Adoptiekind uit China altijd met 'handicap'?

23-08-2013 20:16 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde vandaag iemand daarover praten. Als je als echtpaar een kind adopteert uit China heden ten dage, dat dan het kind altijd iets heeft ( schisis, doof, blind etc). En dat je, tot dat alles rond is ook niet weet wat het kind mankeert.



Ik ben zonder mening hierover maar wel vol vragen, puur nieuwsgierig.



- is dit inderdaad zo?

- geldt dit voor andere landen ook?

- wat als het zo is, wat dan met de kinderen die niets mankeren?



En toen bedacht ik me ook dat ik nooit hoor dat er Nederlandse ( of eigenlijk Europese kinderen) worden geadopteerd. Is dat inderdaad zo?



Nogmaals, pure nieuwsgierigheid
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Neehoor, China staat juist bekend als een land waar heel 'gewone' kinderen vandaan komen. Ik heb juist nog nooit een geadopteerd chineesje gezien waar wat echt mee was geloof ik. Mijn nichtje komt er overigens ook vandaan.



Zuid-Amerika schijnt het wel weer vaker voor te komen hoorde ik.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor is niet zo, de special need kindjes zijn er wel, maar er worden ook genoeg gezonde kindjes afgestaan daar voor adoptie.
quote:ikdus2010 schreef op 23 augustus 2013 @ 20:19:

Nee hoor is niet zo, de special need kindjes zijn er wel, maar er worden ook genoeg gezonde kindjes afgestaan daar voor adoptie.Klopt! Een kennis van mij heeft 1 "normaal" kindje uit China en 1 "special need" kindje uit China.
Alle reacties Link kopieren
De wachtlijst voor special needs kinderen is een stuk korter dan de wacht lijst voor andere kinderen. Ik ken juist meerdere kindjes met bv een hazenlip.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik begrepen heb van een stel wat wil adopteren, is dat er vanuit China wel steeds meer special needs kindjes ter adoptie aangeboden worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Het kan beide. Door mijn werk ken ik meerdere special need kindjes uit China, vaak een hazelip.

Ik ken overigens ook een NL. Geadopteerd meisje. Nu een puber, maar als baby geadopteerd (moeder was een verslaafde prostitue).



Ik heb nu al wel 2 docu's gezien, maar Ethiopische kinderen worden geadopteerd onder valse voorwendselen. De westerse ouders denken dat de afrikaanse ouders aids hebben, en de ethiopische ouders wordt voorgehouden dat hun kind(eren) veel meer kansen hebben in het Weten en later als arts weer terugkeren..... Die kinderen hebben het heel moeilijk in hun adoptiegezin.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het uit de lucht gegrepen, maar volgens mij moet je een special need kindje adopteren als dit het tweede kindje is dat je uit China haalt.

(ergens gehoord, maar weet niet helemaal of dit op de waarheid berust)
Je hoort inderdaad nooit dat er een Nederlands kindje is geadopteerd, omdat het hier bijna niet voorkomt. In Nederland word vooral gewerkt met pleeg-ouderschap.

Als je een kindje wilt adopteren uit China, dan word daarvoor wel verteld of het een special-needs kindje is zoals hierboven beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Maw het gaat om de wachtlijst cq wachttijd?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo goed weet wat ik er van vind. Het komt op mij niet helemaal kies over. Alsof het land zelf de kosten niet wil en er op deze manier 'makkelijk' vanaf komt. Je kunt zelfs nog kiezen of je voor ernstig of minder ernstig gaat. Ga je voor ernstig zijn de wachtlijsten nog korter, maar kun je dus een flink gehandicapt kindje krijgen. Ik vind het voor het kind wel goed, er zijn dus gelukkig ergens op de wereld mensen die voor je willen zorgen. Maar ik weet niet, er zit voor mij een beetje een bijsmaak aan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Het stel wat ik ken was naar een voorlichting geweest over special needs kindjes en op basis van wat zij me vertelden, baseer ik mijn mening. Zij vonden het vooral heel schokkend dat sommige ouders zo graag een kindje wilden dat ze de handicap dan voor lief namen (terwijl er heel ernstige gevallen bij zaten). Dat waren dan voornamelijk de mensen die vanwege hun leeftijd al bijna nergens meer kindjes mochten adopteren.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Galadriel schreef op 23 augustus 2013 @ 20:30:

Misschien is het uit de lucht gegrepen, maar volgens mij moet je een special need kindje adopteren als dit het tweede kindje is dat je uit China haalt.

(ergens gehoord, maar weet niet helemaal of dit op de waarheid berust)Dit inderdaad best kunnen kloppen!
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van mij heeft drie jaar geleden de papieren ingevuld. Special need was meer dan welkom. Een maand terug werden ze gebeld dat er een meisje zou komen en géén special need bijzonderheden. Meisje komt uit China.



Andere vrienden van ons hadden aangegeven niet open te staan voor special need. Na zes jaar wachten hebben ze besloten om te stoppen toen ze in die periode nog geen kindje in het vooruitzicht hadden.
Alle reacties Link kopieren
De vragen borrelen op merk ik



Worden uit Aziatische landen ook andere Aziatische kinderen geadopteerd? Of idem in Latijns Amerika ?
Je bent zelf een theepot
Ik ken twee zusjes, allebei geadopteerd uit China. Geen special need kindjes. Ze zijn nu ongeveer 9 en 4.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kiezen voor een special need kindje en hebt dan te maken met een kortere wachtlijst dan voor gezonde kindjes. Overigens kun je ook tot in behoorlijk detail aangeven welke handicap zo'n kindje van jou mag hebben. Je weet vrij precies wat je 'krijgt', afhankelijk van wat je kiest.

Het wordt steeds lastiger te adopteren omdat oa china zijn eigen problemen wil oplossen en niet bekend wil staan als land dat niet voor zijn volk zorgt, zeker nu de chinese econome groeit is goede reclame belangrijk. Adopteren is niet iets wat je gewoon maar doet, eisen zijn streng en er zijn er veel. Ook heeft elk land weer andere eisen.
Alle reacties Link kopieren
Uit China komen zowel gehandicapte kinderen, als niet-gehandicapte kinderen. Zoals al genoemd is de wachtlijst korter als je ervoor kiest een gehandicapt kindje te adopteren.



Wij hebben ons erin verdiept en Ik zelf zou nooit uit China adopteren. Ik heb gehoord van een adoptiemedewerker dat dat vaak geen zuivere koffie is. Veel van de Chinese kinderen zijn niet vrijwillig afgestaan door hun ouders, maar bijvoorbeeld onder dwang afgenomen van ouders die de tweede-kind boete niet kunnen betalen. Er wordt dan een valse geboorte akte opgesteld (meestal pas als de adoptie rond is) waarop staat dat het kind gevonden is op de stoep van het weeshuis.

Ik heb dit ook alleen maar via via, maar moet altijd op mijn tong bijten als ik hoor van Nederlandse adoptieouders dat hun kind te vondeling was gelegd op de stoep van het weeshuis...
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Hier in de straat een gezin met 2 special need kinderen uit China.

En op school ook een gezin met 2 kinderen uit Hongarije. Deze hebben allebei FAS. (Alcohol tijdens zwangerschap)
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Het komt telkens meer voor dat de special need kindjes geadopteerd worden en de niet-special need kindjes in hun geboorteland kunnen worden geadopteerd.



Hier zijn, per land, verschillende verklaringen voor te geven, bv armoede (ouders kunnen de medische kosten niet opbrengen), één-kind beleid, schaamte of taboes (in sommige landen is een bepaalde special need niet sociaal geaccepteerd) e.d.

(zie ook http://www.adoptie.nl/m/adoptieprocedure_profiel/mn/3/).



Als wensouder zul je voor jezelf een keuze moeten maken of je open staat voor special need of niet en zo ja, welke special need je denkt aan te kunnen in jouw situatie. Dit zijn hele lastige vraagstukken.



Uit Europa worden zeker wel kindjes geadopteerd, denk dan met name aan Polen, Slowakije, Hongarije, Bulgarije. Wij hebben zelf een kindje uit Slowakije geadopteerd.
Alle reacties Link kopieren
@maleficent, wat het geld betreft is China heel pragmatisch. De staat ziet deze kinderen als een last en wil er vanaf. Via Internationale adopties kunnen ze er nog wat aan verdienen, wat de kosten kan dekken die de staat moet maken voor deze kinderen. En het geld dat ze ervoor vragen verschilt ook nog eens per land. Zo kost het voor een Amerikaan veel meer om een kind uit China te adopteren, gewoon, omdat die bereid zijn meer te betalen, al willen die vaak liever niet een gehandicapt kindje.



Het is triest maar waar: voor China is internationale adoptie big business...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben moeder van 2adoptiekinderen uit Europa, waarvan 1met een special need. Uit Europa komen weinig adoptiekinderen en als ze komen dan met een special need (of broertje/zusje met special need). Adoptie is de laatste jaren erg veranderd. Toen wij begonnen met de procedure 2005 kwamen de babymeisjes nog inngrote getalenteerd uit China. Tegenwoordig zijn de adoptiekinderen vrijwel allemaal of ouder, of hebben een special need.
Alle reacties Link kopieren
quote:gember999 schreef op 23 augustus 2013 @ 20:49:

Zo kost het voor een Amerikaan veel meer om een kind uit China te adopteren, gewoon, omdat die bereid zijn meer te betalen, al willen die vaak liever niet een gehandicapt kindje.



Het is triest maar waar: voor China is internationale adoptie big business...Ik vind de 'markt' voor adoptie kinderen in de VS sowieso redelijk bizar!

http://www.npr.org/2013/0 ... babies-cost-less-to-adopt
Alle reacties Link kopieren
bekenden van ons hebben twee meisjes uit China, waarvan de jongste een special-need kindje is.

Vind het heel fijn dat deze meiden opgroeien in een omgeving waar overduidelijk van ze gehouden wordt en voor ze gezorgd wordt.



Ken ook een stel dat twee Nederlandse meisjes hebben geadopteerd, geen pleeggezin. Schijnt heel weinig voor te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven