Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
Ik doe rondje cardio/kracht, waarvan 3x 10 à 15 min cardio en tussendoor 2 sets van kracht trainings apparaten. Ik wissel altijd bovenlichaam af met de benen. Krachttraining vind ik lekker om te doen omdat ik dan het gevoel heb echt wat te hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik! Ik!

Sinds zo'n 4 maanden fanatiek bezig met krachtsporten en alles wat daarbij komt kijken (clean eten, mindset, lifestyle ed).

Ook met behulp van een personal trainer. En echt, ik ben fan! Mijn lijf verandert in rap tempo en ik voel me fitter, sterker en evenwichtiger dan ooit. Als ik dit eerder had geweten, had ik niet al mijn tijd verspild aan cardio en saaie rondjes op de toestellen.

Nu moet ik gaan slapen, maar morgen ben ik er weer. Dus als je specifieke vragen hebt?

Nog een kleine tip: op internet is veel info te vinden. Ook hier op het forum trouwens; het topic voor thuissporters bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu een jaar bezig met krachttraining en voeding. Je ziet ontzettend snel progressie, niet alleen aan je lichaam, maar ook in wat je aankan. Dat geeft een kick en dat motiveert enorm. Ik vind het alles behalve saai. Dit is echt de manier om slank en strak te worden en het verbaast me dan ook nog steeds dat er zo weinig vrouwen in het krachthonk te vinden zijn. Op het forum van dutchbodybuilding.com vind je veel info (lees de sticky's).
Alle reacties Link kopieren
Oh en ook leuk voor de motivatie, hou je trainingen bij met de app weighttraining. Dan kan je precies zien hoeveel progressie je maakt. Daarnaast krijg je voor elke training punten adh van het aantal kg dat je gelift hebt en ga je net als met een game, steeds naar een hoger level.
Niet aan beginnen joh
Alle reacties Link kopieren
Ik vind krachttraining erg leuk en ben ook de enige vrouw die ik ken die het leuk vindt. Ik heb geen PT maar wel heel goede begeleiding op de sportschool, dus als ik ga squatten vraag ik wel of iemand even meekijkt of het goed gaat. Ook helpen ze me met nieuwe oefeningen. Het is erg jammer dat er zo weinig vrouwen echt krachttraining doen. De meeste vrouwen die bij ons sporten doen cardio en gaan daarna op de abductor/adductor zitten. Meestal zitten ze daar dan super lang op, druk kletsend en zonder echt weerstand te hebben. Soms zitten ze ook op de leg press machine, maar ik zie zelden tot nooit een vrouw met losse gewichten trainen.



Het is super leuk om te merken dat je steeds sterker wordt en dat je je spieren gaat zien. Tenminste, ik vind dat heel mooi.



Als je wil beginnen raad ik wel aan om inderdaad of met een PT aan de slag te gaan of op je sportschool te vragen of ze met je mee willen denken over een goed schema en je willen helpen met de oefeningen. De juiste techniek is heel belangrijk, vooral als je echt zwaar gaat trainen.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Geintje natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik sport steeds vaker omdat ik het leuk vindt. Maar het moetje is er altijd.

Heb fanatiek krachttraining gedaan. Was bijna mijn hele training. Warming up en cooling down was op crosstrainer. Verder alles kracht. Veel gewicht op apparaten. Minder herhalingen maar meer gewicht was belangrijk vertelden ze mij. Trillen. Merkte al snel dat je groeide en sterker werd. Vier keer per week en ja hoor kreeg mooi spierballetjes. En nee wij zullen nooit zoals een 'mannenlijf' worden omdat wij gewoonweg niet gebouwd zijn om zo te worden.

Ik vond het altijd erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te horen dat er nog ervaringsdeskundigen zijn.

Wat voor krachtoefeningen doen jullie zoal? en hoe vaak train je?

Ik lees ook over voeding in jullie reacties, ik moest ook een weeklijst bijhouden van wat ik zoal eet (dus daar gaat die PT dan ook naar kijken, zal nog wel wat op aan te merken zijn!).



Ik deed voorheen ook wel bootcamp lessen en dan heb je ook wel oefeningen zoals planken en push-ups enz, maar zo n les ik gewoon minder effectief, want je bent met een groep en alles gaat in snel tempo, dus technisch doe je dan toch vaak oefeningen niet goed. Ik heb al wel gemerkt dat een PT daar erg op let en is juist wat ik in de sportschool wel miste.



Hoeveel cardio doen jullie hiernaast? Mij is geadviseerd om nu niet meer te gaan spinnen, maar max 20 min cardio bv als warming-up te gaan doen.



Tja en verder moet ik het nog gaan ervaren, morgen 2e training met PT dus ben benieuwd. Hij werkt ook met kettle bells iemand hier ervaring mee?



Mabelle; een mannenlijf zullen we zeker niet krijgen dat is maar goed ook, maar in elk geval wel een mooier gevormd (strakker) lijf lijkt me?
Ik train in fases. Als ik droog ga dan doe ik meer cardio (max. 3x 30 min. Per week) Als ik bulk doe ik amper cardio
Alle reacties Link kopieren
@Meds: ik lees vaak dat er dan een HIIT wordt gedaan, doe jij dat dan ook of maakt het niet veel uit en doe je cardio met een lage hartslag? En verandert de intensiteit van je krachttraining dan oom in de verschillende fasen? Hoe lang duren de fasen bij jou? En is het bulken bedoeld om meer spiermassa te krijgen? (einde vragenvuur)

@Avina: goed dat je PT ook voeding meeneemt, dat is minstens zo belangrijk. Als je (intensieve) cardio doet voor je gaat krachttrainen, dan zijn je spieren al moe. Dat gaat ten koste van je training en je techniek. Ik gebruik mijn fietstochtje naar de sport school als warming-up, en bij elke oefening doe ik eerst een setje met heel weinig gewicht, zodat die specifieke spiergroep opgewarmd is. Als ik mijn benen heb getraind kan ik daarna echt niks meer, dan is fietsen naar huis alweer een hele opgave. Ik loop zelf nog hard en fiets ook, zo kom ik aan de cardio.



Overigens: laatst zette de instructeur me op de power plate. Ik heb een ontsteking gehad bij mijn achilles pees en volgens hem helpt die power plate dan. Ik weet het echter niet zo (en vind het ook veel minder leuk dan met gewicht squatten), wat is jullie ervaring?
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
@ Avina



Waarom zou je er geen spinning bij mogen doen?

Spinning is gewoon een cardio workout en dat staat er toch los van? Het is juist goed voor je hart + conditie naast krachttraining ook te blijven cardio'en.
Bij is de interesse voor krachttraining ontstaan dankzij bodypump. Daar doe je veel oefeningen uit het krachttrainingsrepertoire, maar dan met laag gewicht en hoge intensiteit. Bodypump doe ik al een jaar ofzo niet meer, maar ik heb er dus wel het een en ander over techniek geleerd. Ik vond cardio retesaai en die machines nooit veel aan, maar sinds ik met losse gewichten train, heb ik weer lol in de sportschool.



Mijn progressie is helaas nog steeds heel beperkt. Het lijkt alsof ik vrij snel aan een plafond kom te zitten (bij squats bijvoorbeeld bij 50 kilo). Enerzijds ligt dat aan mijn eigen discipline. Als ik net lekker bezig ben, komt er altijd iets tussen waardoor ik uit mijn ritme raak: ziekte, vakantie, te druk... Verder denk ik dat het ook wel een beetje aan mijn voeding ligt. Ik ben vegetariër en het is nogal een toer om aan voldoende eiwitten te komen. Wel drink ik na elke training een whey eiwitshake.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee winters aan krachttraining gedaan met name op wielrennen gericht. Op dit moment doe ik het niet meer omdat ik minder tijd heb dan toen ik nog student was en dan levert gewoon fietsen maar trainingseffect op dan de krachttraining.



Wij deden een vrij uitgebreide warming up en uiteindelijk een kern van 3x5 hh. Warming up bestond uit eerst een dik kwartier cardio, daarna een aantal herhalingen met alleen de stang en zo opbouwen naar het uiteindelijke gewicht. Ik squatte uiteindelijk met mijn lichaamsgewicht + 5 kg. Wij hadden een eigen trainer die coachte op houding en uitvoering. We waren met een groep van ongeveer 6 mensen waarvan de helft vrouw. Als vrouwen merkten we allemaal dat we duidelijk meer spiermassa kregen (zagen andere mensen ook) en zijn we ook stuk voor stuk een kilo of 2 a 3 aangekomen. Maar dat doen wel meer triatleten in de winter, dus of het alleen aan de krachttraining te ligt, durf ik niet te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook van plan om aan krachttraining te gaan doen! Ik doe nu 1 keer per week bodypump en nog een lesje van les mills maar zie geen resultaat. Ik wil een beetje vet verliezen maar niet veel dunner worden, dus wel een beetje gespierd zodat je er mooi uit ziet.



Nu heb ik een schema gevonden op internet en klopt het dat je dus 3 a 4 sets moet doen van 8 tot 12 herhalingen met zware gewichten? Eerst dacht ik dus 1 set van die herhalingen maar als ik het goed begrijp zijn het dus 3 a 4 sets. Klopt dit?
Alle reacties Link kopieren
Owja en klopt het ook dat pump dus eigenlijk geen krachttraining is maar cardio? Daar lees ik ook andere verhalen over.. Ik vind een les wel leuker maar ik denk dat als ik snel resultaat wil beter echt kan krachttrainen en beetje cardio erbij. Wel jammer dat ik dan geen lesje meer kan doen. Of kan je er best nog een lesje bij pakken zoals balance wanneer je krachttraining hebt gedaan?



En hoe lang duurt zo'n krachttraining ongeveer? Want in het schema wat ik nu heb zie ik dat je bepaalde groepen op een dag moet trainen en dus niet je hele lijf in 1 keer. Waarom kan je niet je hele lijf in 1 keer doen?



Of zal 2 keer per week bodypump al genoeg zijn?



Mijn doel is om ietsjes vet eraf te krijgen (van armen en buik) en strak, mooi getoned te worden. Niet perse dus dunner.

Ook zie ik dat het heel effectief is om krachttraining te doen en cardio. Maar moet dat altijd na je krachttraining of is een dag erna een rondje hardlopen ook goed?
Alle reacties Link kopieren
Bodypump is met veel herhalingen, volgens mij meer cardio dan krachttraining?

Volgens mij kun je best lessen erbij pakken als je krachttraining doet, maar die PT zei dat ik wel moet kijken welke les ik dan doe. Ik train nu 2 keer in de week met hem (uur per keer) en 1 keer zelf.

@avonturiertje, t schijnt dat ik bij spinning te veel verbrand en als ik me meer op kracht wil focussen dat dat dan geen goede combie is, vooral niet als ik spinning een dag na de krachttraining doe.

@infinity, ik doe u alleen op opwarming van 15 min cardio en de laatste 10 min van de training kickboksen (heel leuk)

@meds, jij bent vast heel erg fanatiek hier mee bezig als ik je avatar zie:-) ik heb eerlijk gezegd nog nooit van drooggaan en bulken gehoord, dat is dus echt groeien zeker.



Ik ben nu vooral nog bezig met het technisch goed uitvoeren van oefeningen zoals squats en Lunges en het letten op houding en ademhaling, als je op de juiste manier in en uitademt kun je dus ook meer kracht aan, zo leer ik nog s wat.



O ja, ik heb trouwens echt honger na het trainen!
quote:infinity schreef op 15 augustus 2013 @ 07:35:

@Meds: ik lees vaak dat er dan een HIIT wordt gedaan, doe jij dat dan ook of maakt het niet veel uit en doe je cardio met een lage hartslag? En verandert de intensiteit van je krachttraining dan oom in de verschillende fasen? Hoe lang duren de fasen bij jou? En is het bulken bedoeld om meer spiermassa te krijgen? (einde vragenvuur)

@Avina: goed dat je PT ook voeding meeneemt, dat is minstens zo belangrijk. Als je (intensieve) cardio doet voor je gaat krachttrainen, dan zijn je spieren al moe. Dat gaat ten koste van je training en je techniek. Ik gebruik mijn fietstochtje naar de sport school als warming-up, en bij elke oefening doe ik eerst een setje met heel weinig gewicht, zodat die specifieke spiergroep opgewarmd is. Als ik mijn benen heb getraind kan ik daarna echt niks meer, dan is fietsen naar huis alweer een hele opgave. Ik loop zelf nog hard en fiets ook, zo kom ik aan de cardio.



Overigens: laatst zette de instructeur me op de power plate. Ik heb een ontsteking gehad bij mijn achilles pees en volgens hem helpt die power plate dan. Ik weet het echter niet zo (en vind het ook veel minder leuk dan met gewicht squatten), wat is jullie ervaring?

Ik doe HITT als onderdeel van. Om de zes weken pak ik een ander schema en dat kan een HITT schema zijn. Mijn hartslag blijft nooit laag tijdens een krachttraining en dat moet ook niet. Of bedoel je HITT als cardio? Ook mijn cardio trainingen wissel ik af. Maar ik doe niet graag kort explosief cardio als ik wil bulken. Bij bulken krijg je meer massa maar ook meer vet. Je wordt dikker dat moet je wel durven. in het voorjaar ga ik dan droog. Dan probeer je dat vet weer te dumpen zonder al te veel nieuwe

Massa te verliezen . De powerplate is voorbij dat ding doet aantoonbaar niets en is uit mijn sportschool al verdwenen
Madelief van KT val je niet af. Integendeel de bedoeling is dat je aankomt
Even inbreken/offtopic (sorry...)



Meds, ik had je op mijn topic over verzuring nog wat gevraagd ...

Mag ik zou brutaal zijn om te vragen of ik een antwoord mag ??
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook onlangs begonnen met krachttraining . Ik sport al ruim 2 jaar behoorlijk intensief en nu is het tijd voor een nieuwe uitdaging! Helaas merk ik dat ik niet afval of vet verlies door alleen te sporten. Nu ben ik op een proteïne dieet om vet te verliezen en spiermassa te behouden, onder begeleiding van mijn sportschool.

Mijn schema is:



Maandagochtend krachttraining

Dinsdagavond grit (high intensity interval training) en evt bodypump

Woensdagochtend krachttraining

Donderdagavond boksbagtraining en grit

Vrijdagochtend krachttraining

Zondagochtend boksbagtraining en grit



Lijkt me leuk wat ervaringen van andere te horen, en evt tips qua schema en voeding.



Ben 1.65 en weeg nu 73, vetpercentage is 34.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees overal op internet dat je snel vet verliest als je krachttraining doet in combinatie met cardio daarachteraan. Ik snap er nu niets meer van.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta ook vaak na de krachttraining even half uurtje op de crosstrainer. Heb ook gelezen dat cardio na KT goed is.
quote:missmonroe schreef op 15 augustus 2013 @ 15:07:

Even inbreken/offtopic (sorry...)



Meds, ik had je op mijn topic over verzuring nog wat gevraagd ...

Mag ik zou brutaal zijn om te vragen of ik een antwoord mag ??Kom eraan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven