boek voor 9 jarige

20-12-2013 18:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is de laatste tijd flink aan het lezen. Ze is bezig met de Harry Potter serie en is nu in deel 4.



Nu wil ze voor kerst graag een nieuw boek wat aan de volgende criteria moet voldoen:

Dik

Een beetje spannend

Niet te bekend



Dat laatste maakt het dus lastig :-)



Ze houdt niet van de boeken van de grijze jager.



Wie heeft er leuke tips???
Alle reacties Link kopieren
Als ze de harry Potters aankan, kan ze misschien ook de Bartimaeus-trilogie van Jonathan Stroud aan.

Ook magie, maar ik vind hem eigenlijk leuker dan HP
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet te bekend? Dolfje weerwolfje is ook erg leuk, maar wel simpeler dan Harry Potter.



Of Raveleijn van Paul van Loon!
De narniaboeken? Niet zo dik, maar wel een serie.
Otfried preussler - Krabat of de meester van de zwarte molen



Die pocketjes van enid blyton (pitty, de vijf, dolle tweeling), niet dik, maar wel veel.. Zelfde kostschoolsfeer als in harry potter.



Evert hartman - het onzichtbare licht



Historische jeugdromans van simone van der vlucht (jehanne, het amulet, de guillotine, etc..)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben genoten van http://www.toscamenten.nl/toscamentende ... nlorre.htm
Zo erg is het nou ook weer niet
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties voor zo ver. Er zitten leuke tips bij.



Dat het niet te bekend mag zijn is trouwens een eis van haarzelf. Ik geloof dat het er mee te maken heeft dat ze haar boekbespreking dan over een boek kan houden dat nog niet de halve klas al gelezen heeft.
Alle reacties Link kopieren
'Hylas en de roep van de dolfijn' is een heel mooi boek. Meestal wel voor wat oudere kinderen.



Maar als zij al Harry Potter kan lezen met haar 9 jaar vermoed ik dat heel wat boeken die zij leest niet door de halve klas gelezen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Torak en Wolf-serie.

CHERUB-serie.

Boeken van Annejoke Smids

Raveleijn - Paul van Loon

IJsbarbaar - Rob Ruggenberg (winnaar Jonge Jury 2011)

De Zevensprong - Tonke Dragt
Alle reacties Link kopieren
Lekker dik avonturen verhaal is Het ei van oom Trotter van Marc de Bel. Het vervolg, de kracht van ayayatsoe is ook heel fijn.

(excuseer spelfouten)
Alle reacties Link kopieren
Favorieten hier zijn;

Leven van een loser, Dagboek van een muts &

Sjakie en de chocoladefabriek (daar ook een boekbespreking over gedaan)
Heerlijke leeftijd voor jeugdboeken!



Ik las op die leeftijd graag Astrid Lindgren, Roald Dahl, Thea Beckman, Anke de Vries, Evert Hartman, Jan Terlouw. Volgens mij tijdloos.



Francine Oomen is momenteel ook een populaire schrijfster bij meisjes van deze leeftijd. Het boek 'Het Zwanenmeer, maar dan anders' is echt schitterend (ook nog om als volwassene te lezen).
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon die een broertje dood had aan lezen is nu verknocht aan de serie complot 365. Zeker spannend en als je dochter HP4 qua nivo aankan lukt complot 365 ook. Is een serie van 13 boeken, januari t/m december + het bonusboek wraak. Kan ze wel even mee vooruit
Wie wind zaait zal storm oogsten
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk al deze tips. Er zitten een hoop boeken bij de we nog niet kennen.



Ik heb inmiddels 2 boeken gekocht voor onder de boom en ik ga kijken of we daarna nog wat van de genoemde titels als ebook kunnen vinden. Bedankt allemaal.
Alle reacties Link kopieren
De vampierboekenserie van Darren Shan is ook heel leuk. Het is geen romantische Twilight serie, maar met meer actie.



De brief voor de koning vind ik ook een aanrader.



De verwensing (van Gail Carson Levine). Beetje sprookjesachtig. Ik weet niet of je de film Ella Enchanted kent, maar op dit boek is de film gebaseerd. Alleen de film is meer humoristisch.



De held van Oer.



De "hart van inkt" serie. Zijn dikke pillen, heel spannend en leest lekker weg.
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
En: de laatste verhalen van de eeuw. Is een bundel vol met korte verhalen. Niet helemaal de criteria, maar wel een aanrader .
Some flies are too awesome for the wall
Voor een 9-jarige zou ik idd die Hart van Inkt serie aanraden (niet extreem bekend).

Van Thea Beckman Wonderkinderen, Wij zijn Wegwerpkinderen of Saartje Tadema.

Astrid Lindgren zou ik 'De gebroeders Leeuwenhart' doen, erg mooi verhaal.



Alles kookt over van Anna Woltz is ook erg leuk en niet extreem bekend.

Leeuwenjongen van Zizou Corridor was een aantal jaar terug een hit, en mijn broertje was op die leeftijd (9) helemaal weg van Molly Moon's ongelovelijke hypnoseboek.



Zeker als ze het voor een boekbespreking wil gebruiken, zou ik een beetje opletten welk boek ze kiest. Je wil geen klachten van andere ouders dat het boek wat hun kind naar aanleiding van de boekbespreking van jouw kind heeft gelezen 'te eng' was...
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg de bibliotheek!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven