Definitief afkicken?

27-08-2014 09:33 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van ons is jaren verslaafd geweest aan harddrugs. Hij heeft hierdoor lang in een afkickcentrum gezeten.



Zelf zegt hij nu definitief gestopt te zijn. Mijn man en ik hebben onze vraagtekensn hierbij, omdat wij hebben gelezen dat veel ex-verslaafden terug vallen.



Wat denken jullie? Is het mogelijk dat iemand definitief stopt met harddrugs, of kom je daar nooit meer echt vanaf?
Alle reacties Link kopieren
De ziekte van verslaving, wat ook wel verslavingsgevoeligheid genoemd wordt, blijft.



Maar dat hoeft niet te betekenen dat je ook nog middelen gebruikt.



Kan ook zijn dat het zich gaat uiten op gebied van werk, seks, sport, voedsel, relaties. Maar zolang betrokkene zich daarvan bewust is, hoeft het niet heel schadelijk te zijn.



Zeggen dat je definitief gestopt bent, is een grote uitspraak. Eén dag tegelijk, is het motto onder verslaafden in herstel. En dat is vaak nog een hele kluif.
"Tussen zwart en wit zit een hele hoop grijs."



Hoezo zou definitief afkicken van hard drugs niet kunnen? Het wordt misschien nooit vanzelfsprekend om niet te gebruiken en het terugvalpercentage is hoog, maar met wat mazzel een een hele hoop wilskracht kan het wel.



Jullie laten toch niet aan die vriend blijken dat jullie er niet in geloven he?
Alle reacties Link kopieren
quote:ericito schreef op 27 augustus 2014 @ 09:40:

"Tussen zwart en wit zit een hele hoop grijs."



Hoezo zou definitief afkicken van hard drugs niet kunnen? Het wordt misschien nooit vanzelfsprekend om niet te gebruiken en het terugvalpercentage is hoog, maar met wat mazzel een een hele hoop wilskracht kan het wel.



Jullie laten toch niet aan die vriend blijken dat jullie er niet in geloven he?Wij hebben laten weten onze twijfels te hebben om hem weer over de vloer te halen. Kennis is hierop boos geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:astronauta schreef op 27 augustus 2014 @ 09:43:

[...]





Wij hebben laten weten onze twijfels te hebben om hem weer over de vloer te halen. Kennis is hierop boos geworden.

Kan ik me wel iets bij voorstellen

Dat hij boos wordt

Heb je ontzettend je best gedaan om af te kicken, wordt je niet geloofd



Maar is het je goed recht, einde vriendschap dan maar
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Iemand die verslaafd is blijft dat voorgoed. Ondanks dat is het mogelijk dat het zo iemand lukt de rest van zijn/ leven van het verslavende middel af te blijven, maar het besef van bovenstaande is één van de voorwaarden daarvan. Uit de bewering 'ik ben definitief gestopt' blijkt dat niet, lijkt me.
Hoe ging dat gesprek in zijn werk? Mag deze persoon geen koffie komen drinken, of wilde die bij jullie komen logeren?



Ik zou ook boos worden als je me duidelijk laat blijken niet in mijn herstel te geloven. Houd dat dan voor jezelf en maak het mij niet moeilijker dan ik het al heb.
Alle reacties Link kopieren
De een lukt het wel en de ander niet. Wat jij leest voorspelt niet tot welke groep jouw kennis hoort. Zijn gedrag voorspelt en de omgeving waarin hij zich bevindt speelt een factor of hij terugvalt.



Maar als ik je zo lees, hoeft ie van jullie kant geen ondersteuning en begrip te verwachten. Ben daar duidelijk in naar hem toe, dan kan hij energie steken in andere vriendschapsbanden aanhalen. Geen contact meer mensen met wie hij gebruikt heeft en het opbouwen van een nieuwe sociale omgeving is namelijk een belangrijke factor om niet terug te vallen. Dus het minste wat jullie kunnen doen is zorgen dat je hem op zijn minst niet belemmert in het bereiken van zijn doel om clean te blijven.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:petronella72 schreef op 27 augustus 2014 @ 09:45:

Iemand die verslaafd is blijft dat voorgoed. Ondanks dat is het mogelijk dat het zo iemand lukt de rest van zijn/ leven van het verslavende middel af te blijven, maar het besef van bovenstaande is één van de voorwaarden daarvan. Uit de bewering 'ik ben definitief gestopt' blijkt dat niet, lijkt me.



Kennis drinkt nu in het weekend wijn. Wij hebben hem gewaarschuwde hiervoor, waarop hij antwoordde: "ik ben geen alcholist". Mist hij hier het grotere plaatje?

Verder heeft hij ook uitgesproken dat hij "erg zijn best gaat doen om nooit meer drugs te gebruiken".
Alle reacties Link kopieren
Overigens willen wij hem wel ondersteunen. Echter heeft hij in herberekenden bedelend en smekend voor onze deur gestaan. Ivm onze kinderen willen wij erg voorzichtig zijn.
Alle reacties Link kopieren
In het verleden moet er staan ipv herberekenend
Alle reacties Link kopieren
Of iemand die verslaafd is aan een harddrug als heroïne/ coke o.i.d. automatisch ook gevoelig is voor alcoholverslaving weet ik niet, misschien is het een idee om een infolijn over verslavingszorg te bellen?

Die tweede uitspraak klinkt al realistischer. Een andere voorwaarde voor het slagen van zijn missie is dat de motivatie uit hemzelf komt. Hij moet zelf op een zodanig dieptepunt zijn geraakt in zijn leven dat hij heeft beseft: 'Nu raak ik door mijn verslaving dingen kwijt die mij té kostbaar zijn'.
Alle reacties Link kopieren
quote:astronauta schreef op 27 augustus 2014 @ 09:51:

Overigens willen wij hem wel ondersteunen. Echter heeft hij in herberekenden bedelend en smekend voor onze deur gestaan. Ivm onze kinderen willen wij erg voorzichtig zijn.

En hoe precies ondersteunen jullie hem dan?

Kap dan de vriendschap af

Maar iemand niet geloven omdat eens verslaafd altijd verslaafd is vind ik niet getuigen van ondersteunend gedrag.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Je klinkt niet alsof jij een toevoeging kan zijn in zijn bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 27 augustus 2014 @ 09:44:

[...]



Kan ik me wel iets bij voorstellen

Dat hij boos wordt

Heb je ontzettend je best gedaan om af te kicken, wordt je niet geloofd



Maar is het je goed recht, einde vriendschap dan maarEen onderdeel van het afkickprogramma is ook dat de verslaafde onder ogen ziet wat de gevolgen zijn van diens verslaving voor diens omgeving. Als jullie je in het verleden onveilig / bedreigd hebben gevoeld door zijn vroegere (verslavingsgerelateerde) gedrag, moet hij zich daar nu in kunnen inleven, als een verantwoordelijke volwassene.
Natuurlijk kan het
quote:astronauta schreef op 27 augustus 2014 @ 09:48:

[...]





Kennis drinkt nu in het weekend wijn. Wij hebben hem gewaarschuwde hiervoor, waarop hij antwoordde: "ik ben geen alcholist". Mist hij hier het grotere plaatje?

Verder heeft hij ook uitgesproken dat hij "erg zijn best gaat doen om nooit meer drugs te gebruiken".



In mijn ogen wel. Hij zal gevoelig zijn voor verslavingen. Ik heb best wat ervaring inmiddels met verslaafden in mijn omgeving, een geloof ik oprecht dat het goed gaat komen. Met de ander nooit. De opmerkingen die je hier schrijft van hem getuigen in mijn ogen van een stel flinke oogkleppen. Dat is een behoorlijk risico.



Luister naar je gevoel in deze, het is vaak juist. Of twijfel je echt alleen maar omdat je gelezen hebt over terugvallen?
Alle reacties Link kopieren
Voor sommige mensen blijft het inderdaad een levenslang gevecht tegen hun verslaving maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Zelf heb ik in mijn jonge jaren alles gebruikt wat ik maar in mijn vingers kon krijgen.

Uiteindelijk heb ik alles afgezworen en dit alles op eigen kracht gedaan.

Dit alles is nu bijna zo'n 30 jaar geleden en ik kan met een gerust hart stellen dat ik aan harddrugs net zoveel behoefte heb als iemand die nog nooit iets gebruikt heeft, niet dus.

Enige moment dat ik daar wel eens aan denk is als ik zulke dingen als dit topic lees.

Ik ben het dus met de stelling 'eens verslaafd, altijd verslaafd' nog niet zo eens.



OT: Of jou kennis werkelijk definitief gestopt is kan ik natuurlijk niet beoordelen, wel weet ik dat de kans op een terugval vele malen groter is als iedereen aan hem twijfelt of laat vallen.

Steun en aandacht is wel wat deze mensen nodig hebben.
En nou is het afgelopen!
Je bent niet de behandelaar van deze man. Als hij een wijntje wil drinken is dat zijn keuze.
Alle reacties Link kopieren
Wat lullig zeg, dat jullie zo reageren. Niemand weet of hij het gaat volhouden. Maar een belangrijke factor is wel dat je vrienden hebt die niet gebruiken. En dan geven jullie hem een schop. Lekker dan.

En als hij wijn wil drinken moet hij dat zelf weten. Als hij bij jullie lam wordt en vervelend gaat doen, dán heb je een reden om er wat van te zeggen. Nu niet.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:petronella72 schreef op 27 augustus 2014 @ 10:17:

[...]



Een onderdeel van het afkickprogramma is ook dat de verslaafde onder ogen ziet wat de gevolgen zijn van diens verslaving voor diens omgeving. Als jullie je in het verleden onveilig / bedreigd hebben gevoeld door zijn vroegere (verslavingsgerelateerde) gedrag, moet hij zich daar nu in kunnen inleven, als een verantwoordelijke volwassene.

Hij moet helemaal niets

En jullie ook niet

Maar goed, op het moment dat er kennissen bedelend aan de deur staan is het voor mij sowieso einde verhaal

Die hoeven dan van mij echt niet eerst af te kicken waarna ik ze nog eens kan inwrijven dat ik ze niet vertrouw.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet echt ondersteunend hé, die reactie van jullie.

Ik snap wel dat jullie eerst willen zien en dan geloven,maar gun die man in elk geval het voordeel van de twijfel, of geef in ieder geval geen negatieve reacties. Daar heeft hij helemaal geen zak aan.
quote:impala schreef op 27 augustus 2014 @ 10:34:

Wat lullig zeg, dat jullie zo reageren. Niemand weet of hij het gaat volhouden. Maar een belangrijke factor is wel dat je vrienden hebt die niet gebruiken. En dan geven jullie hem een schop. Lekker dan.

En als hij wijn wil drinken moet hij dat zelf weten. Als hij bij jullie lam wordt en vervelend gaat doen, dán heb je een reden om er wat van te zeggen. Nu niet.



Misschien werkt dat voor jou zo, maar als ik naar mijn eigen ervaring kijk; Ik heb zo enorm veel ellende met mijn vriendin doorstaan. Ik heb haar zo gesteund, geholpen en schoppen onder haar reet verkocht. Ik heb haar bij wijze van spreken zelf de kliniek in gedragen. Ik heb me zo enorm zorgen gemaakt, tranen met tuiten, nachten wakker, gesprekken met familie en vrienden. Was de laatste die er stond.



Daarna was het aan haar om mijn vertrouwen terug te winnen. Dat zou niet gaan met een glas wijn in haar hand. Ik zou niet bij haar kunnen staan als zij besluit wat te drinken, puur omdat ik zelf die ellende niet nog een keer verdraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:glitglam schreef op woensdag 27 augustus 2014 10:39 Dat is niet echt ondersteunend hé, die reactie van jullie.

Ik snap wel dat jullie eerst willen zien en dan geloven,maar gun die man in elk geval het voordeel van de twijfel, of geef in ieder geval geen negatieve reacties. Daar heeft hij helemaal geen zak aan. Eens. Willen jullie hem echt helpen of zeg je dat omdat je je verplicht voelt dat te zeggen?
Zoals gezegd kan iemand zeker stoppen met gebruiken maar blijft de gevoeligheid voor verslaving wel aanwezig. Als afkicken niet mogelijk was dan hebben die afkickklinieken natuurlijk ook geen nut.



Maar als ik kijk naar wat je schrijft snap ik aan de ene kant je voorzichtigheid wel maar denk ik dat je hem hier niet mee helpt of zelfs tegenwerkt door je zo op te stellen. Als je hem echt wil steunen zul je hem ook moeten (leren) vertrouwen. Als je dat niet kunt dan denk ik dat je beter afstand kunt houden in zijn belang. Natuurlijk mag je je grenzen aangeven, niet bedelen en niet onder invloed langskomen, zijn geen gekke grenzen/eisen. Deze manier van handelen roept stress op wat juist een trigger is voor een terugval. Verslaafde hebben juist steun nodig van hun omgeving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven