Lijf & Lijn alle pijlers

Eten met je verstand

21-04-2010 15:48 2995 berichten
Lieve lezeres,



We praten hier over nadenken over welk voedsel wel en welk voedsel niet goed voor je is, over beslismomenten, over het uitbannen van gedachteloos eten in je mond stoppen.

De originele OP staat hieronder, die laat ik staan, zodat je het originele topicbegin kunt lezen als je dat wil.



Origineel was de titel van dit topic 'Gewicht verliezen, hoe doen jullie het?' maar na vele, vele postings over de psychologie áchter dat eten, het analyseren van gevoelens bij het eten en redenen waarom het anders moet en tippen hoe het anders kan, heb ik besloten om de topictitel te veranderen in die het topic nu draagt.

Want het gaat dus over het leren controle te hebben/krijgen op wat je eet, over gezondheid en evenwicht tussen je gevoel/dwang/drang en je verstand in verhouding tot voedsel.



Kom er vooral bij als de topictitel je aanspreekt. We vinden het fijn om van gedachten te wisselen met iedereen die zich afvraagt waarom het letten op wat je eet zo vaak misgaat en welke impact dat heeft op je zelfbeeld.



Laat je niet afschrikken door de vele pagina's en schrijf gerust mee. Mócht je de tijd hebben dan beloof ik je dat je mooie dingen zult lezen als je het gehele topic doorleest.



Schroom niet en schrijf met ons mee!







_____________________________________________________



Originele OP:





Jawel, het is zo ver, ik open een topic over gewicht. Voor mij een hele stap.



Waar ik benieuwd naar ben is naar jullie methodes om af te vallen.

Hoe doen jullie het?



Mijn eigen methode is als volgt:



Na veel jaren al vechten tegen de enthousiast anheiterende kilo's heb ik gemerkt dat het voor mij het beste werkt als ik gewoon drie keer per dag eet. Klaar. Dus zo weinig mogelijk tussendoortjes, want die nekken me vaak. Daar krijg ik trek van, lekkere trek en dan heb ik aan een appel of een zure bom niet voldoende, dan moet er salami bij die zure bom (ik zeg maar wat).



Nu eet ik dus drie keer per dag en een keer per dag fruit.

Meer niet.



Qua drinken hou ik het bij thee, water, iets van light of zwaar aangelengde appelsap/dixap met ijs, want het moet wel koud zijn. Vruchtensap drink ik helemaal niet meer verder. Daar was ik namelijk verslaafd aan zo'n beetje.



Als ik uit eten ga eet ik gewoon mee maar ik probeer uit de buurt te blijven van dingen als stokbrood met kruidenboter. Het is tegenwoordig een sport om één zo'n broodje te doen en niet al voor de maaltijd goed en wel begonnen is, het halve mandje soldaat gemaakt te hebben.



Het kost me tegenwoordig geen moeite meer om na een avondje uit eten, of een verjaardag waarop ik wel mee mag doen met de bittergarnituren en slagroomtaart, de draad weer op te pakken, iets waar ik heel blij mee ben.



Intussen ken ik mezelf zó goed dat ik weet wat voor mij werkt en wat niet.



Hoe is dat bij jullie?

Gebruiken jullie een bepaalde methode (S. Bakker, Dr. Frank, Weight Watchers)? Of heb je een zelfbedacht regime ingesteld?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van mezelf dat als ik 2x in de week sport (1x spinning en 1x bodypump) dat ik dan alles kan eten wat ik wil. Nu nog de motivatie krijgen om het ook daadwerkelijk weer op te pakken



Ik eet smorgens 2 boterhammen, smiddags 2 alles met mager beleg. Savond gewoon avond eten 1x opscheppen. Tussendoor mag ik van mezelf zoveel fruit als ik lekker vind - goed voor de vitamientjes. Als ik nu nog zou stoppen met wijntjes dan zou ik helemaal goed bezig zijn!
En het suiker in het fruit reken jij niet mee?

Of tel je niks? Gewoon nieuwsgierig hoor, geen oordeel. Ben gewoon ontzettend benieuwd naar hoe anderen omgaan met zoiets als gewicht verliezen en welke methode werkt.



Ik dronk vaak een hele fles verse jus op een dag. Dat zijn 7 sinaasappelen voor een flesje van een halve liter en 14 voor een hele liter. Ik vind verse jus zo ongeveer het allerlekkerste wat een mens te drinken kan krijgen. Helaas, ik kom aan van de fruitsuikers die er in zitten.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, voor mij geldt min of meer een zelfbedacht regime. Als ik wil afvallen, moet ik juist zorgen dat ik per dag 1 of 2 'lekkere' dingen eet. Bijvoorbeeld een lekker koekje bij de koffie en een (2) wijntje bij het eten.

Dit klinkt natuurlijk nogal tegenstrijdig, maar het zorgt ervoor dat ik niet aan het einde van de week in een keer te buiten ga aan allemaal lekkere dingen.

Ik ben nou eenmaal een enorme lekkerbek en ik kan niet zonder lekker eten. Het liefst gematigd lekker eten, dan dat ik tegen heug en meug op Sultana's moet gaan kauwen.



Daarbij bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Ik ben nu weer begonnen met 2 keer per week een klein rondje hardlopen. Maar daarnaast wandel en fiets ik best wel wat af.
pepsicoooooooooola!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn fruitsapjes inderdaad echte killers, er zit vaak veel suiker in en ik krijg er alleen maar dorst van.

Ik heb ze dan ook permanent verbannen. Ik kom ook aan van die fruitsuikers. (Wie niet?)
pepsicoooooooooola!
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik denk daar niet bij na eigenlijk. Ik tel niks, vind dieeten echt een kriem. Ik probeer alleen op te letten wat ik eet. En wat ik zeg als ik er bij zou sporten zou dat voor mij al genoeg zijn.



Een vriendinnetje van mij is pas overgestapt op het niet eten van gisten. Dit werkt voor haar echt wonderbaarlijk! Binnen 3 weken is zij haar bolle buikje zo goed als kwijt. Bij mij zit mijn gewicht niet op 1 plek maar over mijn hele lichaam versprijdt. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds dezelfde spijkerbroeken als 3 jaar geleden terwijl ik dus al die tijd niet meer sport. Maar ik weet zeker dat ik ben aangekomen, zo voelt het ook. Het enige waar ik het aan merkte was dat ik een blousje dat ik vorig jaar had gekocht aan het einde van de zomer en wat toen al strak zat - ik nu alleen nog maar staand kon dragen

De maat is dus weer vol en ik haastig op zoek naar een potje dicipline en motivatie.
Ha, Eleonora- ik heb diabetes en moet ook nog wat afvallen.

Ik moet juist "tussendoortjes" eten- uiteraard alleen verantwoorde.

Elke drie uur moet ik iets eten: 1 stuk fruit per dag (helaas niet meer, en idd geen sinaasappelsap of andere vruchtensappen, Of ipv fruit een half glas sap), yoghurt of een boterham bijv. En 's avonds iets voor ik ga slapen.

Mijn dagelijkse rantsoen (mag ik zelf verdelen hoe ik wil, maar vooral het verdelen van de koolhydraten is voor mij belangrijk). De getallen staan voor units:

4 koolhydraten, 1 fruit, tenminste 7 groente, 1 ei/kaas, drie melkproducten, 1 eiwit (dierlijk/plantaardig), 4 units vet (dat schiet heerlijk op, 4 theelepels olie en het is op), 1.5 liter water.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het goed is om erbij te sporten, maar dat is voor jou niet te doen qua pijnklachten toch? want zoals jij het nu omschrijft is het qua dieet wel goed denk ik, maar zou je er wat van sport bij moeten doen. Kan je dat niet overleggen met een fysiotherapeut?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Doe ik ook Eleonora, 4 eetmomenten op een dag.



's ochtend een smootie van fruit, melk en rauwe havermout

s'middags 3 boterhammen

s'avonds een bordje eten

's avonds een handje snaaiwerk met een wijntje
Bewegen is voor mij een lastig ding, omdat ik reuma heb. Maar, ik moet zeggen, nu mijn gewicht afneemt, ik loop (natuurlijk) ook makkelijker.

Dús ga ik elke dag vaker de trap op en af, ik heb een enorm huis, dat stofzuig ik iedere dag (7 katten, vandaar), ik ga zelf boodschappen doen etc. en zet mijn auto verder van school af als ik mijn dochter haal of breng.



Goed dat je jezelf zo kent Ewelina. Dat heb ik dus ook. Ik weet dat als ik bijvoorbeeld een weekmenu van Sonja Bakker zou doen, ik tekort zou komen aan voedingsstoffen en dan hou ik het niet vol. Daarbij krijg ik alleen maar meer trek van al die zogenaamd gezonde tussendoortjes in koekvorm, terwijl ik niet eens een zoetekauw ben!



Omdat ik per dag niet vaak of veel eet, doe ik wel lekker beleg op brood. Snij ik eens een stuk avocado voor op de kipfilet, of eet ik eens een broodje ei/tomaat met 3% mayo, peper & zout, zulke dingen. Ik moet er wel lol in houden.
quote:Ewelina schreef op 21 april 2010 @ 16:06:

Bij mij zijn fruitsapjes inderdaad echte killers, er zit vaak veel suiker in en ik krijg er alleen maar dorst van.

Ik heb ze dan ook permanent verbannen. Ik kom ook aan van die fruitsuikers. (Wie niet?)



Ik kan er geen maat bij houden erg he? Ik ben nota bene 41!

Maar zo'n fles vers sap, dat moet dan op, een glaasje, dat lukt me niet of bijna niet.

Dus heb ik het maar helemaal afgeschaft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de tussen doortjes helemaal geskipt. Dat werkt voor mij nog altijd het beste. Let wel...bedoel alles wat suiker heeft dus geen koek meer geen snoepjes en dropjes en chocola meer. Wanneer ik thuis kom van sporten in de ochtend dan wil ik nog wel eens een rijstwafel met rookvlees nemen of 2 walnoten...maar verder niks!

En dan gewoon 3 x per dag eten...proberen mijn aardappels en rijst en pasta minder te dpoen...overdaad aan groente en gewoon vlees. En sowieso na 20.00 niks meer eten.

Alleen in het weekend ga ik los...op de vrijdag avond een gevulde koek of een bakje chips. En op de zaterdag gaat er standaadr een bak popcorn naar binnen met een paar plakken kaas.



Verder ben ik heel fanatiek met sporten...spinnen (pas weer sinds vandaag ontdekt...terug van weg geweest) pumpen krachttrainen en hardlopen. Ik varieer dat alles en dan ga ik zo'n 3 of 4 x inde week.

Ik doe niet aan de weegschaal......maar kijk in de spiegel en het werkt!! Oh en zie het ook aan mijn kleding!
Alle reacties Link kopieren
Wat Male dus zegt. Is het inderdaad niet mogelijk om met de fysio iets te gaan doen? Wat te doen is met je pijn?



Bij mij helpt bewegen en koolhydraten laten staan. Dokter Frank is een goed voorbeeld van weinig koolhydraten eten. Maar het moet je liggen.



Misschien eet je wel te weinig? Dat kan ook.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Tja de manier om af te vallen is bij mij vaak het probleem niet: gezond eten, meer sporten. Een beetje net zoals jij eleonora, die tussendoortjes werken voor mij ook niet.



Maar het volhouden, de motivatie, daar gaat het bij mij mis. Ik zou wel willen weten hoe anderen dat wel kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Geen dieet of lijnen, maar stap voor stap het hele eetpatroon veranderen. Steeds 1 ding aanpassen. 1e doel niet meer aankomen, daarna proberen om heel langzaam (en blijvend) af te vallen.



- goede alternatieven bedenken voor snacks / tussendoortjes. Bedenken wat en gezond èn lekker is en dat dan inslaan ipv ongezonde tussendoortjes. (Bijv.: olijven, zouten sticks, druiven, appel, liga, waterijs, noten / rozijnen)

- zorgen voor goede kennis over eten (eticketten lezen), zodat je de juiste keuzes maakt

- minder vlees eten. (2/3 keer per week vis en een keer vegetarisch - ik vind Valess erg lekker en je kan lekker variëren met verschillende smaken)

- De verhouding in eten veranderen, bijv. bij pasta's en rijstgerechten, extra groentes toevoegen en voor het vlees kleinere hoeveelheden aanhouden. Qua smaak maakt het bijna niet uit, maar je eet veel gezonder.

- gehakt zonder boter / olie bakken in pan met anti-aanbaklaag. En altijd mager gehakt. Je kunt ook het vet dat uit het gehakt komt afgieten.

- Groene thee en water (limonadesiroop) drinken

- Alles wat je eet, langzaam en bewust eten en er zoveel mogelijk van genieten.

- in stapjes de porties van het avondeten verkleinen

- bruin brood gaan eten ipv wit

- alternatieven voor een lekker lunch in het weekend, want dan krijg ik echt geen standaard boterham naar binnen (tosti, soep + bruine boterham erin dopen, geroosterde boterham met beleg, salade, meergranen afbakbroodjes met boter)

- bij feestjes / etentjes niet te streng, maar wel bij voorkeur de minder vette / gezondere snacks nemen

- balanzen - in het weekend wat extra's gegeten, dan 1 of 2 dagen extra gezond eten en wat extra lichaamsbeweging.

- auto laten staan en zo veel mogelijk met de fiets. Lopen en fietsen zo veel mogelijk inbouwen in je leven, standaard met de trap ipv lift, auto iets verder weg parkeren, zodat je nog even moet lopen.



Zorg voor een eetpatroon wat je vol kunt houden, met voldoende dingen die je lekker vindt. Succes!
quote:Maleficent schreef op 21 april 2010 @ 16:09:

Ik denk dat het goed is om erbij te sporten, maar dat is voor jou niet te doen qua pijnklachten toch? want zoals jij het nu omschrijft is het qua dieet wel goed denk ik, maar zou je er wat van sport bij moeten doen. Kan je dat niet overleggen met een fysiotherapeut?



Ik beweeg wat ik kan(zie vorige posting) en ik moet me er nog even toe zetten maar ik heb en beeld van een hometrainer in de slaapkamer staan. Gewoon fietsen doet me verschrikkelijk zeer met alle hobbels en bobbels in de weg maar op de hometrainer kan ik het wel.



Dat ga ik dus doen!



Nu nog even beginnen alleen.........
Na 8 uur 's avonds niet meer eten, precies, dat doe ik ook niet maar dat past ook gewoon heel goed bij mij.

Na het avondeten is het wat mij betreft klaar.



Klinkt misschien raar maar ik ben totáál geen snoeperd of snackerd, tussendoor. Daarom is het voor mij tegennatuurlijk om 6 x per dag te gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
TV voor de Hometrainer zetten? Of een half uur leuke muziek op je ipod (of een luisterboek) en die tijd moet je dan fietsen?



Helpt bij mij met hardlopen erg goed.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 21 april 2010 @ 16:16:

Klinkt misschien raar maar ik ben totáál geen snoeperd of snackerd, tussendoor. Daarom is het voor mij tegennatuurlijk om 6 x per dag te gaan eten.



Misschien een stomme vraag hoor maar hoe kom je dan aan overgewicht? Eet je gewoon veel te veel met de normale maaltijden?



Mijn teveel aan gewicht komt echt zeker weten door het teveel snoepen/snacken en tussendoortjes eten. Niet eens zozeer door weinig bewegen. En als ik dat schrap, val ik ook bijna altijd af, maja volhouden he...
O bij de weg, ik heb me ontzettend laten neppen trouwens door de firma Van Gilse, die 'light suikerklontjes' in het assortiment heeft, jawel!

Alleen het woord al moet een ton opbrengen zullen we maar zeggen.....



Energiewaarde van kristalsuiker per 100 gram: 402 calorieën.

Energiewaarde van 'light suiker' per 100 gam: 400 calorieën.



Hahahahahaha!
Alle reacties Link kopieren
Nou Eleonora, zo te lezen ben je goed bezig. En dat van die fruitsapjes (ja ik ken ze, die flessen van de appie) vind ik heel goed van je! Neem gewoon een lekker glaasje wijn inplaats van een liter fruitsap. (Ehh... nee, niet bij het ontbijt natuurlijk.)



Jouw reuma komt je afvallen natuurlijk niet ten goede. Mijn moeder heeft zelf ook een ziekte waardoor ze maar minimaal kan bewegen en zij is ook steeds aan het tobben met haar gewicht. Dus ik snap heel goed dat dat demotiverend kan werken. Maar fijn in iedergeval dat je merkt dat je gewichtsverlies bijdraagt aan je mobiliteit. You go girl!
pepsicoooooooooola!
quote:dertigmin schreef op 21 april 2010 @ 16:20:

TV voor de Hometrainer zetten? Of een half uur leuke muziek op je ipod (of een luisterboek) en die tijd moet je dan fietsen?



Helpt bij mij met hardlopen erg goed.



Zeker!

Maar fietsen doet me zeer he, dus ik moet wel even ergens overheen. Buiten fietsen is niet te doen maar binnen is ook niet echt fijn. Hardlopen kan ik helemaal niet.

Ik hoop eigenlijk te bereiken dat ik weer ga leren wandelen. Dat ik dat kan zonder pijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe eigenlijk gewoon een beetje gezond verstand.



Ik heb vier eetmomenten op een dag. 's Ochtends een zelfgemaakte smoothie met tarwekiemen en speltflakes. Tarwekiemen ziten vol (plantaardige) eiwitten. Die doe ik er door heen, om niet halverwege de ochtend een vreetkick te krijgen.

Tussen de middag eet ik 3 volkoren speltcrackers met avocado, wilde zalm, tonijn (of een ander gezond vet). Rond een uur of 4 neem ik een tussendoortje (handje nootjes, klein blikje mais, miso-soep, etc). En dan avondeten. Meestal veel groente en vegetarisch, maar heel soms vlees (kip, lam) en regelmatig vis. Wel probeer ik dan zo min mogelijk vet te gebruiken (gezonde vetten eet ik 's middags; zit verder niets achter, maar probeer dan s' avonds te matigen om niet teveel vet binnen te krijgen).



Ik eet overigens alleen soja-zuivel of schapen/geitenzuivel en geen koemelk. Koolhydraatarm is - naar mijn mening - onzin, maar ik probeer wel goede complexe koolhydraten te eten (dus in de vorm van volkoren graanproducten, peulvruchten en groente). Ik eet daarbij overigens geen tarwe, maar spelt. Dus speltmeel, -crackers, -pasta. Voor veel mensen beter verteerbaar dan tarwe.



Sporten is voor mij moeizaam, want ook ik heb reuma. Ik ga wel 4 keer per week zwemmen in een verwarmd zwembad.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 21 april 2010 @ 16:22:

[...]

Ik hoop eigenlijk te bereiken dat ik weer ga leren wandelen. Dat ik dat kan zonder pijn.Waar zit bij jou de pijn? Ik kan zelf ook moeilijk lopen en heb - ondanks mijn 35 jaar - sinds vorige week een stok. Het ding is vreselijk oubollig (en ik ga 'm dus oppimpen), maar het loopt wel fijner.
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 21 april 2010 @ 16:22:

[...]





Zeker!

Maar fietsen doet me zeer he, dus ik moet wel even ergens overheen. Buiten fietsen is niet te doen maar binnen is ook niet echt fijn. Hardlopen kan ik helemaal niet.

Ik hoop eigenlijk te bereiken dat ik weer ga leren wandelen. Dat ik dat kan zonder pijn.Vervelend dat je net niet goed genoeg kan bewegen. En ik denk dat de medicatie ook niet echt mee helpt? Of valt dat mee?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven