Rijbewijs automaat in bezit, ook nog schakel gaan halen?

02-08-2014 09:46 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Wat lijkt jullie de juiste keuze:



Je bent al in het bezit van een rijbewijs, maar het is wel een automaat rijbewijs. Gekozen hiervoor omdat je toch de intentie had een automaat te kopen.

Toch ook het rijbewijs in een schakel auto halen? Gewoon omdat dit wel handiger is met auto's lenen/huren en qua werkvooruitzichten?



Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik snap dan niet waarom je voor automaat bent gegaan. Dat doe je meestal, omdat schakelen lastig gaat oid. Ik zou alsnog voor een gewoon rijbewijs gaan, dan mag je in beide rijden. Heb ik ook, maar rij automaat.
Alle reacties Link kopieren
Een auto huren met automaat kan prima.

En hoevaak leen je nu een auto? Een automaat rijd zoveel fijner, zeker op lange afstanden. De meeste mensen willen niet eens meer terug.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu vlak na het halen van je rijbewijs een automaat hebt gekocht zou ik nu niet meteen je schakel gaan halen. Dan heb je straks misschien je schakel wel maar als je nooit in een schakelauto rijdt dan verleer je het toch weer
Hoi!



Ik heb ook een paar jaar alleen automaat gehad.

Dat had het CBR toendertijd bepaald ivm medische indicatie.



Jaren later begreep ik dat ik wel een schakel kon, maar dan moest ik wel weer rijlessen en examen.

Dat vond ik toch handiger, ik heb zelf geen auto en bijna niemand heeft een automaat, en veel deel en huur auto's ook niet dus ik ben een paar jaar geleden toch voor de schakel gegaan.

En daar ben ik heel erg blij mee, ik kan nu overal in rijden en doe dat ook.



Maar als jij zelf een automaat hebt dan maakt het voor jou niet uit?

Je moet het alleen doen als het praktischer voor je is lijkt mij.
Wat is er zo moeilijk aan schakelen eigenlijk? Je moet even weten wanneer je dat moet doen, dat is alles. Dat rijbewijs moet je toch heel makkelijk halen als je de rest al kunt?
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuwsbrief schreef op 02 augustus 2014 @ 09:51:

Als je nu vlak na het halen van je rijbewijs een automaat hebt gekocht zou ik nu niet meteen je schakel gaan halen. Dan heb je straks misschien je schakel wel maar als je nooit in een schakelauto rijdt dan verleer je het toch weerDe meeste mensen in mijn omgeving hebben een schakel, dus dan zou ik gemakkelijk even hun auto kunnen lenen, dat kan nu dus niet.
Waarom heb je jezelf toentertijd zo tekort gedaan door een automaat rijbewijs te halen? Beter had je een gewoon rijbewijs kunnen halen en daarna gewoon je auto met automaat kunnen kopen. Hier ook een automaat, na veel schakelbakken, vond het vooraf net botsauto's, maar nu rij ik er heerlijk in. En stap ik achter het stuur in een schakelauto, dan moet ik even 2 bochten goed nadenken en dan is het alweer als vanouds.



Haal alsnog je schakel rijbewijs, straks sta je eens in een noodsituatie met de sleutels van een schakelbak in de handen en weet je je er geen raad mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:boomklever schreef op 02 augustus 2014 @ 09:53:

Wat is er zo moeilijk aan schakelen eigenlijk? Je moet even weten wanneer je dat moet doen, dat is alles. Dat rijbewijs moet je toch heel makkelijk halen als je de rest al kunt?



Dat lijkt mij ook inderdaad.



Het is handig om het allebei te mogen. Heb voor automaat gekozen omdat het me gewoon logisch leek eigenlijk. Daarnaast had ik last van examenstress en leek het me ook even wat gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving heeft juist iedereen een automaat.
Tenzij je in Amerika woont is het niet handig om voor 'n rijbewijs te kiezen waarmee je alleen automaat kunt rijden. Als je 'n auto huurt kun je idd kiezen, maar je zult wellicht ook wel 'ns met iemand in zijn/haar auto zitten en het is toch fijn dat je het stuur kunt overnemen als diegene migraine heeft of te veel heeft gedronken o.i.d. En in Nederland hebben de meeste mensen nog steeds een schakelwagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2014 @ 10:18:

Tenzij je in Amerika woont is het niet handig om voor 'n rijbewijs te kiezen waarmee je alleen automaat kunt rijden. Als je 'n auto huurt kun je idd kiezen, maar je zult wellicht ook wel 'ns met iemand in zijn/haar auto zitten en het is toch fijn dat je het stuur kunt overnemen als diegene migraine heeft of te veel heeft gedronken o.i.d. En in Nederland hebben de meeste mensen nog steeds een schakelwagen.



Dat is inderdaad ook waarom ik zelf denk dat het een slim idee kan zijn.

Het verbaasd me wel dat er nog zoveel mensen een schakel hebben, had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
En je wil ook nog vrachtwagenchauffeur worden? Met nu alleen nog een automaatrijbewijs? (zie andere topic).



Denk je dat er in een vrachtwagen ook een automaat zit ingebouwd? Ga eerst eens een dagje mee met een chauffeur.



Vind je autorijden leuk?
Alle reacties Link kopieren
Schakelauto's zijn goedkoper. Een automatische versnellingsbak repareren is ook erg duur. En echt zuinig zijn automaten ook meestal niet.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 02 augustus 2014 @ 10:27:

En je wil ook nog vrachtwagenchauffeur worden? Met nu alleen nog een automaatrijbewijs? (zie andere topic).



Denk je dat er in een vrachtwagen ook een automaat zit ingebouwd? Ga eerst eens een dagje mee met een chauffeur.



Vind je autorijden leuk?



In de meeste vrachtauto's zit inderdaad een automaat zo heb ik begrepen. En om heel eerlijk te zijn vind ik dat ook niet meer dan logisch.



Ik vind autorijden heel erg leuk!
Automaat rijden is dat als in een automatische piloot? Auto rijden is juist het schakelen wat het leuk maakt, en je kan in iedere auto rijden dus waarom heb je een automaat rijbewijs gehaald? Dat is iets voor mensen die niet goed kunnen schakelen en rijden toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook rijbewijs automaat. Familie waarvan ik evt auto zou lenen rijdt ook alleen maar automaat, maar ik had vrij snel eigen autootje gekocht. Bij garage krijg ik evt ook leenauto automaat. En op m'n werk vind ik het juist wel fijn dat ze me niet continu om een boodschap oid kunnen wegsturen want de bedrijfsauto's zijn schakel

Automaat is auto v/d toekomst toch?

Waarom moelijk doen als het makkelijker kan.
voorheen "viva1973"
Alle reacties Link kopieren
quote:_isis_ schreef op 02 augustus 2014 @ 10:34:

Automaat rijden is dat als in een automatische piloot? Auto rijden is juist het schakelen wat het leuk maakt, en je kan in iedere auto rijden dus waarom heb je een automaat rijbewijs gehaald? Dat is iets voor mensen die niet goed kunnen schakelen en rijden toch?



Je doet de was toch ook niet op de hand omdat het zo stoer is en je er sterke armspieren van krijgt. (aldus mijn man)



De techniek gaat vooruit.
Iemand zei iets over verleren? autorijden verleer je niet, net als zwemmen
quote:flowersamantha schreef op 02 augustus 2014 @ 10:36:

[...]





Je doet de was toch ook niet op de hand omdat het zo stoer is en je er sterke armspieren van krijgt. (aldus mijn man)



De techniek gaat vooruit.Wat een domme vergelijking, jij kan met je rijbewijs niet in een schakelbak rijden, moet je weer lessen nemen dus wat?
Alle reacties Link kopieren
Na het halen van mijn rijbewijs (weliswaar schakel) heb ik ieder verder contact met het CBR afgezworen. Als je in principe auto kan rijden, dan zou ik persoonlijk niet ook nog eens door het feestje van nog een rijexamen gaan. En uiteindelijk worden voertuigen toch zelfsturend, dat is de toekomst, ook voor vrachtwagens.
Vind zowel in schakel als automaat het plezier van autorijden dus om nou stellig te zeggen dat "dat het autorijden leuk maakt" Neh... Ieder zijn of haar mening toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 02 augustus 2014 @ 10:30:

Schakelauto's zijn goedkoper



Dit was 40 jaar geleden het geval. Tegenwoordig zijn er modellen waar je een meerprijs moet betalen om te kunnen schakelen.



quote:ClaudeFiolle schreef op 02 augustus 2014 @ 10:30:

Een automatische versnellingsbak repareren is ook erg duur



Ik rijd nu 20 jaar in een automaat en heb nog nooit iets aan de versnellingsbak gehad. Overigens, ook bij een schakelwagen zijn reparaties aan de versnellingsbak extreem duur.





quote:ClaudeFiolle schreef op 02 augustus 2014 @ 10:30:

En echt zuinig zijn automaten ook meestal niet.



Ik hier weer iets dat inderdaad 40 jaar geleden inderdaad het geval was. Moderne automaten zijn vaak zuiniger in gebruik dan hun tegenhanger met een handgeschakelde versnellingsbak.



Enne, tegenwoordig zijn een groot deel van de vrachtwagens en bussen voorzien van een automatische versnellingsbak.
Niet geschoten is altijd mis
Alhoewel schakelauto's tegenwoordig weer in opkomst zijn, onder andere omdat ze zuiniger rijden, en vrachtwagens tegenwoordig vaak ook automaat zijn, zou ik als je je groot rijbewijs wil halen wel zorgen dat je ook kunt schakelen. Automaat is gemakkelijk op de Nederlandse wegen, maar in het buitenland (minder vlak landschap, bergen) kan het met een aanhanger nodig zijn om te schakelen. Kan me voorstellen dat dat met een oplegger helemaal zo is. Ik denk ook niet dat het heel moeilijk is je 'schakelrijbewijs' ernaast te halen, verkeersinzicht heb je al dus het is alleen die technische handeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist wel een normaal (schakel) rijbewijs maar heb jaren in een automatie gereden. Daarna jarenlang geen auto gehad.



Sinds kort hebben we een schakel, nou wennen joh! Pffff.

Ik moest echt overal over na denken en vond het een gedoe dag geschakel in het begin.

Maar het begint alweer te wennen gelukkig. En ik ben blij dat ik in beide soorten auto's mag rijden.



Ik zou denk ik niet opnieuw af willen rijden als je toch een automaatje hebt. En heel stiekem zou ik liever nu nog steeds automaat rijden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven