Lijf & Lijn alle pijlers

Suikervrij eten

21-07-2013 16:04 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



mijn naam is Yannessa en ik ben studente... Een tijd geleden heb ik ooit een aantal weken suikervrij gegeten en merkte direct dat dit effect had. Ik voelde me veel fitter en de enorme pukkels die ik had verdwenen (zodra ik weer geraffineerde suikers at kwamen ze weer terug). Hierdoor heb ik ontdekt dat mijn huid erg extreem reageert op suiker (vooral geraffineerde) en heb ik besloten om alle geraffineerde suikers weer uit te bannen. Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die suikervrij eten of daar mee willen beginnen. Dan kunnen we misschien ervaringen delen / tips geven. Naast dat ik nu nog moeite heb om van suiker af te blijven loop ik ook tegen een aantal dingen aan; 1: Ik werk op het moment veel met oude mensen. Zij willen je vaak verwennen en bieden dan een koek aan ofzo. Ik neem nu zelf een boterham mee als tussendoortje, maar soms hebben deze mensen al iets voor me klaargelegd, zoals een stroopwafel... dit vind ik erg lastig. 2: Mensen waaraan ik vertel dat ik (bewust) suikervrij eet reageren vaak erg geschokt. Ze denken dat je lichaam geraffineerde suikers nodig heeft en denken dus dat ik gevaarlijk bezig ben (vind het erg apart dat veel mensen denken dat je lichaam suiker van koekjes nodig heeft en dat geraffineerde suiker natuurlijk is). Ik vroeg me af hoe ik hier het beste mee om kan gaan en of iemand hier ook ervaringen mee heeft.



Liefs, Yannessa



*mijn excuses als hier al een actief topic over is... dan heb ik die waarschijnlijk over het hoofd gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken niemand die dat denkt....
Alle reacties Link kopieren
Ik dus wel (neem aan dat je het "geraffineerde suiker is nodig" idee bedoeld)... vind het zelf best wel vreemd...
Alle reacties Link kopieren
Helemaal zonder kan mischien wel maar is wel moeilijk omdat echt in heel veel producten suiker zit, dus kan je echt maar heel weinig dingen eten
Alle reacties Link kopieren
Waarom uitbannen ? Je kunt toch ook het snoepen beperken.



En acne heeft vooral een hormonale oorzaak. Waarschijnlijk is je link met geraffineerde suiker niet terecht.
Alle reacties Link kopieren
@joy06: je het gelijk ja. Mijn doel is voornamelijk om een periode (1-2maanden) helemaal suikervrij te eten en daarna de dingen waar beperkt suiker in zit weer te nemen... dit omdat het anders te lastig wordt ja. En het is niet mijn doel om gezonde suikers (bijv. in fruit) uit te bannen.



@carmen5: waarom uitbannen? Omdat suiker enorm effect heeft op mijn lichaam. Hormonaal kan zeker een oorzaak zijn, maar je huid kan ook reageren op voeding. Zoals ik al zij heb ik ooit een periode suikervrij gegeten... dit heb ik toen aan een boel mensen niet verteld en een heleboel begonnen spontaan over het feit dat mijn pukkels opeens aan het verdwijnen waren. Bovendien heb ik vaak last van eetbuien zodra ik iets zoets eet... uitbannen werkt voor mij vaak veel beter dan beperken.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet nodig is vertel je toch niets (aan je vrienden dus)

en aan die ouderen vertel je dat je een lichte mate van suikerziekte hebt (die zijn allemaal nog van de generatie dat ze denken dat je dan helemaal geen suiker mag hebben) je zegt dat dat boterhammetje voorgeschreven is en klaar ben je.

gewoon leugentje om bestwil in dit geval
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:yannessa* schreef op 21 juli 2013 @ 16:17:





@carmen5: waarom uitbannen? Omdat suiker enorm effect heeft op mijn lichaam. Hormonaal kan zeker een oorzaak zijn, maar je huid kan ook reageren op voeding. Zoals ik al zij heb ik ooit een periode suikervrij gegeten... dit heb ik toen aan een boel mensen niet verteld en een heleboel begonnen spontaan over het feit dat mijn pukkels opeens aan het verdwijnen waren. Bovendien heb ik vaak last van eetbuien zodra ik iets zoets eet... uitbannen werkt voor mij vaak veel beter dan beperken.



Als je het snoepen niet kunt beperken kun je er inderdaad beter helemaal niet aan zitten.

Maar ik blijf erbij dat af en toe een stukje chocolade of een gebakje op een verjaardag geen kwaad kan ivm acne.



Zelf heb ik acne vanaf mijn veertiende, en nu, midden dertig, heb ik nog steeds puistjes. Voeding had daar geen invloed op. Hopelijk duurt het voor jou, zoals bij de mééste mensen, niet zo lang.
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 21 juli 2013 @ 16:32:

Als het niet nodig is vertel je toch niets (aan je vrienden dus)

en aan die ouderen vertel je dat je een lichte mate van suikerziekte hebt (die zijn allemaal nog van de generatie dat ze denken dat je dan helemaal geen suiker mag hebben) je zegt dat dat boterhammetje voorgeschreven is en klaar ben je.

gewoon leugentje om bestwil in dit geval



Waarom een ziekte voorwenden.

Je hoeft niet te liegen en je hoeft je niet te verantwoorden.

O.k, dan sla je iets af, ze komen er wel overheen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!

@Carmen 5: balen dat je nog steeds last hebt van puistjes... :( Hoop dat het bij mij weer snel minder wordt... maarja, iedere huid zit anders in elkaar en reageert anders op verschillende dingen. Ik was in mijn openingspost niet heel duidelijk, maar het plan is dus om het 1-2 maanden helemaal uit te bannen en dan de incidentele dingen (zoals verjaardagen) of dingen met weinig suiker (zoals sauzen of yoghurt) gewoon toe te laten... Vind het ook gewoon erg interessant om te onderzoeken hoe huid/lichaam op bepaalde eetgewoontes reageren ;)



Verder hoop ik nu vooral op reacties van mensen die ook suikervrij eten... maar dat kan nog wel even duren denk ik. (ken zelf nl geen mensen die suikervrij eten).
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de site van miss natural (even googlen), zij geeft veel tips en heeft ook een cursus 40 dagen zonder suiker. Uitbannen en daarna weer af en toe toevoegen werkt idd beter, omdat suiker in je hersenen werkt als een verslaving. Als je alleen mindert ben je dus continu in strijd met jezelf omdat je lichaam er wel steeds om blijft vragen. Na ong 5-10 dagen ben je 'afgekickt' en taal je er niet meer naar.

Dat je huid verbetert klopt wel degelijk, suiker heeft namelijk invloed op je hormoonspiegel en schopt deze in de war (zie sites en boeken over dieet en hormonen)...

Ik ga niet eens meer in discussie erover met mensen en zeg dat ik er geen trek in heb (ipv ik eet geen suiker).. Als jij zegt geen suiker te willen eten, werkt het nou een x zo dat een ander zich onbewust voelt aangesproken omdat ie wel suiker eet (alsof je dan iets 'fout' doet), dat maakt dat mensen automatisch en onbewust gaan verdedigen of vertellen waarom het onzin is (ook met alcohol, roken, etc werkt dat zo)...
Alle reacties Link kopieren
Goed van jou! Kom meeschrijven op het topic eet jezelf mooi slank en gelukkig op de pijler lijf en lijn. En die oudere mensen.. Dat is lastig inderdaad. Misshien is een ziekte aanwenden wat overdreven maar zeggen dat je er heftig op reageert en dan een grapje erbij zoals heel

Veel koffie ook kan doen. Of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
En verder als je trek in zoet hebt: fruit, kaneel, rozijnen, gedroogde vruchten, mueslireep met honing, pure chocolade
Alle reacties Link kopieren
Ik vertel gewoon eerlijk aan die oude mensen dat ik suikervrij eet (en als mensen er naar vragen geef ik er ook altijd even uitleg bij)... waar ik wel eens moeite mee heb is dat ze speciaal voor mij al iets lekkers hebben klaargelegd, maar dat went vast wel... ;S



@Sjonnery: bedankt voor de uitnodiging. Heb het boek al gelezen en was er best positief over (hoewel ik het niet met alles eens was).
Alle reacties Link kopieren
quote:yannessa* schreef op 21 juli 2013 @ 16:44:

Vind het ook gewoon erg interessant om te onderzoeken hoe huid/lichaam op bepaalde eetgewoontes reageren ;)





Kan helemaal geen kwaad, succes met je experiment !



Zelf heb ik al geen jaren een pak suiker gekocht. Ik zoet alles met fruit. Ik haal ook geen koekjes/biscuits/snoep in huis. Na een tijdje vind je die rommel niet eens meer lekker, veel te zoet.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet geen suiker, geen suikervervangers en geen zuivel. Helemaal geen suiker heb ik totaal geen moeite, geen zuivel vind ik lastiger ivm koken. Ik doe het ook vanwege acné, maar ik merk dat het niet voldoende helpt en dat mijn hormonen ook een rol spelen.



De dingen die jij noemt die je lastig vindt kom ik ook wel tegen, maar heb ik geen moeite mee. Nee= gewoon nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:carmen5 schreef op 21 juli 2013 @ 16:52:

[...]





Kan helemaal geen kwaad, succes met je experiment !



Zelf heb ik al geen jaren een pak suiker gekocht. Ik zoet alles met fruit. Ik haal ook geen koekjes/biscuits/snoep in huis. Na een tijdje vind je die rommel niet eens meer lekker, veel te zoet.Dat laatste ken ik ook, heel veel dingen lust ik niet meer. Zoals cola bijvoorbeeld, ik proef nu echt wat ik eet.
Zelf eet ik een aantal dingen niet (waaronder toegevoegde suiker, dus snoep, koek, youname it) en voel me daar goed bij. Als mensen me iets aanbieden wat ik liever niet eet, dan zeg ik gewoon, nee dankje. Er hoeft geen uitleg bij. Vaak maken mensen dan een opmerking met verwijzingen naar bv lijnen/dieet, maar dan zeg ik gewoon dat ik het aangebodene niet eet, nu niet en normaal ook niet, zodat duidelijk is dat het niet aan hen ligt. Soms heb ik het gevoel dat mensen per se willen dat ik iets aanneem. Van mij hoeft dat niet, maar soms geef ik ze een alternatief, dan vraag ik bv om een banaan (als ik een fruitmand zie liggen), een kop thee of een wortel.
Alle reacties Link kopieren
Dat hoor ik idd ook veel mensen zeggen; dat je smaak zintuig veranderd door het minder eten/niet meer eten van suiker. Ben benieuwd...

@ Tinkeldel: hoe lang eet je al suikervrij als ik vragen mag? Je reden om suikervrij te eten was acne zeg je, maar wat is nu je motivatie? (gezien het bij jou niet erg tegen acne helpt)

@carmen5: dankjewel! Trouwens... je bent best goed bezig dan! Zoeten met fruit kan prima... ik maak vaak zelf ijs of bak koekjes en dat zoet ik ook gewoon met fruit... :D
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me wel iets om te gaan doen, maar het is nog niet zo dat ik er al mee bezig ben.. Zit er wel al even aan te denken!
quote:Tinkeldel schreef op 21 juli 2013 @ 16:58:

Ik eet geen suiker, geen suikervervangers en geen zuivel. Helemaal geen suiker heb ik totaal geen moeite, geen zuivel vind ik lastiger ivm koken. Ik doe het ook vanwege acné, maar ik merk dat het niet voldoende helpt en dat mijn hormonen ook een rol spelen.



De dingen die jij noemt die je lastig vindt kom ik ook wel tegen, maar heb ik geen moeite mee. Nee= gewoon nee.Zelfde hier idd. Geen zuivel vind ik ook geen probleem. Doe niet aan sojaproducten, maar vervang soms room door kokosroom. En voor de eiwitten eet ik bonen en noten. Ik hou er wel vaak rekening mee dat ik op een feestje niet altijd veel/iets kan eten. Dat vang ik op door bv van te voren al (iets) te eten of door zelf wat te eten mee te nemen. Dat is altijd iets zelfgemaakts, niet al te ver van mainstream producten, zodat de meeste mensen het lekker vinden en ook zien dat ik heel lekker eet. Zie mijn manier van eten nl niet als beperking.
Alle reacties Link kopieren
@Nomad: Wat is jouw motivatie om suikervrij te eten? Omdat je je er beter bij voelt? Ik voel me er namelijk ook een stuk fitter bij... (al had ik de eerste dag suikervrij eten wel erg last van hoofdpijn/slapeloosheid). Slim om een alternatief te geven... ik zorg meestal dat ik zelf ook iets achter de hand heb...
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Geraffineerde suikers zijn idd niet goed voor je. Suikers haalt je lichaam uit zo veel andere, natuurlijke, producten, zoals fruit, groente, aardappels etc etc.



Ik volg zo'n 2 x per jaar een detox dieet. Klinkt misschien heftig, maar betekent gewoon een maand lang alleen maar onbewerkte producten eten/drinken. Dus producten zonder ingredientenlijst.

En daar horen geraffineerde suikers zeker niet bij!



Na zo'n maand voel ik me topfit en dat straal ik ook uit, als ik mijn omgeving moet geloven
Alle reacties Link kopieren
Yannessa: ik doe dit nu ongeveer een jaar, maar de éne keer wel strenger dan de andere. Sinds 2 maanden neem ik echt niks meer, de acné is nu verminderd. Maar rond mijn menstruatie wordt het erger. Ik had gehoopt op uitbannen van acné. Ik gebruik nu ook weer extra huidproducten. Ik doe dit omdat ik binnenkort ga trouwen en graag een mooie huid wil die dag.



Ik voel mij er ook beter bij. Geraffineerde suikers zijn gewoon slecht, ik ga er mee door omdat het gezonder is. Suiker wil ik ook niet beperkt eten, omdat het zo verslavend is. Ik krijg dan direct weer meer behoefte aan suiker. Dan kan ik het beter helemaal niet eten.



Nomad: kokosmelk gebruik ik wel voor de aziatische keuken. Voor pannekoeken gebruik ik amandelmelk, speltmeel en ik doe er ahornsiroop over heen. Ik heb nog niet een vervanger kunnen vinden voor bijvoorbeeld italiaanse roomsauzen.



Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je heel beperkt eet op deze manier. Het is even zoeken, maar ik kan eigenlijk vrij normaal eten. Voor bepaalde producten heb ik vervangers gevonden. Ik eet nu lekkerder, gezonder en gevarieerder dan voor dit dieet.
Alle reacties Link kopieren
@chouli:

wat super... veel mensen vinden het extreem klinken, maar ik niet... ben zelf ook voorstander van zo veel mogelijk natuurlijk/onbewerkt eten...! Dat dieet... is dat een idee van jezelf of ben je er via via aan gekomen? Ik ga denk ik niet aan een dieet beginnen, maar wil dus door minder suiker te eten (en nu een periode suikervrij) mijn levensstijl aanpassen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven