Mode & Beauty alle pijlers

Edelsmid

18-04-2014 10:56 12 berichten
Pas geleden is mijn oma overleden. Ze droeg altijd drie ringen, twee daarvan heb ik gekregen: haar verlovingsring en de trouwring van haar moeder, mijn overgrootmoeder. Ik wil er graag iets moois mee doen. Jammer genoeg zijn ze veel te klein voor mij en leek het mij een mooi idee om er 1 ring van te maken op mijn maat.



Heeft iemand toevallig ervaring met dit of een edelsmid?

Is zoiets wel betaalbaar?



Op internet vind ik niet echt iets relevants erover :( ...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze nooit tot één ring laten maken. Ik zou ze herkenbaar willen houden als de ringen van mijn oma en overgrootmoeder. Als je er één ring van laat maken, is het in feite een nieuw sieraad dat in niks herinnert aan hun oorsprong, alleen het ruwe materiaal is dan afkomstig uit de (omgesmolten) oude sieraden.



Ik bedoel: stel dat jij een mooie gouden ketting van je moeder zou erven, en je laat die omsmelten en er een andere ketting van maken - dan is het toch in feite de ketting van je moeder niet meer?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Langsgaan en overleggen. Alles is afhankelijk van wat je zelf precies wilt. Het zal niet heel goedkoop zijn maar zeker wel betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 18 april 2014 @ 10:59:

Ik zou ze nooit tot één ring laten maken. Ik zou ze herkenbaar willen houden als de ringen van mijn oma en overgrootmoeder. Als je er één ring van laat maken, is het in feite een nieuw sieraad dat in niks herinnert aan hun oorsprong, alleen het ruwe materiaal is dan afkomstig uit de (omgesmolten) oude sieraden.



Ik bedoel: stel dat jij een mooie gouden ketting van je moeder zou erven, en je laat die omsmelten en er een andere ketting van maken - dan is het toch in feite de ketting van je moeder niet meer?Dat is natuurlijk heel persoonlijk. En je hoeft niet meteen alles volledig om te smelten er zijn genoeg mogelijkheden om delen herkenbaar te houden of om de ringen alleen groter te maken.
Wij hebben hier een hele goede edelsmid. Die zou er wel iets moois van kunnen maken. Kosten zijn mij niet bekend, maar daar zou ik wel voor willen sparen.



Ik denk dat het erg mooi is om er één pakkend sieraad van te maken. Dan draag je het nog met plezier. Ik heb sieraden van mijn moeder gekregen en die ik kan ik niet allemaal dragen. Ik weet nog niet goed wat ik er mee wil, maar nu liggen ze te verstoffen in mijn sieradenbakje. Ook zonde.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist wel een mooi idee. Het gaat om de gedachte die je er bij hebt zou ik zeggen
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet dragen zou ik ook zonde vinden. Ik zou bedenken wat ik ongeveer zou willen en dan ergens langsgaan en kijken naar de mogelijkheden en kosten. Eventueel meerdere vergelijken en dan doen wat goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin Pejeka. Meestal zit er een steen in (iig in een verlovingsring) en misschien kan een edelsmid wel heel mooi de stijlen van 2 ringen samenvoegen tot 1.



Ik vind omgesmolten ringen meestal juist heel mooi. Ik hou van de symboliek ervan: jarenlang gedragen door dierbaren en nu maak je er iets van dat helemaal bij jou past, dat je met net zo veel liefde en betekenis zult dragen. Een ring draag je altijd, hij moet bij je passen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gromm schreef op 18 april 2014 @ 11:02:

[...]





Dat is natuurlijk heel persoonlijk. En je hoeft niet meteen alles volledig om te smelten er zijn genoeg mogelijkheden om delen herkenbaar te houden of om de ringen alleen groter te maken.Uiteraard is dat persoonlijk. Ik heb zelf o.m. ook een geërfde ring waarvan ik de maat heb laten aanpassen, maar dat vind ik geen probleem, het is in feite nog steeds dezelfde ring. Ik zou er echter niet over prakkizeren om die ring te laten ontmantelen en omsmelten om er een heel andere sieraad van te laten maken, want dan is het voor mij die bepaalde ring niet meer. Maar inderdaad heel persoonlijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Zoiets heb ik laten doen. Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je ermee laat doen wat de kosten zijn. Maar de materiaalkosten heb je al niet.



Bij mij is het sieraad enkel bij nadere inspectie herleidbaar naar de oude vorm, maar het is me enorm dierbaar door de conectie. Zolang je die voelt hoeft het sieraad niet herkenbaar te zijn voor de buitenwereld toch?
Thanks voor jullie reacties!



@pejeka: daar heb je idd wel een punt. Alleen een van de ringen vind ik echt niet mijn ding: een rode bloedkoraal van bijna een 1cm lang en 0,5cm breed! Dus best opzichtig. De andere is heel mooi simpel met witgoud en goud met een klein diamantje, die zou ik dus sowieso graag dragen.



@Tuorrebout: ja dat zou ik zo jammer vinden als ze in de la belanden ...



@ sophietjekalewietje: Ja en het gaat natuurlijk om die symboliek.



Vanmiddag ben ik even bij de gewone juwelier langs geweest. Ze kunnen de ringen groter maken voor 75euro per ring. Aangezien ik best dikke vingers heb en mijn oma een kleine dame was is het dus best prijzig omdat er goud tussen moet.

Jammer genoeg doen ze niet 2 ringen samenvoegen.

Wel heb ik online een edelsmid gevonden dus die heb ik een berichtje gestuurd. Even goed oriënteren wat de prijzen zijn en de mogelijkheden.
Kijk eens op de site van pracht en ambacht. Hier hebben ze mooie voorbeelden van herinneringssieraden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven