Mode & Beauty alle pijlers

Modellen met 'normale' maten (artikel Viva.nl)

23-08-2013 12:01 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op viva.nl last ik net het artikeltje over modellen met normale maten. (zie: www.viva.nl/buzz/lunchbreak-normalematen-buzz.html )



Het is super gaaf dat er nu een modellenbureau voor normale maten is. Maar wat vinden jullie van de foto's van 'normale' modellen? Ik vind het aan de ene kant toch aantrekkelijker als een dun model kleding aanprijst. Maar misschien is het een kwestie van wennen, omdat we over het algemeen geen 'dikkere' vrouwen zien in modeblaadjes.



Ik vind het tegelijkertijd ook een fijne ontwikkeling dat ik straks naar modellen kan kijken die niet maat 34/36 dragen, zodat ik ook weet hoe die spijkerbroek bij een 'normale maat' staat.



(Overigens vind ik de getoonde modellen mooie vrouwen, hoor )



Wat vinden jullie? Een fijne ontwikkeling of kijk je liever naar dunne modellen?
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is normaal.

Ik vind het niet altijd een kwestie van dik of dun. Er zijn bijvoorbeeld ook hele mooi slanke meisjes van 1.65. Maar daar is nooit een item over: Zie hier, hele mooie modecampagne met 'normale' modellen van 1.65.

Daar hoor je ook niemand over.
Wat is er niet normaal aan maat 36??



Ik ben absoluut geen voorstander van de extreem mageren modellen maar maat 36 is toch vrij 'normaal'?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een logische ontwikkeling is. Weinig vrouwen hebben maat 34, zij moeten wel de kleding gaan kopen, en wat heeft het voor zin die kleding aan te prijzen met een model wat niet op de potentiële koopster lijkt? Lijkt mij alleen maar handig, dan zie je tenminste dat een felgekleurde broek die er met maat 34 te gek uitziet op een maat 44 iets minder elegant is.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Het boeit mij dus helemaal niks.



Maar nu kijk ik ook niet naar modellen om te zien wat voor leuke kleding er is. Ik kijk op straat altijd om mij heen en denk dan: dat ziet er leuk uit!
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld: ik wil niemand beledigen.

Maar er staat in het artikel, dat er gewerkt wordt met maten t/m maat 50.

Ik vind dat zeker zorgelijk. Net zo als size 0 niet goed is, vind ik doen of overgewicht normaal is een slecht idee.

Je merkt al, dat mensen dik-zijn steeds normaler gaan vinden. Ik vind dat echt problematisch en een zeer slecht sein
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 23 augustus 2013 @ 12:09:

Vooropgesteld: ik wil niemand beledigen.

Maar er staat in het artikel, dat er gewerkt wordt met maten t/m maat 50.

Ik vind dat zeker zorgelijk. Net zo als size 0 niet goed is, vind ik doen of overgewicht normaal is een slecht idee.

Je merkt al, dat mensen dik-zijn steeds normaler gaan vinden. Ik vind dat echt problematisch en een zeer slecht sein





Ook vrouwen met die maat willen kleding aan en dan is het wel leuk om te zien hoe die kleding bij die maat zal staan, of zullen we maar die doelgroep verzwijgen en net doen of het niet bestaat?

Veel bedrijven krijgen inmiddels door dat dit ene grote doelgroep is waar serieus mee omgegaan dient te worden aangezien ook zij een hoop geld uitgeven.
Ik kijk in bladen nooit naar kleding op modellen. Ik weet dat het bij mij toch anders zal staan, dus ik zie die kledingadvertenties niet als "voor mij". Als ze gewoon modellen met maat 40 gaan gebruiken of groter, dan zie ik wel hoe het zou kunnen zitten.



Het probleem blijft echter dat de afmetingen van dunne modellen over het algemeen bijna hetzelfde zijn, maar bij grotere modellen het verschil tussen borst, middel en bil groter kan zijn wat moeilijk is als je een fotoshoot inplant. Daarom is het "model" ook ontstaan; dan wisten de planners van die fotoshoots en de ontwerpers precies welke maten ze moesten gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 23 augustus 2013 @ 12:12:

[...]





Ook vrouwen met die maat willen kleding aan en dan is het wel leuk om te zien hoe die kleding bij die maat zal staan, of zullen we maar die doelgroep verzwijgen en net doen of het niet bestaat?

Veel bedrijven krijgen inmiddels door dat dit ene grote doelgroep is waar serieus mee omgegaan dient te worden aangezien ook zij een hoop geld uitgeven.

als reclame, moet een bedrijf dat zelf weten

In een Viva-item, hoort geen model met ongezond gewicht (over/onder)
quote:lilalinda schreef op 23 augustus 2013 @ 12:09:

Vooropgesteld: ik wil niemand beledigen.

Maar er staat in het artikel, dat er gewerkt wordt met maten t/m maat 50.

Ik vind dat zeker zorgelijk. Net zo als size 0 niet goed is, vind ik doen of overgewicht normaal is een slecht idee.

Je merkt al, dat mensen dik-zijn steeds normaler gaan vinden. Ik vind dat echt problematisch en een zeer slecht sein+1
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het al een aanwinst vinden als veel vrouwen gewoon eens kleding in de juiste maat gingen kopen. Dus broeken die niet om hun achterwerk en dijen spannen alsof het worsten zijn, met een muffin-top erboven. Hemdjes/tuniekjes enz. die niet zo strak zitten dat ieder rolletje en kwabje er in afgetekend staat. Dat zou al een hele verbetering zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind normale maten aanprijzen een goed idee, maar ik vind het zorgelijk als dik dan tegelijkertijd ook als normaal wordt gepromoot, want dan valt de drive om af te vallen (wat nu eenmaal gezonder is) nog meer weg.



Overigens snap ik best dat als je dik bent je er ook leuk uit wilt zien, dus in die zin snap ik heel goed dat zij dikke modellen met leuke kleding aan wel zien zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral 'wennen' is, omdat je normaal gesproken altijd van die luciferhoutjes ziet die de kleding aanprijst.



Dit is inderdaad veel beter om te zien hoe de kleren bij 'normale mensen' staat.
Komt wel goed, schatje!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind maat 36-38-40 normale maten. Vrouwen met maat 42 of hoger hebben last van overgewicht in meer of mindere mate.



Daarmee wil ik niet zeggen dat ze niet mooi zijn, want er zijn hele mooie vollere vrouwen, maar het is gewoon niet gezond en niet normaal dat wij in een consumptiemaatschappij leven waar we ons laten verleiden om veel te veel te eten en te snoepen (en ja, ook ik ben te zwaar voor mijn lengte).



En anorexia is heel erg en de doorgaans broodmagere modellen geven inderdaad het verkeerde voorbeeld, maar er sterven nog altijd vele malen meer mensen aan overgewicht!



Naar mijn idee zouden modellen gewoon lekker een maatje 38 of 40 moeten showen, niet graatmager maar ook niet te dik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een goede ontwikkeling (ook al heb ik zelf maatje 34/36). Het lijkt mij goed als modeblaadjes wat meer een afspiegeling van de gewone maatschappij worden. Per kledingstuk kan dan gekeken worden bij wat voor model het het beste past, bij een slank model of een wat voller model. Dan weten de klanten ook gewoon hoe het ze ongeveer zal staan.



Modellen met maat 50 vind ik dan weer geen goed idee (behalve dan in reclamefolders voor grote maten), dat is gewoon niet gezond. Overigens vind ik hetzelfde van hele slanke modellen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Toch blijkt uit onderzoek (Google zelf maar even, ik ga lunchen ) dat slanke modellen meer kleding verkopen.

meeste vrouwen met maatje-te-veel dromen nog steeds van maatje-minder en hoe mooi die ene jurk dan toch zou staan.
Overigens zie ik zelf een mens graag zoals deze van nature gebouwd is (met wat vlees en een randje vet) en die maten vind ik dan ook zelf het aantrekkelijkst om te zien. Dit is per mens verschillend, want er zijn mensen die fors gebouwd zijn en mensen die iel gebouwd zijn, maar dik is niemand van nature.
Alle reacties Link kopieren
quote:ricochet schreef op 23 augustus 2013 @ 12:07:

Ik denk dat het een logische ontwikkeling is. Weinig vrouwen hebben maat 34, zij moeten wel de kleding gaan kopen, en wat heeft het voor zin die kleding aan te prijzen met een model wat niet op de potentiële koopster lijkt? Lijkt mij alleen maar handig, dan zie je tenminste dat een felgekleurde broek die er met maat 34 te gek uitziet op een maat 44 iets minder elegant is.

Klinkt best logisch, maar volgens mij is er ooit onderzoek naar gedaan (of meerdere) en zien vrouwen toch het liefst slanke/dunne modellen, ook als ze dat zelf niet zijn. Zal wel gewenning aan het ideaal zijn, dat haal je er niet zomaar uit.

Meer variatie onder modellen vind ik goed. Van extreme maten zie ik niet zo in wat er aantrekkelijk aan is, maar goed dat hoef ik ook niet te zien. Ik hoop dat het voorbeeld gevolgd wordt en dat het op gegeven moment geen statement meer is om iemand met maat 38 als topmodel te hebben.



rondje google geeft aan dat de meningen verdeeld zijn:

Gezette vrouw wil gezet model (online enquête onder 750 lijners)

Vrouwen zien liever dunne modellen Brits onderzoek dat zegt dat dun = doorzettingsvermogen = voorbeeld.

Plus-size modellen maken bevolking dikker volgens Italiaanse onderzoekers

Dunne modellen maken hongerig.



Dus.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:Cemby schreef op 23 augustus 2013 @ 12:19:

Ik vind maat 36-38-40 normale maten. Vrouwen met maat 42 of hoger hebben last van overgewicht in meer of mindere mate.







Als ik maat 42 heb heb ik een bmi van 19.1. Bijna ondergewicht dus...



En dat is meteen het lastige van slechts oordelen op een maat. Een maat zegt niet zoveel. Iemand van 1.47 met maat 42 is waarschijnlijk veel te dik. Iemand van 1.82 niet.



Natuurlijk is maat 50 hebben niet gezond, voor niemand. Maar dat is maat 32 ook niet. Laten we met zijn allen toch eens ophouden met dunne mensen gratenpalen noemen en dikke mensen vetzakken.



Ik vind het positief dat het normaler wordt om kleding te zien op gangbaardere maten, dit maakt het makkelijker om voor jezelf te beslissen of het je zal staan.



Ik pleit voor zelfverzekerde mooie vrouwen op covers. En die komen in alle maten :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 23 augustus 2013 @ 12:22:

[...]



Klinkt best logisch, maar volgens mij is er ooit onderzoek naar gedaan (of meerdere) en zien vrouwen toch het liefst slanke/dunne modellen, ook als ze dat zelf niet zijn. Zal wel gewenning aan het ideaal zijn, dat haal je er niet zomaar uit.

Meer variatie onder modellen vind ik goed. Van extreme maten zie ik niet zo in wat er aantrekkelijk aan is, maar goed dat hoef ik ook niet te zien. Ik hoop dat het voorbeeld gevolgd wordt en dat het op gegeven moment geen statement meer is om iemand met maat 38 als topmodel te hebben.



rondje google geeft aan dat de meningen verdeeld zijn:

Gezette vrouw wil gezet model (online enquête onder 750 lijners)

Vrouwen zien liever dunne modellen Brits onderzoek dat zegt dat dun = doorzettingsvermogen = voorbeeld.

Plus-size modellen maken bevolking dikker volgens Italiaanse onderzoekers

Dunne modellen maken hongerig.



Dus. Wel interessant. Zelf kijk ik helemaal niet naar dunne modellen als ideaalbeeld. Ik vind ze vaak niet eens mooi. Het mooiste vind ik modellen die ongeveer mijn eigen maat hebben. Maar misschien komt dat omdat ik redelijk tevreden met mijn figuur ben en niet wil afvallen, en reageren vrouwen die ontevreden zijn anders op iemand die hun ideaalbeeld benadert.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Alle reacties Link kopieren
Prima idee. Gisteren was er een topic over een jurk in maat 52. Ik heb geen idee waar ik aan moet denken bij die maat en wat dan wel of niet flatteert. Zou handiger zijn om ook modellen in die maat te hebben, vind ik dan.



Wat mij betreft mogen er ook wel kleine modellen aan het bestand toegevoegd worden. Sommige kleding is bij kleine mensen ook als een vlag op een modderschuit.



Ik geloof trouwens niet dat door modellen in grotere maten een ongezond voorbeeld zijn en tot nog meer overgewicht gaan leiden dan nu het geval is met de extreem magere modellen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met zowel Lilalinda als Iris1969. Ik vind het zelf ook mooier om slanke modellen te zien in kledingadvertenties, dan de wat dikkere vrouwen. (onder maar 44 dan; daarboven ga je al meer richting de grote maten en daar zijn vaak al speciale modellen voor.)



Maar tegelijkertijd; inderdaad. Ik ben zelf normaal gebouwd. Maar mijn heupen krijg ik met geen enkel dieet smaller.. En ik vind het fijn als maat 38/40 ook eens als model te zien is. Veel mensen hebben deze maten.



Er werd al iets gezegd over dat je mede daardoor kunt zien dat een felgekleurde broek in maat 34 leuk staat, maar in maat 44 niet. Maar ik zie het ook andersom; ook met maat 42 kun je meer aan dan een saaie spijkerbroek. Die Jennie Runk ziet er soms echt heel leuk uit, terwijl ik die kleding niet zou inschatten bij mensen met maat 42/44 (wat zij heeft).
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 23 augustus 2013 @ 12:31:

Prima idee. Gisteren was er een topic over een jurk in maat 52. Ik heb geen idee waar ik aan moet denken bij die maat en wat dan wel of niet flatteert. Zou handiger zijn om ook modellen in die maat te hebben, vind ik dan.



Wat mij betreft mogen er ook wel kleine modellen aan het bestand toegevoegd worden. Sommige kleding is bij kleine mensen ook als een vlag op een modderschuit.



Ik geloof trouwens niet dat door modellen in grotere maten een ongezond voorbeeld zijn en tot nog meer overgewicht gaan leiden dan nu het geval is met de extreem magere modellen.Dat was mijn topic, ik heb even een plaatje gezocht van maat 52. Dat is dit http://3.bp.blogspot.com/ ... _aVDdM/s1600/IMG_0436.jpg ongeveer. Echter verschilt het net zoals bij kleinere maten enorm hoe iemand gebouwd is natuurlijk.
quote:Cemby schreef op 23 augustus 2013 @ 12:19:

Ik vind maat 36-38-40 normale maten. Vrouwen met maat 42 of hoger hebben last van overgewicht in meer of mindere mate.



Daarmee wil ik niet zeggen dat ze niet mooi zijn, want er zijn hele mooie vollere vrouwen, maar het is gewoon niet gezond en niet normaal dat wij in een consumptiemaatschappij leven waar we ons laten verleiden om veel te veel te eten en te snoepen (en ja, ook ik ben te zwaar voor mijn lengte).



En anorexia is heel erg en de doorgaans broodmagere modellen geven inderdaad het verkeerde voorbeeld, maar er sterven nog altijd vele malen meer mensen aan overgewicht!



Naar mijn idee zouden modellen gewoon lekker een maatje 38 of 40 moeten showen, niet graatmager maar ook niet te dik.Maat 42 is de gemiddelde maat in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld zijn vrouwen in NL ook heel lang.

1.80 zijn en maat 42 hebben is wat anders dan 1.60 zijn en die maat hebben.



Maar dat veel fotomodellen maat 34 hebben terwijl ze 1.80 zijn is gewoon ongezond dun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven