Welkom. Je laatste bezoek was maandag 21 mei 2012 11:17.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Overig
  4. Ik ben mijn mama of papa kwijt

Dit onderwerp heeft 1644 reacties, en bestaat uit 66 pagina's. Je bent momenteel op pagina last van 66.
De laatste reactie is geplaatst op 13-05-2012 16:28.

[ Ik ben mijn mama of papa kwijt - Laatste pagina ]

Ga naar een onderdeel

1. ik ben mijn mama kwijt deel 1

Ik heb een steen verlegd, in een rivier op aarde
    het water gaat er anders dan voorheen
    de stroom van een rivier hou je niet tegen
    het water vindt er altijd wel een weg omheen

Misschien eens gevuld door sneeuw en regen
    neemt de rivier mijn kiezel met zich mee
    om hem glad en rond gesleten
    te laten rusten in de luwte van de zee

Ik leverde bewijs van mijn bestaan
    ik weet dat ik nooit zal zijn vergeten
    omdat door het verleggen van de steen
    de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan

Aan mij de lastige taak om een nieuw topic te openen. Eigenlijk wil ik niet zo graag dat het andere topic dicht gaat, maar regels zijn regels.

Hierbij dus een vers nieuw topic. Voel je vrij om te lezen, of reageren, hier mag alles en moet niets.

1. Bijtring,
    Gaan jullie iets doen morgen? Iets speciaals?

Met al die uitzonderingen op de regel is er geen regel meer.

2. Nee, mijn vader krijgt bezoek van mijn nicht/zus (ze is een nicht maar voelt als een zus, zo zien mijn ouders haar ook.) en dat vind ik fijn. Ik bel morgen pap even. Ik heb eigenlijk geen idee hoe deze eerste verjaardag in te vullen, mij broer gaat zijn eigen gang op zijn manier. Pap heeft het moeilijk, maar het is voor mijn niet te doen om naar hem toe te gaan (kleine beurs, geen auto dus prijzig want niet naast de deur en om hem daar nú geld voor te vragen...)

Caylinn hier.....

3. Ik "vier" t elk jaar. Nodig mensen uit om te eten. Kook t favoriete gerecht van papa of mama.
    Zet een glaasje van hun lievelings drinken bij de foto's. Vers bloemen erbij. En n mooie nieuwe kaars.

4. Ik ben er denk nog niet aan toe om iets te doen, het is nog te vers. Eerst maar eens een beetje de dag doorkomen....

Caylinn hier.....

5. Dat is logisch. Is er iemand bij je morgen? Beste vriendin?

6. Nee man en kids, nou ja jongste, oudste is naar school. Dus mijn liefsten zijn bij me :)

Caylinn hier.....

7. Fijn. Ben je iig niet alleen.
    Veel sterkte morgen.
    Het gaat met vlagen but zijn, maar je red t wel. Je slaat jezelf er wel doorheen.
    :hug:

8. Dankjewel!

Caylinn hier.....

9. Bijtring, gaat t wat?

10. Het gaat, vannacht had ik het moeilijk, maar vandaag gaat het wel. Ik heb pap gebeld net en hij heeft het ook moeilijk, maar wel aanloop gehad vandaag. Kort maar fijn gepraat met elkaar. :heart:

Caylinn hier.....

11. Een extra moeilijke dag dus voor jullie Bijtring...mijn ervaring met zulke dagen is dat de dagen ervoor moeilijker zijn dan de dag zelf. Ik voel dan vaak een soort van opluchting dat die dag aangebroken is en dan dus ook snel weer voorbij is... Ik zie op tegen zondag, mijn 1e moederdag zonder moeder...ik zou dan het liefst in bed blijven liggen. Ik ben vanavond veel met mijn moeder bezig geweest en ook weer veel gehuild, ik mis haar.

12. Hai sunnygirl.
    Morgen inderdaad. Maar wat je zelf al zei over het ertegen opzien en de opluchting geldt ook voor Moederdag. Heb de aanloop ernaar toe altijd zeer zwaar gevonden.
    Moet eerlijk zeggen dat nu ik zelf mama ben, het n stukje lichter is.
    Jje slaat je er echt wel doorheen. Net als al t andere, ook deze dag gaat weer voorbij. Hoe stil op die momenten jouw wereld ook staat, de rest draait door.

13. Bijtring lijkt me best moeilijk dat je niet even makkelijk naar je vader toe kan gaan. Redt je vader zich wel een beetje?

Miss acy ik heb vandaag inderdaad een hele slechte dag...Ik voel me ook fysiek weer heel slecht, ben erg moe en vanmorgen bij het opstaan al hoofdpijn, ik moest echt moeite doen om me er toe te zetten om iets te doen vandaag, en de tranen zitten erg hoog. En dat heeft allemaal met morgen te maken. Mijn eigen kinderen maken het inderdaad ook wel weer iets luchtiger, die doen erg geheimzinnig over hun knutselwerkjes en dat is het enige waar ik vandaag een beetje om kan laachen... Ik ga morgenvroeg (als mijn vriend met de kids naar zijn moeder gaat, want ik heb zelf echt totaal geen zin om daar naar toe te gaan) een bloemstuk voor op het graf van mijn moeder (proberen te) maken. Zo wrang, ze zei zo vaak dat ze moederdag het leukst vond toen wij klein waren en we allemaal zelfgemaakte knutsel aan haar gaven....en nu ga ik dan eindelijk zelf weer wat voor haar knutselen, maar gaat ze er niks van zien :'-(

14. Ze ziet t wel. Omdat jij t ziet.
    En jullie deel van elkaar zijn.

Wel lief. Zelf ga ik nooit naar t graf. Ben 2x geweest. 1 na de geboorte van peuter en 1x toen baby geboren was.

Je red je wel. Deze dag, de dag ervoor is behoorlijk but (understatement)
    Maar je slaat je er doorheen. Vraag mij niet hoe, want ik verbaas mij er zelf ook vaak over.
    Maar de tijd gaat verder, en plots is t maandag.

15. wat zeg je dat weer mooi met die 1e 2 zinnen!
    Heb jij geen behoefte om naar het graf te gaan? Of is het ver weg? Ik ga er vaak heen.De begraafplaats ligt heel mooi, aan de rand van een bos. Ik neem de hond vaak mee, en maak dan ook direct een lekkere wandeling door het bos. Ik heb altijd wel het geveol dat mijn moeder dicht bij me is, en ik praat ook best vaak tegen haar, maar daarnaast heb ik dus ook wel behoefte om naar haar graf te gaan. De plantjes watergeven, een kaarsje aansteken enzo. En mijn zus ligt daar ook begraven, dus daar ga ik natuurlijk ook elke keer naar toe. Het is daar zo heerlijk rustig, je hoort vaak alleen de vogeltjes fluiten!
    Deze dag is gelukkig bijna voorbij, echt een waardeloze dag...

16. :hug:

Moederdag zal meevallen, hoewel ik er niet naar uit kijk. Bij mij thuis deden we niet aan moederdag nadat wij op school niks meer maakten. Pap komt morgen hier en neemt zijn strijkgoed mee, die doe ik dan even tussen mijn eigen goed door.

Pap houdt zich tamelijk goed Sunnygirly, hij verandert zijn routine met hele kleine dingetjes zodat hij wat afleiding heeft. Ik ben erg trots op hem om hoe hij zich door zijn verdriet en gemis slaat! :heart:

Caylinn hier.....

17. @sunnygirl, ik ga er niet heen omdat ik niks met t graf heb.
    M'n ooms en tante's gaan vaak. Ik zie m'n ouders in mijn kinderen. Dat is genoeg voor mij.

@bijtring, wat n fijn gevoel moet dat geven over je papa? Want je blijft je toch zorgen maken.

Ik weet zelf nog dat ik dacht dat mama maar n nieuwe vriend moest hebben, omdat ze zo een verdriet had. Haar maatje kwijt. (was n puber, dan denk je simpeler ofzo)
    Maar n paar jaar later overleed zij. Ik troost mezelf vaak met de gedachte dat ze teveel van elkaar hielden om door de dood gescheiden te zijn.

18. Dat geeft idd wel een fijn gevoel. Nog wel ff een iets geïrriteerde sms-wisseling met broer gehad; kreeg smsje dat ie bij pap ging eten omdat pap het er nog erg moeilijk mee had. terug geantwoord dat ik elke 2/3 dagen met pap bel en dat het heul niet raar is dat hij na bijna 38 jaar huwelijk het er moeilijk mee heeft.
    Mijn broer is een lieverd, maar niet echt een empathisch en geduldig iemand, dus als pap een keer of 2 volschiet tijdens een bezoek weet ie niet wat ie er mee moet....

Caylinn hier.....

19. Ja, dat had 1 van mijn broers ook.
    Niet iedereen weet met t verdriet van n ander om te gaan.
    In het geval van je broer en pap is t nog iets lastiger, omdat hij ook nog met z'n eigen verdriet moet leren omgaan. Denk ik.

20. Klopt, broer drukt alles weg en verwerkt alles het liefst alleen. Hij uit zich door de tuin aan te pakken, daar had ie het 3 dagen voor haar dood met haar over gehad, ze hadden plannen (concreet) gemaakt voor de achter en voortuin. Dat is zijn project en hetgeen wat hem helpt verwerken. En dat is goed.
    Ik wil graag haar kleren (heb dezelfde maat voor ze zo snel af viel) en sieraden hebben. Mocht van pap haar verlovingsring al om. Dit is mijn manier en beiden is goed....

Caylinn hier.....

21. Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, kwam hier toevallig terecht toen ik even een momentje had. Mijn moeder is ook overleden, twee jaar geleden. Ze was nog maar 48. Ik mis haar heel erg, nog steeds. Mijn moeder was er altijd voor ons (mijn zus, mij en mijn broertje), altijd! Mijn vader was altijd aan het werk en nooit thuis, dus zij was echt alles voor ons. We waren altijd wel een heel hecht gezin, echt wel eens gezeur, maar mama loste altijd alles op. En nu ze er niet meer is, is alles zooo apart gelopen.

Mijn vader heeft een nieuwe vriendin. Ze was in het begin heel aardig en begripvol, behalve tegenover mijn broertje. Hij was altijd de schlemiel (mijn broertje heeft soort van autisme). Uiteindelijk is het geëscaleerd en helemaal uit de hand gelopen. Daarna kwam het er op neer, zij eruit of wij eruit. Mijn broertje en ik woonden nog thuis.
    Mijn vader heeft toen heel laf voor haar gekozen en heeft zelfs een tijdje met haar in een of ander huisje gewoond, ons aan ons lot overlatend. Ik heb hem meerdere malen gevraagd of hij thuis wilde komen, alleen, om het contact tussen ons gewoon weer een beetje te herstellen. Maar hij is weggebleven....
    Wij hebben nu net allebei een eigen plekje en dat voelt wel goed. Er is nu wel meer rust tussen iedereen. Maar het contact is niet hersteld. We praten wel, maar oppervlakkig, met elkaar. En het meeste over de sms, dus eigenlijk ook niet echt. Mijn vader heeft het idee dat alles nu wel 'gewoon' weer goed komt, maar wij zijn alle drie nog zo boos dat hij voor haar heeft gekozen!

En als ik het zo achteraf bekijk, de signalen volgend, en terug denk aan de dingen die ze heeft gezegd, gedaan, wat wij hebben gedaan ( HELE huis voor haar verbouwd omdat zij zich anders niet thuis voelde, ons voor haar opengesteld!) heeft ze dit vanaf het begin gepland.

Ze wilde mijn vader, ons niet.

Het doet gewoon pijn dat je je moeder zo jong verliest, en je in feite, nu ook je vader kwijt bent.
    Onwerkelijk, maar waar.
    21 jaar, en ik mag m'n eigen boontjes doppen.

Sorry voor dit lange bericht, vooral omdat ik hier net ben. Maar ik las enkele van jullie verhalen, en las dat het zo opluchtte.
    Vandaar dat ik ook mijn verhaal even doe. En ja, het lucht wel iets op.

Groetjes

22. Mijn oog valt op dit topic en ik voel met jullie mee. Een ouder verliezen is zo ingrijpend. Ik heb het helaas ook meegemaakt. Het is inmiddels meer dan 20 jaar geleden, maar nog kan ik mijn moeder ontzettend missen. Mijn moeder was ook jong. Inmiddels heb ik bijna de leeftijd bereikt waarop zij overleed. Ik heb nooit echt kunnen rouwen, ik had twee kleine kinderen en moest door. Dat is niet goed geweest. Het is nu moederdag en ik heb het best moeilijk.

Geef jullie verdriet de ruimte meiden, rouw! Opkroppen heeft geen zin, vroeg of laat breek je.

23. Lieve allemaal,
    Hoop dat jullie een fijne dag hebben vandaag. Denk aan jullie, jullie mama's en papa's, en natuurlijk de mijne.
    Liefs. :hug:

24. Ik heb nu even weinig tijd, dus reageer een andere keer wat uitgebreider, maar voor iedereen die het vandaag moeilijk heeft een dikke knuffel!

25. Liefsmies, hoe bestaat het dat er zulke vaders zijn!! :-( Dat je vertrekt met je nieuwe vriendin en je kinderen achter laat, onbegrijpelijk.