Alzheimer

01-10-2014 16:10 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is getroffen door de afschuwelijke ziekte van Alzheimer.. Ik merk dat steeds meer mensen afhaken met bezoekjes brengen, terwijl dit haar zoveel goeds doet.



Is er iemand bekend met dementie? Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Kan ik de 'afhakers' hierop aanspreken?
Helaas hier wel iemand die bekend is met Alzheimer. Mijn moeder is er jaren geleden aan overleden. Het is een afschuwelijke ziekte die je sloopt. En ja , de afhakers kun je er zeker op aanspreken, weet alleen niet of het helpt. Hier was ook een broer die totaal niet meer kwam kijken naar zijn moeder. Je krijgt er ruzie om en je schiet er niks mee op. Sommigen zijn gewoon zo egoïstisch. En wat je zegt, die bezoekjes zijn zo fijn voor hen. Het is zo goed voor deze mensen om niet vergeten te worden. Hun wereldje wordt toch al zo klein. Maar tegenwoordig heeft iedereen het veel te druk met zichzelf. Helaas het zij zo. Sterkte met je oma. .
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma heeft het ook, de oma van mijn man had het. Het is herkenbaar dat mensen afhaken en er een steeds kleiner groepje mensen overblijft die op bezoek gaan. Ik denk dat je mensen hier niet op kunt aanspreken tenzij ze in de eerste/tweede lijn zitten van je oma. Ik zou mijn broer of mijn oom er wel op kunnen aanspreken, maar dat is ook omdat ik close met ze ben. Dan is de drempel lager om dit aan te kaarten. Tegen een oude buurvrouw zou ik niks zeggen. Het is heel rot om te zien hoe je oma achteruit gaat, ik weet het. Maar wees je er van bewust dat haar wereldje ook steeds kleiner wordt. Zolang de mensen die haar t meest dierbaar zijn en die ze nog herkent langsgaan denk ik dat ze daar t meeste aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste bij dementie is dat je flexibel bent in de omgang. Het ziet er niet elke dag hetzelfde uit, soms zijn er heldere dagen, soms mistige dagen. Daarnaast moet je een heel groot deel ego weglaten in het contact. Het gaat niet meer om wat jij uit het contact haalt, maar wat je je oma nog kunt brengen. Muziek, gezelschap, aanraking (massage, een knuffel, haren kammen), stilte, geluid, foto's kijken, over vroeger praten e.d.. Het is belangrijk om haar niveau per keer te bekijken en daarop in te spelen. Maar dat is heel moeilijk. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de mensen er niet echt op aanspreken (als in 'waarom ga je nooit meer naar mijn oma toe?'), maar je kunt ze wel laten weten hoe fijn oma het vindt als er bezoek komt, ook al is het maar een half uurtje.

Echt een gesprek voeren is vaak moeilijk, en daarom haken mensen ook af. Ze weten niet meer wat ze moeten zeggen, wat ze nog kunnen of moeten doen. Geef aan dat oma het ook leuk vind om een stukje te gaan lopen (evt zij in een rolstoel), oude foto's te bekijken, een tijdschrift te 'lezen', een puzzel te maken.



Ik heb laatst bij de Big Bazar een oudhollands memory-spel gekocht voor een kleinschalig woonproject voor demente ouderen. Vonden ze erg leuk, je kunt het zo uitgebreid of beknopt maken als je wilt (meer of mindere kaartjes), je kunt het 'open' neerleggen en dan de kaartjes bij elkaar zoeken. De onderwerpen zijn ook leuk om een praatje over te beginnen, met herkenbare plaatjes van vroeger.

Misschien zijn zulke dingen ook leuk om met oma te doen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het dagelijks mee met mijn moeder, het is slopend. Nu gaat het nog om een beginstadium maar ze wordt steeds afhankelijker.
verba volant, scripta manent.
Is er een casemanager dementie in beeld? Zo nee, aanvragen via huisarts! Zij loopt met het ziekteproces mee, begeleidt, regelt, schakelt zorg in waar nodig, adviseert en geeft adviezen óók op het gebied van omgaan met de ziekte, de omgeving etc etc.



Dementie is een zeer complex ziektebeeld dat erg onderschat wordt en begeleiding kan erg helpend en ondersteunend zijn.
Alle reacties Link kopieren
De zus van mijn oma had het. (Ondertussen overleden)

Ze had geen kinderen of kleinkinderen. Wel veel broers/zussen en diens kinderen en aanhang.



Van de dik 30 familieleden, kwamen er nog maar 4 bij haar langs. Ik vond dat vreselijk. Ze stond voor iedereen klaar, ging naar ieders verjaardag/op visite..



Zo erg... veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat de reden is dat ze niet meer heen gaan/"afhaken".
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je iets aan het alzheimercafe van alzheimer-Nederland. Hier kom je in contact met "ervaringsdeskundigen" ofwel familie en dementerenden, en daar zie je dat alle gemoedstoestanden aanwezig zijn. Je bent niet de enige die het af en toe allemaal teveel wordt, en kunt tips krijgen over allerlei zaken.

Er zijn ook mooie boekjes voor kinderen (als die in de familie zijn) waarin uitgelegd wordt op verschillende leeftijdsniveaus wat alzheimer is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hallo, mijn schoonmoeder is er aan overleden. Je kunt de afhakers niet zomaar afspreken, misschien is het voor hen ook heel confronterend om je oma zo achteruit te zien gaan.



Tips om er mee om te gaan heb ik niet echt, ik vond het heel moeilijk en vooral voor mijn man, eerst kwamen we op bezoek en was ze heel enthousiast en riep dat haar zoon op bezoek kwam, een half jaar later keek ze zo langs hem heen...
Alle reacties Link kopieren
quote:WellieB schreef op 01 oktober 2014 @ 17:28:

Is er een casemanager dementie in beeld? Zo nee, aanvragen via huisarts! Zij loopt met het ziekteproces mee, begeleidt, regelt, schakelt zorg in waar nodig, adviseert en geeft adviezen óók op het gebied van omgaan met de ziekte, de omgeving etc etc.



Dementie is een zeer complex ziektebeeld dat erg onderschat wordt en begeleiding kan erg helpend en ondersteunend zijn.Bij mij is er idd een casemanager dementie in beeld, probleem is dat mijn moeder haar een onsympathiek mens vindt omdat die dame volgens haar denkt dat ze dement is of wordt.
verba volant, scripta manent.
quote:dance01 schreef op 01 oktober 2014 @ 17:32:

Weet je wat de reden is dat ze niet meer heen gaan/"afhaken".

Ze weten niet hoe er mee om te gaan en/of kunnen er niet tegen.

Jammer is dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven