Lijf & Lijn alle pijlers

Dwangmatige eter

17-04-2014 16:06 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden ben ik gigantisch afgevallen, ik was toen veel te zwaar. Ik bleef eten.

Ik ging toen medicatie gebruiken waarmee ik ontzettend ben afgevallen. Waren geen afval of psychische medicijnen. Het was een (positieve) bijwerking.

Helaas door o.m het stoppen met roken, medicatie stoppen en ouder worden ben ik de afgelopen jaren weer enorm aangekomen. Ik merk dat ik weer vreet aanvallen heb. Moet mezelf dwingen om niet te gaan eten. Maar 9 van de 10 keer lukt het me niet.

Zo zit ik vandaag al de hele dag thuis maar steeds dat gevoel, ik moet wat eten!

En als ik aan het eten sla ben ik niet te stoppen.

Weer de medicijnen gaan gebruiken is geen optie aangezien ik niet meer ziek ben.

Ik voel dat ik veel te zwaar aan het worden ben maar durf hier niet voor naar de dokter. Zou willen weten of ik in aanmerking kan komen voor een maagverkleining want een dieët lukt me niet.

Iedere dag probeer ik het weer maar houd het hooguit vol tot het middaguur.

Is er iemand die begrijpt wat ik hier vertel, ook met dezelfde gevoelens worstelt? En zijn hier vrouwen die ervaring hebben met een maagverkleining?
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat je weer aangekomen bent.



Je zegt dat je al de hele dag thuis zit. Waarom niet lekker sporten? Kan ook buiten ( is gratis), ik lees dat je niet meer ziek bent.



Je zegt dat diëten niet lukt, een maagoperatie is nogal rigoureus en doen ze niet als je niet hebt aan kunnen tonen dat je al op andere manieren hebt proberen af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zoek je niet contact met een psycholoog? Een maagverkleining is een ingrijpende gebeurtenis en als je gedrag niet verandert eet je het er op de lange termijn weer allemaal aan.



Ik zou eerst gaan werken aan je psyche.
Alle reacties Link kopieren
er zijn volgens mij een heleboel voorwaarden waar je aan moet voldoen, wil je voor zo'n operatie in aanmerking komen en het is alles behalve een easy way out.



Stel je doelen niet te groot. Begin gewoon stap voor stap, maaltijd voor maaltijd. Ga kijken wanneer je wil eten en waarom. Heb je echt honger of is het verveling, troost, vulling?

Probeer niet bij een misstap gelijk de handdoek in de ring te gooien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Wel naar de dokter gaan ondanks je angst. Daar is de dokter voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet eens psycholoog, maar puur uit jouw OP zou ik je geen geschikte kandidaat zien voor een maagverkleining.

Je pakt namelijk niet de onderliggende oorzaak aan van je overgewicht, maar lijkt op zoek naar een 'quick fix".



Een bariatrisch traject is een immens zwaar traject van zo'n 1,5 jaar. Met diverse cycli van bezoeken aan de dietiste, internist, psycholoog etcetera.

En mocht je na een uitgebreidde screening daadwerkelijk voor een operatie worden gepland, dan moet je dan ook zeker niet onderschatten. Het zijn extreem gevaarlijk operaties, die bij 'mijn ziekenhuis' niet gepland worden tenzij er een bed op de Intensive Care vrij is, omdat de kans op complicaties erg groot is. (en dan moet je denken aan prettigheden zoals een maaglekkage waardoor maagzuur je buikholte inloopt)



Ik zou met bovenstaande verhaal naar je huisarts gaan. Er zijn nog tal van mogelijkheden. En als je huisarts wel denkt dat je een obesitastraject in moet, dat zit je ook meteen goed voor een doorverwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Ik zwem 2x per week, heb een vrij intensieve baan (sjouwen) en fiets 10 km per dag om naar het werk te komen.

Welke dieëten moet ik allemaal eerst volgen om er wel voor in aanmerking te komen? Weet niet hoe ik dit zou moeten aantonen.

Ik begin mijn dag iedere keer met een shake en tussendoor een speciale reep. Maar rond het middaguur begint de ellende. Ik heb broodjes bij me maar daar heb ik gewoon dat verzadigde gevoel niet van dus ga ik op 'jacht'.

Ik werd vanochtend wakker met migraine daarom de hele dag al binnen. Maar moet straks dus boodschappen doen en ben in gedachten al de schappen aan het leeghalen met allerlei lekkere dingen.

Die drang is gewoon sterker dan ikzelf.
Alle reacties Link kopieren
Maar een maagverkleining pakt die drang toch niet aan?



Om die drang aan te pakken moet je eerder zoeken op hormonaal of psychisch gebied, lijkt mij.



Anders heb je straks een verkleinde maag, nog steeds drang om te eten, en vervolgens een maagscheuring omdat je meer eet dan je lichaam nog aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een maagband gehad terwijl ik een eetstoornis heb.

Ik ben 50 kilo afgevallen, toen 20 kilo aangekomen, toen 15 afgevallen, toen weer 5 aangekomen etc etc etc.



Je kan niet iets oplossen met een maagverkleining. Je maag wordt gewoon groter als je jezelf volstopt.

Chocolade gaat er gewoon in omdat het smelt.



Je zal eerst je problemen aan moeten pakken voordat je af kan gaan vallen.



Je bent erg welkom in ''mijn'' topic KLIK
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je beter meer broodjes mee kunt nemen, dan op jacht te gaan naar extra eten. Want dat is meestal minder gezond.



(het zou mij niet verbazen als die shake en die reep veel suiker bevatten, dan krijg je ook honger na een paar uur.)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Eet je niet te weinig 'gewone' dingen zodat je drang krijgt om te snacken?



Dat heb ik altijd als ik een paar kilootjes kwijt wil, dan ga ik zo streng om met mezelf dat ik alles ga proppen wat ik in huis heb aan t eind van de dag
Stoppen met de shakes en ga gewoon normaal eten. Twee keer een broodmaaltijd met mager beleg, aangevuld met komkommer/rucola/tomaat. Gezonde tussendoortjes, zoals een schaaltje Griekse yoghurt, gekookt ei, fruit of iets dergelijks.



Ik moet iets afvallen vanwege medische redenen, had een te hoog BMI. Sinds ik bovenstaande ben gaan eten en vooral de zoetigheid ben gaan elimineren, heb ik veel minder vervelende trek. Iets wat ik nooit had gedacht, ik werd echt naar van de 'trek ' soms. Trillerig. En ik ben nu vier kilo kwijt in ruim twee weken. En eerlijk? Ik vind mijn nieuwe eetstijl veel lekkerder!



Jij kan het ook, echt. Maar zoek hulp als je het niet alleen kan.
Alle reacties Link kopieren
Je durft niet naar de dokter maar je wilt wel een maagverkleining. Waar ga je dat laten doen dan, bij 1 of andere slager?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
O en een lekker diner natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Lez, is het niet beter om in plaats van die shake en repen gewoon te eten.



Begin de dag met havermout met banaan (vult als een gek zitte uberlangzame koolhydraten in). Neem fruit met wat yoghurt of kwart en en beetje honing mee voor tussendoor. 'S middags eet je een salade of gewoon brood en neem je voor tussendoor een stuk fruit of een restje soep mee en s avonds eet je veel groenten met wat vegetarisch/vis of mager vlees. Als snack eet je 's avonds komkommer, cherrytomaatjes, worteltjes evt met yoghurt-knoflookdip en af en toe kan een schaaltje chips best. Ik merk zelf dat shakes ed bij mij averrechts werken. Aan een gewoon en gezond eetpatroon heb je veel meer.
I choose happy!
Door te stoppen met roken en ouder worden kom je niet aan. Je komt aan als je te veel eet.
Alle reacties Link kopieren
Wat SeBastassa zegt!
Alle reacties Link kopieren
Banaan is geen langzame koolhydraten ziet gewoon vol suiker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ga uitzoeken van welke gezonde!!! voedingsmiddelen je een verzadigd gevoel krijgt. En ga 3 maaltijden per dag eten, met 3 tussendoortjes. Shakes en repen klinken leuk en er zijn zeker mensen die er baat bij hebben, maar blijkbaar werken ze niet voor jou.

En verder wat ik al zei, sta stil bij iedere keer dat je denkt te moeten eten. Is dat echt zo? Heb je echt honger of is het meer dorst? Is het echt een lichamelijke drang of is het iets anders?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Drink je wel genoeg? Je lijf weet het verschil niet tussen honger en dorst.
Alle reacties Link kopieren
quote:lez76 schreef op 17 april 2014 @ 16:22:

Welke dieëten moet ik allemaal eerst volgen om er wel voor in aanmerking te komen? Weet niet hoe ik dit zou moeten aantonen.

Ik begin mijn dag iedere keer met een shake en tussendoor een speciale reep. Maar rond het middaguur begint de ellende.



Dat je een "dieet" moet doen om af te vallen is een groot misverstand. Gewoon gezond en met je gezonde verstand eten is genoeg. En lekker bewegen, maar dat doe jij gelukkig al.



Begin je dagen met een verzadigend ontbijt zoals Brinta, Havermout of 2 volkorenboterhammen met beleg. Eet dan voor de lunch 1 of 2 stuks fruit en lunch ook gezond met bijvoorbeeld 2 volkorenboterhammen met kaas of kipfilet. Drink er melk of karnemelk bij. Eet nog wat fruit in de middag, of nog een boterham. 's Avonds ook gezond eten: aardappelen, groente, vlees, of rijst,groente,vlees.
Alle reacties Link kopieren
Wat doreia zegt! Sinds ik veel meer (water/thee) drink op de momenten dat ik 'honger' heb, eet ik veel minder! Heb minder trek in zoete dingen. En verder stoppen met die shake en repen en gezond gaan eten! Maak eens een afspraak bij een dietiste, dat lijkt me stap 1 ipv een operatie
Wat sommigen al eerder aangaven. Als je veel snakt naar zoet (koekjes, chocolade, taart enz.) dan kan je last hebben van een schommelende bloedsuikerspiegel. Als je geen suiker eet, geen suikervervangers behalve stevia, volkoren producten eet (ook pasta), zilvervliesrijst dan verdwijnt je hongergevoel. Suiker maakt je snakken naar meer. Ook geen pakjes en zakjes meer eten.



En natuurlijk gewoon genoeg calorieën eten om te kunnen functioneren want dan gaat het lichaam sowieso vragen om eten. Dus ga op 1500 kcal zitten of zo.
Een maagverkleining is een serieuze ingreep, en daarnaast wederom een quick fix.



Stop met die repen/shakes; die pak je sochtends en middags krijg je alweer zo'n honger dat je jezelf niet kan bedwingen. Zelf zou ik hieruit afleiden dat je wanneer je wat steviger ontbijt (dus met normaal eten ipv shake) je het ook wat langer volhoudt om bij je dagplanning te blijven ipv te snaaien.



Je lichaam is inmiddels gewend aan de huidige beweging dus als je wil afvallen zou ik nog een keer een rondje gaan lopen ofzo, als extra.



Je geeft niet aan hoeveel je weegt/lengte/bmi dus of je werkelijk zoveel overgewicht hebt om voor een maagverkleining in aanmerking te komen is me niet helemaal duidelijk.



Verder: ik herken wel wat je zegt, ik zou eigenlijk 5-10 kilo moeten afvallen en heb ook al vanalles geprobeerd. Ben bij een diëtiste geweest maar had met haar geen super klik. Ben nu in gesprek met een coach; wellicht kan zij me helpen dat zijn we nog aan het uitzoeken. Daarnaast was het boek "het geheim van slanke mensen" van Mieke Koster voor mij een echte eyeopener. Misschien heb je er wat aan.
Begin met een gezond en vullend ontbijt. Havermout met (gedroogd) fruit, volkorenbrood met gekookt ei, yoghurt/kwark met muesli.



Bij de lunch neem je (zelfgetrokken) soep, salade, een omelet of volkoren brood met mager beleg.



Avondeten: stukje mager vlees/vis/vega en veel groente, normale portie (max 200 gram) koolhydraten, of een maaltijdsoep. Zet sowieso een kommetje bouillon en/of een schaaltje salade naast je maaltijd.



Eet tussendoor zo veel mogelijk groente en fruit, en af en toe een stukje (extra) pure chocolade. Ook een handje ongezouten noten is een heel goed idee als tussendoortje, of een schaaltje popcorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven