Hoe maak je een mooie/originele huwelijksceremonie?

21-08-2014 18:23 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi forummers!



Mijn vriendin gaat volgend jaar trouwe Hartstikke leuk natuurlijk, maar het leukste is dat zij en haar partner MIJ hebben gevraagd om als eenmalig Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand de huwelijksceremonie te voltooien en dus om hun te trouwen!



Ik heb zelf nog niet veel huwelijken meegemaakt (geloof 3 in totaal, waarvan de 1e 10 jaar terug..) en ik probeer me er alvast in te verdiepen. Er zullen gewoontes zijn waar je niet of moeilijk van af kan/wil wijken, maar ik ben op zoek naar leuke ervaringen die me/ons leuke ideeen kunnen geven om invulling te geven aan de ceremonie.

Uiteraard ga ik met het bruidspaar in gesprek en wordt er overlegd hoe en wat. Maar ik wil met originele ideen komen.



Wie heeft er mooie herinneringen aan iets leuks/origineels/spannends/ontroerends/gaafs van tijdens een huwelijksceremonie? Of misschien juist tips wat níét te doen?



Thx!



Ohja, omdat dit niet inhoudelijk over relaties gaat heb ik het in het forum 'overige' geplaatst.
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval niet 'te jolig' of 'te origineel' gaan doen. De ceremonie is een officieel iets, tijd voor gekkigheid is er tijdens de rest van het feest.

Mijn ambtenaar was fantastisch, omdat zij een heel persoonlijk verhaal had: ze had heel goed naar ons geluisterd en onze bijzonderheden naar voren gehaald. Ze beschreef onze relatie mooi en positief, iedereen werd er vrolijk van, maar ze had zeker ook humor. Die balans moet je denk ik wel zoeken.

En natuurlik, wat past bij het bruidspaar? Iedereen is anders. Ik zou dan ook zeker goed bij hen checken wat ze willen, en geen gekke verrassingen: nogmaals, daar is nog genoeg gelegenheid voor tijdens de rest van de avond.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor je reactie!

En wat heeft jullie ambtenaar verteld? Jullie levensverhaal en hoe jullie elkaar hebben ontmoet? Of alleen de periode vanaf samen? Had ze verrassingen voor jullie of was alles volledig doorgenomen?
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Onze ambtenaar had een persoonlijk verhaal, kort aangestipt hoe we elkaar ontmoet hadden, het verloop van onze relatie, de mensen die helaas misten en ook wat we zo bijzonder aan elkaar vinden.

Het was voor ons allebei verrassend omdat hij met ons allebei apart had gesproken en ook met ons samen.

Als afsluiter had hij een stukje van een cabaretier, wat wij erg leuk vonden omdat wij heel wat voorstellingen samen hebben bezocht.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft het alleen over ons leven samen gehad, maar ook wat we van elkaar als persoon vonden - zo blijf je wel 'individuen' in het verhaal. Ze had tijdens het intakegesprek goed naar ons geluisterd, en veel vragen gesteld over onze kijk op elkaar, het huwelijk, hoe we elkaar hadden ontmoet, hoe we de huwelijken van onze ouders zagen, etc. Daar heeft ze een mooi en verrassend verhaal van gemaakt, wat we niet van tevoren hadden gelezen. Ze checkte bij sommige dingen wel of ze het er wel/niet over mocht hebben (gevoelige onderwerpen). We wisten dus wat zij wist, maar het was toch verrassend!
Ik zou een paar ervaren trouwambtenaren vragen naar de gebruikelijke do's en don'ts.

Wij hadden een pracht van een trouwambtenaar. Snapte onze insteek precies. Dus met een kwinkslag hier en daar en serieus wanneer dit nodig is. Had ook een mooi praatje voor ons bruidsmeisje die de ringen kwam brengen en las nog even een aantal leuke zaken uit de rechten en plichten van het huwelijk voor waarmee wij akkoord gingen wanneer wij 'ja' zeiden die op ons van toepassing waren.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk ik wel een goede tip is: vraag ze veel over hun relatie. Wat ik merkte was dat dingen die wijzelf heel normaal vonden in onze relatie, voor haar heel (positief) opvallend waren, en toen ze dat terugvertelde tijdens de ceremonie was dat voor ons heel leuk en bijzonder om te horen - je gaat op een andere manier naar je relatie kijken, en het wordt er alleen maar leuker op (en je bént al zo gelukkig, haha)
Alle reacties Link kopieren
Leuke reacties en al wat goede tips hier en daar! Dank jullie!
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Alle reacties Link kopieren
Up!
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven