Mode & Beauty alle pijlers

Wanneer ben je standaard mooi?

31-07-2014 15:53 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat vroeg ik me af naar aanleiding van een ander topic.



Is dat het prototype, lang blond haar, slank, lange benen, grote ogen?



Wanneer vind jij iemand een standaard mooie vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Schoonheid kan verklaard worden door wiskunde. Wanneer iets voldoet aan een verhouding genaamd de gulden snede, vinden mensen het mooier. Je vindt de gulden snede overal terug: in het menselijk lichaam, in de architectuur, in de kunst. De oude Grieken baseerden het ontwerp voor het Parthenon erop, en Leonardo DaVinci zijn Mona Lisa. Het verklaart waarom we dingen mooi vinden. Tenminste, dat is een veelgehoorde mythe. Veel ervan is echter onzin: het is betekenisloos en onnauwkeurig.



De gulden snede beschrijft de verhouding tussen twee lijnstukken. Als de verhouding van het kortste lijnstuk tot de langste gelijk is aan de verhouding van de langste tot de som van de twee lijnstukken, dan voldoen ze aan de gulden snede. Men zegt bijvoorbeeld dat je lichaamslengte door je navel wordt opgedeeld volgens de gulden snede. Dat betekent dat als je jezelf gaat opmeten, dat de lengte van je navel tot de vloer gedeeld door de lengte van je kruin tot je navel gelijk is aan je totale lichaamslengte gedeeld door de lengte van je navel tot de vloer. En dat is precies het geval als die lengtes op elkaar gedeeld beide gelijk zijn aan 1,61803399…, het getal Phi (overigens niet te verwarren met Pi).



Ook je onderarm zou door je pols worden verdeeld volgens de gulden snede, en je hand door je knokkels. In je gezicht zouden je ogen de lengte van je kruin tot je kin opdelen volgens de gulden snede. En hoe beter je lichaam hieraan voldoet, hoe mooier je zou worden gevonden. Daarom zouden we George Clooney knap vinden, en daarom zouden kunstenaars de verhouding veel gebruikt hebben.



De vraag die een wetenschapper zich stelt bij zulke voorbeelden, is wat het voor betekenis heeft. Je lichaamslengte opdelen volgens de gulden snede is leuk, maar er zijn zoveel lengtes en verhoudingen die je aan je lichaam kunt gaan opmeten, dat je ergens echt wel die gulden snede terug zult vinden. Als je maar genoeg goochelt met de getallen (lengtes) die je tot je beschikking hebt, dan komt er natuurlijk een keer die verhouding van 1,6… uit.



Vergelijk dit maar eens met het zogenaamde 23 enigma. Mensen die daarin geloven, denken dat alles in het leven terug te brengen is tot het getal 23. Zoals Walter Sparrow (Jim Carrey) in de film The number 23, die ineens overal om zich heen het getal 23 ziet opduiken. Nadat ik deze film gekeken had sloeg ik zelf aan het rekenen: ik ben geboren op 16 juli (16-07), wat optelt tot 23. Zelfs mijn geboortejaar telt op tot 23. Maar mijn huisnummer niet, mijn bankrekeningnummer niet, het aantal paar schoenen dat ik heb niet, en vast een heleboel andere getallen in mijn leven ook niet. Dus wat heeft het dan voor betekenis dat net mijn verjaardag toevallig zo optelt?



En in het geval van de gulden snede is het niet eens alleen zoeken naar een getal dat je bij voorbaat al zult vinden, het is ook nog eens zoeken naar een getal op basis van onnauwkeurige waarden. Want waar zit precies je navel of je pols? En de ogen van George Clooney? Daar kun je best een millimeter of 2 mee smokkelen. En zelfs met het meten van het Parthenon wordt gesmokkeld: op afbeeldingen die op internet te vinden zijn wordt niet de volledige breedte van het Parthenon opgemeten, maar vallen een paar stenen van de onderkant erbuiten.



Dat de gulden snede schoonheid zou verklaren, is een mythe. Maar niet alles wat over de gulden snede gezegd wordt, is onzin. Zo komt de verhouding in de natuur veelvuldig voor, bijvoorbeeld in de bloembladeren van een zonnebloem. De bladeren zijn gerangschikt in twee spiralen in tegengestelde richtingen. Het aantal blaadjes in de ene spiraal gedeeld door het aantal blaadjes in de andere benadert het getal Phi. Maar in dit geval is het geen kwestie van schoonheid, maar van efficiëntie: het zorgt ervoor dat alle bladeren optimaal zonlicht vangen.



Dit stuk verscheen ook op de opiniepagina van de Volkskrantsite

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind oprecht niemand lelijk. Er is altijd wel iets of meerdere dingen die ik mooi vind aan een persoon.

Karakter en en uitstraling kunnen daar aan bijdragen.
Ik hou niet van prototypes. Ik vind iemand mooi om mijn eigen redenen. En bij mij is uitstraling en karakter doorslaggevend.

Dat maakt een mens prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zeker mensen met lelijke gelaatstrekken of een lelijk iets in het gelaat maar die lelijkheid kan teniet gedaan worden door hoe iemand is, het karakter, de humor die men heeft.

Kijk naar sommige acteurs, foeilelijk sommigen maar door hun rol of uitstraling kunnen ze erg aantrekkelijk zijn.

Ik noem maar even een Christoffel Walken, die gast van Harry Potter (ava van lady Voldemort), Mick Jagger, etc..
Alle reacties Link kopieren
En die typische mooiboys zoals een Brad Pitt? Is geen lelijke vent hoor maar hij doet me echt niets.

Een Jeff Goldblum daarentegen
Alle reacties Link kopieren
Standaard mooi ben je geloof ik als je symmetrisch bent in je gezicht. Qua lichaam kijken we volgens mij naar vruchtbaarheid, gezondheid en de verhoudingen. Maar dit is een heel algemeen antwoord, ik geloof best dat de verschillen in voorkeuren vaak juist de doorslag geven of we iemand aantrekkelijk vinden en niet alleen maar mooi. Alleen maar mooi vind ik vaak een beetje saai, zo dertien in een dozijn.
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
Als iemand zichzelf waardeerd en mooi vind straal je dat ook uit maar andere toe. Voor

Mij ligt het dus aan de houding. Vind dit dat ook mooier en meer uitstraling hebben dan iemand met een prachtig gezicht die er onzeker of als een zoutzak bijloopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:femselien schreef op 31 juli 2014 @ 16:07:

Standaard mooi ben je geloof ik als je symmetrisch bent in je gezicht. Qua lichaam kijken we volgens mij naar vruchtbaarheid, gezondheid en de verhoudingen. Maar dit is een heel algemeen antwoord, ik geloof best dat de verschillen in voorkeuren vaak juist de doorslag geven of we iemand aantrekkelijk vinden en niet alleen maar mooi. Alleen maar mooi vind ik vaak een beetje saai, zo dertien in een dozijn.Zo men er niet uitziet als jouw ava is men al snel mooi.
Als ik standaard mooie jonge meiden (blond, slank, blauwe ogen) zie snap ik wel waarom dat mooi wordt gevonden, maar het spreekt mij vaak niet aan, hetzelfde bij standaard mooie jongens. Het is vaak zo nietszeggend.



Zelf vind ik eerder mensen mooi met een beetje een karakteristiek eruit zien, bijv. hou ik van haakneuzen bij vrouwen, vind ik mooi. Of mensen die je in eerste instantie niet als mooi opvallen maar die mooi worden als je er vaker naar kijkt.

Of hoe iemand lacht of een oogopslag.

Daarnaast ook uitstraling en karakter, maar dat zit al wel verweven in bovenstaande denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Haha gedanst Ik vond haar eerder schattig dan mooi, en heb zo om dit personage gelachen. Toch weer dat innerlijk hè dat zo belangrijk is
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de reacties.



En toch zie je vaak jongens onder de dertig , van die stoere hip-hoptypes met van die standaard mooie meiden. Barbies. Lang, dun, lang blond steil haar en veel make-up.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind iemand mooi wanneer alles aan deze persoon klopt. Dus karakter/ persoonlijkheid.



Heeft voor mij niet perse met uiterlijk te maken.

Ik kan iemand met veel littekens, pokdalig gezicht etc prachtig vinden terwijl de slanke den met het lieve gezichtje zo'n kreng is en dus niet meer mooi is.



Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Beetje lastig uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 31 juli 2014 @ 16:22:

Dankjewel voor de reacties.



En toch zie je vaak jongens onder de dertig , van die stoere hip-hoptypes met van die standaard mooie meiden. Barbies. Lang, dun, lang blond steil haar en veel make-up.

En voetballers met modellen / actrices.



Klopt inderdaad en heb geen idee waarom.
quote:Scamp schreef op 31 juli 2014 @ 16:27:

[...]



En voetballers met modellen / actrices.



Klopt inderdaad en heb geen idee waarom.



Stukje status? Zie mij eens, ik kan zo'n mooie vrouw krijgen?

En zoveel vrouwen hangen aan de arm van een veel oudere, lelijke man, zolang hij maar veel geld heeft.
Alle reacties Link kopieren
Scamp, ik snap helemaal wat je bedoelt. Zelf kan ik iemand die niet aan het ideaalplaatje voldoet ook heel mooi vinden. Zo vind ik de acteur die Dan speelt in Roseanne een mooie man.



Maar ik snap dus ook niet waarom voetbalvrouwen inderdaad zoals jij zei ook allemaal aan het ideaalplaatje voldoen. Bijna nooit zie je een voetballer met een vriendin/ vrouw die niet standaard mooi is.
Alle reacties Link kopieren
Eén woord: symmetrie
quote:gedanst schreef op 31 juli 2014 @ 16:33:

Scamp, ik snap helemaal wat je bedoelt. Zelf kan ik iemand die niet aan het ideaalplaatje voldoet ook heel mooi vinden. Zo vind ik de acteur die Dan speelt in Roseanne een mooie man.



Maar ik snap dus ook niet waarom voetbalvrouwen inderdaad zoals jij zei ook allemaal aan het ideaalplaatje voldoen. Bijna nooit zie je een voetballer met een vriendin/ vrouw die niet standaard mooi is.Soms zie je een uitzondering, zo heeft de acteur Pierce Brosnan een vrouw die een behoorlijk maatje meer dan de" ideale" maat heeft. Dat vind ik dan altijd leuk om te zien, dat niet alle beroemde mannen voor een fotomodel kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollstonecraft schreef op 31 juli 2014 @ 16:35:

[...]





Soms zie je een uitzondering, zo heeft de acteur Pierce Brosnan een vrouw die een behoorlijk maatje meer dan de" ideale" maat heeft. Dat vind ik dan altijd leuk om te zien, dat niet alle beroemde mannen voor een fotomodel kiezen.Ik had haar even opgezocht en kwam meteen foto's tegen van het stel samen waar zijn wel een fotomodellenfiguur had. Waarschijnlijk is ze later dus veel aangekomen. Wel nog steeds een mooie vrouw trouwens.
Ik vind haar zeker een mooie vrouw! (en hem ook een mooie man)





Alle reacties Link kopieren
In de fotomodellenwereld zelf zie je het ook.



Als je niet aan het standaardplaatje voldoet ben je geen commercieel model, maar een editorial model. 'Niet mooi, wel apart'.
quote:gedanst schreef op 31 juli 2014 @ 16:22:

Dankjewel voor de reacties.



En toch zie je vaak jongens onder de dertig , van die stoere hip-hoptypes met van die standaard mooie meiden. Barbies. Lang, dun, lang blond steil haar en veel make-up.Ik snap je term 'standaard mooi' niet. Volgens mij bedoel je iets heel anders dan menigeen denkt hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 31 juli 2014 @ 16:22:

Dankjewel voor de reacties.



En toch zie je vaak jongens onder de dertig , van die stoere hip-hoptypes met van die standaard mooie meiden. Barbies. Lang, dun, lang blond steil haar en veel make-up.Zoals Barbiee van het forum? 😎
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 31 juli 2014 @ 16:50:

[...]



Ik snap je term 'standaard mooi' niet. Volgens mij bedoel je iets heel anders dan menigeen denkt hier.Ach jawel. Iedereen kent wel standaard mooie mensen. Niet bijzonder, er lopen er veel exemplaren van rond en toch standaard mooi over het algemeen. Niet bijzonder, wel mooi. Beter uitleggen kan ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 31 juli 2014 @ 16:50:

[...]



Ik snap je term 'standaard mooi' niet. Volgens mij bedoel je iets heel anders dan menigeen denkt hier.





Nou gewoon zoals ik het uitleg. Standaard mooi, zoals alle jonge meiden eruit ( willen) zien. Lang haar, veel make-up, slank.



Zoals Barbie eruit ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven