Mooiste woord van de Nederlandse taal

23-09-2014 17:41 115 berichten
Het woord bolleboos is door de Dikke van Dale gekozen tot het mooiste woord van de afgelopen anderhalve eeuw. De Dikke Van Dale bestaat 150 jaar en organiseerde daarom de verkiezing van het jubileumwoord.



Mensen konden de afgelopen maand hun stem uitbrengen op 150 woorden die voor het eerst werden gebruikt tussen 1864 en 2014. Er is zo'n 12.500 keer gestemd.



Opmerkelijk



De Vlaamse hoofdredacteur van de Dikke Van Dale Ruud Hendricks vindt bolleboos een opmerkelijke keuze, omdat het "een van de oudste woorden is uit de selectie". Het woord dateert uit 1866 en is geleend uit het Hebreeuws. In die taal betekent het oorspronkelijk 'Heer des huizes'.



"Tegenwoordig kennen we bolleboos vooral in de betekenis van uitblinker", vult de Nederlandse hoofdredacteur Ton den Boon aan.



Regelneef uit 1977 staat op de tweede plek, bekokstoven, selfie en prima op respectievelijk 3, 4 en 5.





Wat vinden jullie het mooiste woord?
Alle reacties Link kopieren
Scabreus
Je bent zelf een theepot
Priegelen. Klinkt precies zo als wat het betekent, vind ik dan.
Schobbejak.
Alle reacties Link kopieren
Feeëriek.
Ik vind Gezellig ook wel een mooi woord, maar dat komt meer omdat het in geen andere taal te vertalen valt. Echt een Nederlands woord.
Alle reacties Link kopieren
Compassie vind ik een heel mooi woord.
Godverdomme.



Mooi als het van heel diep komt.
Meander.
quote:friezinnetje2014 schreef op 23 september 2014 @ 17:45:

Ik vind Gezellig ook wel een mooi woord, maar dat komt meer omdat het in geen andere taal te vertalen valt. Echt een Nederlands woord.Niet? Cosy, gemütlich, etc. betekent wat anders?
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 23 september 2014 @ 17:45:

Ik vind Gezellig ook wel een mooi woord, maar dat komt meer omdat het in geen andere taal te vertalen valt. Echt een Nederlands woord.In dezelfde categorie: lekker.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren
Verfomfaaid.
Vakantie
quote:ikeaverslaafde schreef op 23 september 2014 @ 17:47:

[...]





Niet? Cosy, gemütlich, etc. betekent wat anders? Je hebt gelijk, meende dat gezellig nooit te vertalen was. (Nooit een talenwonder geweest haha)
Structopaat
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 23 september 2014 @ 17:43:

Priegelen. Klinkt precies zo als wat het betekent, vind ik dan.Dat heb ik dan weer met kielekiele.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren
Mededogen.
Alle reacties Link kopieren
Kwajongen
Alles komt goed, alleen de rest niet
krapuul
hazewindhond
Alle reacties Link kopieren
pieremachochel
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op dinsdag 23 september 2014 17:47 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="friezinnetje2014 in "Mooiste woord van de Nederlandse taal"" class="messagelink">friezinnetje2014 schreef op 23 september 2014 @ 17:45</a>:</b>

Ik vind Gezellig ook wel een mooi woord, maar dat komt meer omdat het in geen andere taal te vertalen valt. Echt een Nederlands woord.</div></blockquote>Niet? Cosy, gemütlich, etc. betekent wat anders? Cosy betekent toch knus?
Alle reacties Link kopieren
Joekel, of Jan doedel vind ik leuk
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 23 september 2014 @ 17:47:

[...]





Niet? Cosy, gemütlich, etc. betekent wat anders?Gezellig is idd niet te vertalen. Kan niet.
Alle reacties Link kopieren
Geliefde.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven