Lijf & Lijn alle pijlers

Core trainen

17-04-2014 15:39 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik ben sinds 2 maanden fanatiek aan het hardlopen en het gaat heel goed, ik kreeg wel de laatste keren steeds last van mijn knieën na het lopen. Ik ben naar een runningwinkel gegaan en heb me laten adviseren voor nieuwe schoenen (ik had een wat oudere sportschoen).

Nou moest ik op een band rennen, vrij lang en heeft de verkoper gekeken naar stand van voeten en knieën. Ik heb dus doorgezakte voeten, wist ik eigenlijk ook wel

Eind goed al goed, ik heb nieuwe schoenen en als over een aantal weken niet de klachten verminderd zijn moet ik terugkomen voor opmeten steunzolen.



Nou zei die man dat ik extra core training moet doen omdt hij op het filmpje kon zien dat ik wat inzak tijdens het rennen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee en tips welke training ik het best kan doen.? Ik heb wel gezocht op youtube maar vind het lastig te bepalen wat wel/niet goed is!



Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de nike app downloaden. Ik vind het een superfijne app met veel verschillende gratis trainingen! Oa gericht op core.
Alle reacties Link kopieren
core stabilty training is erg belangrijk ter ondersteuning van het hardlopen. Er zijn op het internet te diverse oefeningen te vinden. Maar misschien is het handiger je aan te sluiten bij een atletiek vereniging.



Bij de wat serieuzere trainingsgroepen (en dus ook bij de opstapgroepen zitten die oefensessies in de trainingen verweven. Wordt er gelijk gekeken of ze ook goed uitgevoerd worden en kun je ze thuis eventueel extra oefenen.
Hardlopen is slecht voor je gewrichten, ik zou die pijn in je knieën dus iets serieuzer nemen en niet alleen afgaan op een schoenenverkoper.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op donderdag 17 april 2014 16:38 Hardlopen is slecht voor je gewrichten, ik zou die pijn in je knieën dus iets serieuzer nemen en niet alleen afgaan op een schoenenverkoper.

Ik snap wat je bedoelt hij vond gelukkig dat ik de eerste twee maanden veel te hard van stapel liep en dat ik het rustiger aan moet doen. Hij gaf aan dat het wat betreft knieën nu verstandig was even 2 weken aan te kijken op rustig tempo en anders naar dokter / fysio te gaan. Hij vond mijn idee voor de dam-damloop veel te ambitieus en zei dat ik m'n lichaam serieuzer moet nemen.

Dus dit was er wel 1 die mij niet alleen maar voor de lol schoenen verkocht had ik de indruk
Alle reacties Link kopieren
@Greenmoustache: welke Nike app gebruik jij dan? Ik heb Nike+ voor het hardlopen en de Nike Fuelband, maar ben nog nooit core stability oefeningen tegengekomen. Ben heel benieuwd waar jij die vindt.



On topic: op internet staan heel veel core stability-oefeningen. Bij de atletiekvereniging doen we veel aan 'planken' (google daar maar eens op)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Nike training club. Dit zijn workouts van 30 tot 45 minuten om thuis te doen, of waar je wil natuurlijk. Onderverdeeld in get lean, get strong, get toned enzo geloof ik. Je kunt ook soort van mijlpalen halen als je bijv. 130 minuten getraind hebt (in fases natuurlijk). Je krijgt dan een bonustraining die weer specifiek op bijv billen of core oid gericht zijn.



Doe trainingen zelf vind ik zelf ook redelijk core zeg maar.

Ik vind het een super app!
let op: core is niet alleen buik maar ook rug en zijflanken.

Ik zweer bij pilates en yoga
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op vrijdag 18 april 2014 00:13 let op: core is niet alleen buik maar ook rug en zijflanken.

Ik zweer bij pilates en yoga

Oh werkt yoga daar ook voor? De verkoper zei inderdaad ook rug en zijkant dus daar had ik al op gezocht...

Heb op de sportschool een aantal keer yoga gedaan maar daar werd ik niet veel wijzer van omdat ik heel erg flexibel van mezelf ben, misschien naar een speciale yoga school?

Bedankt voor de nike app! Ziet dr goed uit
Alle reacties Link kopieren
Core oefeningen zijn makkelijk verkeerd uit te voeren. Als een plank verkeerd uitvoert, kan het juist slechter zijn voor de rug.



Daarom zou ik die oefeningen in het begin onder kundige begeleiding doen. Iemand die je corrigeert wanneer je doorzakt en leert te voelen welke spieren je traint. Bij groepslessen (van hardloopgroep tot pilates) zijn er grote verschillen tussen instructeurs en de feedback die ze geven. Je kunt een goede treffen. Als je het zekere voor het onzekere wil nemen, maak dan een afspraak met de fysio zodat deze je op weg kan helpen.
quote:nieuwsbrief schreef op 18 april 2014 @ 00:20:

[...]



Oh werkt yoga daar ook voor? De verkoper zei inderdaad ook rug en zijkant dus daar had ik al op gezocht...

Heb op de sportschool een aantal keer yoga gedaan maar daar werd ik niet veel wijzer van omdat ik heel erg flexibel van mezelf ben, misschien naar een speciale yoga school?

Bedankt voor de nike app! Ziet dr goed uitJa maar dan heb ik het wel over de fysieke vorm, dus bikram of power

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven