Elkaar ondersteunen, tot hoever?

30-07-2014 09:40 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet zeker of het op deze pijler hoort...



Naar aanleiding van een discussie met mijn kersverse vriend ben ik benieuwd wat jullie vinden

We hadden het over ondersteunen, in de breedste zin van het woord, van een partner.

Hij is van mening, dat als je een relatie hebt, je elkaar in alles ondersteund, en dan vooral naar buiten toe. Goed op dit punt zijn we het met elkaar eens. Als iemand een moeilijke periode doormaakt of een droom wil verwezenlijken zeker weten.

Punt waar we het niet eens zijn: elkaars mening ondersteunen, ook al ben je het er niet mee eens, in sociale gelegenheden (met vrienden, familie, kennissen, collega´s etc)



Dit wil zeggen dat als wij een discussie in een groep hebben over bijvoorbeeld politiek en hij zegt: ik vind Geert Wilders geweldig en mij vervolgens gevraagd wordt wat ik vind, dat ik dan ook moet zeggen, ik sta achter mijn partner, later als we dan alleen zijn kun je zeggen, ik ben het daar niet mee eens.

Dit kan trouwens ook andersom, dus als ik zeg ik vind de SP geweldig zou hij mij daar in steunen ook al is hij het daar niet mee eens. (Goed wie het eerst spreekt komt het dus eigenlijk op neer)



Ik vind juist dat je als partner best mag zeggen ik vind Geert wilder helemaal niets, want… (duidelijke argumenten) maar iedereen zijn eigen mening, en als hij dat vind ga ik daar niets aan veranderen.

Hij vindt dus dat, dat niet kan.

Dit kan dus ook gaan om kleine dingen, zoals welk model jurk mooier is, welke artiest beter is, etc.



Goed wat vinden jullie hiervan? Hoe staan jullie daar in? Hebben jullie dit wel eens mee gemaakt?



(In achterhoofd houden dat ik niet in NL woon en mijn vriend uit een ietwat macho cultuur komt, want ik denk dat per cultuur kan verschillen )



Trouwens voordat iedereen gaat roepen laat die vent varen, of jij bent echt egoïstisch relatie gaat nooit werken, dat is niet de vraag dat vinden met de loop van de tijd wel uit.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Zeg hem dat de jaren 30 voorbij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nare vriend.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik respecteer mijn partners mening maar dat wil niet zeggen dat ik het met hem eens ben.

Ik zal hem niet publiekelijk aanvallen, maar zal wel zeggen dat Wilders niet mijn partij is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat zoiets per onderwerp verschilt.

Wat politiek betreft heeft iedereen een andere mening dan vind ik dat je daar niet hetzelfde over hoeft te denken als je partner. naar buiten toe hoef je dan ook niet zo te doen alsof het wel zo is. Met zaken rondom bijvoorbeeld zijn baan of bepaalde keuzes die jouw partner maakt, is het natuurlijk wel fijn als je hem daarin ondersteund en dat ook naar buiten laat zien



Ondanks dat je partner uit een macho cultuur komt vind ik dat dat niet hoeft te betekenen dat jij je mening dan maar moet weg stoppen. In sommige zaken (oa. politiek, actuele nieuwsitems) mag je best van mening verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Ondersteunen heeft niets met een eigen mening te maken. Ik geloof er niets van als een stel in alles dezelfde mening heeft, en dan zou ik eerder twijfelen aan de relatie.



In een normale volwassen relatie heb je juist soms andere meningen, ook naar buiten toe, maar laat je naar buiten toe ook zien dat je elkaars mening accepteert. Dan sta je achter je partner.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan de pot op.
Hier mag ieder een eigen mening uitdragen. Ik vind het juist een teken van elkaar ondersteunen als de verschillende mening er mag zijn en gerespecteerd wordt. Je laat daarmee zien dat je de ander als vol persoon ziet.
Haha bizar.. Ik vind dat je vriend een raar beeld heeft van relaties.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van mijn vriend maar ik hou ook van een pittige discussie. Dus nee, dan zal ik hem niet 'ondersteunen'.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Partner kon de boom in. Ik zal heus geen publiekelijke scene erom maken alleen wel aangeven dat ik een andere mening erover heb.



Lees ik het goed dat wanneer jullie samen (thuis) zijn, jullie dan wel voor je eigen idee, mening of wat dan ook mogen uitkomen?



En nee, nog nooit meegemaakt.
wij slapen nooit.
Laat die vent varen.
Wat een vervelende man.
quote:Eva- schreef op 30 juli 2014 @ 09:50:

Haha bizar.. Ik vind dat je vriend een raar beeld heeft van relaties.Bizar inderdaad. Alsof je als een Siamese tweeling een (neppe) gezamenlijke mening moet gaan verkondigen. Heel raar. Dan ben je toch gewoon aan het liegen of in elk geval niet jezelf in gezelschap?
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is volgens mij blijven hangen ergens begin vorige eeuw.



je blijft toch gewoon een individu met een eigen mening.



Ik respecteer mijn vriend zijn mening, ben het niet altijd met hem eens. En net als een verschil van mening met vrienden of familieleden of vreemden, soms ga ik in discussie, soms zeg ik niets, en soms zeg ik alleen dat ik een andere mening heb.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het verst dat ik hem tegemoet zou willen komen in het eerstgenoemde voorbeeld is zeggen dat ik daar geen antwoord op wil geven.

Wel raar hoor, dat je eerst publiekelijk achter hem moet staan om daarna wel je eigen mening te mogen hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 juli 2014 @ 09:43:

Zeg hem dat de jaren 30 voorbij zijn.





Ik zal het tegen hem zeggen.



Het is trouwens niet dat die vind dat ik nu maar moet veranderen hoor. Toen we iets begonnen wist die dat ik echt Nederlands ben, en graag mijn mening spui als ik die heb, ook als die niet aardig is.



Het rare is dat als het het vraag hier in mijn omgeving, er veel mensen het mee eens zijn... Je mening wordt toch als nog gerespecteerd en als jij een mening hebt ondersteund hij jou toch ook... Maar ik krijg daar ook Siameese tweeling ideeen van.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Hij kon wat mij betreft de boom in.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is hij kersvers en dan kan je er achter komen dat hij toch niet zo leuk is.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Waar is je vriend bang voor, dat jij hem voor schut zet als jij een andere mening ergens over hebt?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jullie op feestjes en bij vrienden al snel bekend zullen staan als 'dat saaie stel'.
Voortaan dus altijd als eerste je mening geven, dan moet hij altijd met jouw mening mee. Misschien komt hij er dan op terug.
Komt op mij heel onzeker over.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het al voor me op een feestje.

"Heerlijke olijven Truus, hier proef eens."

"Ja, heerlijk, Kees."

"Zeg Kees, vind je niet dat Beppie een enige jurk aanheeft?"

"Ja, schat, uh... heel apart met dat paars, oranje dessin."



Dat worden hele vreemde gesprekken in gezelschap.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven