Racefiets kopen: help...

11-05-2024 20:48 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik wil dus een racefiets gaan kopen. 2e hands. Ik loop al langer hard en wilde nu graag een racefiets kopen. Ik weet niet of ik het leuk ga vinden. Budget is 500 - 800 euro. Ik ben vrij lang 185 - 190 cm en heb relatief lange benen. Dan kom je dus toch al op framemaat 60 of groter. En daarvan is op marktplaats niet gek veel te vinden.

Ik heb 3 leuke opties gevonden:
- sensa romagna, shimano 105/ultegra, aluminium, fiets uit 2018, frame 60 cm
- wilier gtr team, shimanto 105, carbon, fiets uit 2017/2018, frame 60 of 61 cm (ik twijfel even)
- bianchi infinito, shimano 105/ultegra (groep is tussentijds vervangen), carbon, fiets uit 2009, frame 61 cm

Wilier en Bianchi zitten allebei +/- 150 euro hoger dan de Sensa. Allemaal hebben ze velgremmen.

Ik kan via pb wel wat extra info sturen als iemand verstand heeft van fietsen en me wil helpen :)

Edit: ik heb dus echt 0 verstand hiervan, heb geen idee waar op te letten, wat belangrijk is en waar ik goed aan doe. Dus, help! 🙏☺️
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn beide fietsen bij Mantel vandaan. Ze hebben ook fysieke winkels, waar je de fietsen kan uittesten. Lees vooraf even hun blogs, zie https://www.mantel.com/blog/tips-beginn ... wielrennen
Daar staat ook veel informatie op.

Ik kan je alleen maar aanraden om zoveel mogelijk diverse merken fysiek uit te testen. Je voelt vanzelf wel wat voor jou een fijne fiets is of juist niet.

Persoonlijk zou ik ook, als je dan toch in een winkel bent, je laten voorlichten over een goed zadel, kleding, helm en schoenen. Allemaal uittesten. Zadel en helm/schoenen moeten echt goed zitten.

Op MP kopen zou ik, voor nu, even overslaan.
london_calling wijzigde dit bericht op 11-05-2024 21:31
55.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort ook begonnen met fietsen en heb vorig maand mn eigen racefiets gekocht.
Ik ben 181 en dacht dat ik ook richting de 57cm zou gaan, maar een 55cm bleek prima!
Het verschilt echt heel erg per merk en model welke grootte je nodig hebt.
Wil je plezier aan het fietsen hebben en houden zou ik je wel aanraden om langs een zaak (of meer) te gaan om je te laten voorlichten. Zo weet je zeker dat je de juiste grootte hebt en dat de fiets goed is afgesteld. Pas bij de tweede of derde winkel merkte ik het verschil tussen de ene zitdiepte en de andere zitdiepte. En uiteindelijk maakt t qua comfort echt wel veel uit!
Veel zaken hebben ook tweedehands fietsen waar keuze uit is. In jouw budget zullen het inderdaad vaak velgremmen zijn en daar hebben ze er genoeg van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb trouwens ook een Bianchi gekocht en het is een en al liefde :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm, ook wel goede punten. Je kunt op internet natuurlijk al veel vinden over welk formaat het meest ideaal is, waar je op moet letten etc. Heb ook wel wat mensen in mijn omgeving gevraagd. Maar kwam er nog niet echt uit.

Maar jullie hebben ook wel gelijk: ik heb nooit op zo'n fiets gezeten, behalve 1x op vakantie ofzo... Ik heb dus geen idee wat fijn / niet fijn voelt. En uittesten helpt wel dan natuurlijk.

Had wel al een grote zaak hier in de buurt gebeld, die mensen me aanraadden, maar die hadden 2e hands niks staan in die maat. Ook op marktplaats zie ik heel weinig staan in die maat. Maakt t ook niet makkelijker natuurlijk. Kan slechts bij een winkel nieuwe fietsen uit gaan resten terwijl ik op zoek ben naar een 2e handse.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
11-05-2024 21:40

Had wel al een grote zaak hier in de buurt gebeld, die mensen me aanraadden, maar die hadden 2e hands niks staan in die maat. Ook op marktplaats zie ik heel weinig staan in die maat. Maakt t ook niet makkelijker natuurlijk. Kan slechts bij een winkel nieuwe fietsen uit gaan resten terwijl ik op zoek ben naar een 2e handse.
Ik ben uiteindelijk een dagje wezen fietsshoppen en heb uiteindelijk 4 winkels gehad. Heb bij alle zaken aangegeven dat ik me aan het oriënteren was, overwoog een fiets te kopen en dat ik echt een newby was qua fietsen. En daar was niks aan gelogen.
Denk dat je hem best op die manier kan insteken. Je kan je budget aangeven en voor die €800 kun je wellicht al met een nieuwe Cube wegkomen.
Zolang je maar eerlijk bent denk ik dat je qua hulp in een winkel wel een heel eind komt.

Je nickname doet vermoeden dat je studeert.. doe je dat toevallig in het oosten? Zijn hier wel twee zaken in de buurt waar ze nog wel eea aan tweedehands hebben staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Almdudler schreef:
11-05-2024 21:50
Ik ben uiteindelijk een dagje wezen fietsshoppen en heb uiteindelijk 4 winkels gehad. Heb bij alle zaken aangegeven dat ik me aan het oriënteren was, overwoog een fiets te kopen en dat ik echt een newby was qua fietsen. En daar was niks aan gelogen.
Denk dat je hem best op die manier kan insteken. Je kan je budget aangeven en voor die €800 kun je wellicht al met een nieuwe Cube wegkomen.
Zolang je maar eerlijk bent denk ik dat je qua hulp in een winkel wel een heel eind komt.

Je nickname doet vermoeden dat je studeert.. doe je dat toevallig in het oosten? Zijn hier wel twee zaken in de buurt waar ze nog wel eea aan tweedehands hebben staan.
Mijn nickname vertekent een beetje hahah. Pb misschien?

Een cube zit denk ik ook al wel aan de 1000 of nog wat hoger. En is natuurlijk wel een andere kwaliteit dan een Bianchi. Maarjah, een miskoop is nog duurder...
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
11-05-2024 21:55
Mijn nickname vertekent een beetje hahah. Pb misschien?

Een cube zit denk ik ook al wel aan de 1000 of nog wat hoger. En is natuurlijk wel een andere kwaliteit dan een Bianchi. Maarjah, een miskoop is nog duurder...
Je hebt Pb
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
11-05-2024 21:40
Kan slechts bij een winkel nieuwe fietsen uit gaan resten terwijl ik op zoek ben naar een 2e handse.
Dat is toch geen probleem, dat zijn ze in de winkel echt wel gewend.
Bovendien staan er in een winkel ook vaak 2de kans fietsen of demo modellen, die niet op de website staan.

Ik heb zelf twee Scott fietsen (gravelbike en racefiets).

Je zou nog voor een Cube (Attain) kunnen gaan. Cube is (vind ik) ook een goed merk, w.b.t. prijs/kwaliteit. Je hebt een goede fiets, maar niet voor de hoofdprijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof dat je overtuiging dat er weinig fietsen voor jouw lengte te vinden zijn, niet klopt. Let maar eens op wat voor types er meestal op racefietsen zitten. Framemaat 58 past je waarschijnlijk gewoon goed, je kan ook zoeken op XL. Van een gebruikte goed onderhouden oudere fiets kun een aantal jaren plezier hebben en als het goed bevalt kun altijd nog een mooiere kopen. Twee voorbeelden:

https://link.marktplaats.nl/m2099947812 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2112460925 ... nt=app_ios


Op de website van Giant kan je een willekeurige racefiets aanklikken en dan bij framemaat klikken op “wat is mijn maat”. Je hebt wel een meetlint nodig om even na te meten.
bloemen123 wijzigde dit bericht op 11-05-2024 23:18
38.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm, volgens de meeste websites kom ik op 60 - 62 uit. Maar misschien toch eens bij een zaak binnenlopen.

Verder wel eens met wat jij zegt Bloemen123.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Mannen hebben vaak een langer bovenlichaam en dan kom je snel op een grotere maat uit.
Ik ben 1,80 en heb 56. Ik had kleiner kunnen nemen, groter zeker niet.

Ik zou ook zeker naar een goede fietswinkel gaan. Zo zonde als je pijnklachten krijgt omdat je niet goed op je fiets zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nooit mijn eerste fiets op de gok durven kopen qua framemaat en comfort. Ik ben toen naar een fietsenwinkel gegaan en heb daar meerdere modellen getest. Het is gebruikelijk dat je dan buiten ook een stukje rijd.
Je merkt dan ook echt vrij snel of dat die fijn fietst of niet en ze kunnen je helpen met het juiste framemaat.
Je gaat anders echt last krijgen van je rug, nek enz, zou echt zonde zijn!
In fietsenwinkel hebben ze overigens ook vaak 2e hands, zou dat eerder doen dan marktplaats.
Weet je wat het ook is bij marktplaats, je weet niet hoe vaak die fiets gevallen is. Als dat vaak gebeurd is kan je scheurtjes hebben in Carbon frame bijv
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij heeft mijn vriend met zijn 1,89 m wel een 61. Het is in ieder geval een enorm hoge fiets, stang komt bij mij bijna op borsthoogte. Hij heeft laten meten bij de fietsenwinkel. Het komt op centimeters aan als je comfortabel wilt zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Racefietser hier. Het is echt onmogelijk om een fiets te kopen zonder er op gereden te hebben. Framematen zijn een leidraad want niet bij elk merk is framemaat 60 ook 60. En het gaat niet alleen om je lengte maar ook om de verhouding onderlichaam/ bovenlichaam. De meeste racefietsenzaken hebben ook een behoorlijke afdeling met occasions, ga daar dus kijken. Met jouw lengte zal er echt genoeg aanbod zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belangrijk is vooral dat de tandwielen voor en en achter en ketting niet versleten zijn als je 2e hands koopt. Niet gemakkelijk om te beoordelen voor een leek. Als je deze moet laten vervangen, loop je gelijk tegen hoge kosten op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem sowieso een kettingmeter mee. En een vriend gaat waarschijnlijk mee die best wel e.e.a. van fietsen afweet.

Maar ik loop eerst deze week even een winkel binnen.
Zwetser

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven