht dat niet met gevolg weer een vieze broek.



Wat vinden jullie hiervan? Ik snap de logica maar zit er toch aan te denken dit morgen met de juf te bespreken. Ik zit niet te wachten opbdie vieze broeken en, veel belangrijker, ik wil niet dat dit tot problemen gaat leiden. Ik denk dan aan stoelgangproblemen, buikpijn oid
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad bespreken. Op deze leeftijd kan je toch nietvan kinderen verwachten dat ze al kunnen ophouden?
I would rather shit in my hands and clap
quote:tialtngo schreef op 01 september 2014 @ 21:05:

Inderdaad bespreken. Op deze leeftijd kan je toch nietvan kinderen verwachten dat ze al kunnen ophouden?

Want? Als je ruim 6 bent ben je toch gewoon zindelijk? Dat is wat kunnen ophouden inhoudt toch.



Het klinkt alsof hij door de spanning van dat het niet mag júist naar de wc moet, TO. Vind het een beetje een rare regel.
Ik denk dat je dat bij niemand mag verwachten, ongeacht de leeftijd. Ik zou dit zeker gaan bespreken op school.
Alle reacties Link kopieren
Tussen zindelijk en plas/poep kunnen ophouden zit nog een wereld van verschil.
I would rather shit in my hands and clap
Alle reacties Link kopieren
De kans bestaat dat jouw zoontje de zaken zeer zwart wit ziet omdat hij zo jong is. En ik vermoed als jij dit even kort met de leerkracht bespreekt dat hem dan echt uitgelegd gaat worden dat niemand in zijn broek hoeft te poepen omdat het stoplicht op rood staat. Maak er geen drama van gewoon even opnemen en zo oplossen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik ben niet bekend met schoolregels maar ik vind dit raar. Ik kan me herinneren dat je gewoon mocht, tenzij al een ander kind was toevallig dan moest je wel ff wachten.



Ik zou het toch eens bespreken.
Poep ophouden lijkt me niet goed. Daar kun je inderdaad buikpijn/obstipatie van krijgen. Ik zou het bespreken met de leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kind in groep drie werd standaard aangekondigd als ze over een kwartier een poosje rustig aan een taak moesten werken zonder storen, en daar werd bij gezegd dat als ze naar de wc moesten, dat nu nog kon. Vond ik voor kinderen van die leeftijd wel zo passend. In groep vier werd dit niet meer gedaan.



Overigens als een kind dan echtechtecht toch tijdens de taak moest, dan mocht dat wel, heel stilletjes. Als je moet, dan moet je. Maar door het waarschuwen kwam dat niet vaak voor.
Zindelijk zijn betekent voor mij de link kunnen leggen tussen de aandrang van het moeten plassen/poepen en naar de wc gaan en het niet gewoon laten lopen.

Ophouden staat daar voor mij los van.



Iedereen moet weleens zo nodig dat het niet opgehouden kan worden. Dat betekent niet dat je niet zindelijk bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 01 september 2014 @ 21:09:

Ik ben niet bekend met schoolregels maar ik vind dit raar. Ik kan me herinneren dat je gewoon mocht, tenzij al een ander kind was toevallig dan moest je wel ff wachten.



Ik zou het toch eens bespreken.Ach welnee het is vooral bedoeld voor de werkvermijdings plassers en poepers. Hij is net in groep 3 hij heeft de zaken waarschijnlijk te letterlijk genomen en dat doen veel kleintjes.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat een rare regels stellen ze toch op scholen. Ik zou er inderdaad iets over zeggen



bij mijn kind op school adviseren ze om vooral niet met de fiets te komen omdat er te weinig fietsenrekken zijn. Ook zo'n rare regel. Het is 15 min lopen naar school. In de lunchpauze hebben ze maar een uur vrij! Maar een paar fietsenrekken erbij kan plotseling niet terwijl er genoeg plek is.
Vind dat ook een beetje raar. Incidenteel ok, maar als hij structureel thuis komt met vieze broeken zou ik ook eens met de juf gaan praten. Al is het alleen maar om te vragen hoe het systeem precies werkt zodat je er achter kan komen of hij net steeds moet als het niet mag, of het juist een heel beladen ding voor hem is omdat ze met dat systeem werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisaVuitton schreef op 01 september 2014 @ 21:12:

Wat een rare regels stellen ze toch op scholen. Ik zou er inderdaad iets over zeggen



bij mijn kind op school adviseren ze om vooral niet met de fiets te komen omdat er te weinig fietsenrekken zijn. Ook zo'n rare regel. Het is 15 min lopen naar school. In de lunchpauze hebben ze maar een uur vrij! Maar een paar fietsenrekken erbij kan plotseling niet terwijl er genoeg plek is.Vraag anders eens na waarom ze ervoor kiezen om al die rare regels te verzinnen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En sommige kinderen kunnen idd moeilijk de nuance zien tussen niet naar de wc mogen, en alleen als je echt echt moet.



Ik heb op de lagere school ooit in mijn broek gepoept omdat de juf zei dat ik niet mocht. Ik begreep niet dat er echt wel een uitzondering kon worden gemaakt als ik het niet meer op kon houden. Ik durfde dat niet aan te geven als kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 01 september 2014 @ 21:15:





Ik heb op de lagere school ooit in mijn broek gepoept omdat de juf zei dat ik niet mocht. Ik begreep niet dat er echt wel een uitzondering kon worden gemaakt als ik het niet meer op kon houden. Ik durfde dat niet aan te geven als kind.Dit bedoel ik en er is er elk jaar wel één.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 01 september 2014 @ 21:14:

[...]



Vraag anders eens na waarom ze ervoor kiezen om al die rare regels te verzinnen.Zo he...wat een goede tip...Heel misschien doe ik dat ook wel of he....heb ik dat al gedaan.
LV: lekker met zijn allen met de auto brengen. Dan leren ze het wel af .
Bespreken met de juf.



Ik werk zelf ook met het stoplicht, maar de kinderen mogen bij mij altijd naar de wc. Ik werk met wc (bad)eendjes die zij dan op tafel leggen, zodat ik weet wie er naar de wc is.
Alle reacties Link kopieren
Nou...... en ik moet jou nu vragen wat die reden dan was? Als dat zo is dan zeg je dat toch direct? Wat is dit nou voor een reactie?



Ze hebben dus een andere reden want er is ruimte voor fietsrekken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Als er op school geen regels zijn wordt het een puinhoop. Stel dat alle kinderen in groep 3 naar de wc mochten als ze wilden. Nou, dan staat er dus de hele dag een rij voor het toilet.

De kinderen moeten leren dat er momenten zijn dat je even niet naar de wc kunt gaan. Met name tijdens instructie is het erg storend als er iemand naar de wc gaat. En die instructie is juist heel erg belangrijk in groep 3. Naar de wc gaan geeft gewoon onrust. Kinderen zijn snel afgeleid. En, als er ééntje naar de wc gaat, moeten ze allemaal. Tsja het zijn net kinderen.

Dus ga jij morgen naar de juf en vertelt over je zoontje. De juf geeft je mannetje een knipoog en aai over de bol. En zegt tegen hem dat hij zo lief is dat hij geen misbruik maakt van de wc en dus wel altijd naar de wc mag als hij moet. Zul je zien dat het dan ineens niet meer nodig is.

En ja, die fietsen op school hé. Iedere fiets op het schoolplein neemt speelplaats weg voor de kinderen. Je kunt het hele plein wel in één grote fietsenstalling veranderen. Maar dan kunnen de kinderen niet meer spelen.

Extra fietsenrekken moeten via de gemeente geregeld worden. Dat duurt even ja.

En daarom hebben de meeste scholen regels mbt het gebruik van de fietsen. Meestal heeft dit te maken met de afstand die kinderen moeten afleggen van en naar school. En als je niet in de buitenste straat woont die moet lopen dan ben je even onderweg.

Helaas zijn het altijd dezelfde die 2 straten verderop wonen en altijd met de fiets komen....
quote:Enn schreef op 01 september 2014 @ 21:11:

[...]



Ach welnee het is vooral bedoeld voor de werkvermijdings plassers en poepers. Hij is net in groep 3 hij heeft de zaken waarschijnlijk te letterlijk genomen en dat doen veel kleintjes.



Dit is soms echt een heel groot probleem in groep drie, vandaar vaak die strenge regel aan het begin van het jaar! Er zijn zelfs kinderen die alleen maar een rondje gang lopen als ze zeggen naar de wc te moeten. Ik heb wel eens een ochtendje onopvallend gecontroleerd wat sommige kinderen gingen doen op zo'n moment. Bij de kinderen waarvan de juf het vermoeden had dat het werkvermijdend gedrag was. Bij de meesten was het ook zo dat ze níet naar het toilet gingen.



Ik zou er dus even met de juf over praten, want meestal zijn er ook wel uitzonderingen op de regels te maken!
quote:Enn schreef op 01 september 2014 @ 21:19:

Nou...... en ik moet jou nu vragen wat die reden dan was? Als dat zo is dan zeg je dat toch direct? Wat is dit nou voor een reactie?



Ze hebben dus een andere reden want er is ruimte voor fietsrekken.



Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ik heb dus gevraagd waarom er niet meer fietsenrekken worden geplaatst omdat er genoeg ruimte is voor nog wel 6 fietsenrekken. Er werd toen gezegd dat zij het fietsen niet wilde stimuleren omdat iedereen kan lopen naar school en met nog meer fietsenrekken het aanzicht van de school werd aangetast. Terwijl het aangezicht nu ook al wordt verpest omdat er te weinig fietsenrekken zijn!



Sorry, maar ik ben erg chagrijnig door deze reactie van school (dat merk je wel ). Ik ben de hele vakantie bezig geweest om mijn jongste kind te leren fietsen naar school (achter op de fiets wil ze niet meer want ze is 'al 6'. Nu wordt mij geadviseerd om vooral te gaan lopen.



Ik denk dat ik inderdaad die grote bestelbus van de achterburen ga lenen en die bus pontificaal voor de ingang parkeet....de hele dag...
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisaVuitton schreef op 01 september 2014 @ 21:38:

[...]





Ik ben de hele vakantie bezig geweest om mijn jongste kind te leren fietsen naar school (achter op de fiets wil ze niet meer want ze is 'al 6'. Nu wordt mij geadviseerd om vooral te gaan lopen.



Ik denk dat ik inderdaad die grote bestelbus van de achterburen ga lenen en die bus pontificaal voor de ingang parkeet....de hele dag...





Aha dat plaatst zaken in perspectief.

Tsja... dan zet je haar fiets toch gewoon om de hoek ergens neer en loop je het laatste stukje.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 01 september 2014 @ 21:11:

[...]



Ach welnee het is vooral bedoeld voor de werkvermijdings plassers en poepers. Hij is net in groep 3 hij heeft de zaken waarschijnlijk te letterlijk genomen en dat doen veel kleintjes.Ow haha ja ik neem het van je aan hoor Enn. Ik zie het gewoon al voor me zo'n arm kindje wat buikpijn heeft van de kramp en dan toch niet mag ondanks dat hij het vraagt. Ben een watje wat kinderen betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven