advies voor aankoop nieuwe auto

23-09-2014 19:09 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn voornemens om een auto te kopen, maar we twijfelen tussen twee auto's. Misschien dat jullie invloed kunnen uitoefenen op onze keuze.

Wat zou jij doen?



Optie 1:

Renault scenic, bouwjaar 2004, 112.000 op kilometerteller. Extra's: panoramadak. Nieuwe distributieriem, nieuwe apk en 6 maanden garantie. Prijs 5950



Optie 2:

Renault grand scenic, bouwjaar 2005, 179.000 op kilometerteller. Distributieriem bij 115.000 vervangen, apk tot jan 2015. Nog niet bekend of het inclusief garantie is. Prijs 3950
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit een auto kopen zonder garantie.
...
Alle reacties Link kopieren
Bovag garantie is vanaf 4500 euro, dus die zal op de 2e auto niet van toepassing zijn. Die zou voor mij qua kilometers ook afvallen, hebben onlangs ook een occasion gekocht en ik zocht bewust op auto met een km stand van rond de 100.000, omdat ik ze anders gewoon al te ver op vind.



Daarnaast zou ik ook gewoon een nieuwe APK willen, dat kunnen garages gewoon regelen.
Alle reacties Link kopieren
Optie 1, want wel ouder maar minder kilometers en distributieriem van optie 2 moet weer bijna vervangen worden.
Ik heb altijd auto's gekocht met een garantie van 3mnd. Alle gebruikelijke dingen vallen buiten de garantie, is mijn ervaring.



Mijn gevoel zegt auto 1: maar dat komt door leeftijd en km-stand.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reactie! Jullie bevestigen mijn voorkeur, we hebben donderdag een proefrit gepland staan
Alle reacties Link kopieren
Optie 1, ook ivm met de km stand en distributieriem.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat het benzine auto's zijn? Ik zou ze beiden niet doen. Heb je enorm veel onderhoudskosten aan. Maar goed kennelijk wil je per se een scenic. Goed dat je de distributieriem gecheckt hebt. Vraag ook na hoe het zit met de bobines. Dat is een enorm zwak punt van de scenic. Verder algemene check: uitlaat, koppelingsplaat, filters, remschijven (lang niet alkes wordt meegenomen bij een APK).
Alle reacties Link kopieren
Gezien de hoeveelheid km's, denk ik dat je langer plezier hebt van optie 1. (Maar waarom per se Scenic? Echt geen slimme keus).
Alle reacties Link kopieren
Geen van beide.



6K voor een bijna 11 jaar oude fransoos is echt veel te duur.



Zou gaan voor goedkoper en beter alternatief bv een Almera en andere japanse broerders die kun je bijna blindelings kopen.
Aan de garantie zou ik niet eens zoveel waarde hechten want het dekt meestal toch niet veel.



Ik zou zeggen 1, omdat bij 2 toch wel de distributieriem over enige tijd vervangen moet worden. En dat kan je beter doen voor de geadviseerde jaren of km zodat je zeker weet dat je goed zit.



Is bij 1 de gehele distributieriem vervangen? Dus ook de waterpomp? Want als de waterpomp niet vervangen is, en dat moet dan toevallig binnenkort wel gedaan worden, heb je alsnog een vrij prijzige rekening terwijl het vaak handiger en voordeliger is (zit op dezelfde plek en is veel manuren) om die meteen mee te nemen.



Verder, als je een 2ehands auto neemt zou ik niet gaan voor renault maar dat is mijn mening.



Duits of japans.. In jouw geval is dan denk ik japans leuker qua prijs.
Alle reacties Link kopieren
Waterpomp is ook mee vervangen. Proefrit is er vandaag niet van gekomen, dus dat wordt morgen. Ook eventuele onderhandelingen of de prijs natuurlijk.

We rijden al zolang ik me kan herinneren Renault en zijn daar zeer tevreden over, ieder zijn merk. Onze monteur, binnen vriendenkring dus alleen materiaalkosten, is ook werkzaam geweest bij Renault. Hij kent deze auto's van binnen en buiten en kan goedkoper aan materialen komen. Het heeft voor ons meer voordelen dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:fysiogirl schreef op 25 september 2014 @ 23:27:

Waterpomp is ook mee vervangen. Proefrit is er vandaag niet van gekomen, dus dat wordt morgen. Ook eventuele onderhandelingen of de prijs natuurlijk.

We rijden al zolang ik me kan herinneren Renault en zijn daar zeer tevreden over, ieder zijn merk. Onze monteur, binnen vriendenkring dus alleen materiaalkosten, is ook werkzaam geweest bij Renault. Hij kent deze auto's van binnen en buiten en kan goedkoper aan materialen komen. Het heeft voor ons meer voordelen dus.Dan snap ik advies ook niet als toch al vast staat wat de aanschaf wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven