Mode & Beauty alle pijlers

Fijn steil haar wordt dag 2 vet + droog

14-05-2024 21:32 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen!

Wie heeft een tip voor mijn haar?
Situatie: ik heb zeer fijn, steil, lichtblond haar. Ongeveer tot net boven mn schouders.
Ik was mijn haar om de dag met een milde shampoo, zonder sls, etc. Gebruik geen verzorgingsproducten. Dag 1 zit het ‘best prima’, maar in de loop van dag 2 is het eigenlijk al niet meer te doen: vet bij de hoofdhuid maar rest van haar wordt heel droog en stro-achtig. Heel raar.

Ik heb dit al jaren… heb uiteraard verschillende shampoo’s geprobeerd, geprobeerd minder te wassen, etc. Niks helpt. Herkent iemand dit? Heeft iemand een tip??

Mijn haar zit eigenlijk nooit echt goed helaas : (

Natuurlijk lastig om er iets over te zeggen voor jullie vanachter de computer, maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Conditioner? Masker? Je haar heeft ook verzorging nodig en niet alleen reiniging.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb ongeveer hetzelfde. Ik ben nu wel begonnen met twee keer shampoo. Eerste keer is reinigen, tweede keer is verzorging, dan van Elvive hydra hyaluronic wonder water en dan nog conditioner. En 1 keer is de week een haarmasker ipv de wonder water.

Tegen het droge gebruik ik olie in de punten sinds kort.

Maar ik ben er wel achter dat haar trainen niet werkt en ik dus eigenlijk elke dag of om de dag mijn haar moet wassen. Tweede dag is ook sowieso met droogshampoo bij de robots, want die zijn al beetje vettig bij het opstaan.

Bovenstaande doe ik sinds een paar weken en dat vettige heb ik al jaren en dat is dus gewoon zo helaas bij mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij droog haar wel verzorgingsproducten gebruiken want dat komt niet vanzelf goed.

Ooit toen ik voor surf hair ging en met zoutspray in de weer was geweest, was mijn haar zo droog geworden, dat kwam weer goed met conditioner en haarmaskers.

wat ik ook wel doe is wassen, conditioner in de punten, ontklitten/kammen onder de douche en daarna niet met handdoek drogen en niet meer doorkammen, dan valt het mooier.

Hier ook een vette kop dus doe ook ' s morgens droogshampoo in de wortels en elke 1-2 dagen wassen. Maar droogshampoo word je haar ook droog van, dus olie in de punten kan wel helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar koop je je shampoo's? Mijn haar werd echt 10x beter toen ik kappersproducten ging gebruiken (goedkoper via webshop).

Je kan je haar ook meer structuur geven met producten, zoals poeder enzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
14-05-2024 22:02
Bij droog haar wel verzorgingsproducten gebruiken want dat komt niet vanzelf goed.

Ooit toen ik voor surf hair ging en met zoutspray in de weer was geweest, was mijn haar zo droog geworden, dat kwam weer goed met conditioner en haarmaskers.

wat ik ook wel doe is wassen, conditioner in de punten, ontklitten/kammen onder de douche en daarna niet met handdoek drogen en niet meer doorkammen, dan valt het mooier.

Hier ook een vette kop dus doe ook ' s morgens droogshampoo in de wortels en elke 1-2 dagen wassen. Maar droogshampoo word je haar ook droog van, dus olie in de punten kan wel helpen.
Laat jij je haren van kletsnat onder de douche helemaal zo aan de lucht drogen? Zonder handdoek lukt toch niet, dan wordt alles toch kleddernat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb denk ik ongeveer hetzelfde haar (maar dan met slag/lichte krullen). Extra toestanden in mijn haar smeren zoals droogshampoo en olie maakt het alleen maar erger en vieziger. Ik snap ook niet wat daar minder 'erg' aan is dan het gewoon elke dag wassen+ eventueel wat conditioner in de punten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit ook. Veel verschillende shampoo’s en producten al geprobeerd zonder goed resultaat. Ik merkte dat tijdens mijn zwangerschap ik hier veel minder last van had, zou het dan aan hormonen liggen? Nu doe ik ook dag 1 wassen, vaak droogt het dan erg fluffie op met droge punten. Dag 2 bij mijn wortels en pony al vettig dus beetje droog shampoo. Dag 3 is vaak de onderkant mooier/minder fluf maar te vet aan de bovenkant. Soms doe ik wat olie in mijn punten.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer eens de curly girl methode shampoo en conditioner. Niet om krullen te krijgen, dat gaat niet bij steil haar, maar omdat die gericht is op hele milde verzorging. Mijn haar was altijd precies zoals de jouwe en met die producten hoef ik nog maar 2x per week te wassen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen conditioner of masker op de hoofdhuid laten komen. Dat zegt mijn kapster altijd. En probeer niet te föhnen en haren droog te wrijven maar deppen.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren Quote
gonniegijsje schreef:
15-05-2024 09:27
Probeer eens de curly girl methode shampoo en conditioner. Niet om krullen te krijgen, dat gaat niet bij steil haar, maar omdat die gericht is op hele milde verzorging. Mijn haar was altijd precies zoals de jouwe en met die producten hoef ik nog maar 2x per week te wassen!
Die gebruikt ze toch al? Althans, de shampoo. Het is mij nog steeds niet duidelijk of je verzorgingsproducten gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha, goeiemorgen allen! Dank jullie wel voor de reacties!

Ik was gisteren niet helemaal volledig in mijn bericht zie ik: ik doe na het wassen wel conditioner in mijn haarpunten. Haar laat ik drogen aan de lucht.
Maskers en olie in punten heb ik ook gedaan en geprobeerd, maar daar wordt het ofwel vet van ofwel slap. Droogshampoo werkt op dag 2 ook wel even, maar daar wordt het dus ook gewoon te droog van.
Niks lijkt echt iets op te lossen: maakt mn haar of te vet, of te droog, of te slap.. : (
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke shampoo en conditioner gebruik je nu? En welke maskers heb je geprobeerd? Verf of blondeer je?
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
15-05-2024 10:40
Welke shampoo en conditioner gebruik je nu? En welke maskers heb je geprobeerd? Verf of blondeer je?
Ik wissel van shampoo en conditioner wanneer deze op is, dus ik heb echt veel al geprobeerd. Afgelopen 2 (?) jaar o.a. Kerastase, Kevin Murphy, R+Co, Monday, Moroccanoil.
Momenteel gebruik ik een elke dag shampoo van Herbelle en een conditioner die ik kreeg van Beautyplaza merk (hiervoor een Koreaanse conditioner).

Maskers die ik afgelopen jaar af en toe heb gebruikt: Olaplex en nog een gelige (?) waar ik de naam helaas niet meer van weet. Olie: Camellia olie (Tsubaki olie). Maar goed, maskers en olie doe ik al een tijd niet meer omdat het er naar mijn idee niet beter van werd.

Verven of blonderen heb ik nog nooit in mn leven gedaan. Ik style, of fohn het ook niet.

Ik heb het idee dat het misschien wel niet zozeer aan de producten die ik gebruik zou kunnen liggen, maar meer aan een soort rare loop waar mijn hoofdhuid in is geraakt ofzo, waardoor het 1 dag zacht is (maar ook slap) en dag 2 vet wordt en ook droog tegelijk... Raarrr. Meer of minder wassen lijkt ook niet echt uit te maken..
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zegt in de OP dat je shampoo zonder sls enzo gebruikt, maar de merken die je benoemt bevatten volgens mij allemaal siliconen en/of sulfaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
15-05-2024 11:19
Je zegt in de OP dat je shampoo zonder sls enzo gebruikt, maar de merken die je benoemt bevatten volgens mij allemaal siliconen en/of sulfaten.
Die van Herbelle die ik nu al een tijd gebruik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet hoe lang je over een fles shampoo doet, maar bij mij helpt het ook om af en toe tussrndoor een (willekeurig?) andere shampoo te gebruiken. In jouw geval dan misschien juist wel een shampoo met sulfaten ed om de boel te resetten oid?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het zelfde haar. Mijn haar moest ik elke dag wassen. En het zat nooit leuk.
Verschillende shampoos en conditioner geprobeerd. Niets leek echt goed te werken.
Gebruik nu shampoo, conditioner en soms een haarmasker van shampoobars.
Ook was ik mijn haar omgekeerd (reverse was) eerste conditioner en dan shampoo. Voor ik uit de douche stap spoel ik mijn haar nog een keer uit, maar dan ondersteboven. Gebruik geen stylingproducten meer, tenzij ik een feest heb... Mijn haar zit nu veel beter. Mijn haar hoef ik nu nog maar om de drie dagen te wassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij lukte het zonder siliconen niet. Of het wordt er eerst slechter van, maar zo lang heb ik het nooit volgehouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
14-05-2024 22:53
Laat jij je haren van kletsnat onder de douche helemaal zo aan de lucht drogen? Zonder handdoek lukt toch niet, dan wordt alles toch kleddernat?
Ja
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hetzelfde probleem, wel slag in het haar. Als ik het niet heel specifiek aanpak, loop ik standaard met vet, slap haar rond, wat heerlijk knapperig en pluizig is in de uiteinden.

Het beste werkt als eerste om curly girl proof shampoo, conditioner en haarmasker te gebruiken. En zoals hier al eerder werd getipt: dubbel wassen. Voor het wassen eerst een uurtje een olie in laten trekken in de lengten van het haar (hoofdhuid vermijden).

Wat bij mij echt een wereld van verschil maakt is na het wassen föhnen. Ja, ondanks alle adviezen om het haar aan de lucht te laten drogen. Als ik dat namelijk doe, is het op dag 2 bij het opstaan alweer vet en plakkerig op de hoofdhuid. Als ik het na wassen föhn, begint het op dag 3 pas een beetje vet te worden langs de haargrens. Daar gebruik ik dan wat droogshampoo, en alleen bij de haaraanzet, de haarlengte wordt daar een droge stugge boel van dus dat vermijden. En droogshampoo kam ik dus ook niet door maar schud ik met (gewassen!) handen even wat over de hoofdhuid heen.

Verder helpt verstevigende mousse bij de haaraanzet na het wassen en op de kop föhnen. Zo komt het haar minder plat op de hoofdhuid te liggen en wordt het ook minder gauw vet bij mij. Soms föhn ik de lengten daarbij niet helemaal, soms wel, maar die doe ik dan op lagere temperatuur.

Voor de droge uiteinden van mijn haar helpt het bij mij enorm om na wassen geen gewone handdoek te gebruiken maar een microfiber handdoek, en niet droogwrijven, maar knijpen met de handdoek. Daarna voorzichtig borstelen (met schone borstel!), van de hoofdhuid af zodat er zo veel mogelijk luchtigheid bij de hoofdhuid zit. Vervolgens gebruik ik in het onderste deel van het haar (ongeveer vanaf kaaklijn) curly girl proof leave in conditioner. Dit kam ik niet meer door, want dan komt het product ook weer hoger in het haar te zitten. En tussen wasbeurten door zo weinig mogelijk haar borstelen, want dat maakt de punten bij mij weer pluiziger en droger. Als het tussendoor weer droog wordt in de uiteinden gebruik ik een spray conditioner zonder siliconen en uitdrogende alcohol. Daarmee ontwar ik de boel in de uiteinden ook weer voorzichtig met mijn vingers of met een grove kam.

Nog een tip: kussenhoes vaker verschonen. En wanneer ik mijn haar net heb gewassen en te lui ben voor kussenhoeswissel, draai ik mijn hoofdkussen om zodat ik weer op een frisse kant slaap 🤪 er wordt ook aangeraden om op een echt zijden kussensloop te slapen. Ik vind die te duur en heb geen zin in handwas. Heb satijn geprobeerd, werd het weer sneller vet van. Gewoon katoen werkt het fijnste tegen snel vette hoofdhuid bij mij. En daarbij het haar in een hoge losse staart of knot zodat er zo weinig mogelijk beweging en wrijving ontstaat tijdens het slapen helpt goed voor minder snel vette hoofdhuid en minder droge uiteinden van het haar.

Samengevat: de juiste producten icm de juiste behandeling. Met alleen goeie producten kom ik er niet. Wat net zo belangrijk is, is het op de juiste manier behandelen van het haar en dat vraagt bij de combinatie van snel vette aanzet + droge lengten om specifiek beleid 🤪

Hopelijk zitten hier wat nuttige tips tussen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en slapen met je haar vast!

Bijv in hoge staart of haarklem. Dan knoopt het minder en hoef je minder te borstelen. Sowieso proberen te vermijden om je haar te borstelen als het droog is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank allen voor de tips so far! Ik ga ze vanavond eens uitpluizen en kijken naar andere producten en/of andere haarroutine.

Vervelende is wel dat er vaak op internet zoveel tegenstrijdige info wordt gegeven. De een zegt, niet kammen met nat haar, de ander, niet kammen met droog haar. De een zegt, fohn gebruiken, ander zegt, nee, alleen laten drogen aan de lucht! Hetzelfde geldt voor verzorgingsproducten: de een zegt, bij fijn steil haar zo min mogelijk verzorgingsproducten omdat het anders slap, vet of stug en droog wordt, de ander zegt juist wel weer dat verzorgingsproducten goed zijn. Ook wat betreft het gebruik van shampoo’s met sls of juist weer zonder..
ik heb voor mn gevoel alle opties al een keer afgelopen, zonder goed resultaat.
Maar ik ga jullie tips wél grondig bekijken en ik ben de hoop nog niet verloren, dus dank voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven