Lijf & Lijn alle pijlers

ik vindt mezelf te dik.

02-08-2013 11:00 258 berichten
Alle reacties Link kopieren
heyhey.

Ik ben 17 jaar. 1,70 lang en weeg 65 kilo.

als ik in de spiegel kijk loopt het kippenvel over m'n rug omdat ik mezelf erg dik vindt.

ik ben een tijd terug begonnen met insanity. Heb het een maand volgehouden maar zag geen resultaat. dan verlies ik motivatie en stop ik.



Ik wil graag beginnen met hardlopen. Ik wil ook een ander eet patroon aannemen.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan combineren?

Wandelen + het eten.

Er wordt zoveel over geschreven, maar wat is nou echt effectief?

Ik hoor graag van jullie!
quote:perezosa schreef op 03 augustus 2013 @ 15:14:

Quote medunkt :

En natuurlijk is overgewicht (of dun zijn maar heel ongezond leven) soms écht een probleem. Maar alle vrouwen die ik ken die hun hele leven al een zeer stabiel gewicht hebben, hebben nog nooit een dag in hun leven gelijnd. En die geven ook nooit commentaar op het lichaam van andere vrouwen in de trant van: oei, die wordt wel wat molliger.



Nogmaals, wat is het probleem als het benoemd wordt? Waarom een taboe?

En ja, mss dat jouw vriendinnen dat niet doen ( of niet waar jij bij bent, want ze weten hoe jij daar op reageert), maar ook altijd slanke mensen mogen dat gewoon zeggen.



Vrouwen worden gemiddeld 20 keer per dag met het slankheidsideaal geconfronteerd, via reclames, abri's, tijdschriften enzovoorts.

Er is dus geen vrouw die niet doordrongen is het feit dat dun zijn "hoort".

Elkaar er ook nog eens op aanspreken heeft geen enkel nut en geen enkele toegevoegde waarde. Elkaar bellen voor een lange wandeling, fietstocht, enthousiast praten over sporten en gezond eten, dát helpt.
quote:momodoe schreef op 03 augustus 2013 @ 14:47:

Sporten ligt het niet aan, ze danst 5 uur in de week. Het is echt het snoepen.



Maar is het niet zo als ik er niks van zeg, ze almaar dikker gaat worden?

Ik heb juist het idee dat ik haar er op moet wijzen.Als haar aangepraat wordt dat ze te dik is, gaat ze misschien streng lijnen en dat is vaak het recept om te gaan jojo-en en uiteindelijk écht dik te eindigen. Wees blij dat je dochter geen gratenbaal is, maar dat er wat vlees op zit. Als ze veel danst zal haar verbranding heus wel okee zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 03 augustus 2013 @ 16:13:



Grappig dat je een discussie over BMI aangaat naar aanleiding van mijn post. .Nou, die discussie voerde ik al, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 03 augustus 2013 @ 16:21:

[...]



Als haar aangepraat wordt dat ze te dik is, gaat ze misschien streng lijnen en dat is vaak het recept om te gaan jojo-en en uiteindelijk écht dik te eindigen. Wees blij dat je dochter geen gratenbaal is, maar dat er wat vlees op zit. Als ze veel danst zal haar verbranding heus wel okee zijn.



Ik vind dat je je kinderen er best op mag wijzen dat ze ongezond eten en aankomen. Net zo goed als dat je ze er op zou moeten ! Wijzen dat ze ongezond eten en afvallen.



Als je kind niet aankomt maar elke dag vette meuk eet en geen groente en fruit moet je ze daar als ouders ook op aanspreken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens!!



quote]medunkt schreef op 03 augustus 2013 @ 16:20:

[...]





Vrouwen worden gemiddeld 20 keer per dag met het slankheidsideaal geconfronteerd, via reclames, abri's, tijdschriften enzovoorts.

Er is dus geen vrouw die niet doordrongen is het feit dat dun zijn "hoort".

Elkaar er ook nog eens op aanspreken heeft geen enkel nut en geen enkele toegevoegde waarde. Elkaar bellen voor een lange wandeling, fietstocht, enthousiast praten over sporten en gezond eten, dát helpt.[/quote]
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 augustus 2013 @ 16:30:

[...]





Ik vind dat je je kinderen er best op mag wijzen dat ze ongezond eten en aankomen. Net zo goed als dat je ze er op zou moeten ! Wijzen dat ze ongezond eten en afvallen.



Als je kind niet aankomt maar elke dag vette meuk eet en geen groente en fruit moet je ze daar als ouders ook op aanspreken.



Je moet je kind niet aanspreken. Je moet jezelf aanspreken. En zelf het goede voorbeeld geven. Jij bent toch de ouder, en jij bepaalt toch wat er gegeten wordt als ontbijt, lunch en diner? Als je kind een ongezond eetpatroon heeft, dan ligt dat aan jezelf, en moet je dus niet je kind complexen aan gaan praten, maar je eigen gedrag en eetpatroon gaan wijzigen. Een goed voorbeeld heeft geen discussie nodig.



Als ik een goed eetpatroon heb en handhaaf in mijn gezin, dan gaan de kinderen daarin automatisch mee.

Als ik een complex heb over gezondheid en gewicht, en daar mijn kinderen herhaaldelijk op aanspreek, dan geef ik het complex door. Het stuit me tegen de borst hoe vaak ik die simpele basisfout zie gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:neversurrender schreef op 02 augustus 2013 @ 20:29:

En nu wil je zeggen dat de dame op de linkerfoto veel vet heeft? Die dame is heel anders gebouwd en waarschijnlijk ook veel kleiner dan de andere 2...

[...]



Volgens mij is het punt juist dat het in alle drie de foto's dezelfde persoon is?



quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 augustus 2013 @ 11:21:

[afbeelding]



Allemaal 70 kiloGoed plaatje.
What a nuanced anxiety
quote:kerol schreef op 03 augustus 2013 @ 17:01:

[...]





Je moet je kind niet aanspreken. Je moet jezelf aanspreken. En zelf het goede voorbeeld geven. Jij bent toch de ouder, en jij bepaalt toch wat er gegeten wordt als ontbijt, lunch en diner? Als je kind een ongezond eetpatroon heeft, dan ligt dat aan jezelf, en moet je dus niet je kind complexen aan gaan praten, maar je eigen gedrag en eetpatroon gaan wijzigen. Een goed voorbeeld heeft geen discussie nodig.

Bij mijn ouders thuis werd gezond en afwisselend gegeten. Echter heb je er dus geen vat op wat je puber buitenshuis allemaal nog extra binnen werkt. Ik at naast de verantwoorde maaltijden als puber heel vaak chips en friet bijvoorbeeld, zonder dat ik dat thuis vertelde. Gewoon omdat ik dat vele malen lekkerder vond dan groente e.d. Ik kwam er tot m'n pakweg 20e ook niet van aan en zag er in m'n gezicht veel te mager uit. Toen ik 'n klein beetje begon aan te komen en eigenlijk 'n goede verdeling kreeg over m'n lichaam voelde ik me 'n kamerolifantje en ging ik veel te streng lijnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:medunkt schreef op 03 augustus 2013 @ 16:20:

[...]



Elkaar er ook nog eens op aanspreken heeft geen enkel nut en geen enkele toegevoegde waarde..Het heeft wel nut. Volgens mij is elke deelnemer van Obese getriggerd om echt iets te gaan doen aan giga overgewicht door opmerkingen van anderen
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 03 augustus 2013 @ 17:01:

[...]





Je moet je kind niet aanspreken. Je moet jezelf aanspreken. En zelf het goede voorbeeld geven. Jij bent toch de ouder, en jij bepaalt toch wat er gegeten wordt als ontbijt, lunch en diner? Als je kind een ongezond eetpatroon heeft, dan ligt dat aan jezelf, en moet je dus niet je kind complexen aan gaan praten, maar je eigen gedrag en eetpatroon gaan wijzigen. Een goed voorbeeld heeft geen discussie nodig.



Als ik een goed eetpatroon heb en handhaaf in mijn gezin, dan gaan de kinderen daarin automatisch mee.

Als ik een complex heb over gezondheid en gewicht, en daar mijn kinderen herhaaldelijk op aanspreek, dan geef ik het complex door. Het stuit me tegen de borst hoe vaak ik die simpele basisfout zie gebeuren.



Kerol, die denkwijze en handelswijze zal zeker aanslaan bij jonge kinderen. Maar jij bent er niet bij om het goede voorbeeld te geven in de schoolkantine, vrienden/vriendinnen, bijbaan enz.



Als mijn zoon met 17 jaar een hele familiezak chips wegwerkt op 1 avondje, zeg ik daar zeker iets van. Je hoeft het niet te betrekken op schoonheid, maar het is niet zo heel moeilijk om te wijzen op gezondheid (zout=denk aan je nieren) en fatsoen (wellicht willen andere gezinsleden ook een bakje chips).



Ik vrat als puber ook alles wat los en vast zat, ondanks het hypergezonde voorbeeld van moeder. Het is na mijn 20e echt weer goed gekomen. Ik ben geen zoetekauw, en meer dan een klein uitdeelzakje chips krijg ik niet op. Dus uiteindelijk is die opvoeding toch blijven hangen: gezond eten en er van genieten, en geen zooi in je mond proppen om te 'vullen'. Mijn zoontje vindt nu worteltjes lekkerder dan een lolly, maar ik koester echt geen illusies over de puberteit.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Ik vrat als puber ook alles wat los en vast zat, ondanks het hypergezonde voorbeeld van moeder. Het is na mijn 20e echt weer goed gekomen. Ik ben geen zoetekauw, en meer dan een klein uitdeelzakje chips krijg ik niet op.Ik ben ook geen zoetekauw (i.t.t. mijn moeder, ondanks dat zij haar zoetigheid wel met mate nuttigt) maar ik kan dus wél makkelijk 'n grote zak chips op. Mijn ouders heb ik echt nog nooit kunnen betrappen op snaaien. Zij eten ook lekkers, maar zij eten dat dan echt met mate. Daar heb ik dan toch net ff wat meer problemen mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 03 augustus 2013 @ 17:04:

[...]



Volgens mij is het punt juist dat het in alle drie de foto's dezelfde persoon is?





.Ja!!! Jij snapt 'm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 03 augustus 2013 @ 17:33:

[...]



Ik ben ook geen zoetekauw (i.t.t. mijn moeder, ondanks dat zij haar zoetigheid wel met mate nuttigt) maar ik kan dus wél makkelijk 'n grote zak chips op. Mijn ouders heb ik echt nog nooit kunnen betrappen op snaaien. Zij eten ook lekkers, maar zij eten dat dan echt met mate. Daar heb ik dan toch net ff wat meer problemen mee.Joh, ik ben gewoon geherprogrammeerd om schijfjes komkommer met beleg te zien als toastjes, cherrytomaatjes met Hüttenkäse lekker te vinden, en ga zo nog maar even door. Ik denk dat ik van huis uit heel veel heb meegekregen over porties. Op zaterdagavond kreeg ieder 1 uitdeelzakje chips en 1 glas frisdrank. Gewoon de wetenschap dat het maar om 1 zakje ging, zorgde ervoor dat je van ieder hapje maximaal wilde genieten. Daarna mochten wij zoveel snaaien als maar kon van de komkommers en wortels met yoghurtdip. Avondeten was een hele lange zit met voor- hoofd- en nagerecht. Dan merkte je wel dat je echt vol zat, ook al had je dan wat heldere soep, rijstgerecht en een bakje vers fruit op.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lemoos2 schreef op 03 augustus 2013 @ 17:43:

[...]





Joh, ik ben gewoon geherprogrammeerd om schijfjes komkommer met beleg te zien als toastjes, cherrytomaatjes met Hüttenkäse lekker te vinden, en ga zo nog maar even door. Ik denk dat ik van huis uit heel veel heb meegekregen over porties. Op zaterdagavond kreeg ieder 1 uitdeelzakje chips en 1 glas frisdrank. Gewoon de wetenschap dat het maar om 1 zakje ging, zorgde ervoor dat je van ieder hapje maximaal wilde genieten. Daarna mochten wij zoveel snaaien als maar kon van de komkommers en wortels met yoghurtdip. Avondeten was een hele lange zit met voor- hoofd- en nagerecht. Dan merkte je wel dat je echt vol zat, ook al had je dan wat heldere soep, rijstgerecht en een bakje vers fruit op.

Het lukt me soms om mijzelf te indoctrineren met gezond/matig/mager is lekker, maar dat gevecht houdt meestal hooguit enkele maanden stand en dan kan ik me niet meer beheersen en vreet ik weer alles wat ik écht lekker vind.

Bovendien voel ik geen geestelijke verzadiging van gezonde happen. Dan stop ik liever helemaal niks in mijn mond, want als mijn mond iets eetbaars voelt, dan krijg ik lekkere trek.
quote:blijfgewoonbianca schreef op zaterdag 03 augustus 2013 16:30 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="elninjoo in "ik vindt mezelf te dik."" class="messagelink">elninjoo schreef op 03 augustus 2013 @ 16:21</a>:</b>

[...]



Als haar aangepraat wordt dat ze te dik is, gaat ze misschien streng lijnen en dat is vaak het recept om te gaan jojo-en en uiteindelijk écht dik te eindigen. Wees blij dat je dochter geen gratenbaal is, maar dat er wat vlees op zit. Als ze veel danst zal haar verbranding heus wel okee zijn.</div></blockquote>



Ik vind dat je je kinderen er best op mag wijzen dat ze ongezond eten en aankomen. Net zo goed als dat je ze er op zou moeten ! Wijzen dat ze ongezond eten en afvallen.



Als je kind niet aankomt maar elke dag vette meuk eet en geen groente en fruit moet je ze daar als ouders ook op aanspreken.



Ik ga hier echt aan mezelf twijfelen, ik wil haar behoeden dat ze straks moeite moet doen omdat ze teveel is aangekomen.



Daarom zeg ik nog steeds beter voorkomen dan genezen.



Stel ik zeg er nooit wat van, blijft ze dooreten gevolg te zwaar voor haar bouw... Dus niet gezond.



Ik kan me niet voorstellen dat je daarmee een complex kan aanpraten.
Alle reacties Link kopieren
@EN: scheelt natuurlijk ook dat zelf die snackjes maken arbeidsintensiever is dan een zak opentrekken. Dus 9 van de 10 keer snack ik niet vanwege luiheid. Een zak chips kan hier in theorie maanden blijven liggen (in de praktijk heeft man het binnen twee dagen weggewerkt).
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lemoos2 schreef op 03 augustus 2013 @ 17:58:

@EN: scheelt natuurlijk ook dat zelf die snackjes maken arbeidsintensiever is dan een zak opentrekken. Dus 9 van de 10 keer snack ik niet vanwege luiheid. Een zak chips kan hier in theorie maanden blijven liggen (in de praktijk heeft man het binnen twee dagen weggewerkt).Ik vind het bij gezonde snacks gewoon zonde om het in m'n mond te stoppen omdat ik er geen kick van krijg en het eten van iets me alleen maar bewust maakt van 't feit dat ik liever wat lekkerders zou snacken. En ik heb nog meer spijt van de weinige calorieën die ik binnenkrijg van 'n komkommer met hutenkaas dan van 'n echte snack omdat ik van het eerste dus geen enkele bevrediging ervaar.
Alle reacties Link kopieren
@momodoe: als het enkel om het snoepen gaat: dan zou ik het laten gaan. Zeker omdat zij 5 dagen in de week actief bezig is. Misschien tijdens het avondeten een extra gang invoeren? Dat haar maag wat gevulder is voor het dansen/sporten?



Scheelt natuurlijk ook of zij 'vroeg' was of juist 'laat' met het ontwikkelen van borsten, billen en heupen. Als zij 'laat' is, zou ik mij er niet zo druk om maken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 03 augustus 2013 @ 18:01:

[...]



Ik vind het bij gezonde snacks gewoon zonde om het in m'n mond te stoppen omdat ik er geen kick van krijg en het eten van iets me alleen maar bewust maakt van 't feit dat ik liever wat lekkerders zou snacken. En ik heb nog meer spijt van de weinige calorieën die ik binnenkrijg van 'n komkommer met hutenkaas dan van 'n echte snack omdat ik van het eerste dus geen enkele bevrediging ervaar. Zoiets zegt man ook altijd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Toen ik in de pubertijd kwam was ik een tokkie mollig.

Mijn moeder maakte zich er vreselijk druk om, wees me erop, hield mijn eten nauwlettend in de gaten, het werd echt een ding.



Erg goed bedoeld, maar heeft me wel een eetprobleem opgeleverd, terwijl ik maar 63 woog bij 1,71.

Ik was me eerst totaal niet bewust was van mijn gewicht. Maar door de goedbedoelde opmerkingen en diëten van mijn moeder werd ik onzeker.



Het heeft me wat jaren gekost om weer een realistisch zelfbeeld te krijgen.

Ik zie nu in dat ik helemaal niet te dik was, ik kreeg heupen en borsten en alles moest even op z'n plaats vallen om het zo maar te zeggen.



Zolang een kind geen overgewicht heeft, zu ik erg voorzichtig zijn als moeder. Je kind vetmesten is 1 ding, je kind onnodig onzeker maken is iets anders. Beiden niet goed.
Momodoe, het hangt er ook heel erg vanaf hoe je het brengt naar haar. Hoe doe je dat op dit moment?
Alle reacties Link kopieren
Foutje
Alle reacties Link kopieren
Quote Kerol:

Als ik een goed eetpatroon heb en handhaaf in mijn gezin, dan gaan de kinderen daarin automatisch mee.



Niet perse. Of had jij nooit vriendjes, vriendinnetjes die thuis gezond aten, maar wel stiekem snoep, patat, blikjes frisdrank etc onder of na schooltijd kochten? Die de door moeder gesmeerde gezonde boterhammen wegmieterden, omdat de gevulde koeken en snickers uit de automaat toch veel lekkerder zijn?



Quote kerol:

Als ik een complex heb over gezondheid en gewicht, en daar mijn kinderen herhaaldelijk op aanspreek, dan geef ik het complex door. Het stuit me tegen de borst hoe vaak ik die simpele basisfout zie gebeuren.



Alsof je een complex moet hebben om kinderen erop te wijzen dat ze verkeerd eten, te weinig bewegen etc.

Een kind is geen 100% kopie van jouzelf (gelukkig maar). Kun jij denken dat hij/zij alles overneemt zoals jij het voordoet, maar he, het blijven mensen. Met een eigen willetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 03 augustus 2013 @ 17:54:

[...]





Ik ga hier echt aan mezelf twijfelen, ik wil haar behoeden dat ze straks moeite moet doen omdat ze teveel is aangekomen.



Daarom zeg ik nog steeds beter voorkomen dan genezen.



Stel ik zeg er nooit wat van, blijft ze dooreten gevolg te zwaar voor haar bouw... Dus niet gezond.



Ik kan me niet voorstellen dat je daarmee een complex kan aanpraten.

Tuurlijk mag je je bemoeien met de levensstijl van je dochter.

Maar het maakt nogal uit of je opmerkingen maakt over haar uiterlijk tegen haar, of dat je in gesprek gaat met haar over gezondheid of dat je niet zozeer praat maar het goede voorbeeld geeft en haar aanspoort gezonde dingen te gaan doen.

Alle drie vormen van je dochter proberen te behoeden, maar wel met heel verschillende uitwerkingen.



Als je dochter een beetje doorsnee is, zal zij zich hyperbewust zijn van haar uiterlijk. En ze zal opmerkingen daarover heel persoonlijk opnemen en zien als een aanval en afwijzing (even gemiddeld genomen he, jij kent je dochter natuurlijk het beste). Dan is het heel pijnlijk om regelmatig te horen te krijgen 'goh, je wordt wel dik hè?'. Kan best wezen, maar waar gaat het nou om? Om haar gezondheid toch, en dat ze lekker in haar vel zit.



Ik denk dat het veel beter werkt om dan echt een gesprek met haar te hebben (als je dat nog niet gedaan hebt?). Vooral om er achter te komen hoe zij het zelf ziet. Misschien vindt ze jouw opmerkingen juist wel een goede stimulans, weten wij veel. Misschien zit ze er niet mee, misschien zit ze er wel mee maar weet ze niet hoe ze er iets aan kan doen. Pas als je dat weet kun je denk ik bepalen hoe jij je het beste op kunt stellen.



Maar kritiek puur op het uiterlijk lijkt me niets goeds doen.
What a nuanced anxiety
Pffff alsof ik tegen haar zou zeggen, wat krijg je een dikke reet.



Uiteraard breng ik dat op een normale manier, ze kwam ermee dat ze haar zomerkleding niet meer paste en ja toen heb ik uitgelegd dat ze tov voorgaande jaren toch wel forser was geworden. En als ze weer eens een zak snoep of chocolade van haar oma heb gekregen dat ze dat beter niet ineens kan opeten.



Snap ook wel dat als ik gewoon eerlijk zou zeggen dat de spijkerbroek heel lelijk staat met een muffintop erboven dat ze dat minder leuk zou opvatten.



Trouwens zij en haar vriendinnen zijn overigens niet subtiel naar anderen toe. Daar word alles eerlijk bij naam gezegd, dus niet van, wat wordt ze stevig, nee gewoon wat een vet varken is ze geworden.



Maar ook, wat is .... Afgevallen, ze ziet er goed uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven