nederlandse kinderen te vrij opgevoed?

10-09-2007 11:39 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Had laatst een discussie met een vriendin uit Parijs dat nederlandse kinderen zo ontzettend aanwezig zijn.

Ze praten overal doorheen, krijgen veels te veel aandacht en er wordt veels te vaak naar hun mening gevraagd. Dit terwijl zij bij vrienden in Parijs bijna niet merkt dat er ook nog kinderen zijn. Ik had dezelfde discussie ook al eens met een spaanse vriend gehad! Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ben het er in veel gevallen mee eens.
Alle reacties Link kopieren
ja, vaak wel ja. :) maar moet nu weg, later kom ik hier nog wel op terug.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Belgische en woon sinds een aantal jaren in Nederland. Ik moet zeggen dat het me ook al opgevallen was dat Nederlandse kinderen in het algemeen 'vrijer' opgevoed worden dan in België. 'Vrijer' vind ik eigenlijk geen goed woord. Ik bedoel dat ze soms als een soort koninkjes behandeld worden. Dat is althans de indruk die ik krijg, als buitenstaander.

Ik ben zelf een voorstander van een opvoeding waarbij veel met kinderen gepraat wordt, en uitleg gegeven wordt waarom iets op een bepaalde manier gebeurt. En ik hou van kritische geesten. Maar ik vind ook dat kinderen moeten leren met andere mensen rekening te houden.
Alle reacties Link kopieren
Hihi dat is al eeuwen zo dat buitenlanders dat vinden, dus dat vonden ze ook van ons, en van onze ouders, en grootouders, enz enz ;-) En met de meesten van die generaties is het ook goedgekomen :-p
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vaak wel klopt. Heb ook vaak de indruk dat ouders hun kinderen maar laten doen omdat ze geen zin hebben om (weer) nee te zeggen of de discussie aan te gaan.

Vorige week in de supermarkt bij de vleeswaren komt er een joch van een jaar of 8 aanrennen (vader of moeder nergens te bekennen) "ik wil een worstje", dwars door het gesprek heen dat ik met de medewerkster voerde. Ik zeg tegen hem dat het heel onbeleefd is om er zomaar doorheen te roepen en dat het volgens mij ook zo is dat kinderen die vragen worden overgeslagen. Hij kijkt me aan of ie het in Keulen hoorde donderen....

Twee medewerksters lachend tegen mij: "ja wij mogen dat niet zeggen, maar denken het wel vaak".



Maar goed, ik kreeg al een keer de opmerking dat ik veel te streng ben en dat ik daarmee mijn dochter te kort doe (die zou zich dan niet kunnen handhaven of zoiets...??). Het lijkt mij buitengewoon gezond dat ze weet nee=nee en dat ze nu leert met frustraties omgaan (ze is 3), heeft ze de rest van haar leven vast veel plezier van.
Wat oordeel jij snel, Pauline. Ken jij die ouders?



Het zal verder wel heel soft van mij gevonden worden maar ik vind kinderen léuk en ik begin die tendens, dat mensen altijd maar last hebben van kinderen, een beetje zat te worden.
Alle reacties Link kopieren
Er zit iets in, maar wat is vrij daar zijn ook weer verschillende meningen over!

Overal heb je brutale apen tussen zitten, k heb hier ook eens zo n snotaap gehad die nog maar net zijn voet over de vloer had gezet en vroeg gelijk om cola, chips en toen het bakje leeg was toen wou die wel even de kast in om nieuwe te pakken.Dit vind ik niet vrij maar brutaal.Ik vind wel dat als kinderen

bij anderen over de vloer komen ze zich wel fatsoenlijk kunnen gedragen.En als ze in een restaurant zitten niet als een wilde stier moeten rennen, maar of dit ypisch nederlands is weet ik niet , ik zag dit jaar op vakantie in portugal ook wel kinderen van buitenlanders die zich ook niet wisten te gedragen.Maar waarvan de ouders het gewoon vonden, want er werd niets van gezegd
Ik vind Nederlanders sowieso luidruchtig. Zowel volwassenen als kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed vergeleken met de gemiddelde buitenlander de de nederlandse volwassenen ook nogal vrij zijn met hun abortus-, drugs-, euthanasiebeleid, homohuwelijk en van die dingen. En de nederlandse volwassenen zijn idd ook nogal aanwezig en kort door de bocht. Nou ja, so be it.



Er zijn natuurlijk altijd onbeschofte kinderen (vaak van onbeschofte ouders), maar dat is m.i. een kleine minderheid. De meeste kinderen vind ik gewoon leuk, sociaal, gezellig, vriendelijk, aardig. Vaak aardiger, vriendelijker, socialer enz dan volwassenen. Er is dus nog hoop voor nederland! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Bambi schreef op 10 september 2007 @ 12:18:

Wat oordeel jij snel, Pauline. Ken jij die ouders?



Het zal verder wel heel soft van mij gevonden worden maar ik vind kinderen léuk en ik begin die tendens, dat mensen altijd maar last hebben van kinderen, een beetje zat te worden.




Hear hear, Bamb. Mijn zoontje van 4,5 is volgens mij prima opgevoed, een schat en een knuffelkind tottemet. Maar hij is ook wel es ergens binnengekomen waar hij riep: Ik! Wil! Cola!! Terwijl hij dat eigenlijk niet eens mag hebben (soms een slokje). Zo zijn kinderen nou eenmaal; ongeremd. Ik kom er dan natuurlijk 2 meter achteraan en corrigeer hem direct: zeg es sorry, of zeg alsjeblieft, of zoiets. En dat doet ´ie dan ook.



Ik vind het complete onzin dat het een positief iets is als kinderen "niet aanwezig" zijn, zoals in de openingspost wordt beschreven over Franse kinderen. Kom op zeg. Mogen kinderen ajb gewoon kinderen zijn?



Ze zijn nog niet perfect, een kind is werk in uitvoering.
Alle reacties Link kopieren
Bambi schreef op 10 september 2007 @ 12:18:

Wat oordeel jij snel, Pauline. Ken jij die ouders?



Het zal verder wel heel soft van mij gevonden worden maar ik vind kinderen léuk en ik begin die tendens, dat mensen altijd maar last hebben van kinderen, een beetje zat te worden.




Helemaal mee eens!!!

Ik zei overigens eigenlijk alleen maar leuke kids om mij heen!

Maar dat komt misschien omdat ik niet zo snel last ervaar van kinderenen.
Alle reacties Link kopieren
Bambi schreef op 10 september 2007 @ 12:18:

Wat oordeel jij snel, Pauline. Ken jij die ouders?



Het zal verder wel heel soft van mij gevonden worden maar ik vind kinderen léuk en ik begin die tendens, dat mensen altijd maar last hebben van kinderen, een beetje zat te worden.




Ik vind kinderen ook leuk, en heb er ook absoluut geen last van als er in de straat lekker gespeeld wordt luidruchtig of niet, ik ga vaak zelfs ff uit het raam kijken omdat ik het leuk vind.

Maar wat ik dus niet leuk vind is dat ik de kinderen tegenwoordig vaak erg grof in de mond vind niet alleen onderling maar ook tegen volwassenen de ziektes en geslachtdelen vliegen je regelmatig om de oren, en als een kind van een jr of 6 vuil kutwijf naar me schreeuwt ja dan erger ik me daar toch behoorlijk aan. Wat ik dan helemaal jammer vind is dat als je zo kind terecht wil wijzen je een woedende ouder tegen je over hebt. En ik denk dat het voornaamste is waar mensen zich aan ergeren.
'Kinderen die vragen worden overgeslagen' ????

Woehahahaha!

Dat iemand hedentendage zo'n zin nog uit de vingers weet te typen!

Kinderen die NIET vragen worden juist overgeslagen. Júist door types die met dat soort achterlijke zinnetjes op de proppen komen, omdat die kinderen zien als minderen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is vrij opvoeden? Ik ben blij dat het niet meer zo is als vroeger, dat kinderen gewoon hun mond moeten houden, niet naar hun mening worden gevraagd. Maar ik maak nu ook vaak het tegengestelde mee. Ouders die bijna alles overleggen met hun kinderen en dan natuurlijk de mening van het kind volgen. Is dat vrij opvoeden? Dan ben ik er op tegen. Als je kinderen nu al op een voetstuk plaatst, wat voor volwassen mensen worden dat dan?

Ik geloof zeker dat als je kinderen discipline bij brengt, het voor hun veel prettiger zal verlopen als ze volwassen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als kinderen niet voor 7 uur 's avonds op bed zouden hoeven te liggen en dus maar een uurtje of wat tijd met paps en mams door kunnen brengen dan kan ik me best voorstellen dat je vaker toegeeft om vooral maar niet alleen de boeman/vrouw te hoeven spelen .

Franse kindertjes zie je op een terras zitten met opa's en oma's...iedereen let op , iedereen geeft even aandacht ; hier moet je op je eigen jong letten en ontsnappen ze even of luisteren ze niet zoek je het als wanhopige moeder zelf maar uit, met boze blik op de koop toe.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2007 @ 14:58:

Als kinderen niet voor 7 uur 's avonds op bed zouden hoeven te liggen en dus maar een uurtje of wat tijd met paps en mams door kunnen brengen dan kan ik me best voorstellen dat je vaker toegeeft om vooral maar niet alleen de boeman/vrouw te hoeven spelen .





Zeker als je beiden ook de hele dag gewerkt hebben......

Oeah, we komen denk ik toch weer op het Balkenende-principe!
blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2007 @ 14:58:

Franse kindertjes zie je op een terras zitten met opa's en oma's...iedereen let op , iedereen geeft even aandacht ; hier moet je op je eigen jong letten en ontsnappen ze even of luisteren ze niet zoek je het als wanhopige moeder zelf maar uit, met boze blik op de koop toe.
Begrijp ik nou goed dat je vindt dat anderen jouw kinderen mogen corrigeren? Als ik dat hier in Nederland doe, krijg ik naar mijn hoofd dat ik me niet hun kind moet bemoeien. Het is ook nooit goed @-(
Alle reacties Link kopieren
ikweetnietsmeer schreef op 10 september 2007 @ 15:02:

[...]





Zeker als je beiden ook de hele dag gewerkt hebben......

Oeah, we komen denk ik toch weer op het Balkenende-principe!
Volg jij het andere topic niet ? kinderen zijn eigenlijk niet welkom in horecagelegenheden na een bepaalde tijd......voor de kindvrijen onder ons.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mariska76 schreef op 10 september 2007 @ 15:04:

[...]





Begrijp ik nou goed dat je vindt dat anderen jouw kinderen mogen corrigeren? Als ik dat hier in Nederland doe, krijg ik naar mijn hoofd dat ik me niet hun kind moet bemoeien. Het is ook nooit goed @-(
Je hoeft mijn kind niet te slaan , maar zeggen "ssst , je mag hier niet gillen...heb je trouwens al gezien wat voor ijsjes we da'lijk krijgen / dat opa zijn duim weg kan toveren " dat vind ik geen enkel probleem hoor. Dat doe ik ook met neefjes en nichtjes . Is dat zo héél gek dan ? Een ouder heeft geen ogen op zijn rug en wil zelf ook wel even een gesprekje afmaken of een vorkje prikken .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bambi, nee ik ken die ouders niet en ja, ik heb wel een mening (zoals iedereen hier). Als een kind van 3,4 of 5 jaar zoiets spontaan roept, vind ik het heel iets anders dan een ouder kind, die toch wel mag weten dat het niet fatsoenlijk is zomaar iets door een gesprek heen te roepen. En daar komt nog bij dat ik viel over de toon en de manier waarop het werd geroepen: Op een commanderende brutale manier. Aan de blikken die de 2 supermarktmedewerksters met elkaar wisselden was ook wel duidelijk dat ze het absoluut niet konden waarderen zo 'toegecommandeerd' te worden. Vandaar ook mijn reactie naar dat joch toe.



Als hij op een normale manier gevraagd had of hij een worstje mocht, had ik daar echt geen problemen mee gehad; maar dus wel op de manier waarop het ging.
blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2007 @ 15:19:

[...]



Je hoeft mijn kind niet te slaan , maar zeggen "ssst , je mag hier niet gillen...heb je trouwens al gezien wat voor ijsjes we da'lijk krijgen / dat opa zijn duim weg kan toveren " dat vind ik geen enkel probleem hoor. Dat doe ik ook met neefjes en nichtjes . Is dat zo héél gek dan ? Een ouder heeft geen ogen op zijn rug en wil zelf ook wel even een gesprekje afmaken of een vorkje prikken .




Dan denk ik dat je ik je verkeerd begrepen heb. Ik dacht dat je het had over vreemde mensen. Binnen een familie ben ik het inderdaad ook gewend dat iedereen de kinderen corrigeert (of het kind moet het heel bont maken).



blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2007 @ 15:15:

[...]



Volg jij het andere topic niet ? kinderen zijn eigenlijk niet welkom in horecagelegenheden na een bepaalde tijd......voor de kindvrijen onder ons.
Alsof het om álle horecagelegenheden gaat. Dit slaat echt weer helemaal nergens op.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2007 @ 15:15:

[...]



Volg jij het andere topic niet ? kinderen zijn eigenlijk niet welkom in horecagelegenheden na een bepaalde tijd......voor de kindvrijen onder ons.
Ik heb helemaal naar beneden gescrold bij "kinderen", maar kan niets vinden. Of bedoel je een ander topic?
Alle reacties Link kopieren
ikweetnietsmeer schreef op 10 september 2007 @ 17:16:

[...]





Ik heb helemaal naar beneden gescrold bij "kinderen", maar kan niets vinden. Of bedoel je een ander topic?
kinderen ongewenst, ofzo
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Weetje wat denk ik ook scheelt? Dat kinderen in bepaalde andere landen meer gewend zijn aan 'grote sociale situaties', zoals eten in restaurant o.i.d, omdat dat daar veel gebruikelijker is. Ik heb tijd in Spanje gewoond en heb er familie en daar is het volkomen normaal dat kinderen overal mee naar toe gaan en kinderen zijn daarom ook vaak gewend hoe ze zich in dat soort situaties moeten gedragen. Als het een uitzonderlijke situatie is voor een kind is het ook sneller geneigd zich wat extroverter en enthousiaster te gedragen, of dat nu positief (blij gillen) of negatief (boos gillen) is.



Bij familie van mijn dochter's vader, in Marokko, moeten kinderen al vanaf een jaar of zes meehelpen in het huishouden en voor kleinere broertjes en zusjes zorgen. Hier is dat ondenkbaar, dat een kind van zeven hele dag op babybroertje moet letten en het op haar rug meedraagt. Daar kun je een waardeoordeel aan verbinden, maar dat is dan altijd vanuit je eigen referentiekader en dus altijd weinig objectief. Ik zou het zelf niet willen, meehelpen met huishouden is prima, maar verantwoordelijkheid voor andere kinderen niet.



Ik vind Nederlandse kinderen best 'relatief onbeleefd' (heb even geen andere term) vergeleken bij kinderen uit sommige andere landen/ culturen, maar dat heeft alles met onze cultuur te maken en ook met bepaalde verworvenheden die ik erg waardeer en die in sommige andere landen weer missen (denk vrijheid van meningsuiting, gelijke rechten mannen en vrouwen, in discussie kunnen gaan met overheid, werkgever etc).
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven