Kinderboeken - allochtone kinderen

15-09-2014 16:31 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!



Ik ben op zoek naar kinderboeken waarbij 'allochtone' kinderen de hoofdrol hebben. Liefst ook boeken die niet de hele tijd over cultuurconflicten gaan of moeilijke dingen..maar gewoon.. á la Snelle Jelle en De Kameleon. Maar dan Snelle Achmed dus .



Nu heb ik vanmiddag al flink gezocht maar het komt er op neer dat er erg weinig boeken zijn die luchtig en leuk vertellen vanuit een allochtone hoofdpersoon. Ik heb tot dusver het volgende rijtje:



- Sinbad de pizzabezorger

- Yasmines Rare Reisje

- Yasmines Wilde Weekje

- Pizzamaffia (maar dit is voor jongeren vanaf 15 jaar helaas)

- De Zandkroon



Maar er moet toch meer zijn! Wie heeft er leuke tips of weet waar ik moet zoeken? Graag wel in NL geschreven. Ik zoek voor verschillende leeftijden, zeg van 7 tot 11 jaar.



Nog even ter verduidelijking: ik zoek dus géén boeken waarbij Mimoen de bijrol heeft als het vriendje van.. Ik wil echt dat deze kinderen de hoofdrol spelen.



Ik las er overigens het volgende artikel over en dat stemt me nog niet erg hoopvol: klik



Edit: en om het extra moeilijk te maken zoek ik vooral boeken voor jongens .
Alle reacties Link kopieren
www.superjuffie.nl/fatima.html
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Alle reacties Link kopieren
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een wat vreemde manier van zoeken, maar ik tikte gewoon "kinderboek Fatima" in op Google. Misschien kun je nog wel meer boeken op die manier vinden.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Blijf van me af. Van Mohammed .......

Gaat over een groep Marokkaanse jongens. Volgens mij was Ali of Appie de hoofdpersoon. Ik las 'm voor in groep 6 en 8. Wel heb ik in groep 6 een hoofdstuk iets wat aangepast. Omdat ik als juf een voorbeeldfunctie heb en ik de kinderen graag wat meegeef, vind ik het een fijn boek om ook homoseksualiteit te bespreken. En alle kinderen wilden graag dat ik door ging met voorlezen, ze hadden zelfs liever dat ik voorlas dan buiten spelen
Alle reacties Link kopieren
Dankje nnora en barrelroll!



Ja had Mohammed ook al gevonden. Ik twijfel nog een beetje. Ik wil vooral dat het leuke, luchtige of spannende avonturen zijn die kinderen graag lezen om zo het leesplezier te stimuleren. Echt een beetje makkelijke 'instap-boeken'.

Snelle Jelle vervult die rol heel goed omdat het makkelijk leest, niet heel diep gaat en spannend is. Vandaar dat ik eigenlijk zoiets zoek, maar dan dus met Omar of Mohammed in de hoofdrol.



Maar ik zet hem wel op mijn lijstje, wie weet. Zeker als de kinderen bij jou het zo leuk vonden dat ze er het buitenspelen nota bene voor lieten schieten!
Alle reacties Link kopieren
Al op de bieb gevraagd?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Goeie nlies, ik zal het eens vragen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dom gedacht van mij maar wat maakt het nou uit of de hoofdpersoon van het boek Jan heet of Mohammed.

Het gaat toch om het verhaal en of dat een beetje aansluit bij wat ze leuk vinden.

Je noemt als voorbeeld de Kameleon. Ik denk dat er maar weinig kinderen in hun dagelijkse leven zo leven als in die boeken wordt afgeschilderd. Toch vinden ze het blijkbaar een prima verhaal waarom zou dat alleen voor autochtone kinderen opgaan en niet voor allochtone kinderen in Nederland?
Jip en Janneke zijn toch zwart? En inderdaad, wat maakt het uit?
Alle reacties Link kopieren
Nou sugarmiss, ik snap je gedachtegang maar zo werkt het volgens mij toch niet helemaal.



Het punt is ook dat ik werk met kinderen die moeite hebben met taal en lezen an sich al niet zo leuk vinden. Ik probeer dus op allerlei manieren invalshoeken te vinden die deze kinderen in de richting van boeken lokt.



Voor sommige kinderen is dat de mate van spanning, anderen houden van informatie (a la 'zo zit dat'- bladen) en veel kinderen willen aanknopingspunten zien die aansluiten bij hun eigen leven. Dat maakt het lezen leuker voor hen. Ze kunnen zich dan beter verplaatsen in het boek en het avontuur echt beléven. De Kameleon is dan wellicht sowieso geen goed voorbeeld voor veel stadskinderen. Voor mij (boerendochter) was het dat vroeger wel, vandaar dat ik er aan dacht.



Ik zal ook nog even een stukje quoten uit het artikel dat ik plaatste (ook al is het gedateerd) dan begrijp je het misschien beter.



"Hoe het ook zij: voor al die allochtone kinderen zou het toch prettig zijn als ze wat meer herkenbare kinderboeken zouden kunnen lezen. Want de mogelijkheid tot identificatie met de hoofdpersoon - wordt algemeen aangenomen - bevordert het leesplezier. Bovendien kan een boek het zelfbeeld van allochtone kinderen op een positieve manier versterken en het wereldbeeld van autochtone lezers verbreden.

-

Zo werkt het ook voor oudere kinderen, lijkt me: het is fijn om te lezen over kinderen zoals jij. Degelijk onderzoek is er recent niet naar gedaan, maar Stichting Lezen heeft voor intern gebruik wel eens aan mediathecarissen op middelbare scholen gevraagd wat allochtone leerlingen vooral graag lezen. Het is geen verrassing: boeken met een allochtone hoofdpersoon."
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hiernaar op zoek om dat ik soms bozige allochtone jongetjes om mij heen heb die roepen dat die boeken niet voor hen zijn, en dat ze er geen bal van snappen. Dat heeft meerdere redenen. Ze vinden lezen moeilijk en ze vinden lezen saai. Maar, ze willen die boeken soms ook echt niet lezen: ze kunnen zich niet identificeren met de hoofdpersonen en ze vinden er geen zak aan om te lezen over de avonturen van Keesje in zijn 'witte' wereld.



Dat ik dan niet met Jip en Janneke aan kan komen zetten lijkt me ook duidelijk .



En kijk, als je een kind eenmaal zover hebt dat hij of zij lezen leuk is gaan vinden... dan worden de grenzen vager en wordt het wereldbeeld breder. Maar zolang dat nog niet zo is moet ik ergens instappen en dáár ben ik naar op zoek.
Alle reacties Link kopieren
Nou, volgens mij wordt het dan tijd dat allochtonen dit oppakken en kinderboeken gaan schrijven in de Nederlandse taal.quote:winterteen, 87 seconden geleden

Ik ben hiernaar op zoek om dat ik soms bozige allochtone jongetjes om mij heen heb die roepen dat die boeken niet voor hen zijn, en dat ze er geen bal van snappen. Dat heeft meerdere redenen. Ze vinden lezen moeilijk en ze vinden lezen saai. Maar, ze willen die boeken soms ook echt niet lezen: ze kunnen zich niet identificeren met de hoofdpersonen en ze vinden er geen zak aan om te lezen over de avonturen van Keesje in zijn 'witte' wereld.Dat laatste vind ik wel zorgelijk eigenlijk. Als ze zo jong al dat wij-zij-gedoe ervaren/zien/met de paplepel ingegegoten krijgen misschien zelfs wel.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
"Kladwerk" van Anke de Vries gaat over een gemengd groepje scholieren dat erachter moet komen wie een racistische actie op school heeft gepleegd. Heel spannend, herinner ik me nog.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Dank je Pingu!



MSW: dat is ook zorgelijk. Gelukkig zijn er ook heel veel kinderen die daar geen last van hebben hoor.
" Meester Jaap" speelt zich af in de klas van meester Jaap en daar zitten ook allochtone jongetjes in de klas.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de moskee geen bibliotheek met boeken over een allochtoniaanse Dik Trom of Pietje Bell ?



In kleine dorpjes is er vaak een bibliotheek in de kerk/gemeenschapsruimte.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Misschien anders eens bij de Samsam kijken ?

Gratis abonnementen.



http://www.samsam.net/tijdschriften/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist Polleke gelezen van Guus Kuijer.

Leuk boek, maar ook actueel. Moslims, christenen, homo's, drugsverslaving, van alles.



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Er is een webshop (en ook echte winkel dacht ik, of inmiddels opgeheven) die zich hier speciaal op toelegt. Daar vind je vast veel inspiratie. Ik ben de naam kwijt, google even dan vind je het wel.
Alle reacties Link kopieren
Spinzi!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor het meedenken!! Spinzi ga ik zeker nog even kijken, daar was ik zelf nooit op terecht gekomen. Dank dus!
Jongensboek: Marokko aan de plas (Sfoffels)



Miesjesboek: Een kast vol kleren (Naranji)



Ik denk nog even verder:
Boeken van Mylo Freeman!
Prinses Nina heb ik laatst ook voorgelezen aan mijn zoon van 8. Erg leuk die combinatie van het buitenland en het bespreken van het homo huwelijk.

Prinses Nina -Marlise Achterbergh

Prinses Nina weet wat ze wil. En dat is zeker niet trouwen met een prins. Maar als prinses Melowo uit Ghana op bezoek komt, wil ze dolgraag met haar trouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven