Lijf & Lijn alle pijlers

Zwemmen: goed voor je conditie, lichaam of om af te vallen?

12-11-2007 15:15 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,



ik zou graag zwemmen om een beetje aan mijn figuur te werken. Kilo's af mogen, maar in feite gaat het mij meer om mijn figuur (buikje wat minder en iets mooiere billen - zoals de meeste vrouwen zeker ;-) ). Om te joggen vind ik het nu al te koud, dus da's geen optie. Ik heb verschillende site's gevonden op het net omtrent zwemmen, de ene site zegt dat het niks uithaalt omdat je net een vetreserve aanlegt omwille van het koude water, en dat je meer eet na het zwemmen omdat je honger groter is, andere site's zeggen dat zwemmen net goed is om een mooi figuur te krijgen. Kan iemand mij zeggen of zwemmen nu wel of niet goed voor je (figuur) is? Zijn er personen die (uitsluitend) aan zwemmen deden in combinatie met een dieet en hierdoor een mooi figuur hebben of waarbij zwemmen geholpen heeft bij het afvallen?
meer eten na het zwemmen, daar ben je zelf bij. als je idd direct na het zwemmen een patatjemet een een kroket naar binnen gaat werken, dan zal je er niet veel van afvallen nee.



met alle beweging verbrandt je calorieen dus ook met zwemmen. ik heb wel een tijdje gezwommen om mijn conditie op peil te houden toen ik een enkelblessure had en nog niet volledig enkel mocht belasten. Dat hielp wel maar ben niet extra afgevallen. Die vetreserve is volgens mij alleen als je in koud natuurwater gaat zwemmen. zwembadwater is daar biet koud genoeg voor, als je maar blijft bewegen wordt je niet koud, je moet ook geen uren zemmen, gewon een half uur tot 3 kwartier max, zeker als je begint.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat voor sites jij gevonden heb. Wat een onzin... vetlaag ontwikkkelen tegen het koude water! Je gaat toch zeker niet zonder wetsuit in de Noordzee zwemmen? En ik geloof er ook niets van, dat wij, mensen, een vetlaag aan gaan leggen om ons te beschermen tegen koud water.



(Dat mensen met meer vet, vrouwen vs mannen, het warmer hebben in koud water wil ik niet bestrijden, want dat is mijn eigen ervaring ook.).
Ik geef je één naam: Erica Terpstra (volgens mij wordt je niet dunner van zwemmen).
Alle reacties Link kopieren
Quote:

Re: zwemmen niet goed voor afvallen

2 oorzaken

1 : door de kou krijg je onevenredig verhoogde eetlust

2 : vet is isoleringsmiddel en geeft drijfvermogen.

Ooit een ripped walvis gezien? Of andere zoogdieren, die permanent in het water verblijven? Nee!!!!



Drijfvermogen en isolerende werking van onderhuids vet zal vetverlies beslist remmen. Het is totaal niet voordelig voor een lijf om vet te verliezen als dat zou betekenen dat je het kouder krijgt (afvoer van zweet is in water probleemloos) of dat je sneller zinkt.



Bij hardlopen of fietsen daarentegen zal de afvoer van zweet eenvoudiger zijn als je minder vet hebt. Vetverlies is dan juist wel gunstig.



Ergo, wil je vet verliezen ga dan niet zwemmen. Tenzij het een moetje is vanwege dat je het als sport doet.



En dan hebben we het nog niet eens over de tomeloze en bijna niet in te dammen eetlust die bijna iedereen krijgt na het zwemmen in vergelijking met andere vormen van cardio.

Zwemmen: goed idee voor ectomorfen die niet meer willen/kunnen vreten!
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 12 november 2007 @ 15:34:

Ik geef je één naam: Erica Terpstra (volgens mij wordt je niet dunner van zwemmen).
O_O
Alle reacties Link kopieren
Fien, bedankt voor je antwoord.



Er staat in je post dus niet dat je er juist een vetlaag van aanlegt zoals je in je openingspost schrijft.



Verder ben ik nog niet erg overtuigd door de quote om de volgende redenen:

- bron: naar ik aanneem is het van een bodybuildingforum. Tenminste daar kom ik met google op uit en heeft "een iemand" het daar geplaatst.

- er staat nergens echt een goede (wetenschappelijke) onderbouwing van wat er geschreven staat. De meeste redenaties zijn van het kader: Erica Terpstra is dik. Erica Terpstra was een zwemster. Alle zwemsters zijn dik.

- de vergelijking met een walvis vind ik lachwekkend. Als je als mens langdurig in het water verblijft ontwikkel je toch ook niet ineens zwemvliezen, kieuwen of vinnen? Vergelijking met een walvis vind ik dus vergezocht.
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 12 november 2007 @ 15:34:

Ik geef je één naam: Erica Terpstra (volgens mij wordt je niet dunner van zwemmen).
Is ze juist niet dikker geworden toen ze stopte met zwemmen!!
Alle reacties Link kopieren
sienna72 schreef op 12 november 2007 @ 16:07:

[...]





Is ze juist niet dikker geworden toen ze stopte met zwemmen!!




Ja, en dat is een veelvoorkomend probleem bij topsporters. Zij is ineens gestopt met zwemmen en heeft waarschijnlijk haar voedselinname daar niet genoeg op aangepast. Afvallen is nog altijd even simpel:

Inname > verbruik = aankomen

Inname < verbruik = afvallen.



Dus inname verkleinen en verbruik vergroten geeft dat je afvalt.
Alle reacties Link kopieren
Elke dag een half uur of een uur fietsen helpt goed om af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een half jaar lang 180 baantjes per week gezwommen, en kreeg er wel wat strakkere billen van. Maar afvallen deed ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een half jaar niet gezwommen en ik kreeg er 10 kilo bij.
Alle reacties Link kopieren
Was dat met de bedoeling om af te vallen dat je ging zwemmen, ellen2, en lette je op je eten? Of deed je het gewoon als ontspanning?



Mijn bedoeling is meer om een strakker figuur te krijgen, vooral buik en billen dan (en ik vind het nu te koud en te vlug donker om buitensporten te doen, naar een fitnesszaal gaan kan voorlopig niet, vandaar dat ik zou willen zwemmen).
Alle reacties Link kopieren
zwemmen is een cardiosport (wel doorzwemmen en niet kletsend blijven hangen) en is derhalve prima voor conditie en lijf
Alle reacties Link kopieren
Ik werd juist wel strakker door banenzwemmen. Als ik een week of drie niet zwom, merkte ik het direct.

Door kou verbruik je trouwens ook energie dus dat zou toch moeten helpen om calorieën kwijt te raken? Op de dietetiekopleiding die ik kort volgde kregen we er zelfs een les over: als je af wilt vallen zou je in de winter schaars gekleed moeten gaan. Theoretisch gezien zou dát de snelste methode zijn om kilo's te verliezen. Moet er zelf niet aan denken, brrrr.
Alle reacties Link kopieren
Met zwemmen gebruik je je hele lichaam en alle spieren. Het is wel heel goed voor algehele vetverbranding, maar je hebt niet te zeggen waar het dan vanaf gaat. Ik heb door al dat zwemmen (veel bortcrawl) een erg goed ontwikkeld bovenlichaam. Voor de rest denk ik niet dat je er echt spieren door krijgt. Juist spieren maken je lichaam strakker.



Als je zo specifiek je billen en buik wilt trainen dan denk ik dat spinning of "BBB" (Buik, Benen, Billen) of pilatus ofzo meer wat voor je zou zijn... Spieren zorgen ervoor dat je strakker in je lijf zit. Echter als die spieren verborgen zitten onder een laag vet, dan zie je dat niet zo goed...
Alle reacties Link kopieren
pink11 schreef op 12 november 2007 @ 16:29:

Ik werd juist wel strakker door banenzwemmen. Als ik een week of drie niet zwom, merkte ik het direct.

Door kou verbruik je trouwens ook energie dus dat zou toch moeten helpen om calorieën kwijt te raken? Op de dietetiekopleiding die ik kort volgde kregen we er zelfs een les over: als je af wilt vallen zou je in de winter schaars gekleed moeten gaan. Theoretisch gezien zou dát de snelste methode zijn om kilo's te verliezen. Moet er zelf niet aan denken, brrrr.
Ik ook niet hehe ;-) Ben nogal een koudkleum :-|
Alle reacties Link kopieren
fien1 schreef op 12 november 2007 @ 16:25:

Was dat met de bedoeling om af te vallen dat je ging zwemmen, ellen2, en lette je op je eten? Of deed je het gewoon als ontspanning?
Ik deed het om slanker te worden, en heb daarbij ook gelet op mijn eten (dwz niet speciaal streng op dieet, maar gewoon normaal en gezond eten). Maar ik moet zeggen dat dat wel een periode was dat er iets raars met mijn lichaam aan de hand was (14 kilo aangekomen in 4 maanden) en het is nooit duidelijk geworden wat dat precies was. Dus misschien dat het bij een ander meer effect zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
zwem (aquarobics en aquajoggen) sinds 2 maanden en ben er al 5 kilo mee afgevallen. Dus het kan zeker goed zijn, maar idd in combinatie met letten op wat je eet en zeker niet na het zwemmen een broodje kroket wegwerken. (heb hier zelf overigens geen behoefte aan)
Alle reacties Link kopieren
Wauw, da's best veel. Bij mij zal het vooral baantjes trekken zijn, ik weet niet of er aquarobics en aquajoggen bij ons gegeven wordt, zal vanavond eens kijken. Ik denk, mocht ik nog trek hebben na het zwemmen, ik vooral groenten of fruit zal eten, ik denk niet dat dat veel kwaad kan?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet zeker dat je afvalt door zwemmen. Als je een beetje doorzwemt zweet je al snel (ja dat kan ook in water) en verbrandt je aardig wat calorieen. Met borstcrawl en vlinderslag en keerpunten doen train ik mijn buikspieren behoorlijk. Ik ben afgelopen zomer bijvoorbeeld weer begonnen na 2 jaar niet t hebben gezwommen en ik ben zo 7 cm rondom mijn middel kwijtgeraakt. Je krijgt er zeker strakkere spieren door. Ik vind het iig heerlijk. Ik zou je wel aanraden om bij trimzwemmen ofzo te gaan zwemmen. Gewoon een beetje schoolslag zwemmen met je hoofd boven water zet qua afvallen niet veel zoden aan de dijk.
Ik ben inmiddels in twee jaar tijd meer dan veertig kilo afgevallen met zwemmen. Ik zwem vier keer in de week. Ik zie vaak vrouwen in duo's zwemmen, die dan meer aan de kant hangen. Ik zwem in mijn eentje en borstcrawl al mijn baantjes.
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 12 november 2007 @ 15:34:

Ik geef je één naam: Erica Terpstra (volgens mij wordt je niet dunner van zwemmen).
X-D
Alle reacties Link kopieren
duploo schreef op 12 november 2007 @ 16:29:

Met zwemmen gebruik je je hele lichaam en alle spieren. Het is wel heel goed voor algehele vetverbranding, maar je hebt niet te zeggen waar het dan vanaf gaat. Ik heb door al dat zwemmen (veel bortcrawl) een erg goed ontwikkeld bovenlichaam. Voor de rest denk ik niet dat je er echt spieren door krijgt. Juist spieren maken je lichaam strakker.



Als je zo specifiek je billen en buik wilt trainen dan denk ik dat spinning of "BBB" (Buik, Benen, Billen) of pilatus ofzo meer wat voor je zou zijn... Spieren zorgen ervoor dat je strakker in je lijf zit. Echter als die spieren verborgen zitten onder een laag vet, dan zie je dat niet zo goed...
Van alle cardiosporten val je af. Bij zwemmen verbruik je juist meer calorieen dan bijv. bij het aerobiccen. Het is bij alle sporten zo dat je het niet voor het zeggen hebt waar je afvalt. De buik is meestal als laatste aan de beurt. Het is niet zo dat als je iets met je benen doet je dan centimeters verliest bij je benen. Plaatselijk afvallen bestaat niet. Dus wat doe je nog langer op het forum? Hup naar het zwembad.
Alle reacties Link kopieren
Ben geweest hoor, maar was meer 'watergewenning' laat ons zeggen :-$

Mijn vriend was mee en samen hebben we een paar baantjes gezwommen (voorlopig nog schoolslag), maar blijkbaar hadden we het verkeerde uur uitgekozen, wat redelijk druk. Er waren er ook met aquagym bezig, maar ik denk niet echt dat dat iets voor mij is. Dus hebben we ervan geprofiteerd en zijn we in de wihrlpool gaan zitten en hebben we een stoombadje gedaan. Ik wil me de eerste keren ook niet forceren. Normaal gezien ga ik morgenavond of donderdagavond nog eens, en dan zaterdag of zondag. Kvond het al bij al toch leuk in het water :rolling:



Blij te horen dat je wel degelijk afvalt / een mooier figuur krijgt door het zwemmen. Toppie X-D :hello:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven