Welkom. Je laatste bezoek was maandag 21 mei 2012 10:56.
Dit onderwerp heeft 195 reacties, en bestaat uit 8 pagina's. Je bent momenteel op pagina last van 8.
De laatste reactie is geplaatst op 12-01-2012 20:37.
- ik ga al enige tijd met een stel vriendinnen naar de sauna maar nu is er sprake van om toch eens naakt te gaan...ik ben daar eigelijk niet z`n voor stander van...heb het iedee dat een ieder mijn aan kijkt
maar ik wil eigelijk ook weer niet af haken...
hebben meer vrouwen deze drempel vrees gehad?
of later toch zo iets had van ja het is toch wel anders als ik had gedacht
mvg angela
- Op alle banken die van hout zijn leg je je handdoek, in bv een turksstoombad zijn de banken van tegels en daar leg je niks op.
Er liggen wissers om de bankjes schoon te maken.
In een sauna kun je zowel zitten als liggen.
Mocht je daar gelegen hebben en je vind het genoeg, dan altijd eerst een minutje ofzo gaan zitten, niet in 1x opstaan.
Warm voetenbad neem ik nooit. - Is het raar om in de sauna je bril op te houden?
Normaal gesproken, als ik ga zwemmen houd ik mijn bril altijd op omdat ik zonder bril helemaal raar word van al die wazige beelden... - quote:headenshoulders schreef op 22 januari 2010 @ 22:49:
Hoi Kevin, hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie. Mag je in de stoomcabine je handdoek niet mee naar binnen omdat die anders vochtig wordt? En waar moet je dan op zitten?
En is het ook goed dat je na de eerste 4 saunagangen eerst warm douched en dan de douche gelijdelijk kouder zet of hebben de meeste sauna's die optie niet?
En moet je vóór je de sauna ingaat een warm voetenbad nemen en als je eruit komt een koude? En hoe zitten mensen meestal in de sauna? ik bedoel, zitten de meeste mensen of liggen ze?
Je moet weinig tot niets, sauna is vooral genieten en ont-moeten.
Aangeraden wordt om na de sauna geleidelijk af te koelen: eerst "uitdampen" door een tijdje naakt rond te lopen (liefst buiten), daarna verder koelen met koud water. Hoofd, nek en schouders niet overslaan. Na de saunacabine warm douchen en daarna kouder: sja je kan het eens proberen. Het is nogal ongebruikelijk.
Warm voetenbad voor de saunacabine is aan te raden omdat de temperatuurveranderin in je lichaam geleidelijk moet gaan en omdat je begint bij de buitenste delen van je lichaam, zo ver mogelijk bij je hart vandaan zeg maar.
Koud voetenbad na de sauna is niet nodig: door gewoon rond te lopen koelt je hele lichaam geleidelijk af.
In de sauna zie je meestal wat meer mensen zitten dan liggen (hangt ook van de drukte af) maar het mag allebei.Donkey is the new horse .... - quote:Jannemaan schreef op 23 januari 2010 @ 09:37:
Is het raar om in de sauna je bril op te houden?
Normaal gesproken, als ik ga zwemmen houd ik mijn bril altijd op omdat ik zonder bril helemaal raar word van al die wazige beelden...
Beter van niet. Een bril kan erg warm worden in de sauna en dat voelt onaangenaam op je neus. Er is vrijwel altijd een speciaal brillenrekje bij de ingang.
In jouw geval zou je in de cabine gewoon je ogen kunnen sluiten. Dan word je niet raar in je hoofd en je kan je meer concentreren op de sauna beleving zelf.Donkey is the new horse .... - quote:Jannemaan schreef op 23 januari 2010 @ 09:37:
Is het raar om in de sauna je bril op te houden?
Normaal gesproken, als ik ga zwemmen houd ik mijn bril altijd op omdat ik zonder bril helemaal raar word van al die wazige beelden...
Ik was gister met vriendin in Elysium (wat is die GAAF geworden zeg! *) en die was dus haar bril kwijt. En met -8 zou ik niet meer naar huis rijden... Gelukkig heeft iemand m afgegeven bij de receptie. Nou is zij sowieso alles kwijt hoor. Ze had haar bril in een verkeerde badjas gedaan...
En wat betreft het afkoelen: Ik heb gemerkt dat ik geen hoofdpijn krijg als ik gelijk afkoel en wel hoofdpijn krijg als ik geleidelijk afkoel. Misschien komt dat omdat ik het dus al gewend was om gelijk af te koelen, vanaf de eerste keer dat ik naar de sauna ging.
* De ijssauna en de watervallen (en lekker insmeren met olie aan het einde).
Ik snap het niet, zei kleine Piet, mn broek is nat, maar het regent niet. - @headenshoulders: In de stoomcabine wordt je handdoek inderdaad anders kletsnat en dat is niet de bedoeling. Zorg er ook altijd voor dat je meerdere handdoeken bij je hebt, minimaal 2 en waarvan minimaal 1 grote om op te liggen/zitten in de saunacabine of infraroodsauna. In het stoombad zit je meestal zo op de stenen/betegelde of kunstof banken. Er is daar vaak een wisser/trekker aanwezig zodat je het plekje waarop je wilt zitten eerst even kan droog/schoonmaken, soms heb je ook nog waterslang/spuitje om het plekje eerst schoon te spuiten maar dit doet men ook wel ook of alleen als men het stoombad wil verlaten. Verder zijn er sauna's met matjes waarop je kunt zitten in het stoombad of met hele kleine automatische sproeiertjes aan de wanden van het stoombad die met enige regelmaat zorgen dat de banken van het stoombad schoon blijven maar dit verschilt dus per sauna. Heel soms is er ook nog wel eens een koude douche in het stoombad (hoek of zijkant) deze vind ik persoonlijk altijd het lekkerst om koud te douchen voordat ik de stoomcabine weer verlaat.
Koude voetenbaden kom je niet overal tegen, maar zijn heerlijk om je voeten mee even af te koelen bijv. na een saunaronde als je daarna bijv. weer een warm bad (zwembad/whirlpool e.d.) opzoekt, ook vind ik het persoonlijk wel lekker om na een warme voetenbad heel kort heel even mijn voeten in een koud voetenbad te doen als ik meteen daarna weer een ronde in de sauna ga maken.
Bij het belangrijke koud douchen na een saunaronde (en de afkoelslang) is de douche ook echt koud. Dit is het beste. Heel soms is er wel een mengdouche aanwezig en kun je de douche zelf steeds kouder zetten. Maar let op: koel altijd goed af na een saunaronde en neem dan zeker geen warme douche, al is dat vaak nog zo verleidelijk. Je lichaam krijgt dan anders niet de kans echt goed af te koelen en dat is heel slecht. Gewoon even doorheen zetten, uiteindelijk zul je het heerlijk vinden.
Hoe de mensen in de saunacabine zitten of liggen is zowel afhankelijk van de drukte als van ieders persoonlijke voorkeur.
Is er de ruimte, dan kun je gerust gaan liggen (op je handdoek en eventueel hoofdsteun) en let er hierbij wel op dat je de laatste minuten van de ronde rechtopzit voordat je de cabine verlaat. Anders kun je ook gewoon rechtopzitten waarbij het aanbevolen wordt om je voeten op dezelfde hoogte te houden als de rest van je lichaam. Zandlopers die je kunt omdraaien geven aan hoelang je in de cabine zit, maar luister altijd goed naar je lichaam, het is geen wedstrijd waarbij je verplicht bent de hele zandloper uit te zitten. Soms, bij drukte, kunnen ze allemaal al omgedraaid zijn maar dan is er meestal wel eentje die net is omgedraaid waar je toch een goede indicatie aan hebt en soms hangt er ook nog wel eens een klok.
Over het extra moeten betalen voor het stoombad, zegt mij zo even niets.
Naar welke sauna wil je gaan?
Ik neem aan dat ze je daar ook wel verder kunnen helpen en informeren. Vaak hangt er ergens ook nog wel info aan de wand in het saunagedeelte/saunaplein (bijv. van de Nederlandse Sauna Vereniging/NSV) waar uitleg over de saunaronde op staat.
Voor mij was het trouwens ooit ook een eerste stap en nu wil ik niks anders meer. Nu ik dit schrijf krijg ik zelf ook weer zin om te gaan. Nogmaals veel saunaplezier en laat weten hoe het geweest is. - Bovenstaande reactie was ik aan het schrijven terwijl die andere reacties geplaatst werden, ik ben niet altijd even snel.
@Brummetje: Hoe is de Panoramasauna (buiten) geworden? Die schijnen ze pas gerenoveerd te hebben.
@Jannemaan: Voor de bril hebben ze inderdaad meestal brillenrekjes. Ikzelf vind het toch prettiger om mijn bril op te houden (behalve uiteraard in het stoombad), maar ik neem dan meestal ook nog een oude bril (met uiteraard dezelfde sterkte) mee die ook nog een kunstof neus heeft. Met een goede bril de (hete) saunacabine ingaan is vaak ook niet goed voor de eventueel aanwezige coating (ontspiegeling) op de brilleglazen.
Dan het afkoelen, officiëel wordt aangeraden geleidelijk af te koelen en dan eerst buiten te uitdampen en dan koud te douchen. Ikzelf als doorgewinterde saunaganger wil toch altijd vrij snel onder de koude douche, stortemmer en in het dompelbad voordat ik eventueel nog even naar buiten ga. Dat wordt uiteindelijk toch persoonlijk zolang je maar afkoelt.
Soms zie ik wel eens mensen die geen zin hebben of er tegenop zien om koud te douchen en dan maar een warme douche nemen, wat heel gevaarlijk kan zijn. - Ehm geen idee, we zijn niet zoveel buiten geweest, behalve voor de sessies in de kelosauna en het zoutwaterbad. Dus kan geen antwoord geven op die vraag Kevin.Ik snap het niet, zei kleine Piet, mn broek is nat, maar het regent niet.
- goed dat ik dit topic heb gelezen want ik ga regelmatig naar de sauna. Wilde eigenlijk wel een keertje naar de Zwaluwhoeve. Maar dat ga ik dus niet doen:)
- Allemaal bedankt voor je uitgebreide reacties. Kevin wat grappig trouwens, ik had me pas aangemeld bij het saunaforum, maar heb eigenlijk nog maar 1 berichtje geplaatst ter kennismaking. Ik kreeg wel gelijk al allemaal berichtjes van jongens die nog een saunamaatje zochten. Wel leuk hoe enthousiast mensen over de sauna kunnen schrijven. Ik ben van plan om naar een sauna in Castricum te gaan ( de Witte brug). Ik zou a.s. woensdag gaan maar toevallig had mijn moeder ook gepland om dan heen te gaan met een vriendin ( ik kan wel meegaan, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet zo prettig om naar de sauna te gaan met iemand die ik zo goed ken ) dus nu ga ik woensdag over een week. Woensdag is nl. vrouwendag daar. Volgens mij is het een eenvoudige sauna maar voor een eerste keer goed om te wennen, anders zie je volgens mij door de bomen het bos niet meer. Hier in de buurt heb je ook nog een sauna de Ridderrode (Santpoort), welke me heel mooi lijkt en ik als het bevalt nogeens heen wil gaan. Ik laat weten hoe het gegaan is.
- Ridderrode is een mooie sauna ook

- Als je op het saunagidsforum bent geweest dan ben je mij daar ook vast tegen gekomen. Sauna de Witte Brug is volgens mij inderdaad een wat kleinere sauna, maar die zijn vaak uitstekend om voor de 1e keer naar toe te gaan. Je zult op het saunagidsforum wel een andere nick aangemaakt hebben?
En dat je allemaal reacties kreeg van mannen die een maatje zochten, dat kan gebeuren. Maar als je al ooit iets met iemand via dat (of dit) forum zou afspreken lijkt het mij altijd veel verstandiger omdat met iemand of diegenen te doen die al het nodige gepost hebben en indien hij/zij ook al eerder een iemand of meerdere mensen van het forum getroffen heeft/hebben uiteraard nog verstandiger.
Veel plezier woensdag over een week en prettig weekend.
En o ja, in een heel grijs verleden ben ik wel eens met mijn moeder naar de sauna geweest, maar het liefst ga ik ook zonder directe famillie. Mijn kreeg helaas last van d'r ogen, maar daarmee was wel meteen dat probleem opgelost. - Iemand wel eens in veenendaal geweest naar de sauna?
- Ja Sterretjee. Ik vind het niet één van de fijnste. Bedompt, donker en wil je naar buiten moet je van die gladde trappen op en af.
Son en Oss zijn bij ons de favoriete sauna's. - O okee. Wilde die volgende week eens proberen.
Had gehoord dattie heel sfeervol is. - De sauna is zonder kleren al warm genoeg...moet er niet aan denken! In de sportschool blijft de helft van de mensen ook altijd met hun handdoek om zitten...daar snap ik dus echt helemaal niets van. Dan is toch heel het effect van de sauna weg?!
Maar goed, ookal kijken mensen naar je, in the end we all look the same...dus ik kan me daar ook helemaal niet druk om maken! - Aaaaah ik heb zo'n zin om weer te gaan!!
- @Sterretjee: Veenendaal is best sfeervol, vooral wat tuin en restaurant/rustruimte betreft. Ook de buitensauna's zijn absoluut prima. Alleen het binnengebeuren welke in een benedenverdieping is gehuisvest is wat donker en kleiner van aard. Als je een wat rustige dag uit kiest zal dat dan nog best goed toeven zijn. Wanneer je echter gewend bent aan saunabedrijven als Thermen Bussloo, De Veluwse Bron of Elysium dan zou het wel wat tegen kunnen vallen, maar dat ligt dan ook vooral van hoe je je erop instelt en weet wat je kunt verwachten. Ik weet niet welke sauna('s) jij normaal gesproken bezoekt?
- @Sterretjee, ik ook. Misschien dat ik straks nog even ga. Heb van mijn stamsauna een speciale jaarkaart gekocht vlak voor de zomerstop zodat ik nu nog maar 10euro entree betaal. Die jaarkaart kostte toen nog geen 200 euro.
- Oehh lekker straks nog even.
Normaal gesproken ben ik wel van de knusse sauna's. En probeer dan meestal op een doordeweekse dag te gaan zodat het lekker rustig is.
Dus Veenendaal klinkt best okee.
Was laatst in Soest. Vond het sfeertje daar niet zo. Niet goed uit te leggen. - Veenendaal is qua sfeer wel te vergelijken met Putten.
Allebei gezellige en sfeervolle sauna's. De eigenaren zijn ook familie van elkaar.
Putten is mijn favoriet omdat ze o.a. 4 houtgestookte sauna's hebben (w.o. een varende bootsauna op een meertje).
Maar Veenendaal is ook heel OK.Donkey is the new horse .... - Putten is de vader, Hans Lebbink Sr. en Veenendaal de zoon als ik het goed heb.
Het schijnt dat Saunadrôme Putten nogal last heeft gehad van een buurman en bestemmingsplannen en daardoor niet mag/mocht uitbreiden.
Ik wil zelf binnenkort wel weer een keertje naar Putten toe en later in het voorjaar ook weer eens naar Veenendaal.
Laat je weten hoe het geweest is? - Bekeken worden in een sauna door een meisje of vrouw vind ik een compliment, ze zal niet kijken als ik lelijk ben en preuts ben ik zeker niet. Als anderen wel bezwaar hebben om naakt te lopen is een bikini of zwembroekje acceptabel als het maar zo klein mogelijk wordt gehouden.
- Ik vind de sauna fijn, maar in mijn nakie zitten niet. Ga dus niet meer heen. Liefst zou ik gewoon in mijn bikini zitten.
- Ik ga heel af en toe maar vind dat naakt zijn toch niet echt geweldig. Ik heb altijd het idee dat iedereen kijkt en heb ook niet de behoefte om al die vaak niet zo mooie naakte lijven te zien. Verder heb ik zware borsten en het zit gewoon niet prettig als ik die niet ondersteun met een BH, tijdens de lunch of als ik even ga relaxen doe ik dan altijd eerste een bikinibovenstuk aan - wel onder mijn badjas natuurlijk maar het liefst zou ik die gewoon aanhouden ivm comfort.
Nu ben ik laatst tijdens een badkledingdag geweest en vond ik dat eigenlijk helemaal toppie. Grote nadeel is de drukte. Deze dagen zijn vele malen drukker dan de 'blote dagen' - maar het geeft wel aan dat toch veel mensen de voorkeur aan een badkledingdag geven. Dat gaf de sauna (Veluwse Bron) ook toe toen ik ernaar vroeg overigens.